Perra: Bakväxel, kasett, kedja och nya vajrar av Deore-kvalitet ska inte kosta mer än ca: 1300:- hos den dyraste av dyra LBS. Arbetet kan omöjligt ta mer än en timme (det här gör en erfaren cykelmek med förbundna ögon). Prislappen för detta jobb inklusive material ska inte ligga över 2000:- komplett hos en seriös butik (sannolikt kan du få det gjort betydligt billigare)...
Om det nu rör sig om att även byta vevparti inklusive vevlager kan det dra iväg ytterligare upp emot 1500:- inklusive arbete. (Hos en dy LBS!)
En kvalificerad gissning är att det var allt detta din LBS ville byta och då gett dig priset 3 500:-. Jag tror du kan få gjort jobbet betydligt billigare någon annanstans. Det här är standardkomponenter och du behöver inte gå till den handlare där du köpt cykeln.
Till din fråga. Är det då värt att fixa cykeln... Tjaa, det beror på, i princip allt på en cykel förutom ram, sadelstolpe och styrstam är förbrukningsmaterial och kör man hårt i skogen upptäcker man efter ett par år att allt är utbytt (uppgraderat brukar vi säga...) utom ramen.
Är du nöjd med cykeln för övrigt och allt annat är i god kondition, tycker jag absolut du ska byta delarna. Är du sugen på en ny cykel och är beredd att lägga, säg 10 000:- för en bättre (vilket du sannolikt för ge om din kostade 8000:- för fyra år sedan), är det ju en annan sak.
MVH/MM
Edit: Hmmm...beklagar att samma inlägg droppade in tre gånger..det var segt ett tag... Vet föresten inte varifrån jag fick att din cykel skulle ha kostat 8000:- (jag är ganska förkyld vilket tydligt påverkat mitt förstånd...). Men om din cykel är i, låt oss säga, 5000:- klassen är det ju faktiskt tveksamt om man ska lägga ned ett par tusen på rep. /MM
Edit 2: Hmm...hmm..hmm..är totalt förvirrad idag. Att det är en 8000:- cykel står ju i rubriken. /MM