8000:- mtb vxl trasig värt kosta på ?

perra

Ny medlem
hej !

Jag har en mtb som jag köpte ny 2001 det är deore växlar och tramplager manitou dämpare fram.
Nu börjar kasset och bakväxel bli slut plus att tramplager börjar ge sig.

Är det värt att kosta på?

/Per

Gejorna du anger kostar väl strax över tusenlappen (inkl ny kedja) och är normalt förbrukningsmaterial ... om det är värt att kosta på ... skojar du med oss?

That´s all kids! / MM

På cyclecomponents.se kostar en kasset <300 kr och en bakväxel 350 kr. Klart det är värt att kosta på.

//Jocke

Aha !

Jag skruvar inte nå´t på cykel utan brukar lämna till verkstad, då vet jag att snubben där tar rejäla överpriser...han yrade om 3500:- att fixa det.

3500! Vad tusan?!? Är det guldprylar han säljer?

Ny kedja behöver du också om du byter kassett. Och ett vevlager kostar väl några hundra.

perra skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha !
>
> Jag skruvar inte nå´t på cykel utan brukar lämna
> till verkstad, då vet jag att snubben där tar
> rejäla överpriser...han yrade om 3500:- att fixa
> det.
>

Det kan man kalla överpris!

/Fredde

perra skrev:
> Jag skruvar inte nå´t på cykel utan brukar lämna
> till verkstad, då vet jag att snubben där tar
> rejäla överpriser...han yrade om 3500:- att fixa
> det.

Låter som LBS:en här lite. Han tycker f ö inte det är värt att ta vara på ett nästan nytt sjuväxlat baknav utan säljer helst hela nya hjul istället...

Byta kassett och bakväxel själv är väldigt enkelt. På Park Tools hemsida finns alla instruktioner du behöver. Att byta vevlager är inte heller så väldigt svårt. Man behöver en del verktyg men de kan man köpa billigt på clas ohlson eller biltema. 3500 kr är helt klart ett väldigt överpris.

//Jocke

Utsliten bakväxel...? Bakxäxeln sliter man oftast inte ut om man inte knycklar den mot nått, kolla om du kanske bara behöver byta trissor, nya sådana kostar några tior! Ett tecken är att kedjan "klättrar" på kassetten. Trissorna skall se ut som cumbulusmoln och inte som hajfenor. Annars om växlingarna går trögt så kanke nya kablar kan göra susen. Och som sagt, kan man byta hjul på bilen och montera en IKEA möbel så kan man mecka det mesta på sin cykel själv. Tar bara lite längre tid i början.

Lycka till!
//Erik

Tackar för snabba svar !

Va glad jag blir jag gillar min cykel ! om det rör sig om 1500:- o fixa så gör jag det på en gång.

kan bara säga att byta vevlager kan vara lite trögt på gamla cyklar, min ('98) var inte samarbetsvillig när det gäller det.. (trots rätt verktyg) men vem vet, det kanske bara var jag som hade otur =)

5-56,wd-40 eller liknande dagligen ett par dagar innan på vevlagret och ett stadigt skruvstycke så är det lätt.
Tålamod, en bra egenskap när man börjar meka cykel. Och lära sig vilka gängor som är vänstergänga.

Jag lämnade in min pendlarhoj till LBS:en i Växjö och han bytte växelvajer, kassett, kedja, kransar, vevarmar, vevlager samt trissorna i bakväxeln för ca tusenlappen och detta var då totalsumman för delar och jobb. 3500 är ju rena rånet. Ta cykeln till Växjö och passa på att köra en sväng med oss när din hoj är nyservad. =)

Doktor Englund skrev:
> Jag lämnade in min pendlarhoj till LBS:en i Växjö
> och han bytte växelvajer, kassett, kedja, kransar,
> vevarmar, vevlager samt trissorna i bakväxeln för
> ca tusenlappen och detta var då totalsumman för
> delar och jobb.

Vad bytte han till då, Shimano Tourney eller?

well 3.500 inklusive arbete är nog inget överpris om man byter ut HELA drivlinan inklusive vevlagret. Beror lite på vilken typ av grejjer som skall på iofs. Vet inte hur mkt som måste bytas. Beskrivningen var inte så tydlig.

3500 är inte så katigt man typ ska byta allt till XT av senaste snitt. Bara vevpartiet med lagret kostar "normalt" 2400 spänn typ. Sen kassett 300 kedja 200. Eh, det blir 2900kr. Om nu bakväxeln ska bytas så blir det 500 till, 3400kr och så 100kr i arbete...

Men det blir billigare att shoppa loss på nätet och meka själv.

Finns ju risken att lbs.en drog till med en lite högre summa med flit för att skrämmas.
Han vill väl hellre sälja nya cyklar än serva gamla!

Hehe Muerto, visst kan det ha varit de delarna men jag tror knappast att det sitter den sortens delar på en 8000kr cykel.

Nej, det var ju Deore som gällde. Så vevparti 700, vevlager 300, kassett 200-300, kedja 150, bakväxel 400, summa summarum 1750kr plus ett par hundralappar till i arbete.

Behöver inte bakväxeln bytas så blir det 400kr billigare... :)

Mike: Det kan ju vara så att LBSen istället för ditt budgetalternativ föredrar http://www.systembolaget.se/SokDryc...TWHISKY:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar:::::: , och då förstår man ju att det hela drar iväg ...

Nej, den bistra sanningen är nog att LBSen kör med Hallmans riktpriser på Shimanodelar och dessutom tycker sig behöva två timmars mekande för att få ihop det hela ...

That´s all kids! / MM

Tja.

Som cykelmek (iaf jag själv) brukar jag alltid dra till med några hundra extra än vad jag tror att det kommer att landa på. Anledningen är att det efter att man börjat dra i några skruvar Alltid märker att det är fler och fler grejer som behöver åtgärdas.

Ex: någon vill justera bromsar. "De funkar inte" En vanlig bromsjustering kan man ju inte gärna ta över 100kr för men det slutar oftast med att man måste byta vajrar, smörja/byta höljen, och sen märker man att bakhjulet är så skevt att det måste man rikta också. Då är det lättare att sagt ett högre pris från början så att mycket av allt extra arbete faller inom ramen för vad man sagt alternativt bara göra kunden glad om den är i bra skick.

En cykel från -98 är förmodligen i behov av riktning, justera lager i naven, + byte av de delar ovan nämnda.
3500kr tycker jag också låter mkt men han kanske tog i för att vara säker på att inte gå över sina egna priser när listan av vad som behöver göras blir längre och längre.

En annan trolig anledning är han redan har väldigt mkt jobb och inte riktigt orkar mer, då höjer han priserna för att kunda motivera sig själv extra. Hur som helst är det nog ganska mkt jobb på en så gammal cykel.

Det är brist på bra cykelmekare!

"Det är brist på bra cykelmekare!" Det tror jag inte, snarare så att det är brist på officiella cykelmekare, dvs. sådana som tar betalt för sina tjänster. Alltså de som lever på det. Bra cykelmekar finns det nog ett antal på det här forumet, dock är det nog färre som jobbar med det...

Bara en liten utvikning, ja inte en sådan som i Slitz eller Cafe nu alltså...

CykelGuru skrev:
> Tja.
>
> Som cykelmek (iaf jag själv) brukar jag alltid dra
> till med några hundra extra än vad jag tror att
> det kommer att landa på. Anledningen är att det
> efter att man börjat dra i några skruvar Alltid
> märker att det är fler och fler grejer som behöver
> åtgärdas.
>
> Ex: någon vill justera bromsar. "De funkar inte"
> En vanlig bromsjustering kan man ju inte gärna ta
> över 100kr för men det slutar oftast med att man
> måste byta vajrar, smörja/byta höljen, och sen
> märker man att bakhjulet är så skevt att det måste
> man rikta också. Då är det lättare att sagt ett
> högre pris från början så att mycket av allt extra
> arbete faller inom ramen för vad man sagt
> alternativt bara göra kunden glad om den är i bra
> skick.
>
> En cykel från -98 är förmodligen i behov av
> riktning, justera lager i naven, + byte av de
> delar ovan nämnda.
> 3500kr tycker jag också låter mkt men han kanske
> tog i för att vara säker på att inte gå över sina
> egna priser när listan av vad som behöver göras
> blir längre och längre.
>
> En annan trolig anledning är han redan har väldigt
> mkt jobb och inte riktigt orkar mer, då höjer han
> priserna för att kunda motivera sig själv extra.
> Hur som helst är det nog ganska mkt jobb på en så
> gammal cykel.
>
> Det är brist på bra cykelmekare!
>

Ni vet väl att man inte får göra mer än vad som kommit överens med kunden innan?
Jag skulle aldrig betala för nåt som jag ej har beställt. Allt skall vara överenskommet innan man börjar på och dyker mer fel fram så skall man ringa och medela det och se efter vad kunden tycker innan man börjar på. Detta gäller alla varors service, inte enbart cyklar.

Jag som startade denna tråd skall försöka förtydliga mitt fel på cykel och vad jag och cykelmek pratade om.

Det hela började när jag lämnade in cykel för justering av växlar inför cykling i Norge, dom klättrar på dreven bak.
När jag skulle hämta cykeln så sa han att fjäder i bakväxel började bli slut så växlingen kommer aldrig bli riktigt bra.

Min följdfråga blev såklart vad kostar det ? han rabblade då upp ny kasset ny bakväxel kedja och detta skulle kosta 3500:-

Detta var i Maj, nu efter sommarens cykling så börjar tramplagret ge upp.

Min cykel är från 2001.

Mvh
Per

Jag bytte just ut hela drivlinan och passade på att uppgradera till XT (naturligtvis) och jag betalade 700:- (LX 490:-) för kassett och 300:- (LX 240:-) för kedja. En bakväxel går väl på ca 450:-. Tillkommer sen arbete typ 500:-. Mer än så skall du inte betala

OdenXT: Men mer kan ju behöva bytas på en 4 år gammal hoj. Klingorna fram tex, det är några hundra till, vevlagret likså.

Deore:
Kassett 400.-
Bakväxel 450.-
Vevlager 300.-
Vevparti 700.-
Kedja 160.-
Arbete 450.-

TOTALT: 2460.-

Okej, 3500 är överpris.

(priserna är snabbt dragna ur huvudet för vad jag påminner mig vara vanliga svenska lbs-priser.)

Perra: Bakväxel, kasett, kedja och nya vajrar av Deore-kvalitet ska inte kosta mer än ca: 1300:- hos den dyraste av dyra LBS. Arbetet kan omöjligt ta mer än en timme (det här gör en erfaren cykelmek med förbundna ögon). Prislappen för detta jobb inklusive material ska inte ligga över 2000:- komplett hos en seriös butik (sannolikt kan du få det gjort betydligt billigare)...

Om det nu rör sig om att även byta vevparti inklusive vevlager kan det dra iväg ytterligare upp emot 1500:- inklusive arbete. (Hos en dy LBS!)

En kvalificerad gissning är att det var allt detta din LBS ville byta och då gett dig priset 3 500:-. Jag tror du kan få gjort jobbet betydligt billigare någon annanstans. Det här är standardkomponenter och du behöver inte gå till den handlare där du köpt cykeln.

Till din fråga. Är det då värt att fixa cykeln... Tjaa, det beror på, i princip allt på en cykel förutom ram, sadelstolpe och styrstam är förbrukningsmaterial och kör man hårt i skogen upptäcker man efter ett par år att allt är utbytt (uppgraderat brukar vi säga...) utom ramen.

Är du nöjd med cykeln för övrigt och allt annat är i god kondition, tycker jag absolut du ska byta delarna. Är du sugen på en ny cykel och är beredd att lägga, säg 10 000:- för en bättre (vilket du sannolikt för ge om din kostade 8000:- för fyra år sedan), är det ju en annan sak.

MVH/MM

Edit: Hmmm...beklagar att samma inlägg droppade in tre gånger..det var segt ett tag... Vet föresten inte varifrån jag fick att din cykel skulle ha kostat 8000:- (jag är ganska förkyld vilket tydligt påverkat mitt förstånd...). Men om din cykel är i, låt oss säga, 5000:- klassen är det ju faktiskt tveksamt om man ska lägga ned ett par tusen på rep. /MM

Edit 2: Hmm...hmm..hmm..är totalt förvirrad idag. Att det är en 8000:- cykel står ju i rubriken. /MM

Senast redigerad av en moderator:
Tackar för alla svar.

Jag tittar på parktools hemsida och det ser ut som man behöver lite specialverktyg för att byta tramplager
och få loss kedja.

Om det kostar ca 500:- för arbete så känns det som det går på ett ut.

Tips på en bra cykelmekaniker i stockholm !?

Tack på förhand !

Hahaha, tänkvärt, bra!
"..Tålamod, en bra egenskap när man börjar meka cykel. Och lära sig vilka gängor som är vänstergänga.."

Ja, lär dig meka själv. Växel och kassett är jättelätt, vevlager kan vara tufft om det kärvat fast, men inte annars.

Ett tips: det finns vevlagerverktyg med och utan styrpinne. Jag har ett av varje, och tycker det som har styrpinne funkar mycket bättre. Clas Ohlson och Biltema har varsin variant, minns inte vilken som är med pinne.

/Anders

Jag köpte Shimanos vevlagerverktyg. I kombination med den 32mm fasta nyckel (med längd på närmare halvmetern...) jag inhandlade på Micro lossade vevlagret på min cykel väldigt lätt måste jag säga. Då hade det suttit på plats närmare sju år.

Jag gjorde en snabbringning till pedalogerna dom tog runt 1700-1800:-
Byte av drivlina iknl. arbete och då var det Lx istället för deore.

Får se hur jag gör annars blir det besök till biltema eller Clas Olsson och inhandla verktyg.

Jag fick ju inte bakväxel bytt och det hela rör sig om 8-delade LX som nu då byttes till Deore. Jag bad honom byta kransarna fram men han bytte allt ihop då det blev billigare än att bara byta kransarna. (Han hade ganska fria händer). Jag köpte lite prylar samtidigt som jag betalade servicen så jag minns inte helt exakt ved det kostade men inte mer än 1200 spänn det är helt klart. Killen är en dröm att ha att göra med men är väldigt populär och det kan ta lite lång tid har jag hört klagas på men ej själv upplevt.

Växjö cykelservice vill jag minnas företaget heter.

Tillbaka
Topp