888 WC RC3 ATA - bra eller röv?

ostkaka

Aktiv medlem
Ser att actionsports.de har rea på 2009 års trippelåtta, world cup, ATA, RC3. Typ alla bokstavskombinationer. Ganska tung gaffel (angiven vikt grovt underskattad om jag fattat saken rätt), men RC3 skall väl vara det "finaste" (enda?) öppna oljebadslösning MZ har om jag förstått saken rätt.
Nickelpläteringen på denna gaffel skall också ha en tendens att kunna flaga har jag läst.

Så hur är gaffeln i praktiken? Bra eller röv?

Har själv blandade uppfattningar om MZ - är inte imponerad över hur MZ sköter garantiärenden. Min 55R var ju halvtrasig från fabrik, och nu har jag väntat tre månader på nya delar. Å andra sidan finns det ju de som hävdar att MZ-gafflar håller en evighet, bara man hittar rätt modell och tillverkningsvecka.

Generella tips annars för den som inte kört dubbelkronad gaffel tidigare? Skall man satsa på en integrerad styrstam direkt, eller köra vidare med den man har?

Har för övrigt en Commencal mini-dh som är godkänd för dubbelkronad gaffel, men bara 555 mm i AC-mått. En 888 sänkt till ca 190 mm (ATA) borde därför vara okej..

Om det är en ATA, så håll dig borta från den. De har inte särskilt gott track record de där luftenheterna.

Om det är en RC 3 så är det en bra gaffel, OM det inte är bussningsglapp i den. Något som inträffat titt som tätt mellan 2007-2009 modeller av Mz.

Rena lotteriet med andra ord.

Vad gäller DM-styrstam så är det tycke och smak, har du en stam du är nöjd med så kör med den. DM är oftast lättare men då är du bunden till detta, och krashar du med en DM så är påfrestningarna på gaffeln lite högre.

Min personliga åsikt är att du kanske skall kika på en äldre Mz. eller kolla på ett annat märke. Men som sagt, har du tur och den inte glappar så har du en fin gaffel. :)

Edit x 3: Du frågade efter en RC3 ATA i en annan tråd, och av titeln på tråden att döma så kanske du är sugen på en sådan? Mig veteligen finns ej den gaffeln, de heter MZ 888 WC RC3, MZ 888 RC3, MZ 888 WC ATA eller 888 RCV.

Senast redigerad av en moderator:
crap. mz efter 06 är inte mycket att hänga i kristmasträdet
Köp min fox40 rc2 -09 istället! 8800skr. Har en 08 också men den ska va kvar

Det var rea på 888 RC3 WC också, rejäl sådan. Från 1699 euro till 699 !!! Helt otrolig prissänkning.

Den har titanfjäder och öppet oljebad, den skulle jag köra på om jag ville ha en 888 och fjäderhårdheten passar.
http://www.actionsports.de/Gabeln-D....html?XTCsid=e10c6f3c1d0c649310f9dab8b89489b3

Mini-DHn är en rolig hoj, med utbytt 55a borde den bli MYCKET bättre. Jag skulle dock valt en singelkronad gaffel till den. T ex en 66RC3 för 399 euro (riktigt billigt)
http://www.actionsports.de/Gabeln-D...occhi-66-RC3-Federgabel-grau-2009::24126.html

ja körde 2-3 år med enbart Mz. 888rc och 888rc2x, den sistnämnda var bäst men gav till slut upp(sur min)

Efter ett byte till Fox40 förstod jag att en viktskillnad på enbart 400 gram gjorde en så mycket bättre skillnad.

titta på westmans länk till 888an på actionsports, jag tycker den ser fin ut. Läs gärna lite på mtbr också, där finns bra rescensioner.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är en ATA, så håll dig borta från den... Om det är en RC 3 så är det en bra gaffel...
> Rena lotteriet med andra ord.

> Edit x 3: Du frågade efter en RC3 ATA i en annan tråd, och av titeln på tråden att döma så
> kanske du är sugen på en sådan? Mig veteligen finns ej den gaffeln, de heter MZ 888 WC RC3, MZ
> 888 RC3, MZ 888 WC ATA eller 888 RCV.

Det var denna jag sett för €549 (vilket jag tycker är ett ganska bra pris), en "Marzocchi 888 ATA WorldCup Federgabel weiß 2009", "RC3 und ATA zur Einstellung und Anpassung der Federgabel". Tyskarna kan ju ha fel iofs.

Dilemmat jag har är ju att Commencal tillåter max 555 mm i AC-mått på¨Mini-DHn, men en dubbelkronad gaffel går bra. Lite lustigt eftersom de säljer cykeln i en variant med en 180mm 66:a på (565 mm AC). Men men.. Det var därför ATA verkar som en ganska okej kompromiss - 190mm slaglängd på en 888 borde ge ca 555mm i AC-mått. En singelkronad gaffel kanske är roligare att köra med om man vill freerajda lite, men en 66:a/Totem eller annan 180mm-gaffel (utan ATA/U-Turn) ger för stort AC (10 mm för mycket).

Dessutom är vit snyggare än grått, även om vit färg är tyngre :)

är inte röv bättre än bra? :)

De lite äldre MZ som jag kört på har varit grymma, tex min MZ 888 WC 07. Synd att inte är något halvkilo lättare bara.

ostkaka skrev:
> Dilemmat jag har är ju att Commencal tillåter
> max 555 mm i AC-mått på Mini-DHn

imploderar den annars? :P

Kör en 66 ATA 08:a som har fungerat klockrent för mig. Min polares RS Totem som han köpte samtidigt har varit betydligt mer strul med...

slhap skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dilemmat jag har är ju att Commencal tillåter max 555 mm i AC-mått på Mini-DHn
>
> imploderar den annars? :P

Den lär nog hålla med tanke på mängden gods och hur svetsfogarna ser ut, men annars är det en ren garantigrej. OM det skulle bli en spricka i ramen alltså. Och som slutkund går det ju aldrig få ett rakt svar eller komma i kontakt med någon på ett företag som vet eller vågar säga något...

ostkaka skrev:
> OM det skulle bli en spricka i
> ramen alltså.

OM det inträffar så hade du väl orginalgaffeln monterad NÄR det skedde...?

Tänk på att en 888 har ca 585mm i a-c mått, det måttet de anger stämmer nämligen lika dåligt som viktsiffrorna när -08 gafflarna kom ut.
Actionsports hade ju bra pris på Boxxer såg jag. En race 2010 gör nog inte bort sig och är riktigt lätt oxå.

Perp skrev:
> Tänk på att en 888 har ca 585mm i a-c mått, det måttet de anger stämmer nämligen lika dåligt
> som viktsiffrorna när -08 gafflarna kom ut.

Suck. Varför är jag inte förvånad :-)

> Actionsports hade ju bra pris på Boxxer såg jag. En race 2010 gör nog inte bort sig och är
> riktigt lätt oxå.

Samma AC-måttfuffens som 888? Nackdelen med Race är att man inte kan ställa låg- och högfartskompression individuellt..

ostkaka skrev:
> ren garantigrej.

garanti schmaranti..

+1 på Mamme!

Näe Boxxer är 10-15mm lägre tror jag.
Behövs det då? Tycker min 888 har typ 3 inställningar för mkt som det är.

Perp skrev:
> Tycker min 888 har typ 3 inställningar för mkt som det är.

Jag gillar att pilla. Och separata lög/hågfartsreglage vore ju najs om inte annat..

Preacher skrev:
> bra gaffel, OM det inte är bussningsglapp i den. Något som inträffat titt som tätt

Typ varannan gaffel eller? Hjälper det att byta bussningar i sådana fall, eller är det ett konstruktionsfel som käkar bussningar och således återkommer efter byte?

Enligt en kille på Kona i sverige går det inte byta bussningar i 888 -08 och framåt. När han bad nån service snubbe på en tävling nere i europa nånstans att titta över hans gaffel så tog han tag i den och knäckte den i två delar och gav honom en ny underdel.
Preacher kanske vet hur det ligger till?

Byta dem går ju, problemet är att det inte är bussningarna som felet ligger hos i de fallen där det är galet glapp.

Det är bussningssätena i ytterbenen som har felaktiga mått.

Då blir det svårt att lösa det.

Perp: Känner du Mats? Hälsa honom att jag har bussningar till hans 36:a hemma nu i så fall. :)

Ah okej...ja blir lite mer jobb att lösa det isåfall.

Ja men har inget nummer eller så, bor 10 mil bort gör han oxå.

Jag tror inte du ska vara så orolig för garanti och AC-mått.

Tycker fortfarande 66RC3an är det bästa valet, Commencal själva specar ju ena mini-DHn med en sån(fast den billigare samt sämre RCV)

Westman skrev:
> Tycker fortfarande 66RC3an är det bästa valet

Inte samma underbensglapptendenser som trippel-åttan då?

NilsK skrev:
> säger som en av dom längre upp säger.
>
> läs det som står nedan hehe
> -------------------------------------------------
> Fox 40 RC2 2010 till salu

Och serva gaffeln var tredje åk? Men för 6000 spänn så köper jag gärna den :)

ooooo 6000 lät billigt haha
men det är ju inte många tusen lappar till du behöver, den är helt ny :p

sedan servicen går på ett kick haha

näää nu ska jag va tyst ett tag

Tillbaka
Topp