8st tänkbara trailbikes,vilken är den jag söker?

Score

Medlem
Hallå Happy!

Jag har börjat kolla mer och mer efter en ny hoj inför kommande säsongs körningar.

Jag har 8st tänkbara,men som förmodligen skiljer sig markant mot varandra.
Jag har baserat alla storleksvalen på att jag är närmre 180cm,och de ska vara optimala för mig.

Det jag kommer köra är skogsstigar,lite vanlig asfaltsåka (inte alls mycket dock) och blir några vändor i bikeparks i Åre och Järvsö i sommar.
Jag har även tänkt mig Cykelvasan 45 mest som kul grej med sambons bror, far och en gemensam kompis.

En hoj som ska klara av alla dessa krav kanske är svårt att finna ?

Jag har satt ett pristak på runt 15tusen kr och letar främst begagnat för man får mer för pengarna i mitt tycke.

Jag länkar både till blocket och facebook där jag hittat de kandidater jag väljer bland. Om du inte skulle komma åt facebook annonserna,kopierar jag gärna in speclistan och sparar ner bilderna från den och lägger upp här. Hojta till bara om det är enhoj du undrar mer om.
De cyklar jag kikat på är följande:

Trek Fuel ex8 29" 2017, 18500kr
https://www.blocket.se/goteborg/3st_Mountainbikes_i_olika_storlekar_82105662.htm?sa=1

Trek Fuel Ex8 29" 2018, 20000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Trek_Fuel_EX_8_82172690.htm?sa=1

Specialized Stumpjumper EVO 27,5" 2015, 15000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Specialized_stumpjumper_evo_27_5_storlek_M_82206974.htm?sa=1

Scott Spark 730 HMF 27,5" 2017, 20000kr
https://www.blocket.se/dalarna/Scott_spark_730_HMF_Kolfiber_82145367.htm?sa=1

Commencal Meta AM V4,2, 27,5" 2017, 18000kr
https://www.facebook.com/groups/cyklar/permalink/1168951856563082/?sale_post_id=1168951856563082

Scott Spark 750, 27,5" 2017, 16000kr
https://www.facebook.com/groups/518...48884138465125/?sale_post_id=1948884138465125

Scott Genius 740, 27,5" 2015, 16000kr
https://www.facebook.com/marketplace/item/248811415765968/

Scott Genius 720 LT, 27,5" 2015, 17990kr
https://www.facebook.com/marketplace/item/2278322705730273/

Har haft lite kontakt med en kille via Facebook som verkar förespråka Scott en del. Först påtalade han att nya geometrin för Spark (2017 och nyare) var underbar i jämförelse med gamla.
Men sen påtalade han också att den cykling jag beskriver att jag ska köra,är mer Genius än en Spark.

Utöver det,är det bara cyklar jag funnit intressanta via recensioner jag sett från Bikeradar, mbr etc.

Har du kanske ett helt annat förslag än de jag listat,så är det välkommet det också.
Eller bör jag vänta tills nya hojjar börjar släppas på marknaden,och folk säljer av sina nuvarande? Är inte jättebråttom att få tag i en hoj,men vore skönt att ha en att ta ut på en tur någon trevlig dag för att komma igång lite redan nu.

Senast ändrad:
Du borde inte ha M utan L. Av de du listat tror jag Stumpy Evo eller Fuel Ex är bästa val. Men i rätt storlek då. Jag skulle satsa på 29", med en uppsättning lätta xc-däck för CV och en uppsättning stigdäck för övrig åkning.

Krompa sa:
Kanske intressant med rabatt hos YT just nu. Du missade Jeffsy AL 27.5 men AL Comp finns i M. Upp till 178 cm enligt dem:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1921/sCategory/509

Tyvärr är det yttersta gränsfall så det känns inte aktuellt.

H. sa:
Du borde inte ha M utan L. Av de du listat tror jag Stumpy Evo eller Fuel Ex är bästa val. Men i rätt storlek då. Jag skulle satsa på 29", med en uppsättning lätta xc-däck för CV och en uppsättning stigdäck för övrig åkning.

Enligt size guide jag kikat på så är medium bra på scott t.ex och large på någon annan tillverkare.

Provade både medium ocj large scott scale på sportson och kände att large funkar,men medium var nog mer lämpligt om der ska busas i bikeparken t.ex

Okay läste att just trek fuel ex 8 fick bra betyg när den testades. Stumpjumpern var väl ok den med.

AddeN sa:
Jag hade tveklöst tagit Commencalen av de.
170/160 för skogsåka, CV och ett och annat JBP-besök? Det tror inte jag på.

Och TS, du kommer ångra dig med tiden om du köper en M. Iaf så länge det inte är Pole Evolink 110 som ligger på K&S, den kan du ha trots M.

H. sa:
AddeN sa:
Jag hade tveklöst tagit Commencalen av de.
170/160 för skogsåka, CV och ett och annat JBP-besök? Det tror inte jag på.

Och TS, du kommer ångra dig med tiden om du köper en M. Iaf så länge det inte är Pole Evolink 110 som ligger på K&S, den kan du ha trots M.

+1 skulle aldrig (idag) köpa en stighoj med risk för för kort reach.
I TS fall skulle det vara med en reach på mellan 450-470mm (samt kort styrstam)

Provcykla är såklart bra om du kan.

Sen råkar jag själv ha en Trek Fuel EX 8 -18 som jag köpte just för mångsidigheten. Har tävlat XC med den, kört i Bikepark och framförallt mest stig i Hellas. Rolig, snabb, 130/130 mm räcker iaf för mig som medelmåtta, grym fjädring, fantastisk klättrare, superstabil uför och toppenbra spec. Enda modden jag gjort är lättare hjul. Och priserna på blocket känns verkligen prisvärda.

Kan tillägga att jag kört Scott Spark 29 tum som kändes effektiv och sannolikt bättre för xc-lopp, samt Spec Camber som i jämförelse med Fuel Ex kändes tråkig, och där 29 tummarna mest kändes klumpiga.
Gått från 26 tum HT så viss omställning krävdes med Treken. Men som som sagt supernöjd.

Lycka till!

Jag skulle välja en Scott Spark 7x0 från 2017 före en Genius från 2000-2017. För det du vill cykla är Sparken vettigare, främst i trampeffektivitet.
I valet mellan Scott Spark och Trek Fuel Ex så har jag ingen åsikt, har träffat flera som är nöjda m båda varianterna.

Mvh
Magnus

Att optimera för Järvsö och Åre känns onödigt om du bara ska dit några gånger och skulle påstå att en Spark inte alls gör bort sig där, förutsatt att du håller dig borta från svarta DH-lederna och kör på modellen med 120mm gaffel. Skulle gått på Scott eller Fuel EX, superkompetenta cyklar som inte blir tråkiga någonstans. Har själv testat att harva runt med 160-slag (både 29 och 26 i "vanlig teknisk skog" och visst funkar det, men skulle beskriva det som glädjelöst.

Varför inte nya Canyon Neuron? 120 mm, 29, ca 13.4 kg, 2000 euro men bättre delar än en Fuel Ex 8 2018 med nypris över 3000 euro.

Neuron är kanske liiiite mer mot xc/stig än stig/enduro-hållet jämfört med Fuel Ex men inte stor skillnad.

Kan du tänka dig en Fuel Ex så ska du kolla in nya Neuron säger jag.

Det jag saknar är lite info om dig som cyklist.

Visst, en modern stighoj som Fuel EX eller Spark är kapabel, men att säga att den inte gör bort sig i Åre är enligt mig att ta i, om inte piloten har ganska bra med skills.
Är du van liftåkare och van att köra "underbiked" kan du säkert njuta i Åre på en Spark (men jag gissar att du i så fall inte behöver fråga här utan bara bygger det du vet att vill ha), men en relativ nybörjare ffa på utförsåkning tror jag skulle tjäna ganska mycket i både skoj och komfort på något bitigare. I alla fall om du ska leta dig utanför Getrappet.

Är det bara några få dagar om året det handlar om kan nog hyra vara att föredra oavsett, så slipper du plåga din lätta fina stigcykel med tusentals höjdmeter lera/damm/brakebumps/hopp.

Jag kan ju bara se till mig själv men jag är mycket nöjd med min enduro, 160mm slag fungerar mycket bra i bikeparks och självklart enduro race samt SBR. Kör även en del XC lopp och har kört halvvasan, tycker det fungerar utmärkt men jag har inga ambitioner på att vinna utan mer ha trevligt. Den mesta tiden på hojen blir ju stig trampa i hemmaskogarna och om man inte Stravahetsar så ser jag inga problem med det.
Har inte råd med en till hoj (eller plats för den delen) så jag tycker detta är en mycket bra kompromiss.

marran sa:

Visst, en modern stighoj som Fuel EX eller Spark är kapabel, men att säga att den inte gör bort sig i Åre är enligt mig att ta i, om inte piloten har ganska bra med skills.
Är du van liftåkare och van att köra "underbiked" kan du säkert njuta i Åre på en Spark (men jag gissar att du i så fall inte behöver fråga här utan bara bygger det du vet att vill ha), men en relativ nybörjare ffa på utförsåkning tror jag skulle tjäna ganska mycket i både skoj och komfort på något bitigare. I alla fall om du ska leta dig utanför Getrappet.

Är det bara några få dagar om året det handlar om kan nog hyra vara att föredra oavsett, så slipper du plåga din lätta fina stigcykel med tusentals höjdmeter lera/damm/brakebumps/hopp.

Du har nog rätt, för referens så tyckte jag att min 160-slags 29:a va overkill för ESS (körde GBG, Vallåsen och Östersund). Någon som är helt ny hade säkert uppskattat det mer.

marran sa:

Det egentliga svaret är ju att TS inte kommer kunna hitta en cykel som uppfyller hela önskelistan. Därför måste man prioritera. TS själv verkar vara inne på något mer kortslagit och skriver att det mest kommer röra sig om stigcykling mm. För 3 av 4 exempel är en kortslagig bättre, och för all cykling som sker "hemma". Skulle en grövre cykel vara behövlig vid resor till bikeparks kan detta hyras.

Sen kan man också gissa att en nybörjare inte ger sig på de grövsta lederna, och för de grävda funkar ju en hoj av typ Fuel Ex rätt bra, även för vanligt folk. Min fru har iaf haft kul i både Gesunda och Järvsö med sin Remedy med 140/140 i slag.

Happy brukar ofta börja rekommendera de flesta att skaffa endurohojar, men de flesta har en annan syn på vad cykling är.

Så nu är frågan vart TS ska hitta en beg Fuel Ex 8 i stl. L?
Lär vara en av de mest eftersökta exemplaren på Happy idag...

Tack för mycket respons!

Om jag svarar på frågan angående mig som cyklist till att börja med.

Har provat på många olika typer av cykling genom årens gång,men har mer och mer fastnat för att köra skogsåka och nedförsåka.
Skaffade mig en Canyon FRX just för just nedförsåkandets skull.
Jag är inte inne för att tävla,utan jag kör för att det ger motion och är kul. Om jag väl har rätt hoj så kommer jag cykla nästintill varje dag tillfälle finns,så vill ha något trivsamt och som man inte tröttnar på (kanske lätt att säga så,men helt annat i verkliga livet).

Just kompromissen med vad jag söker verkar som ni skriver svår att få till. Jag kan absolut tänka mig behålla den DH jag har idag om det krävs för att jag ska kunna köra min nedförsåkning vid årliga besöket i Åre t.ex och närliggande backar.
Är absolut ingen elitcyklist,men har gärna mer hoj än jag är ämnad för just i detta tillfälle,för utvecklingsmöjligheter finns alltid och slipper gärna då köpa nytt som passar min nya stil.

Om jag återgår till de val jag hade. Har sett att det kommit ut fler hojjar på marknaden som kanske kan vara tänkbara (oväntat värre..) men försöker hålla mig till de jag har listat här,om inte någon annan har ett riktigt bra tips. Har även sållat bort några pga storlek(missat att en var mindre än jag sökte t.ex) ,en som hade väldigt mycket slaglängd (commencalen) och slutligen Stumpjumpern då den kändes utesluten av vad som framkommer här.
Lägger också till en hoj jag fick som tips så får vi se vad folk har att säga om en sådan.

Den nuvarande listan ser ut som följande då och består enbart av Trek och Scott (mest scott och har inget med att jag älskar märket att göra,utan är för jag hört mycket gott om dessa)

Nya hojjen på listan, Scott Genius 720 plus 2016
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=63423

Scott genius 740 2015
https://www.facebook.com/marketplace/item/248811415765968/

Scott Genius 720 LT 2015
https://www.facebook.com/marketplace/item/2278322705730273/

Scott Spark 730 HMF
https://www.blocket.se/dalarna/Scott_spark_730_HMF_Kolfiber_82145367.htm?sa=1

Scott Spark 750 2017
https://www.facebook.com/groups/518...48884138465125/?sale_post_id=1948884138465125

Och slutligen den enda Trek Fuel EX8 i rätt storlek ute, 2018
https://www.blocket.se/stockholm/Trek_Fuel_EX_8_82172690.htm?sa=1

Verkar ligga mellan dessa. Läste också om den Pole Evolink som tipsades om ovan. Vet dock inget om dessa så kan faktiskt inte säga varken bu eller bä om den men verkar ha en rätt trevlig spec,och kanske passar det jag ska köra?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=66871

Har jag glömt något igen så hojta till så får jag komplettera ;)

Njaa vet inte alls. Kanske vettig men om den prisklass jag tänkt ska vara möjlig blir det snikvarianten.

Köp Evolinken! Om du kan få den in i din budget så är den helt perfekt.
Geometrin gör att den funkar när det börjar bli brant, och så är den tillräckligt kvick med lite mindre dämpning.
Utrustningen verkade dessutom riktigt vettig.

Angående evolinken så har sadelstolpen en ganska kraftig vinkel. Borde inte detta påverka reachen? Den upplevs lika kort som alla andra medium ramar?

Sweetspot för oss runt 180 borde ju vara en Lapierre som för övrigt är enda tillverkaren som erbjuder mer normala storlekar 175-185 cm i L.

Sittpositionen blir ungefär som en lång M ram. Reach mäts stående, så den blir en hel del längre. Men för de allra flesta som har testat det så tar det några turer på en lång cykel och så undrar man hur man körde på en kort cykel innan :)

Kör för övrigt inte Pole själv, men de jag har testat har varit riktigt trevliga!

H. sa:
+1 på Large i alla Scott-modeller ovan, om TS är 180 cm lång. Medium är rätt liten (kort) i både 2017 Spark och gamla Genius, passar ca 165-175 cm cyklist, medan Large passar 175-185 cm cyklist. Typ.

Min dotter är 158 cm och denna Spark Plus i Medium med 29" hjul, 50 mm stam, 100 mm dropper passar henne utmärkt som den är inställd på bilden nedan.

Bilagor

• Spark.png
    Spark.png
    573.4 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Kan kika in evolinken går att få in i min prisklass isåfall om den är vettig. Verkar vara en av de bästa än iaf för det jag vill köra.
Spark börjae jag tveka mer på pga just slaglängd föe nedförsåka.
Specialized camber snubblar jag in på till och från igen..det var vad Specialized åre rekommenderade föe det jag berättade att jag ville köra.

Letar efter Large scott numera då jag provade medium och large scott på sportson,och kände att Large kändes vettigare.

Tjabba!

Personligen är jag helt förälskad i specialized! Inne på min andra stumpy.

Det är en sjukt bra cykel för pengarna, och hittar du en 2017 så är det bra komponenter!

Min 2016 hade 140/130 om jag inte minns helt fel, dock 2x10 på den modellen, men har för mig 2017 har 1x11. Prestationsmesssigt är den fantastisk, lika bekväm i riktigt stök som långa platta lopp, inga problem att köra precis överallt med, sure du kan köra fortare med en ren DH hojj i svarta naturstigarna i JBP/åre. Men för o köra skog o stig är den helt fantastisk, körde nog 200mil skog på min förra och älskade den från första till sista milen, inte en ända gång ja kännde att den underpresterade, och då har jag en väldigt agressiv åkstil.

Annars är ex fuel 8 en precis lika bra hojj som stumpyn.

Och ska du köra vasan är det bara smälla på mer lättrullade däck, blir det en stumpy kan jag starkt rekomendera Sworks fasttrak 2.3” bak och Sworks groundcontrol 2.3” fram. Väger absolut ingenting, och slanglöst är att rekomendera då det är riktiga lättviktare, vill inte ställa sig o byta slang under vasan ;).

Körde min 2019 stumpy på vasa90 i år och det gick hur bra som helst! Bara växla läge på dämparna efter behov, själv körde jag trail läget från start till mål, förutom starten då det är en ganska lång stigning.

Hoppas det var till någon nytta eller om det bara förvirrade dig mer, trek/spec är betydligt mer cykel för pengarna än scott!

Ett minus för ex fuel är att sadelstolpen har en förmåga att strula som bara den, går inte upp och kan gå trögt som bara den, kompisen fick lämna in den 4ggr innan dom fick ordning på den.

Men i övrigt är han lika nöjd med sin ex fuel som jag med min stumpy, och det är en evig rivalitet på vilken som är bäst...
Slutade med att jag köpte mig en 2019 Sworks för att få tyst på han en gång för alla haha ?

Lycka till med valet och kvalet, det viktigaste är ju att DU hittar en som passar dig, är du som ska trampa runt med ett leende o inte vi andra!

Peace

Har haft lite kontakt i pm med Shro0maz angående stumpy så ni inte tror jag ignorerar hans svar. :)

Den ligger på listan definitivt!
2019 stumpy var lite bättre i grund än 2018.

Har blivit erbjuden en 2018 som rullat en vecka. Han vill ha 20tusen.

Fann någon trek fuel ex8+ 2017 som jag kan få med 29" hjul. Ligger ute för 22.

Sen har jag även funnit en Evil the following.
Läser på om denna såpass att jag ser folk som är sjukt nöjda med sina.
Den slaglängd som finns verkar jämförbar med längre pga hur den är uppbyggd.
Även denna är jag erbjuden för 20.

Jag har som sagt sållat bort en del cyklar men tillkommer fler ju mer jag forskar i detta.

Following ligger på riktigt starkt plus iaf.

Ingen cykel har väl någonsin fått mer entusiastiska recensioner än the following?
He e bar å tjöp!

/T

Då tackar jag för svar och tips.

Efter mycket velande fram och tillbaka mellan olika hojjar så var jag igår iväg och köpte mig denna Evil The Following.

Har provat den lite upp och nedför och den klättrar riktigt fint på öppna lägena på dämparna,så lite finjusteringar efter min egna vikt så kan jag bara se fram emot positiva upplevelser.

Har även plan på att höja upp gaffeln till 140mm slag men det tar jag när det känns nödvändigt.

Åter igen,Tack.

Bilagor

• 20181124_204320.jpg
    20181124_204320.jpg
    279 KB · Besök: 60
Score sa:
Då tackar jag för svar och tips.

Efter mycket velande fram och tillbaka mellan olika hojjar så var jag igår iväg och köpte mig denna Evil The Following.

Har provat den lite upp och nedför och den klättrar riktigt fint på öppna lägena på dämparna,så lite finjusteringar efter min egna vikt så kan jag bara se fram emot positiva upplevelser.

Har även plan på att höja upp gaffeln till 140mm slag men det tar jag när det känns nödvändigt.

Åter igen,Tack.

Bra köp, särskilt om du fick den inom ursprunglig budget!

Tillbaka
Topp