9-delat på 10-delat body.(lvg)

paesan

Ny medlem
Hej,

Jag tillhör dem som fortfarande åker på 9-delat växelsystem. Sattsar hellre pengarna på ett par nya hjul istället för ytterligare 2 växlar till. Men nu kommer de hjulen jag tittar på till 10-delade växelsystem. Måste jag uppradera till 10-delat eller kan man lägga någon bricka eller något för att anpassa de 10-delade hujlen till 9-delat??

Om jag ändå uppgraderar till 10-delat så måste jag ändå köpa nya hjul, och då spräcker jag min budget...

Vore tacksam för svar!

//p

LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går bra om det inte är frågan om gamla
> DuraAce-hjul som bara passade 10-delat.

Även Ultegra-hjulens body (egentligen alla hjul med alu-body) klarar enbart 10-delade kassetter.

/Håkan

Men hur går det då med typ Mavic Kysyriums olika hjulset, då set står 10-delat? Är det bara trycka dit min gamla 9-delade kasset??

/p

Ja, det är bara att sätta dit kassetten precis som vanligt. För 10-delat krävs en spacer, eftersom de kassetterna lustigt nog är något smalare än 9-delade.

Mavic har en egen spacer som måste sitta där om man inte använder deras egna kassetter, så se till att få med den om du köper de hjulen. På 10-delat krävs alltså två spacers, men för 9-delat alltså bara en.

Tillbaka
Topp