9 drev till 8?

Timmy69

Ny medlem
9 drev till 8?
Skulle behöva byta ut drivpaketet på min kona och hittade en uppsättning med gamla XTR växlar och reglage i en låda på vinden.
Då konan har 9 drev bak och XTR har 8 undrar jag om jag bara kan byta kassetten rakt av till en 8 eller om det behövs någon adapter eller liknande?

9 drev till 8?
Ni som vet, behöver man byta kedjan också? Dvs blir en 9-delad kedja för smal för en 8-delad kassett?

Märkte empiriskt att det inte fungerar så bra med 8-delad kedja på 9-delad kassett. :-)

(Ja, jag vet man ska byta klingor, kassett och kedja på en gång)

9 drev till 8?
Det är lika bra att byta kedjan också. "Fel" kedja kan strula med bakväxeln också (man kan ju byta vändhjul, men det är ju enklare att byta kedja). Tror det bara är spacrarna som skiljer mellan 8 och 9-delade kassetter.

9 drev till 8?
9-delad kedja fungerar utmärkt på 8-delad kassett. Däremot fungerar 9-delad kedja i princip inte på 8-delade framdrev. Men det finns ju de som kör så ändå och säger sig vara nöjda.
8-delad kedja funkar bra i 9-delad bakväxel. Många nya cyklar säljs t o m så. Men jag vet inte hur det omvända funkar. På pendelcykeln har jag testat att köra med bakväxel och kedja för 9-delat men med nedre trissan anpassad för bredare kedjor (Jag fick fel storlek på Cykelringen fastän jag utryckligen sa att jag ville ha en trissa för 9-delat. En anledning att handla i en affär med kompetent personal istället.). Det funkar inte bra, kedjan lägger sig ofta bredvid trissan.

Om du ändå ska byta allt annat så håller jag med BFS om att det är lika bra att byta kedjan också.

Tillbaka
Topp