9:e juli Happy Cliff Ride - Hönö, Göteborgs Norra skärgård

Alex

Medlem
Söndag den 9:e juli kommer det att serveras berghällsåkning på Hönö i Göteborgs norra skärgård. Från Göteborgs centrum är det 2 mil till färjan som är gratis. Att ta bilen kan vara vanskligt pga av färjeköer För er som var med på Öckerö i fjol så är skillnaden att det är lite mer hällar och inte så stökigt. Givetvis gäller samma för er som inte var med :) Cyklingen är teknisk men inte alltför komplicerad, däremot kan man göra det komplicerat om man så önskar. Om det är någon som envisas med att vilja bada så kan man även göra det. Havet är helt intill var vi än är. Någon liten stig går nog att leta upp också. Ytan vi kommer att åka på är ganska liten men man kan variera i stort sett hur mycket som helst.Regnar det får vi också flytta datum eftersom det är helt omöjligt att cykla på hällarna då.

Här kommer lite bilder som jag tagit, men som ni ser är det ingen vidare kvalitet. Därför är det ju bra om fler kan hjälpa till att ta bilder. Tidpunkten är preliminär så vi kan ändra den om det är helt olämpligt.

Om intresse finnes så kommer närmare detaljer om tid, plats och vägbeskrivning senare

udden.jpg

grant.jpg

artholmarna.jpg

pics2.jpg

/Anders

PS
Så här var det på grannön Öckerö i fjol

http://happymtb.org/forum/read.php/1/225244/227167
http://happymtb.org/forum/read.php/1/222266/224312

Senast redigerad av en moderator:
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det hade ju varit kul. Synd att jag inte har
> några hjul bara...
>
>Roskilde, Hultsfred eller nya hjul? Det är frågan.

Svaret är då givetvis nya hjul

Varför inte fortsätta turen till Björkö och köra banan för Götalandsmästerskapen 2006. Jag leder gärna den turen.

100% säker på att jag kommer! Om inget extremt oförväntat händer, bor precis vid färjorna också:P

magura skrev:
> Varför inte fortsätta turen till Björkö och
> köra banan för Götalandsmästerskapen 2006. Jag
> leder gärna den turen.

Tror att det kan bli stressigt att försöka hinna med båda öarna på samma dag, men jag hade gärna hängt med på en sådan tur vid ett annat tillfälle. När går GM förresten?

/Anders

Alltid roligt att trampa omkring i uppväxtmiljön annmäler mitt intresse.
Är det området Lapposand o norrrut som är aktuellt?

//Gerry

Trailmaster skrev:
> Alltid roligt att trampa omkring i uppväxtmiljön
> annmäler mitt intresse.
> Är det området Lapposand o norrrut som är
> aktuellt?
>
> //Gerry

Helt rätt. Norr och väster om Ersdalen för att vara mer exakt. Hade räknat med dig Gerry

/Anders

Alex skrev:
> Trailmaster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltid roligt att trampa omkring i
> uppväxtmiljön
> > annmäler mitt intresse.
> > Är det området Lapposand o norrrut som är
> > aktuellt?
> >
> > //Gerry
>
>
> Helt rätt. Norr och väster om Ersdalen för att
> vara mer exakt. Hade räknat med dig Gerry
>
>
> /Anders

Låter fint, har inte utforskat det området men åkte på böter för å ha sjuttsats på moppen där ute en gång för många herrans års sedan.

//Gerry

Vi ser ju ut att bli några stycken så då fyller jag på med en vägbeskrivning från det att ni kommit av färjan.

Med cykel tar ni cykelbanan till höger om vägen och följer de röda strecken på den bifogade kartan.

Har ni bil så är det vänster vid rondellen och sedan höger in på Lökholmsvägen direkt vid Statoil. Ta till höger vid ICA Supermarket (Rödvägen). Därefter vänster in på Ersdalsvägen. Fortsätt in på vägen efter att husen tagit slut och parkera. Är det fullt är det bara att köra tillbaka och leta upp någon plats.

Fortsätt från parkeringen ner genom dungen 300m tills ni kommer till en strandäng så ses vi där kl 11:00. Färjan som går kl 10:40 blir lagom. Överfarten tar 12 minuter och sedan 5 minuter med bil eller cykel. Var i tid till färjan om ni har bil. Färjorna går med 15 minuters intervall

/Anders

ersdalen.jpg

Ville skrev:
> Baaaah, kan ni inte kör den där turen runt v
> 32?.....Så att jag kan vara med:)

Jodå, det bör nog gå att ordna.

Och så åkte tråden upp igen...

/Anders

Det där med götalandsmästerskapen tycker jag låter grymt intressant! Vill gärna veta var det ligger på Björkö!

åh jag är sugen på att hänga med. men har nyss börjat med MTB. kommer jag bli en bromskloss och göra det tråkigt för både er och mig eller är det hyfsat smidig terräng?

haha tack. det var la fan att det inte var 2006 nu :D . finns det några aktiva kvar då? bor på hönö och hade vart trevligt att inte cykla själv varje gång.

PJ-Treil sa:
haha tack. det var la fan att det inte var 2006 nu :D . finns det några aktiva kvar då? bor på hönö och hade vart trevligt att inte cykla själv varje gång.

Lätt hänt! Jag cyklar själv inte där men lägg ut en tur i kalendern så kanske några hakar på?

Ja jag får testa det. Ska kolla en slinga i veckan som kan vara riktigt kul. Är den det så får jag lägga upp den och se vad som händer. Tack för tipset.

Tillbaka
Topp