A-head styrstam på quill-ram?

Kan för lite om gängade gafflar / styrstam, men:
Går det köra en gängad quill-gaffel med vanlig a-headstyrstam?
Tycks mig som om det bara är att skruva på ahead-styrstammen där quillgaffelns gängor är, eller är det något jag missat?

Befintlig gaffel/ram är ahead 1 1/8, den tänkta quillgaffeln är också 1 1/8 samt med tillräcklig längd på styrstamsröret.

Mycket tacksam för input.

Precis, du behöver en adapter emellan sen funkar det. Det blir inte supersnyggt ofta estetiskt eftersom man oftast får en del som sticker upp som är smalare så man inte kan använda standardspacers men det funkar hyggligt.

Så här oestetiskt kan det bli med adapter. Funkar bra i alla fall. Bild från 2014.
20140722_171626.jpg

Kan för lite om gängade gafflar / styrstam, men:
Går det köra en gängad quill-gaffel med vanlig a-headstyrstam?
Tycks mig som om det bara är att skruva på ahead-styrstammen där quillgaffelns gängor är, eller är det något jag missat?

Befintlig gaffel/ram är ahead 1 1/8, den tänkta quillgaffeln är också 1 1/8 samt med tillräcklig längd på styrstamsröret.

Mycket tacksam för input.
Du tänker dig att du monterar en gaffel från en annan cykel med längre (gängat) gaffelrör? Det är nog inte att rekommendera, risken finns att du får ett utmattningsbrott på gaffelröret för gängorna försvagar röret.

Du tänker dig att du monterar en gaffel från en annan cykel med längre (gängat) gaffelrör? Det är nog inte att rekommendera, risken finns att du får ett utmattningsbrott på gaffelröret för gängorna försvagar röret.
Ja, jag hann googla ikapp frågan nu under kvällen och insåg risk för försvagning i gängtappen, precis som du skriver.

Tillbaka
Topp