"a mountain biker's island paradise"

KungJulian

Aktiv medlem
"“If you're looking for a mountain bike vacation, we've found the perfect spot--and nobody knows about it. Welcome to a mountain biker's island paradise.”

Fast det är ju inte sant. Någon vet förstås. Och om ett tag vet jag om de pratar trams eller om det ligger något i det. Vi pratar Tobago gott folk! Enligt uppgift ska de ha två firmor som ordnar turer. Någon här som har erfarenhet av ön?

Bilagor

• mtbTobago.JPG
    mtbTobago.JPG
    137.1 KB · Besök: 12
Jag har testat att cykla där med http://www.tobagomountainbike.com/

Kan rekommendera dom, Eamon som driver det är en riktigt skön snubbe, laid-back som alla på Tobago. Grymt engagemang kring miljön och samhället på Tobago, så börjar man diskutera sånt kan man prata i evighet:)

Jag vet inte vad du har för bakgrund men jag som inte riktigt är trenduro utan mer XC tyckte den kombination av Beginners och Intermediate som jag var med på var i enklaste laget. Skulle jag göra om det skulle jag satsa på en "extreme". Cyklarna är sådär, om de inte uppgraderat sen jag var där för ett par år sen, men de funkar.

"Min" tur utgick hemifrån Eamon mellan Black Rock och Mt Irvine om jag inte minns fel. När vi var på väg ut kom han på att vi skulle ha fika och plockade raskt ner några passionsfrukter och "mandarines" från träd på tomten. Överlägset godaste fikat jag ätit:). Det var jag och en tysk tjej plus tre polare till Eamon som tog turen, kändes som en blandning av Happyride och guidning.

Det kan vara värt att boka ett tag innan, jag gjorde det på plats och för att passa in med de turer som gjordes med övriga familjen fick den turen jag pratade om ovan. Vi höll oss på sydsidan och om jag minns rätt nu så åkte vi över mot Little Rock bay och sen tillbaka mot mangroveskogen på nordsidan. Inte särskilt tekniskt eller backigt men med ett par sköna stigar fanns det. Har inte koll på hur de svårare turerna är men jag kan tänka mig att det som är drygast är värmen, 28C och hög luftfuktighet får upp pulsen. Å andra sidan slipper du frysa som Skogling sa! Behållningen av cyklingen var egentligen inte stigarna i sig utan mer miljön men jag tycker absolut du ska testa!

Du kommer få en grym semester, suveränt ställe att åka till. Servicen är vad den är, men avslappningsfaktorn är å andra sidan total. Fantastiska stränder är det, missa inte Englishmans Bay. Gudomligt. Chokladplantagen kan du skippa, inte mycket att se även om purfärsk choklad är gott. En tur med en glass-bottom åt kan vara kul en eftermiddag. Blir lätt lite partajande där, men funkar även för familjer. Ett tips, som väl iofs alltid funkar, är att leta på "hål-i-väggen" restauranger. Vi bodde vid Crown Point och på väg ut mot Pigeon Point, inte så långt innan man måste betala in sig finns ett litet skjul till restaurang ut mot havssidan av vägen som hade bästa maten som vi hittade. Minns inte vad det heter tyvärr. Just ja, restaurangen vid Englishman Bay var en höjdare också, kanongod mat!

Ha så skönt, ser fram emot RR:)

Vänsterbacken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har testat att cykla där med
> http://www.tobagomountainbike.com/
>
> Kan rekommendera dom, Eamon som driver det är en
> riktigt skön snubbe, laid-back som alla på
> Tobago. Grymt engagemang kring miljön och
> samhället på Tobago, så börjar man diskutera
> sånt kan man prata i evighet:)
>
> Jag vet inte vad du har för bakgrund men jag som
> inte riktigt är trenduro utan mer XC tyckte den
> kombination av Beginners och Intermediate som jag
> var med på var i enklaste laget. Skulle jag göra
> om det skulle jag satsa på en "extreme". Cyklarna
> är sådär, om de inte uppgraderat sen jag var
> där för ett par år sen, men de funkar.
>
> "Min" tur utgick hemifrån Eamon mellan Black Rock
> och Mt Irvine om jag inte minns fel. När vi var
> på väg ut kom han på att vi skulle ha fika och
> plockade raskt ner några passionsfrukter och
> "mandarines" från träd på tomten. Överlägset
> godaste fikat jag ätit:). Det var jag och en tysk
> tjej plus tre polare till Eamon som tog turen,
> kändes som en blandning av Happyride och
> guidning.
>
> Det kan vara värt att boka ett tag innan, jag
> gjorde det på plats och för att passa in med de
> turer som gjordes med övriga familjen fick den
> turen jag pratade om ovan. Vi höll oss på
> sydsidan och om jag minns rätt nu så åkte vi
> över mot Little Rock bay och sen tillbaka mot
> mangroveskogen på nordsidan. Inte särskilt
> tekniskt eller backigt men med ett par sköna
> stigar fanns det. Har inte koll på hur de
> svårare turerna är men jag kan tänka mig att
> det som är drygast är värmen, 28C och hög
> luftfuktighet får upp pulsen. Å andra sidan
> slipper du frysa som Skogling sa! Behållningen av
> cyklingen var egentligen inte stigarna i sig utan
> mer miljön men jag tycker absolut du ska testa!
>
> Du kommer få en grym semester, suveränt ställe
> att åka till. Servicen är vad den är, men
> avslappningsfaktorn är å andra sidan total.
> Fantastiska stränder är det, missa inte
> Englishmans Bay. Gudomligt. Chokladplantagen kan
> du skippa, inte mycket att se även om purfärsk
> choklad är gott. En tur med en glass-bottom åt
> kan vara kul en eftermiddag. Blir lätt lite
> partajande där, men funkar även för familjer.
> Ett tips, som väl iofs alltid funkar, är att
> leta på "hål-i-väggen" restauranger. Vi bodde
> vid Crown Point och på väg ut mot Pigeon Point,
> inte så långt innan man måste betala in sig
> finns ett litet skjul till restaurang ut mot
> havssidan av vägen som hade bästa maten som vi
> hittade. Minns inte vad det heter tyvärr. Just
> ja, restaurangen vid Englishman Bay var en
> höjdare också, kanongod mat!
>
> Ha så skönt, ser fram emot RR:)

Fan vad bra, perfekta tips! Jag är mer 29 tum HT än trenduro med fullgung, men extreme kanske funkar ändå. Ska bli synnerligen intressant att testa. Jag ska ta kontakt med dem innan för att få nån tur som passar, är där med familjen så det blir ju lite planering. Ska till Antigua innan, men där verkar förutsättningarna för mtb-tur inte vara lika bra. Får väl hänga på stranden med en rom-drink istället, kan ju funka det med...

setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> Kungen, blir det nån RR? Jag är på väg att
> boka resa. Väldigt nyfiken hur det är där nu?

Åker om ett par veckor. Får väl försöka fixa en RR.
Är i valet och kvalet om jag ska dra med mig varma och sköna skoöverdrag och annan personlig utrustning hemma eller om jag ska go rental fullt ut. Lutar åt det senare.

Tillbaka
Topp