Aaaaah!!! Första turen!

42Hz

Aktiv medlem
Aaaaah!!! Första turen!
Var äntligen ut en kort sväng med 'riktiga' skogscykeln igår kväll, fasen vad skönt det var, tänk om det varo lika tillfredställande varje gång(!?). :)

Det är något barsligt skoj med att äntligen plocka ut hojen första gången på våren, jag skulle bara testa nya framhjulet och lyssna på växlarna efter trissbyte men den korta turen blev bara längre och längre.

Hade SPD-skorna men inga cykelkäder, det var bitvis ren asfalt men annars väta och grus men det var hur skönt som helst att cykla. Kan ju bero på att man trampat runt på sin pendlarhoj med dubbdäck hela vintern!?

Bara måste ut på en tur idag! Hoppas att väglaget håller i sig så man slipper trainern i fortsättningen...

Rätt slut:
trissaslut.jpg

Aaaaah!!! Första turen!
Hehe, själv skruvade jag på icke-SPD-pedaler på min fincykel igår, tog av mig alla kläder utom kalsonger och strumpor. Tog på mig gympadojjor och övade trackstand i en halvtimma i vardagsrummet.

Trodde inte att jag skulle behöva duscha efter det men ack vad jag bedrog mig...

Finns bildbevis men jag ska bespara er den synen ;)

Harri; Du blir väl med mig och Roger (WipeClean) ut på söndag - Weather permitting?

Aaaaah!!! Första turen!
Argh! Tyvärr jag skall fortfarande till Göteborg i helgen. Undrar om cykeln får plats i bilen?!? Jag får lämna morsan hemma!

Aaaaah!!! Första turen!
Ha ha,
vad skönt att höra att det är fler än jag som brukar öva trackstand i vardagsrummet.

Fast jag har aldrig gjort det i bara kallingar och strumpor. Måste prova nån gång... :-)

/niklas konsnablius

Aaaaah!!! Första turen!
Heh... det måste ha sett bra komiskt ut. :)

Själv brukar jag utöva sånna övningar nere på klinkersgolvet i källaren.

Nu skall jag ut på en härlig tur. Vädret är minst sagt strålande i Stockholm just nu. :)

Aaaaah!!! Första turen!
Nu känner jag att jag ligger efter..
Måste börja med Trackstand-träning jag med!

Tur att man inte måste göra i kallingarna i vardagsrummet :-)

Aaaaah!!! Första turen!
Det är säkert psykologiskt, men jag har avsevärt lättare att stå still länge med mitt nya styre än med det gamla. Skillnaden är bara 3,5 cm och lite högre rise.

Aaaaah!!! Första turen!
När andan faller på för lite balansövningar typ trackstand, vända 180 grader på framhjulet, bakhjulsåkning m.m. brukar jag köra i ett närliggade parkeringshus. Bottenvåningen brukar vara i det närmaste tom på bilar.
Käckt om man känner för att hojja lite och vädret är föööör taskigt.

Tobbe: Joooo, klart vi vill se bildbevis! Fram med det bara.

Aaaaah!!! Första turen!
Ha ha.. själv har jag kört backhops, pedal-kicks etc på i vardagsrummet. Inte populärt när sambo frågade mig om "traktor spåren" i parketten dagen efter.

Aaaaah!!! Första turen!
Oj, var ut en kort sväng på lunchen, svettigt värre när man klev in på kontoret! Mindre fräscht men vad gör man inte för att njuta av vårsolen!? :)

Aaaaah!!! Första turen!
42Hz skrev:

> Argh! Tyvärr jag skall fortfarande till Göteborg i helgen.
> Undrar om cykeln får plats i bilen?!? Jag får lämna morsan
> hemma!

Ja, någon ordning får det vara :)

Edit: Svårt det där med åäö.

Post Ändrad (04-03-18 14:25)

Aaaaah!!! Första turen!
42Hz skrev:

> Oj, var ut en kort sväng på lunchen, svettigt värre när man
> klev in på kontoret! Mindre fräscht men vad gör man inte för
> att njuta av vårsolen!? :)

Vaddå, du är datatekniker - sådana ska lukta!

Reine 2.3?

Aaaaah!!! Första turen!
Mohawk skrev:

>
> Nu känner jag att jag ligger efter..
> Måste börja med Trackstand-träning jag med!

Tro mig - du ligger inte efter. Oj, det var ett tag sedan jag grenslade den cykeln! Aldrig övat på dem tidigare heller men insåg under Lunsenturen att det börjar bli dags :)

> Tur att man inte måste göra i kallingarna i vardagsrummet :-)

Det var ett medvetet val för att slippa bli svettig - fast det hjälpte inte :)

Aaaaah!!! Första turen!
Rippa skrev:

> Ha ha.. själv har jag kört backhops, pedal-kicks etc på i
> vardagsrummet. Inte populärt när sambo frågade mig om "traktor
> spåren" i parketten dagen efter.

Upptäckte att suddgummi var bra på att ta bort bromsspåren :)

Kan inte med sådana trix ute en gång :(

Aaaaah!!! Första turen!
Johan skrev:

> kan ni vara så snäll att berätta vad de olika tricken är.

Här finns lite info:
<http://www.trials-online.com/trials-techniques.php>

Trackstand är när man står still och antingen väntar på att de framför ska få ändan ur vagnen eller medan man själv funderar vad man ska göra härnäst. Man står alltså med bägge fötterna på pedalerna och händerna på styret. Lättast med låsta bromsar och styret lite snett.

En rolig "tävling" verkar vara att komma sist till en given punkt genom att åka dit så sakta som möjligt utan att sätta ned foten. Ska testa denna i sommar (rekomenderar gräs som underlag). Läste om det i Ned Overends bok. Han tipsar även om att öva så fort tillfälle ges, om polaren behöver pumpa cykeln, slå en drill etc..

Aaaaah!!! Första turen!
Då var man hemkommen då. Det fick bli röda slingan runt kärsön, ganska teknisk stig med mycket rötter och lerig terräng idag. Det var betydligt jobbigare än vad jag hade väntat mig.

Värst var väl dock i de skuggigare skogspartierna (som jag undvek) där de snö/is-belagda stigarnas skorpa ej var tillräckligt tjock för att bära mig och min cykel utan bara gav efter och sprack sönder när man for fram.

Att belägga främre bromsskivan med lera var ingen som helst utmaning, lera fanns det gott om. Bäckarna porlade fint dessutom så det gick fint att skölja av leran emellanåt också. ;)

Snart måste man nog jaga fram digitalkameran så att herrskapet får se de underbara stigarna i trakterna häromkring.

Aaaaah!!! Första turen!
Tobbe: Låter som en trist tävling. Ser framför mig ett gäng cyklister som står still timme ut o timme in... lite grann som "plankan" i Robinson.. ha ha

Aaaaah!!! Första turen!
Känns onödigt att göra cykeln vårfin om man skall ut och slaska idag.

Var riktigt varmt ute i solskenet när jag fotade, såg faktiskt en nässelfjäril (såg då ut som något sådant), tyvärr lyckades jag inte få med den på bild.

Cykeln stod dock still:
paragon02.jpg

Aaaaah!!! Första turen!
Rippa skrev:

> Tobbe: Låter som en trist tävling. Ser framför mig ett gäng
> cyklister som står still timme ut o timme in... lite grann som
> "plankan" i Robinson.. ha ha

Du skulle ha sett mig igår, stod jag still fem skunder var jag tacksam :)

Aaaaah!!! Första turen!
42Hz skrev:

> Var riktigt varmt ute i solskenet när jag fotade, såg faktiskt
> en nässelfjäril (såg då ut som något sådant), tyvärr lyckades
> jag inte få med den på bild.

Oooh! Det är det fjärde vårtecknet i vår lilla stad idag!

Imorse såg jag svanar över sjön, när jag cyklade till gymmet noterade jag att de sopat cykelbanan längs Fredsgatan och vid gymmet stod mer än dubbelt så många cyklar som igår och bakåt i tiden.

Aaaaah!!! Första turen!
AAAAAAAHHHH!!!!!
Varför ska jag vara så nyfiken och klicka på allt?!?!? Den synen kommer sitta i ett tag... ;-)

Det verkar ha varit mer ös på din nyårsfest än på den jag var på för övrigt :-)

Aaaaah!!! Första turen!
*micke* skrev:

> AAAAAAAHHHH!!!!!
> Varför ska jag vara så nyfiken och klicka på allt?!?!? Den
> synen kommer sitta i ett tag... ;-)

*evil grin*

Damerna i sällskapet var förtjusta iaf. :)

> Det verkar ha varit mer ös på din nyårsfest än på den jag var
> på för övrigt :-)

Bäst jag inte talar om att jag var nykter.

Aaaaah!!! Första turen!
>OT: Får jag testa din ThudBuster nån dag?

Tja, det skall väl gå att ordna, vet du vad du har för diameter på din sadelstolpen? Jag är tvungen att ha ett 'shims'. Den kan ju vara jobbigare att flytta.

Aaaaah!!! Första turen!
PeZeta skrev:

>
>
> ThudBustern - funkar det?
>

Funkar för mig i alla fall, kör GF Paragon HT, jag har då svårt att tänka mig att cykla utan Thudbustern.

Den lilla extra vikten kompenseras av att man cyklar snabbare, känns så i alla fall. Dessutom kan jag cykla längre tid, slipper ryggont och annat. :)

Tillbaka
Topp