Absolut billigaste hojjen med Campagnolo Centaur?

gbghenke

Ny medlem
Tjena

För det första, man ska inte bara stirra sig blind på växlar o.s.v när man köper en cykel. Jag vet att RAM o.s.v är enormt viktigt och att man sitter skönt på den. Det jag är ute efter är att hitta alternativ till de cyklar som jag har hittat.

Billigaste med dessa växlar jag hittat idag är Battaglin Spider Carbon som kostar 12900:-

Finns det fler att välja på?

//Henrik

Canyon kan ju ha nån i rätt storlek som expressbike kanske, annars tycker jag att det känns lite chansartat vad gäller ramkvalitet att leta efter lägre pris än så. Mitt tips är att kolla begagnatmarknaden. Roligast är förstås att göra som apmannen skriver, men det blir väl sällan billigare än en komplett cykel i slutändan.

Jag håller med apmannen egentligen.

En Centaurgrupp borde man få för ca 500 € från Tyskland. Jämfört med Battaglin får du ca 8000 kvar att bygga cykeln för.

Snabbt kollat är dock en alumnium-FAT med Centaurgrupp billigare, 1099 € i standardutförande.
http://www.fat-cycles.de/

Om du köper en cykel NU, får du Centaur -08.
Är du säker på att du vill ha det? Campa kommer med stora förändringar till -09, ffa 11-delat, men även handtagen.

Dessutom verkar det som om -09 kommer tidigt, åtminstone för Campa

De nya Ergopower Ultrashift-reglagen finns nu att köpa, i 10-delad Centaur-variant i både lyxplast och alu.
CAMPGRSS943000000000_1_large.jpg

http://www.ribblecycles.co.uk/productdetail.asp?productcatalogue=CAMPGRSS943000000000

CAMPGRSS941000000000_1_large.jpg

http://www.ribblecycles.co.uk/productdetail.asp?productcatalogue=CAMPGRSS941000000000

De skall vara kompatibla med nuvarande 10-delade och alltså kunna fungera som direkt uppgradering för befintliga Campa-handtag.

/Håkan

Jo jag har tänkt på det ni säger att köpa en grupp löst och en ram o.s.v. Det finns tre issues med detta tycker jag:

- Jag har ingen erfarenhet/verktyg till detta alls (jag har basic mek kunskaper men inte ta isär vevparti o.s.v)

- Det blir troligen dyrare än att köpa färdigt

- Jag vet inte exakt vilka delar som behövs

HåkanC: Tänkte inte på det som du säger faktiskt, 11 delat hade ju varit spännande samt om dom har gjort stora förändringar i reglagen så kanske det är värt att vänta.

Dom basic grejjer som behövs antar jag är:

- Ram (med gaffel)
- Hjul (med kasett)
- Växelgrupp (med vevparti)
- Sadelstolpe
- Styrstam
- Styre
- Växel och bromsvajrar med höljen

Om man ska vänta tills 2009 Centaur kommer så kanske man kan få loss en sån nånstans för 5-6000:- då återstår typ 7tusenlappar till det andra

Hjul kostar väl minst 2000:-
styrstam, styre och sadelstolpe 1500-2000kr? ???

Detta lämnar typ 3000:- till ram, och jag är väldigt osäker på vad man får för ram för dom pengarna?

/Henrik

Skulle inte de nya ergopowerhandtagen vara nedgraderade? Har för mig att jag läste att det bara var chorus och record som skulle kunna växla flera steg per tryck med 2009 grupperna, istället som nu då väl samtliga grupper kan det. Men det är troligt att jag har missförstått det.

Det finns ju möjligheten att köpa en beggad ram. Låg en fin här för några veckor sen för löjligt låga 1500, typ 7005 alu med kolfiberstag och dito gaffel.

Att lära sig sätta ihop en cykel är väl bara trevligt? Kan rekommendera Zinn and the art of road bike maintenance. Verktyg är iofs lite halvdyrt om man vill ha kvalität, speciellt campa, som har egna standarder på allt.

Men visst, ska du komma undan billigt är det väl till att satsa på en tysk paketcykel. Fast då har du ingen aning om hur den känns innan du får den på posten.

Senast redigerad av en moderator:
gbghenke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjul kostar väl minst 2000:-
> styrstam, styre och sadelstolpe 1500-2000kr? ???
>
> Detta lämnar typ 3000:- till ram, och jag är
> väldigt osäker på vad man får för ram för
> dom pengarna?

Du kan få en riktigt bra ram för de pengarna
CicliB Fly http://www.ciclib.de
CicliB_Fly_06_-_0603.jpg

Hela testet här: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=1952

De brukar dessutom annonsera om prisvärda paket i Tour, typ CicliB Fly-ram + Ritchey Pro-gaffel+tapp+styre+stolpe för 450 Euro(?). Tyvärr hittar jag inget om detta på deras hemsida, ring och kolla.
Även hjul borde de kunna ge dig ett bra paketpris på.

Vad gäller verktyg så behövs det, efter att styrlager och vevlager har blivit installerade, i princip bara några insexnycklar (4, 5 och 8mm) och en vajertång.
Dessa verktyg i bra kvalite' (som funkar för en hobbymekare) kostar 150:- hos Biltema
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=80283
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=996&iItemId=80460

/Håkan

Många tips här ser jag. Tack så mycket. Ja det kanske är möjligt att bygga ihop en själv ändå då får man ju exakt de grejjer man vill ha också.

Ska kika runt på ramar, CicliB Fly var ju onekligen billig iallafall :)

Hos http://www.ribblecycles.co.uk
kan du köpa en kompl cykel med Centaur och 2009 handtagen från 10650 SEK (870GBP)

Med följande spec
- Sloping top tube geometry
- Hand built in Italy
- Campagnolo Centaur 10 speed Ultra Torque Double groupset with 2009 Ultra Shift ergopowers
- Mavic Aksium Black Wheelset
- Dedacciai Black Rain Carbon Forks
- Integral hidden headset
- CSN Carbon SE seat pillar
- Selle Italia XO Transam Saddle
- Deda Big Piega Oversize bars
- Deda Quattro 4 bolt oversize stem
- Vittoria Rubino Tyres

Price excludes Pedals.

/Håkan

varför snålar tillverkarna in på pedaler helt plötsligt? man ser ju det ofta, och gärna väger cyklarna utan pedaler med... så speciellt och underbart är det ju inte och ha sina egna, speciellt inte på en billig hoj då vill man ju ha det i paketet...

...för att de flesta vill ha sina egna pedaler. Men visst, på en instegshoj kunde det gott komma med pedaler. Men om man slukat lite asfalt har man troligen sina favoriter som kanske också överlever några cykelbyten.

Pedaler flyttar jag alltid över när jag byter hoj. Samma med sadeln. Börjar också överväga att köpa ett par extra styren för framtiden nu när jag äntligen hittat ett lvg-styre som funkar för mig.

Mailade och frågade Cyclecomponents när dom får 2009 på battaglin modellerna och de svarade med att dom troligen lägger ut modellerna i september och cyklarna färdiga för leverans i oktober.

Troligen så kommer väl de flesta modeller med 2009 modeler runt denna tid så det kan ju vara värt att vänta tills dess då det skulle vara kul med 2009 samt att dom kanske sljer ut 2008 nånstans billigt då :)

//Henrik

Hur viktigt är det för dig med Centaur?

För ngn vecka sedan frågade du om SRAM Rival.

CicliB som jag länkade till ovan säljer CicliB Fly-ram som kompl cykel med SRAM Rival för 875 Euro http://www.ciclib.de/e-vendo.php?sh...6fb79&a=article&ProdNr=A4037&t=98&p=583&c=583
Men om jag vore intresserad av den skulle jag istället titta närmare på Cicli B Fly Rival Lite för 999 Euro http://www.ciclib.de/e-vendo.php?sh...6fb79&a=article&ProdNr=A4160&t=98&p=583&c=583
Mkt bättre hjul och även övrig utrustn.

OBS
Precis som campa så ändrar SRAM en hel del på sina modeller till nästa år.
De mesta ändringarna sker på Rival och Force-grupperna, ffa gör de växlingsrörelsen mer lik SRAM Red.
Försök att prova en cykel med Rival innan köp så att du inte behöver ångra dig efter att ha köpt 'grisen i säcken' och blivit missnöjd.

OBS 2
Det är inte jag, Tour eller ngn annan, som skall bestämma vilken cykel du skall köpa.
Den bästa cykeln för dig är den vars geometri passar dig bäst och vars utrustning och utseende du tycker bäst om.

/Håkan

Edit: La till förtydligandet.

Senast redigerad av en moderator:
HåkanC:

Tjena

Jo det är så här, jag har kollat upp själva reglagen på sram, shimano och campagnolo och kommit fram till att campa eller sram har bäst reglage. Det verkar inte som t.ex Shimano 105 eller ultegra har intern kabeldragning, jag gillar inte ha massa kablar o.s.v som hänger. Mellan campa och sram så är det många som säger att det inte är så stor skillnad, möjligt att campa har något hårdare växlingar.

Jo så att Sram hade säkert kunnat vara ett alternativ också. Både campa och sram har mindre (i formen) reglage också verkar skönare att hålla i.

Någon nämnde att om man kör på storklingan med Sram Rival 2008 och sen på största klingan bak så får man skrap i framväxeln? är detta något som stör mycket?

Annars så verkar själva växlingen vara ganska skön med sram också måste jag säga.

finns ju denna att välja på också med rival:

http://www.bike-discount.de/shop/k94/a7287/rps-80-rival.html
rps8.jpg ht=299

888 EUR

Kollar lite på CicliB hojjen för 999 EUR.....

/Henrik

HåkanC: Är det vettigt att köpa grisen i säcken med Shimano menar du? Du verkar speciellt klanka ner på Sram så fort du får möjlighet utan att verka ha någon erfarenhet av de utan bara läst ett test i Tour. Hur mycket har du kört med Sramväxlar på racer? Jag kan iaf växla med ringfingret åt båda håll (om jag vill) på både Campagnolo och Sram Rival, men inte en chans att jag orkar de med Shimanoreglage. Och så verkar du mena att Shimano är lättast att växla med? Förstår dig inte alls.

cerro skrev:
> HåkanC: Är det vettigt att köpa grisen i
> säcken med Shimano menar du?
Självklart skall man inte köpa ngt man inte känner till utan att prova innan.
Men eftersom SRAM-lvg är såpass nytt är det inte särskilt många som har provat det ännu.
Shimano STi har använts av proffsen sedan -89 och både de och Campas Ergopower har funnits att köpa för motionärer sedan mer än 15år.

> Jag kan iaf
> växla med ringfingret åt båda håll (om jag
> vill) på både Campagnolo och Sram Rival
Det låter spännande. Hur ofta växlar du på det sättet?
Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut när du trycker ned musörat på ett Ergopower-reglge med ringfingret.

/Håkan

Nu har jag varit runt o kännt på reglage på lunchen!

Fanns ingen Sramhoj där jag var men fick fingra lite mer på campa och shimano än vad jag gjort innan. Hojjen jag testade innan hade väldigt träga shimano reglage men de jag provade idag var myyycket lättare så nu är väl shimano åter på tapeten dock stör jag mig fortfarande på två saker med shimano

- För stora reglage
- Vajrarna är inte integrerade i styret

Vad jag förstår så ska shimano ha löst detta till 2009 års modeller.

Campa, jag pillade lite på record reglage, dessa var lite trögare, samt att denna gången jag kollade på dem så tycket jag dom fortfarande var lite omständiga. Reglagen är mindre och mycket skönare att hålla i än shimano men själva känslan var sämre än den shimano jag testade idag. hur ska jag förklara det, ja själva växla ner spaden känndes plastig jämfört med shimanos variant.

Skulle jag välja idag så hade det nog blivit campa men nu som så många skriver så kommer ju 2009 snart. Samt att jag måste hitta SRAM nånstans o kolla upp dem... Men generellt av alla posts jag har läst på olika forum så verkar sram vara typ mitt emellan. SRAM rival 2009 ser mycket bra ut också, väntar man lite kan man nog få en sjysst hojj från tyskland med rival 2009 för runt 10 000 SEK

Tack för alla som har postat i denna tråden.

/Henrik

Campa slits in...

En trevlig funktionell fördel med Campagnolo Ergopower är hur lyckade de är i en sprint tycker jag:
I med stora klingan fram, upp med händerna uppe på handtagen och stå upp: Sen är det bara att mosa på och mata på med höger tumme på den lilla knappen. Lätt att trycka på hårt och växla upp.

HåkanC: Kanske inte växlar med ringfingret på musörat på Campareglagen men ibland lillfingret där när man håller händerna på styret närmast sig. Var mest som en förklaring att det inte krävs så mycket kraft eller speciellt lång rörelse för att det ska växla. Iaf jag är svagare i mitt ringfinger än t.ex. lång- och pekfinger.

Hoppas du hittar en cykel som passar dig.

gbghenke skrev:
>> Campa, jag pillade lite på record reglage, dessa
> var lite trögare, samt att denna gången jag
> kollade på dem så tycket jag dom fortfarande var
> lite omständiga. Reglagen är mindre och mycket
> skönare att hålla i än shimano men själva
> känslan var sämre än den shimano jag testade
> idag. hur ska jag förklara det, ja själva växla
> ner spaden känndes plastig jämfört med shimanos
> variant.

Om det är möjligt försök att få prova den sortens reglage som du kommer att köpa.
Det skiljer en del i själva växlingskänslan mellan de dyraste och de billigare.
Du bör oxå, om det går, försöka att provcykla när du jämför de olika reglagen, att 'torrväxla' inne i en butik och ute på landsvägen är helt olika saker.

Om anledningen till att du föredrar Campa är pga att handtagen är mindre så kanske du inte skall vänta till 09-modellerna.
De är nämligen större och har enl en del en utformning nästan som nuvarande Shimanos
Jämförelse mellan de nya Campa handtagen och nuvarande Shimano
nuovopivot.png

Jämförelse mellan de nya Campa handtagen och nuvarande Shimano
BILD:http://www.guidorubino.com/technews/wp-content/gallery/ep/nuovopivot.png
Campa själva verkar alltså tycka att större handtag, a la Shimano, är bättre.
Men det ser ut som om de med korta fingrar kan komma att få svårt att nå reglagen från bocken, reglagen kommer inte heller att ha ngn räckviddsjustering.

Själv tycker jag att den spegelvända höger/vänster-utformningen ser bra ut.
Konstigt att det inte har kommit tidigare?

/Håkan

Tillbaka
Topp