Ac luxation

Jonte_B

Medlem
Ac luxation
68691577-319F-464F-BB52-7BA6C406AE5B.jpeg
5A30367A-D8EB-4CA3-B364-B8407EFA3FD3.jpeg
Drog min ac på endurot i Vallåsen i maj. Sjukvårdare på plats trodde att det endast var en blödning och läkaren som jag besökte en månad senare konstaterade också att det bara var en blödning. När jag röntgade axeln för 2 veckor sedan så var det en ac lux grad 3 plus att jag har haft en fraktur på nyckelbenet. Jag undrar ifall någon med erfarenhet av en sådan skada vet ifall jag är sent ute för att få ordning på axeln och hur känslig är axeln för ytterligare smällar?

Ac luxation
Hur mycket rörllighet har du nu? Om det är okej är antagligen bästa valet att bara använda axeln efter förmåga och med tiden blir det mindre smärtsamt.

Ac luxation
Jag har full rörlighet men styrkan är väl inte hundra %. Smärtan är borta förutom på morgonen. Träffar ortoped inom kort och då får jag reda på om det blir op eller sjukgymnastik.

Ac luxation
Det är värt att läsa på om operationsalternativet innan. Det är ofta något man vill undvika om det inte verkligen är nödvändigt. Jag har haft en del skador på mina AC-leder och den största var smärtsam i träning under ett par år, men är idag nästan helt bra.

Ac luxation
Kör rehab och gör det seriöst! Det gör enorm skillnad, du kan räkna med att behöva köra vissa rehab övningar kontinuerligt i framtiden för att få en bra stabilitet i leden.

Ac luxation
Ska det opereras kommer du att få göra ännu mer rehab så kör på. Träffa sjukgymnast och var noga med övningarna.

Du ska vara fräsch livet ut.

Ac luxation
Grad III är ett träsk.....Sök på pubmed så ser du. Läste in mig lite på ämnet för många år sedan som ett tänkt examensarbete. Verkar inte finnas någon konsensus än. För att göra en lång historia kort: man får göra bedömning från fall till fall. Hoppas du blir omhändertagen nu. Det där låter inte optimalt handlagt med en massa antaganden. Av bilden att döma skulle röntgen gjorts akut, man ser ju tydligt att du har en AC-lux.

Ac luxation
Jag drog av mitt nyckelben och fick hookplatta för 2, 5 år sedan. Det var en operation bara 11 dagar efter skadan i och för sig och det innebar inte direkt en picknick att sova med den där plattan men nu mår jag i alla fall ganska bra efter operationen även om jag inte riktigt kan ha tunga ryggsäckar på mig på den sidan , ha någon lutande mot min axel med huvudet och dessutom kan en "sena" hoppa till lite om jag försöker typ spela badminton eller boxas, men det är ju faktiskt saker jag kan prioritera bort. Så jag gissar att det blev någon skarp kant på skelettet efter operationen som inte gillar att huden utsätts för tryck just där. Hur det är med operation långt i efterhand vet jag dock inte, men jag vet i alla fall att det blev rätt bra så räds inte operation om du nu erbjuds det.

Bilagor

• nyckelben.png
    nyckelben.png
    186.2 KB · Besök: 519
Tillbaka
Topp