Actioncams GoPro HD VS JoBo HD

Morfum

Ny medlem
Visst är det skillnad, speciellt på nya GoPro HD Hero2, det har en bra mycket högre prislapp tillsammans med Centurion HD GPS men där får man en GPS med vilket är såklart kul. Men behöver JAG dom? Troligen inte iom att det är en tajt budget så därför har jag valt bort dessa och fokuserar på dessa nedan.

Jobo HD SPORTS CAMERA JIB 2 - 1799:-
1490:- på http://www.japanphoto.no/product/videokamera/hjelmkamera/jobo-hd-sports-camera-jib-ii/ men samma pris på svenska siten)
jobojib2_01.jpg

jobojib2_02.jpg

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=jobojib2

Spec:
Jobo HD SPORTS CAMERA JIB 2
• 1/2.5 CMOS-sensor, 5,0 megapixel
• F/3.0
• Upp till 150° bildvinkel
• Full HD 1080p
• Automatisk vitbalans och automatisk exponering
• 1,5 'TFT-skärm
• Vattentätt skal, IP68 certifierad ner till 30 meters djup.
• Ett flertal medföljande fästen, se nedan.
• Uppladdningsbart/utbytbart Li-ion batteri.
• Självutlösare
• Bläddra, radera, spola framåt/bakåt.
• USB2.0-anslutning, laddas via USB
• Inbyggd högtalare samt mikrofon
• HDMI-utgång, AV-utgång
• Stöder microSD-kort upp till 32GB
• Storlek: 66x44x42mm Vikt: ca 66 gram

I förpackningen:

• Kamera
• Vattentätt skyddshus
• Fäste för skyddshus
• Cykel/motorcykelfäste
• 2 hjälmfästen
• Kamerafäste
• HDMI-kabel
• A/V-kabel
• Remmar för hjälmfäste
• USB-kabel
• AC-adapter
• Laddkabel
• Kamerapåse
• Minneskort (microSD)
• Handledsrem
• Li-ion batteri
• Bruksanvisning

GoPro HD Hero Motorsports - 2390:-
gopromotor3.jpg

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=goprohdsurf

Camera Optics

•Objektiv: Fixfokus 0,6m till oändligt glaslins
•Bländare: F/2,8 högpresterande lowlight
•Vinkel: 170 grader ultrawide 720p/960p
•Vinkel: 127 grader wide i 1080p

Video

•Sensor: 1/2,5' HD cmos, 2.2µm pixels
•Känslighet: under 1,4 lux V-sec
•Video Format: H.264 Komprimering, sparas som Windows- & Mac-kompatibel MPEG4 (.mp4) filer
•Exponering: Auto, centrumvägd mätning, spot mätning
•Vitbalans: Auto
•HD video inställningar:
•1080p -1920x1080p 30 bild/sek 12Mbit
•960p -1280x960 30bild/sek 10Mbit
•720p - 1280x720 30 bild/sek 7,5 Mbit eller 15Mbit 60 Bild/sek

Audio

•Mikrofon: inbyggd mono med AGC (automatic gain control)
•Ljudformat: 48 kHz, aac ljudkomprimering

Foto

•Upplösning: 5 megapixel
•Bild tagning: enkel,sekvens 2/5/10/30/60 sekunders självutlösare. 3 bilders 'photo burst'

Minne

•Minneskort: SD kort, upp till 32GB capacity (SDHC)
(ingår ej - Exempel: Transcend SecureDigital SDHC 32GB Class 10, 20MB/s 599:-)

•1080p (30 fps): 12min/GB
•960p (30 fps): 14min/GB
•720p (30 fps): 16min/GB
•720p (60 fps): 11min/GB

Anslutningar

•PC anslutning: USB 2.0 (data anslutning samt batteriladdning)
•HDTV Out: HD NTSC & PAL (Komponentkabel ingår)
•Audio/video ut: Kombinerad 2.5mm stereo ljuds kontakt samt kompositvideo ut
•PC krav: Windows ME, 2000, XP, Vista & 7; Mac OS X 10.2 eller nyare

Batteri & laddning

•Batterityp: uppladdningsbart 1100 mAh lithium-ion
•Batteritid: ca 2,5 timmar
•Laddning: via USB eller extern laddare (finns som tillbehör)
•Laddtid: 80% efter 1 timme med laddare eller 2 timmar med USB.
•Vattentätt kamerahus
•Djup: ner till 60 meter (statiskt)
•Material: Polykarbonat med rostritt stål
•Metall: Rostfritt stål

Vikt & mått

•Mått: 42mm x 60mm x 30mm (HxWxD)
•Vikt 150g med batteri, 179g med det vattentäta kamerahuset

Frågan är:
Tror ni att Jobo:n kan leverera vettig film? Klart att GoPro är störst på marknaden av flera anledningar, det ingår inget minneskort till GoPRo men till Jobo, dock hittar jag ingen form av chestmount till Jobo vilet majoroiteter an folket filmar med.

Vad tror ni, för en fattig hemmapappa/studen. Är det så mycket mer värt att köpa en äldre generations GoPro 2390:- ( + minneskort (32gb -599:-)+chestmount (498:-) istället för den helt nya uppstickaren jobo där allt ingår - chestmount?

mvh.
Johannes
(alla priser från Cyberphoto)

Senast ändrad:
Av intresse är ju oxå hur många fps Jobo:n filmar i/med... och om den filmar i vidvinkel. Köp den och gör en Happyrecension! En klar fördel är ju att den har en inbyggd display!

Senast ändrad:
Linusp3 skrev:
-------------------------------------------------------
> Av intresse är ju oxå hur många fps Jobo:n
> filmar i/med... och om den filmar i vidvinkel.
> Köp den och gör en Happyrecension! En klar
> fördel är ju att den har en inbyggd display!

Det är konstigt att det inte står i infon.. Den finns inte heller med på Jobos hemsida än?
Upp till 150° bildvinkel står det men undrar i vilken upplösning, det är väldigt dålig info om den överlag känner jag. Ett minus gentimot GoPro.

Jobo:
Upp till 150° bildvinkel

GoPro
•Vinkel: 127 grader wide i 1080p

•1080p (30 fps): 12min/GB
•960p (30 fps): 14min/GB
•720p (30 fps): 16min/GB
•720p (60 fps): 11min/GB

Undrar vad "upp till 150° bildvinkel" betyder? Kan man ställa in den i olika grader? Vore kanske inte så dumt i så fall...

Hur mycket skiljer 150° och 170° vinkel? Ibland kan man ju bli illamående av GoPro:ns extrema vidvinkel och det kan ju oxå vara gött att slippa!

Linusp3 skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar vad "upp till 150° bildvinkel" betyder?
> Kan man ställa in den i olika grader? Vore kanske
> inte så dumt i så fall...
>
> Hur mycket skiljer 150° och 170° vinkel? Ibland
> kan man ju bli illamående av GoPro:ns extrema
> vidvinkel och det kan ju oxå vara gött att
> slippa!

Här är GoPRos info om just vinkeln.
•Vinkel: 127 grader wide i 1080p & 127grader så det är väl det vanliga? Man blir ju mindre "sjösjuk" av hemmafilmat än deras reklamfilmer som troligen är i 170grader.

"upp till 150" är inte mycket värt om det inte är i full upplösning. Tyker det är konstigt att dom inte listar vilka olika upplösningar och vinklar samt min/gb mm. Det är ju i stort sett standars, för att inte prata fps..

Ultrawide på 170° är mycket, o stort sett ett halv varv.. Undrar dock vad folk brukar filma i för upplösning, många kör säkert i 1080p och

Hade lätt gjort ett riktigt hårdtest på Jobon. Den kan vara väldigt bra för dom pengarna men det är många frågetecken, hur stort minneskort fäljer med? 2gb så man kan provfilma men måste ändå köpa ett större eller ett som räcker till?

Många spekulationer men hittar inte mycket mer info på nätet heller.
Någon som vill sponsra en kamera? =)

Fråga Cyberphoto eller Japanphoto om de inte kan låna ut en... med argumentet att de kan få ditt filmade material att lägga ut på sin webbsida som referensmaterial för hågade spekulanter?!

jösses, den där var något nytt för mig, 1267:- enligt forex.
+ på den är ju mic in för extern mic om man vil ha det. Sen är inpolationen kanske inte mkt att hurra för men lätt värt ett test. Du får visa resulat när nu får den =)
En redig recension iaf med lite bilder, hur du fäst upp den, händighet mm.
Tack för tipset!
mvh.

Tack för filmen, den var lite spiken i kistan kändes det som. Viklen den filmar med var ju helt kass om vi antar att den satt rätt monterad. Fick inte den vidvikelnkänslan som en GoPro levererar även i 127graders läget. antingen så såg man för högt eller för lågt..
Det händer sällan med en GoPro. Kändes som när man filmade med en hjälmmonterad kompakt för några år sedan, hade en billig dildoaktig sak från ClaesOlhson till låns när vi åkte o jobbade o den gav samma effekt som denna, fast det var 2 år sedan och kostade då 990:-

Ljudet var under all kritik med. Får dock räkna med skit bakom spakarna, renderingen och youtube-konverteringen men ändå.. samt nedställt upplösning med mindre grader till följd pga kyla? Finns många faktorer men trot nog den inte kommer leverera det man vill. Mao inte värd pengarna.

Är det bara jag som känner såhär?
Det är inte värd pengarna då man kommer bli besviken på resultatet helt enkelt.. fan då. Då känns den frå n dealextreme som ett bättre alternativ trots att jag inte hunnit se någon film än.

Senast ändrad:
Jag har en GoPro i av gammal kvalisort. Efter att ha använt den ett tag kan jag konstatera att jag inte använder 1080p läget så ofta. det blir tunga filer som kräver mycket plats på minneskortet och blir tunga att redigera.

Jag vill snarare ha 170 graders vinkeln som man får vid 960 så det är min standardinställning(läge 4). Det räcker bra för filmer på youtube och att titta på hemma på datorn.

Fördelen med GoPro är alla fästen som finns, det går att kombinera dessa ganska bra så att man får fram de fästen man behöver. Smutt och smidigt.

Sen kan man dessutom köpa till ett stativfäste och en gorillapod, med dessa har jag fäst kamera på ratten när jag kört bil, runt flaskor när jag dricker, runt mig själv, med mera med mera. Med hjälp av stativfästet blir också en massa vanliga kameratillbehör tillgänliga eftersom man då får en 1/4 gänga inder GoPro'n.

Sen kan man ju bygga en del egna lösningar om man vill, typ slädar till rep och dylikt.

Nackdelen är att den inte har någon display, men det går ju att köpa till om man vill.

Då var det bestämt, kommer köpa en GoPro Hero HD beggat som jag fick till bra pris, inklusive lcd-bakstycke mm.
Nu är det bara en cheastmount + stativfäste som skall skaffas. Sedan skall jag leverera film från träningarna på ungarna i parken, men SNART är jag opererad och rehabiliterad i ryggen så jag kan börja cykla själv o då ska ni få se =)

Sen så kommer den såklart användas innom många andra områden med. =)

Bra beslut. Jag har inte hittat någon kamera som är bättre "totalt" än GoPro:n. Bildkvalitet, dåligt ljus, växlingar mellan starkt och svagt ljus, monteringsmöjligheter, ordentlig vidvinkel, osv...

Jag håller med Peter_K.

GoPro har en stor svaghet IMHO, i dåligt ljus är den inget vidare. Men det är inga kameror av denna typ i och för sig.

GOPR0091.JPG

Kommer ha roligt ihop =)
Har inte ens gått igenom fästena jag fick till än, det blir imorgon, ska dock komplimentera med chestmount och tripodgängan. LCD- skärmen är ju kanon om man är så korkad som jag som inte fattar 2 knappar och 3 siffrorsdisplay, även om man måste lära sig det med.. Men som inlärning så är det smidigt med LCD:n på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp