Actionkamera

• Trådstartare Trådstartare omp
  • Start datum Start datum

omp

Medlem
Actionkamera
Hade tänkte att köpa mig en kamera att ha på hjälmen/bröstet/ramen. Har ganska dålig koll på actionkameror. Känns som att GoPro är lite som actionkamerornas Apple, fina men för lite för pengarna.
Vad ska man ha? Tänkte lägga runt 2000, helst billigare.

Har kollat lite och har hittat dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180304
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2147944
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452750
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665761

Vilka fler finns det?

Actionkamera
Jag har testat GoPro Hero3 Black, Virb Elite och Contour +2.

GoPro har bäst bildkvalitet. Det är inte en jätteskillnad, men ett snäpp bättre. GoPro är den enda kameran jag skulle vilja ha på bröstet. Övriga placeringar spelar mindre roll. Det finns mängder av tillbehör till GoPro. Du måste i praktiken ha ett skal till kameran för att kunna montera den någonstans. Du får med skal när du köper, men det påverkar ljudet negativt. Kameran är liten. Inställningar i kameran görs med två knappar och är inte den vänligaste.

Virb (Elite) har en liten bildskärm som gör det enkelt att rikta kameran rätt. Den tål regn utan vattentätt skal. Du kan titta på inspelat material på skärmen. Enkel och bra hantering med inställningar och vid inspelning. Elite-versionen har även inbyggd GPS och lägger ett separat gpx-spår på minneskortet. Minneskortet sitter under batteriet och är inte lika lättåtkomligt som i de andra kamerorna.

Contour har möjlighet att rotera linsen, vilket är mycket bra om monteringen inte går att ordna helt vågrätt. Vattentålig och väldigt enkel att använda. Inställningar måste göras via blåtandsapp i telefon.
Contour +2 lägger in ett gps-spår i filmfilen.

Dessa tre kameror har bara USB 2, vilket gör att man gärna vill sätta minneskortet i en minneskortläsare och tanka över materialet via USB 3.

Jag skulle även titta på GoPro Hero 3(+) Silver Edition

Actionkamera
Gubbstark skrev:
-------------------------------------------------------
> Du får med skal när du
> köper, men det påverkar ljudet negativt.

På min GoPro så följde det med en extra lucka till skalet så att det blir två avlånga hål på baksidan. Det verkar påverka ljudet positivt, kameran är ju självklart inte vattentät med den luckan :P

Actionkamera
Stelben skrev:
> Gubbstark skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du får med skal när du
> > köper, men det påverkar ljudet negativt.
>
> På min GoPro så följde det med en extra lucka
> till skalet så att det blir två avlånga hål
> på baksidan. Det verkar påverka ljudet positivt,
> kameran är ju självklart inte vattentät med den
> luckan :P

Jo, det gjorde det min också. Fast det är lätt att dra på det täta och köra med det i alla lägen.

Actionkamera
ompan skrev:
> Känns som att GoPro är lite
> som actionkamerornas Apple, fina men för lite
> för pengarna.

Vad matt jag blir... du får vad du betalar för skulle jag vilja påstå. Sen tycker jag inte 3500:- för GoPros värsting är mycket att orda om med tanke på bildkvalité, stryktåligheten och utbudet av fästen.

Actionkamera
Gopro Hero 3+ black är det bästa du kan köpa i den här kategorin. Men det är inte alls säkert att du behöver alla finesser den har. Jag skulle dock kolla på white eller silver edition innan jag började titta på andra märken.

Actionkamera
Black är ju megarolig i det avseendet att du kan filma i 240fps med hygglig kvalité för ett normalstort videofönster typ tuben, vimeo eller happy. 848x480 är helt okej. Jag måste byta upp mig från silver eller tänka som med cyklar... n+1.

Den fixar även 120fps i 720p.

Actionkamera
Jag kör mest 1080p 30fps, men visst är det schysst med 720p 120fps. Använder dock inte protune, men orkade man faktiskt hålla på med redigering på riktogt är det ju rätt grymt. Och 1440p.

Actionkamera
Luthman Photography skrev:
> Jag kör mest 1080p 30fps, men visst är det
> schysst med 720p 120fps. Använder dock inte
> protune, men orkade man faktiskt hålla på med
> redigering på riktogt är det ju rätt grymt. Och
> 1440p.

I protune lär man ha en dator som mäktar med också.. det har inte jag. 1080p är kämpigt nog. Nu är mina filmer förvisso lägsta amatörnivå men 240fps lockar verkligen. Vilka intron man skulle kunns göra :-D

Actionkamera
Kung_Gustaf skrev:
> ompan skrev:
> -----
> > Känns som att GoPro är lite
> > som actionkamerornas Apple, fina men för lite
> > för pengarna.
>
>
> Vad matt jag blir... du får vad du betalar för
> skulle jag vilja påstå. Sen tycker jag inte
> 3500:- för GoPros värsting är mycket att orda
> om med tanke på bildkvalité, stryktåligheten
> och utbudet av fästen.

Du är rätt naiv om du inte tror att Gopro utnyttjar sin ställning på marknaden för att kunna ta en extra slant för sina produkter. Givetvis har de kommit dit där de är genom att inte sälja skit. Därmed inte sagt att du inte kan få samma/liknande kvalitet till en mindre peng hos andra märken som Sony eller Contour. Alla modeller har sina svagheter och styrkor, hos gopro är det t ex kass batteritid och rätt många rapporter om buggar på de senaste modellerna.

Actionkamera
3 hade många buggar och det har de erkänt. 3+ har inte haft märkbart många buggar.

När vi testade fem olika actionkameror på jobbet var Gopro bäst. Sonyn hade också bra boldkvalitet men inte lika bra som Gopro.

Actionkamera
Luthman Photography skrev:
>
> När vi testade fem olika actionkameror på jobbet
> var Gopro bäst. Sonyn hade också bra
> boldkvalitet men inte lika bra som Gopro.

Såg er testsetup ut ungefär såhär??? ;)

Action_Test.JPG

Actionkamera
Jag passar på att låna tråden lite och hoppas det är ok.
Jag köpte en billig kamera på Jula, men när jag laddat över filmerna till datorn och ska titta på dom så är det mesta i slowmotion eller hackar sig fram. Antar att det är datorn som inte riktigt orkar med? Tittar jag i kameran flyter det på som det ska.

Actionkamera
Kung_Gustaf skrev:
> ompan skrev:
> -----
> > Känns som att GoPro är lite
> > som actionkamerornas Apple, fina men för lite
> > för pengarna.
>
>
> Vad matt jag blir... du får vad du betalar för
> skulle jag vilja påstå. Sen tycker jag inte
> 3500:- för GoPros värsting är mycket att orda
> om med tanke på bildkvalité, stryktåligheten
> och utbudet av fästen.

Vad matt jag blir... Vilken tur att inte någon säljer exakt lika GoPros för halva priset, för då hade den ju bara varit hälften så bra.

Actionkamera
Newton skrev:
> Om GoPro är bäst på allt utom batteritid, hur
> bra/dålig är batteritiden? Någon som vet hur
> länge den räcker?

Såg något omdöme på prisjakt av Hero3+, då var det någon som sa att batteriet räckte för runt 105min kontinuerlig filmning. Har som sagt inte testad själv men det låter rimligt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2250057

Actionkamera
Kan varmt rekommendera en 3+ black. Har använt den tillsammans med en Hd2 rätt mycket vid skidåkning och både bild och funktion är topp. Jag gillar speciellt wi-fi-fjärren samt möjlighet att konfigurera inställningar via telefonen. Fjärren är kanon för start stopp samt plåtning av stillbilder då kameran är monterad så den är svår att nå. Fjärren är också handskvänlig och lättanvänd.
Enda brasklappen är att det ryktas om en 4a snart som ska vara ännu bättre... :)

Nu ska jag bara få upp min kondis så det är någon poäng med att sätta den på skogshojen... :-)

Actionkamera
Har en gopro3 och är nöjd, men inte mer. Den känns framförallt klumpig pga sitt format.
Skulle/ska köpa en liten mobius också- då får du 5st för priset av en gopro

Actionkamera
Jag har en denver som kostade ca 700 hos kjell. Helt okej kvalitet om man bara filmar lite ibland för skojs skull och inte har behov av bildkvalitet i toppklass

Actionkamera
Titta på Contour roam 3 eller deras + modell.(Har själv första versionen och fortfarande nöjd)
Tycker den är bra då dess form och fäst gör att den inte sticker ut mycket om du exempelvis har den på hjälpen. Väldigt lätta att slå av och på, även med vinterhandskar.

Sedan kan jag tipsa alla om Mercalli. Efterbehandling av video för ta bort skakningar och vibrationer m.m.
http://www.prodad.com/home/products/video_optimization/300580322,l-us.html

Vet att Sony har detta inbyggt i några kameror. men tyckt inte om deras kamera i övrigt. (kort batteritid och klent fäst som sticker ut)

Actionkamera
Jag trodde att jag hade en SJ4000 med Wifi.
Men efter försök att uppdatera firmwaren för att få Wifi funktionerna att fungera med appen så ballade kameran ur. En knapp som inte gör något, en annan knapp som bytt funktion och klippen har blivit korrupta... (fungerade innan firmware uppdatering)

Det med att ena knappen inte fungerar efter uppdatering på sj4000 stod på SJCAMs hemsida att det kan hända om man försöker uppdatera med deras firmware på en piratkamera.

Beställde via Banggood. Hört om en del som handlat på Ebay och fått piratkopior också.
Men köper man direkt från SJCAMs egna shop så borde det vara säkert. Har inte provat det själv.

Actionkamera
Zliper skrev:
> Någon som har testat sjcam m10? Verkar ju helt
> klart prisvärd iaf.
Hej. En SJ4000 har jag. M10 är samma kamera bara lite annorlunda ihoppackad.
Kolla in Techmoan test,
Mina synpunkter,
bra bild med tanke på priset.
Lätt att få tag på tillbehör då fästen mm passar ihop med GoProvarianterna =gott om på Ebay.
Display är användbart, jag har ingen Wifi och saknar det inte heller
Saknar ibland att kunna filma med lite mer fps än 30. Slowmotion är ju trevligt och det går inte få till med sj4000/M10 (m10+ kanske kan, har ej koll)
Börjar bli lite gammal? Är ett tag sedan den kom ut. Finns liknande kameror med bättre sensor. Tex Dazzne
P2
eller P3

SJCAM gör det den ska till det priset. Jag köpte från Foxoffer.com och fick riktiga prylar.

Edit: skrev detta för ett tag sedanhttp://happymtb.org/forum/read.php/1/2607691/2644859#msg-2644859

Senast ändrad:
Actionkamera
Jag köpte SJ4000 till min pappas racerbil, beställde på FoxOffer. De levererade snabbt och den kom via nåt lager i EU så ingen tull och den kom till mitt postombud, väl packad och med minneskort, batteri och vattentätt skal monterat o klart.

Techmoan-testet var en god anledning.

Det finns väldigt många fake-SJ4000 upptäckte jag. Höll nästan på att gå på en nit på en sajt och då är jag ändå en rätt misstänksam typ.

Testat den lite hemma och på tävlingar och den är klart prisvärd och ger bra resultat. Den är bättre än Mobius som jag har. Skulle jag köpa till mig själv skulle jag ta Wi-fi för att kunna slå på/av från telefonen tex.

Jag köpte med extra batteri och en billaddare också.

Default är den satt med nån Auto Power Off på 10 min. Det var lite förvirrande i början.

Actionkamera
Bumpar en gammal tråd lite. Ngn som har provat andra kameror från tex dx.com (man kan ju t ex klicka hem den här och många andra för ett par hundra från england: http://eud.dx.com/product/eoscn-a9-...action-camcorder-black-844389089#.VuKl1U1dHIU)
Kommer inte använda den speciellt mycket. Lite cykling, skidåkning med barnen osv. Vill inte lägga ut en massa för en gopro om jag inte kommer använda den. Alternativet är att köpa en beggad hero3 på blocket. Men man kanske får vad man betalar för om man beställer från dx?

Actionkamera
Jag valde SJCAM M10+
Funkar med alla goprofästen. Betydligt billigare. Tillräckligt bra kvalitet i skogen, i bilen och på hundarna. Skall prova att filma med steady cam handtag med.

Actionkamera
Finns ett gäng trevliga för strax över tusenlappen (ibland inkl. extrabatteri), t. ex.:

- SJCAM SJ5000X
- ISAW Edge
- Firefly 6S

Samtliga klarar 1080p i 60fps och ska ha vettig bildkvalitet. Sen skiljer det lite i features (lcdskärm, storlek et.c.) som kan avgöra beroende på vad man är ute efter. Ingen av dem erbjuder äkta 4k vad jag förstått, men det känns ändå inte som det man är ute efter.

Actionkamera
Mr Handley sa:
Jag valde SJCAM M10+
Funkar med alla goprofästen. Betydligt billigare. Tillräckligt bra kvalitet i skogen, i bilen och på hundarna. Skall prova att filma med steady cam handtag med.

Var köpte du den ifrån? Verkar som om det finns mkt piratkopior där ute.

Tillbaka
Topp