Actionkamera

• Trådstartare Trådstartare omp
  • Start datum Start datum
Actionkamera
Actionkamera
Actionkamera
Funderar nu på om inte en gopro session för 2000 från lokal butik kanske är enklare. Har kollat lite skillnader med t ex SJCAM M10+ och det lägre priset verkar inte väga upp skillnaderna. Eller?

Actionkamera
Jag är väll korkad, så jag la vantarna på en gammal garmin virb elite.

Vad ska man inrikta sig på för mjukvara? Enkelt och gratis till pc tack :)

Actionkamera
Willie sa:
R-P sa:
Jag köpte en SJ4000 Wifi från http://www.ebay.co.uk/usr/ahkin_digital
Den var "genuine".
De skickar från UK, dvs snabb leverans utan tull.

Jag gjorde samma sak, känns vettig för kaffepengarna jag gav. Skulle den visa sig vara skit får man krypa till korset och köpa en "riktig" Kamera :)

Den är OK. Ger en skarp bild, dock en viss rörelseoskärpa om man ska klaga på nåt. Verkar dock vara normalt för actioncams.
Bra att den är billig. Har kraschat med huvudet före in i en sten så kameran sprack, men den funkar fortfarande. :)

Senast ändrad:
Actionkamera
Lånar tråden lite...de cykelfästen som finns till Gopro och exempelvis Virb, kan man lätt plocka bort kameran under själva cykelturen och filma handhållet eller är kamerorna fastskruvade på något sätt?

Actionkamera
Niklas_T sa:
Köpte denna. Lite väl lik originalet men annat namn. Nöjd med pris, kvalité osv. Tog en månad med leveransen men med minneskort och bröstplatta för typ inga stålars kan jag verkligen rekommendera denna. Appen för att använda telefonen som sökare funkar bra:

http://www.dx.com/p/wdv500-fhd-1080...w-remote-control-mate-for-phone-tablet-287394

Det är fjärrkontroll till denna, står "for phone/ tablett" den är alltså inte till för att börja spela in eller styra kameran eller?

Actionkamera
HenkeN sa:
Lånar tråden lite...de cykelfästen som finns till Gopro och exempelvis Virb, kan man lätt plocka bort kameran under själva cykelturen och filma handhållet eller är kamerorna fastskruvade på något sätt?

Om du stannar är det lätt att skruva loss en GoPro, men inget jag rekommenderar medan du cyklar. Virb är lätt att få bort med en hand. KlickFix har ett snabbfäste som gör att du kan koppla bort GoPron utan att skruva.

Actionkamera
Nåt nytt på den här fronten - nån som har något att hylla eller sänka?
Gärna gällande kinavarianterna då jag funderar på att snålköpa en sån eller två, typ SJCAM SJ5000X Elite / Firefly 6S / ISAW Edge.

Bonus även för rekommendation av kinagimbal.

Actionkamera
zinkpasta sa:
Testar igen. Nån som hårdtestat sin nyinköpta kamera (t. ex. sjcamen) och kan ge lite intryck? Eller som har spanat in nåt nytt spännande?
Ny och ny. Nu är min SJ4000 1.5år gammal. Inte hårt använd men kommer fram då och då. Har snorklat i tropisk värme, filmat i vinterväderlek, motorsport mm. Den gör sitt jobb.
En av sidoknapparna tappade spänsten för någon vecka sedan. Den fungerar fortfarande men får trycka lite hårdare. Det vattentäta kamerahuset började spricka lite vid infästningen till låsclipset. Ebayade hem ett nytt kamerahus för nästan inga pengar alls.
Filmat från min SJ4000.
Den är lite skum i vitbalansen. Går trixa till genom att byta från AUTO till TUNGSTEN. Men riktigt verklighetstroget blir det aldrig rätt ur kameran.

Skulle jag köpa en billig actionkamera idag skulle jag inte köpa en SJ4000 utan kika mer på Dazzne, FireFly, GitUP mfl som dykt upp, där de flesta numera rätt vettig digital bildstabilisering. Även SJCam har någon sådan modell, men de börjar sticka lite pris.

edit: jag börjar visst blir tjatig ser jag nu :) http://happyride.se/forum/read.php/1/2405098/2799581#msg-2799581

Senast ändrad:
Actionkamera
Efter att ha använt Gopro Session ett tag så kan jag varmt rekommendera den. Jag trodde det skulle vara skitbökigt att använda den med tanke på att den har "en knapp", men det är faktiskt tvärtom. Skönt att slippa en miljard konstiga funktioner som man ändå inte behöver. Och att ändra upplösning och dylikt går snabbt och lätt, för det finns faktiskt en liten knapp även för sånt.

Bildkvaliteten är väl något lägre än för de fräsigare Gopro-varianterna, men fullt tillräcklig för sånt som de flesta av oss håller på med, nämligen att dokumentera våra cykelturer. Upplösningen är hygglig och den enda egentliga nackdelen med kameran är att den är rätt dålig i motljus. Det blir gärna en del flares och låg kontrast om man har solen med i bild. Stillbilder blir heller inte särskilt bra eftersom de komprimeras sönder med onödigt hög brusreducering.

En trevlig grej är att den är såpass liten att den går ner i byxfickan. Kan vara roligt att ha med på krogen eller liknande alltså, och alltid till hands.

Actionkamera
Undrar vad priset på denna blir?

Gillar 60fps och bildstabiliseringen såg ju sjukt effektiv ut, i alla fall när någon springer... :)

Actionkamera
Lurar lite på att köpa en actionkamera för fritid, cykelfilmer och allt möjligt. Men har inte nog med pengar för en GoPro och tänker att det kanske är lite i överkant för vad jag tänkt använda den till. Är SJCAM ett bra alternativ?

Actionkamera
thisismycat sa:
Lurar lite på att köpa en actionkamera för fritid, cykelfilmer och allt möjligt. Men har inte nog med pengar för en GoPro och tänker att det kanske är lite i överkant för vad jag tänkt använda den till. Är SJCAM ett bra alternativ?

När jag kikade runt fastnade jag för en Xiaomi Yi.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3069564&c=all

Finns för cirka 600 kr inklusive frakt från Amazon.co.uk

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UFFZUO6/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3DUHD1BHNQJLB&psc=1

Blev aldrig att jag köpte denna då jag istället köpte en polaroid cube+ för 499. Sådär bildkvalitet då den tyvärr har alldeles för låg bitrate. Men smidigt att bara kunna tejpa fast en magnet på hjälmen så kan man plocka av och på kameran när man cyklar utan problem.

Actionkamera
EEssin sa:
thisismycat sa:

När jag kikade runt fastnade jag för en Xiaomi Yi.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3069564&c=all

Finns för cirka 600 kr inklusive frakt från Amazon.co.uk

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UFFZUO6/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3DUHD1BHNQJLB&psc=1

Blev aldrig att jag köpte denna då jag istället köpte en polaroid cube+ för 499. Sådär bildkvalitet då den tyvärr har alldeles för låg bitrate. Men smidigt att bara kunna tejpa fast en magnet på hjälmen så kan man plocka av och på kameran när man cyklar utan problem.

+1 på Xiaomi Yi. Mycket kamera för lite pengar. Köpte min för 520 kr från någon kinasajt.

Actionkamera
Jag köpte en Runcam 2 för inte så länge sedan.
Den styr man via wifi och telefonen så det är tämligen smart att kunna göra alla inställningar smidigt och översiktligt.
Batteriet är inte det bästa när det är kallt.
En tur vid runt 5-6 plusgrader och en bild var 5e sekund varade kanske 45 minuter.
När det var ett par minus så höll det inte mer än kanske 15 minuter.
Ett försök vid knappt minus 10 funkade inte alls.
Nu är det väldigt enkelt att mata kameran med en "powerbank" som kanske löser problemet helt men det har jag inte testat.
Priset är vettigt - under eller runt tusingen med ett vettigt minneskort.
Det finns testvideor på tuben och jag har bara kollat lite nu i dåligt väder så jag kan inte säga vad som är bra eller dåligt.
En "kullerbytta så att kardborrfäste och ytterligare strap runt kameran brast syntes inte alls på kameran som fortsatte glatt.

Actionkamera
Är det någon vänlig själ som kan tipsa om "bästa" kameran under 1000-lappen.

Får gärna ha.
* Bildstabilisering (helst optisk)
* Skaplig batteritid
* Inbyggd skärm
* 1080p, högre känns onödigt och slukar batteri
* Wi-fi
* kunna styras via någon app
* Support för slow-motion (det kanske görs via mjukvaran?)

Är det något mer jag bör tänka på?
Jag kan inget om bitrate, bildupplösning, frame rate etc.

Antar att GoPro är uteslutet pga. priserna.
Har hört talas om SjCam och Yi... Är det några andra jag bör kolla in?

Actionkamera
Klavikel sa:
Är det någon vänlig själ som kan tipsa om "bästa" kameran under 1000-lappen.

Får gärna ha.
* Bildstabilisering (helst optisk)
* Skaplig batteritid
* Inbyggd skärm
* 1080p, högre känns onödigt och slukar batteri
* Wi-fi
* kunna styras via någon app
* Support för slow-motion (det kanske görs via mjukvaran?)

Är det något mer jag bör tänka på?
Jag kan inget om bitrate, bildupplösning, frame rate etc.

Antar att GoPro är uteslutet pga. priserna.
Har hört talas om SjCam och Yi... Är det några andra jag bör kolla in?

En beggad GoPro 2 (om du klarar dig med 1080p @ 30 fps) eller 3 med LCD-backpack? Borde ha nått ner till såna priser.

En grej med några av Kina-produkterna är att specen ser mycket bättre ut än videomaterialet. Jag har testat en ny sån som hette EKEN 4k, och den var klart sketchy.

Actionkamera
polaroid cube plus har jag kollat på.
1080p 60fps med bildstabilisering.
Wifi
App för remote veiw etc
Bättre bild än Gopro session 4 (dock inte lika bra som session 5)

799kr på cyberphoto.

Actionkamera
andrewmtb sa:
Wifi
App för remote veiw etc

799kr på cyberphoto.

Vet inte vad Cube + spelar in i för format, köpte den vanliga cuben förra året, och kan inte använda materialet då det är något skumt med codeken.
Man var tvungen att göra om alla filer, vilket jag inte har lyckats med. Köpte just en GoPro session 4 istället.

Fördelen med GoPro är ju alla fästen och tillbehör, samt att filerna funkar direkt.

Actionkamera
Maakus sa:
andrewmtb sa:
Wifi
App för remote veiw etc

799kr på cyberphoto.

Vet inte vad Cube + spelar in i för format, köpte den vanliga cuben förra året, och kan inte använda materialet då det är något skumt med codeken.
Man var tvungen att göra om alla filer, vilket jag inte har lyckats med. Köpte just en GoPro session 4 istället.

Fördelen med GoPro är ju alla fästen och tillbehör, samt att filerna funkar direkt.

Den filmar ju i H264 format men jag tror tex Apples final cut pro hade problem att läsa alla flaggor i videoformatet. Tex hur kameran var placerad vertikalt / horisontelt. Det ska dock vara fixat vad jag har hört för "länge" sedan..

edit: Men håller med om att gopro är ett bättre köp gällande tillbehör etc.

Senast ändrad:
Actionkamera
Vad är det för batteritid på den där cuben?
Är ju extremt liten så borde inte vara mkt kräm i den?

Ang. beggad GoPro så kanske det är en variant. Men får man verkligen en GP för 1000-lappen som är bättre än en ny kinakamera?
Iofs är väl GP och kinatillverkad...

SJ och Yi får ju väldigt bra reviews iaf.

Bra batteritid är prioritera, men effektiv bildstabilisering är ändå viktigast om man ska filma stökig stigåka tänker jag.

Maakus:
Hur upplevde du stabiliseringen på cube om den nu hade det...

Köper inte riktigt att GP är ett bättre köp pga. alla tillbehören.
De flesta kameror är ju ändå byggda för att vara kompatibla med GP's fästen etc.

För $20 får man ju ett stort kit hos gearbest, DX osv..

Actionkamera
Cube + hade kunnat varit lite intressant.
Verkar ha bra bild. Tyvärr så är batteritiden lite kort.

Har även kollat lite reviews på youtube och tydligen så är ljudet totalt super-urkass så det är en deal breaker.

Edit: Lade youtube-review och tydligen så är (nya) Cube+ sämre på typ allting jmfrt med orginalcuben.
Sämre bild, asdåligt ljud, svårare att öppna luckan samt kortare batteritid.

Orginalcuben har både bra bild och bra ljud. Men, tyvärr även den, relativt kort batteritid samt ingen "antiskak"

Senast ändrad:
Actionkamera
Det blev att spräcka budgeten lite.
Slog till på en Xiaoyi YI 4K till slut. Har sneglat på den ett bra tag men tyck att den var lite dyr.
Enligt alla reviews jag plöjt så verkar den vara bland det bästa man kan få för pengarna i denna prisklass.
Är väl i princip jämförbar med GoPro 4/5.

Detta är min första action cam någonsin, har funderat från och till under ett par år men nu kändes det som att det var dags.
Jag har ingen aning om hur "post production" går till så det blir att lära sig själv allt eftersom, kanske youtuba lite för tips och inspiration.

Eftersom jag (uteslutande?) kommer att använda kameran till att filma cykling med så tänkte jag så här.
Bra batteritid, bra bildkvalité samt bra bildstabilisering är prioriterat.

YI 4K har i princip allt man kan önska sig förutom att den kräver specialhus för att funka i vatten samt att den inte tar extern mikrofon.
Vad jag förstått när jag läst och kollat reviews så har den ändå riktigt bra ljud så för att funka som action cam så bör jag klara mig.
Den har tydligen förbannat bra bild, bra ljud, grym batteritid, bra bildstabilisering via gyroskop dubbla mikrofoner för brusreducering, högtalare, okej bild i mörker.

Den klarar även att redigera filmer direkt genom appen, man kan live-streama om man är sugen på det.
Touchdisplay finns och dessutom ett 1400mah batteri som ger minst 2 tim vid 4K och säkert en 30-40min till vid lägre upplösning.

Tydligen ska det gå att styra fem olika funktioner via röststyrning om man bara uppdaterar firmware...
En bluetooth remote kostade bara 70kr så jag klickade även hem en sådan. Kanske fungerar lättare.

Hittade den för 1634kr på geekbuying + 50kr i frakt från Italien.
Vet inte om det stämmer men står att ordinarie pris var 2723kr (40% nedsatt) och erbjudandet gäller bara i knappt fem timmar till.
Svart fanns tyvärr inte så det blev en vit i stället.

Får väl återkomma med lite input när jag fått hem den och hunnit filma lite.

https://www.geekbuying.com/item/Xia...2-Xiaoyi-4K-Camera-II-A9SE-IMX377-384774.html

Tillbaka
Topp