Aero für alle, Scott Foil

Mange.

Aktiv medlem
så nu när scott släpper sin Foil som en aerolinje överallt hoj med extra lyx plus lullull..
vilken vill man ha? för mig blev det direkt trist att inte fler av modellerna hade di2. den som har ultegra di2 hade ju bara det, tillome färgen var ful som stryk.
den med full DA var ju trevlig men hade gärna sett att det satt Cosmic SR på den istellet för SL.
red och zippar verkar ju va det mesta bästa då ja tror att premium med DA di2 kommer kosta långt mycket mer än vad sambon tillåter.

att sen team versionen väger runt 300g mindre än foil10 är ju också något att fundera över. foil 20 verkar helt okej att bygga vidare på, 30 var ju ful som stryk och 40 är man ju nästan dumsnål om man köper för man måste byta allt på den.
jag tror man gör sig själv en tjänst genom att köpa team eller 10:an direkt och ger fan i att byta massa grejjer..

eller vad säger happy skaran?

Vad jag märkt är att det alltid blir billigare att köpa "rätt" direkt så att gå på det dyrare segmentet direkt blir mitt råd.

foil 10 kostar väll nära 60 papp? kompisen sålde just sin foil 20, som han bytt styre, styrstam, stolpe och hjul på, mycket av mervikten på den sitter ju i de delarna. tycker det är ett rätt vettigt alternativ att göra så.

Men det är ju det jag menar, köper man den enklare för att ändå byta ut allt så vill man väll ha en som har det mesta av det man vill ha i slutändan. och de ständigt återkommande utgifter som blir när man igen och igen hittar något man vill byta, när man väl börjat byta delar så är det nog svårt att sluta.

Precis så gjorde jag med min förrförra mtb, köpte en lite billigare och bytte sedan ut det jag inte var nöjd med. När jag sedan räknade på vad det kostat mig så var valet lätt när jag köpte ny hoj, det blev en i slutändan av skalan...

Kaves skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är ju det jag menar, köper man den
> enklare för att ändå byta ut allt så vill man
> väll ha en som har det mesta av det man vill ha i
> slutändan. och de ständigt återkommande
> utgifter som blir när man igen och igen hittar
> något man vill byta, när man väl börjat byta
> delar så är det nog svårt att sluta.

fast är alla delar på de värre exakt de du vill ha då?

Kan man inte köpa ramen löst och bygga som man vill bara? Eller köpa en annan cykel med fler av just de komponenter du vill ha från början? Jag gissar att du ändå inte suttit och svettats sömnlös i flera nätter över trettioelva olika cyklars geometrikartor och kommit fram till att Foil är den enda som passar din kroppshydda...

Visst kan man köpa Foil som ramsett.
Tyckte inte om idéen med Foil när jag läste om den i början. Men nu när jag har sett den i verkligheten är jag lite mer sugen.

Niko/Frost skrev:
> Kan man inte köpa ramen löst och bygga som man
> vill bara? Eller köpa en annan cykel med fler av
> just de komponenter du vill ha från början? Jag
> gissar att du ändå inte suttit och svettats
> sömnlös i flera nätter över trettioelva olika
> cyklars geometrikartor och kommit fram till att
> Foil är den enda som passar din kroppshydda...

kommer, men kommer senare än hela cyklar.

roadrunnern skrev:
> När kommer foilen till butik i sverige?

du menar hoj eller ram? hojarna är redan ute, sedan kanske 2 månader. dock i grymt begränsad upplaga

Jensen skrev:
> roadrunnern skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När kommer foilen till butik i sverige?
>
>
> du menar hoj eller ram? hojarna är redan ute,
> sedan kanske 2 månader. dock i grymt begränsad
> upplaga

sugen på en foil 20...
Vilken butik har dem inne? ngn i gbg området?

Hmm, styv och fin, allt låter bra och deras egna siffror är bra. Men, den är så stötig att Mark Cavendish bad dem göra den "mjukare" 2010.
Tester nu säger att den blir jobbig efter ett par timmar i sadeln. Inte så kul.

Sen, aerosiffrorna är lite skumma. Enligt deras egna siffror, vindtunnel, är den lika bra som cervelo och felt, bara hojjen, men klart bättre med en cyklist på.

Läste på ett amerikansk forum att Velonews testat den i vindtunnel, naken hoj, och då varit mycket sämre än cervelon och felt etc.

Så, vad vi än så länge har är en ram som vi vet är styv, stötig, men om den är så aero som de påstår, det återstår att se.

Bara det att den är så extremt stötig, då går den bort för mig.

Jensen skrev:
hojarna är redan ute,
> sedan kanske 2 månader. dock i grymt begränsad
> upplaga

Kanske en sanning med modifikation då det endast var 8 cyklar som fanns då och
dessa var inte riktigt till salu för vem som helst.

Dom finns att beställa nu, sedan någon vecka, men med lite olika leveranstid
beroende på modell o storlek.
Vissa tillgängliga redan nu o andra med leverans om ett par månader..

Bara att beställa.

Jag har siktat in mig på en Team Issue då jag vill ha Sram Red.
KanttrådsZipparna får bli tränings o plattmosa hjul o sen kompletterar jag med ett
par lätta tubisar så är allt perfekt för mig. :)

roadrunnern skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > roadrunnern skrev:
> >
>
> > -----
> > > När kommer foilen till butik i sverige?
> >
> >
> > du menar hoj eller ram? hojarna är redan ute,
> > sedan kanske 2 månader. dock i grymt
> begränsad
> > upplaga
>
>
> sugen på en foil 20...
> Vilken butik har dem inne? ngn i gbg området?

ingen aning om vilka som har den inne. men team sportia här i stan fick hem en foil 20 för typ 2 månader sedan, redan såld. Sportson här i stan fick även de in en foil 20, vet inte om den ä såld ännu. men borde ju vara det :D

Stervelo: kompis körde hela Ride of Hope på den, 135 mil, o han har då i alla fall inte klagat över att den var obekväm. den är styv i fronten, men tar upp stötar bra från bakhjulet. så man ska kan vara lite försiktig med att säga att den är stötig med :D

Klucken skrev:

> Kanske en sanning med modifikation då det endast
> var 8 cyklar som fanns då och
> dessa var inte riktigt till salu för vem som
> helst.
>

hörde snack om 20 hojar jag. men visst var det begränsat. vet att här i stan skulle team sportia ha 2 st, eller rättare sagt, de blev erbjuden två stycken, men tackade nej till en. den hamnade på sportson, så vetefan om det var så speciellt vilka som fick dem, tvivlar även på att team sportia här i stan skulle fått 25% av de hojar som kom in (om det nu bara var 8 st). men du kanske har information som vi andra inte har :D

Stervelo skrev:
> Det var bikeradar som sa att den var rejält
> stötig. Bara det jag går på.

oki, ja, man kan ju uppleva det olika. har läst lite annat o hört lite annat från han jag känner som har den o han som hade den innan honom.

Absolut, jag tror det där är rejält personligt. Har nog en del med sadeln att göra också. Har du ingen stoppning blir det nog ganska mycket vibrationer från alla hojjar.

efter lite efterforskningar verkar den vara stötig som fan, men den där ritchey wcs stammen verkar ju va ganska mjuk så den tar väll bort mycket vibrationer och så kanske man kan trycka på ett par 25mm däck för att få den lite mer bekväm.

angående aerodynamiken på räser?
Finns det någon tysk graf som visar hur många Watt det skiljer för given hastighet mellan olika ramar..??? (jag är faktiskt allvarlig)

Nu är jag ju ett skogstroll men jag tycker det känns som hårklyveri att snacka aerodynamik på ramen när det sitter en 70-90 kilosklump på kålfiberskapelsen och fångar vind.

Att Foil sedan är snygg tänker jag inte argumentera emot.

Gurra skrev:
> angående aerodynamiken på räser?
> Finns det någon tysk graf som visar hur många
> Watt det skiljer för given hastighet mellan olika
> ramar..??? (jag är faktiskt allvarlig)

Framförallt gör det näppeligen någon skillnad i de farter vanliga konsumenter färdas i. Men det behöver man ju inte vara tysk testingejör för att begripa. Men man ska inte underskatta kicken i att konsumera.

Rippa skrev:
> Gurra skrev:
> -----
> > angående aerodynamiken på räser?
> > Finns det någon tysk graf som visar hur många
> > Watt det skiljer för given hastighet mellan
> olika
> > ramar..??? (jag är faktiskt allvarlig)
>
> Framförallt gör det näppeligen någon skillnad
> i de farter vanliga konsumenter färdas i. Men det
> behöver man ju inte vara tysk testingejör för
> att begripa. Men man ska inte underskatta kicken i
> att konsumera.

Ja testerna är gjorda i simulerade 45km/h så...

I nummer 9/2011 av Tour http://www.tour-magazin.de testar de Scott Foil Premium
I nummer 6/2011 av Tour http://www.tour-magazin.de testade de Specialized Venge

Här är en del av mätningarna från testet, tyvärr gjordes inga vindtunnel, eller aero-tester öht.
Ram                           Vikt       Betyg  Stab.   Stab.     Vevparti   Komfort   Komfort
                             ram/gaffel   ram   ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                               gram            Nm/grad  N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                             (    högre  =  bättre     )    (lägre = bättre)

Canyon Aeroad CF 9.0 Team   1118/383     2,0     89       56        60        178       111
Cervelo S3                  1120/389     2,7     77       42        54        325       113
Merida Reacto Team          1048/388     2,0    112       42        56        276        85
Scott Foil Premium           920/375     2,1     91       48        64        344       113
Specialized Venge           1147/387     3,0     92       43        53        481       123

Här förklaras hur Tour gör sina tester http://www.tour-magazin.de/?p=1589
Tyska betygsskalan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg

Ett förtydligande för de som tror att Tours-tester görs i dator(!) och enbart består av mätningar:
"Natürlich gehören zu den TOUR-Tests nicht nur die Analysen im Labor, sondern auch die Testfahrten auf der Straße"

/Håkan

Redigerat: La till några ramar från testet i Tour 2/2011 http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/aero-raeder-2011/a10273.html

Senast ändrad:
Ojdå, Scotten är alltså styvare, mer komfortabel samt väsentligt lättare än den omtalade Vengen. Där ser man. Lite märkligt dock att de inte testade aerodynamiken på två uttalade aeroramar... Kanske kommer det ett nytt aeroram-test med vindtunneltester i vinter.

Det är fan inte klokt hur mycket man kan läsa sig till frustration.
laterall stiffness betyder alltså stötig, och cavendish tyckte den var för stötig och bad dom ändra den.
tour säger att venge är tyngre och mindre komfortabel än foil, men det säger ändå inget för vid sidvind så blir alla testfakta felaktiga och trampar man så gäller inga vindtunneltester, men hur ska man uppnå sagda wattbesparing utan att trampa?
det ända vettiga fakta jag hittat om foilen är att de har gjort alla sina vindtunneltester med drickahållare och flaskor. MEN dom verkar inte vilja sälja just de flaskhållare som de gjort testerna med.

Kaves skrev:
> Det är fan inte klokt hur mycket man kan läsa
> sig till frustration.
> laterall stiffness betyder alltså stötig, och
> cavendish tyckte den var för stötig och bad dom
> ändra den.
> tour säger att venge är tyngre och mindre
> komfortabel än foil, men det säger ändå inget
> för vid sidvind så blir alla testfakta felaktiga
> och trampar man så gäller inga vindtunneltester,
> men hur ska man uppnå sagda wattbesparing utan
> att trampa?
> det ända vettiga fakta jag hittat om foilen är
> att de har gjort alla sina vindtunneltester med
> drickahållare och flaskor. MEN dom verkar inte
> vilja sälja just de flaskhållare som de gjort
> testerna med.

Du läser för mkt. Köp den du tycker är snyggast då? Det skulle ändå inte känna skillnad i ett blindtest. "Laterall stiffness" syftar på vridstyvhet snarare än stötighet. "Laterally stiff och vertical compliant" är ju standardklyschan.

Den vanliga missuppfattningen är att aero bara spelar roll i högre farter, fel fel fel.
Ju långsammare du cyklar, ju längre har du nytta av aeroeffekten, samma sträcka tar längre tid. Så, en "långsam" motionär har mer nytta över samma sträcka, än en vältränad elitcyklist.
Skillnaden beror nog mer på att motionären inte bryr sig om tiden lika mycket, alltså spelar aero inte lika stor roll.

Stervelo skrev:
> Den vanliga missuppfattningen är att aero bara
> spelar roll i högre farter, fel fel fel.
> Ju långsammare du cyklar, ju längre har du nytta
> av aeroeffekten, samma sträcka tar längre tid.
> Så, en "långsam" motionär har mer nytta över
> samma sträcka, än en vältränad elitcyklist.

Och hur mkt "aero skillnad" tror du själva ramen utgör för en motionär i, säg, intervallet 28-33 km/h, med en motionärs typiska begränsningar i aerosittposition - jämfört med ett proffs, som kan/orkar sitta "aero", i 45 km/h??

haha, ja förmodligen så läser jag på tok för mycket. hur kan man få buyers remorse för något man inte har. tror jag tänker för mycket med, mitt problem är att jag alltid har otur när jag tänker. Skulle gärna vilja få lite fler tyska grafer på komfort och styvhets skillnader mellan typ foil & cr1

Rippa skrev:
> Och hur mkt "aero skillnad" tror du själva ramen
> utgör för en motionär i, säg, intervallet
> 28-33 km/h,

Enl Tours test http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/aero-raeder-2011/a10273.html så gör de bästa aero-ramarna i deras test ungefär lika stor skillnad som aerohjul.
Men varför inte tanka hem hela testet och läs det själv: http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/aero-raeder-2011/a10273.html

/Håkan

Kaves skrev:
> Skulle gärna vilja få lite fler tyska
> grafer på komfort och styvhets skillnader mellan
> typ foil & cr1

Ett test av 39(!) cyklar, där Scott Cr1 Elite, är en av dem kan du tanka hem här:
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/radtest-spezial-2011/a10743.html

Testet av Scott Foil finns ännu inte på nätet, men det numret av tidningen går att köpa nu
4_46557ad921.jpg

Det är mer än ett Foil-test i tidningen: http://www.tour-magazin.de/service/heft_info/tour-92011/a13579.html
Finns den inte hos ngn lokal handlare där du bor går den att köpa Online hos tex:
http://www.press-stop.se/webbshop/produkt/tour/201109/

/Håkan

lundatok skrev:
> Nån räknade ju ut att det skiljde tre minuter
> runt vättern med en cykel som vägde tre kilo
> mer.

Samma typ av beräkningar visar att pga skillnaderna i rullmotstånd så skiljer det mer än 10min mellan medelmåttliga och riktigt bra däck.

/Håkan

kapsylen skrev:

> varför heter den Foil 10 som lös ram
>
> och R1 som komplett cykel??

R1 hette de tidigare utgåvorna, nu när den släpps till vanliga dödliga har den fått siffer beteckningar.

Men Jag undrar ju lite mer vad vevlager beteckningarna betyder. "Sram Int BB Press Fit" står det på scotts hemsida, men är det GXP eller BB30?

Kaves skrev:
> kapsylen skrev:
>
> > varför heter den Foil 10 som lös ram
> >
> > och R1 som komplett cykel??
>
> R1 hette de tidigare utgåvorna, nu när den
> släpps till vanliga dödliga har den fått siffer
> beteckningar.
>
> Men Jag undrar ju lite mer vad vevlager
> beteckningarna betyder. "Sram Int BB Press Fit"
> står det på scotts hemsida, men är det GXP
> eller BB30?

äre sram på hojen äre väll troligen gxp, för det är väll samma ram som för shimano, o där äre shimanos pressfitt.

det ä väll bara på mtb som scott haft bb30 på nån ram över huvudtaget

Senast ändrad:
Jensen skrev:

> äre sram på hojen äre väll troligen gxp, för
> det är väll samma ram som för shimano, o där
> äre shimanos pressfitt.
>
> det ä väll bara på mtb som scott haft bb30 på
> nån ram över huvudtaget

Ja, absolut. Jag tänker typ samma men för en styv räser borde det ju sitta bb30 på den. varför kan dom inte vara lite mer specifika när de listar delar? får ta och ringa svenska scott imorgon fiska lite. inte för att jag tror att de kommer vilja svara på mina frågor men ändå

så typ, SM-BB91-41B Press-fit Road, för 86,5mm hylsa Dura-Ace. eller BB GXP Team Cups for 86,5mm shell 41mm dia. w/pressfit adaptor road ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp