Aeroracer-tråden!

• Trådstartare Trådstartare Skantzen
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    aero
S

Skantzen

Guest
Aeroracer-tråden!
Hej!
Går i köptankar om en aeroracer. Vad rekommenderar ni? Går det att hitta en fin runt 40k? Sneglat på Merida reacto, canyon aeroad, oltre xr4, systemsix, propel osv. Vilken ram är egentligen skönast? Gärna lite fetare hjul och elväxlar om man fick dröma. Men många är ju betydligt dyrare än 40. Självklart tittat på begagnade men svårt att hitta rätt med allt där. Vore kul att höra alla era åsikter!

Aeroracer-tråden!
Det tråkiga svaret är väl att böjda armbågar och tajtare kläder sparar fler W än ramen på en "aeroracer". Åas har du vinsten av en halare ram (och hjul) oavsett sittställning...

För 40K hade jag siktat på något skoj i alu men med feta kolfiberhjul som har modern innerbredd (21-23 mm) och en ytterbredd optimerad för 25-28 mm.

Aeroracer-tråden!
Aeroracer-tråden!
Nya Orbea Orca är fet:
Orro Venturi hade kunnat vara nåt men post brexit lär den landa en bra bit över 40 med elväxlar:

Cube med Force eTap en bit över 40k:

Aeroracer-tråden!
Fast det är väl inte modernt längre.
Haha, nä det är väl som med SD-kortens HC/XC/UC - det är alltid något nytt runt hörnet. Men 23 mm är iaf mer modernt än 19 mm.

Aeroracer-tråden!
Haha, nä det är väl som med SD-kortens HC/XC/UC - det är alltid något nytt runt hörnet. Men 23 mm är iaf mer modernt än 19 mm.
Skall det vara aero är det väl med YB än IB som räknas - iofs finns en viss koppling däremellan, men glödlampsform är inte optimalt när det gäller att smeka vinden.

Aeroracer-tråden!
systemsix har ju världens snabbaste aerocykel, det säger väl en del ?
Nja, åtminstone fram till våren 2020 var dåvarande Canyon Aeroad den snabbaste cykeln i världen. Åtminstone enl Cyclingtips och Strava.
Den nuvarande Canyon Aeroad är ännu snabbare, enl oberoende tester

Aeroracer-tråden!
188cm
När det kommer till hjul, finns det några runt 45mm som är bra bang for the buck?
Ok jag har en Focus Izalco Max i XXL med Zipp 303s och Dura-Ace Di2.
Dock är jag 195cm så kan nog vara för stor för dig.

Zipp 303s är ett par riktigt bra hjul måste jag säga. Har haft både Zipp, Mavic och DT Swiss hjul och dessa är definitivt de bästa jag haft och bra pris runt 10,000kr.

Aeroracer-tråden!
Hola! Kommer i vinter (beroende på leveranstid på ny cykel) sälja en storlek 58, s-works venge vias, ultegra di-2, zipp404 fc. Men vågar ju inte lägga ut den förrän jag har en susning om det kommer levereras ny cykel eller om det blir en säsong till på min hoj :)

Aeroracer-tråden!
Hola! Kommer i vinter (beroende på leveranstid på ny cykel) sälja en storlek 58, s-works venge vias, ultegra di-2, zipp404 fc. Men vågar ju inte lägga ut den förrän jag har en susning om det kommer levereras ny cykel eller om det blir en säsong till på min hoj :)
Lät ju fint, har du någon bild? Årsmodell?

Aeroracer-tråden!
Jag letar också cykel med samma spec, elväxlar, skivbroms, helst ganska aero med integrerade kablar och höga kolfiberfälgar. Och budget helst kring 40k, eller åtminstone inte (mycket) över 50k.

Men om man vill vara nära 40k, är det inte så många alternativ. Canyon Ultimate CF SL7 Disc eTap och sen uppgradera t.ex. Zipp 303s är kanske ledande ide just nu. Dock då får man inte så mycket aero. Men har cykeln effektmätare från början.

Om budgeten skulle tillåta skulle jag köpa Specialized Tarmac SL7 Comp och uppgradera fälgar och styre. Men då är man över 70k…

Tillbaka
Topp