ÄGARE TILL Specialized Sirrus X 2.0 - Skärmar??

• Trådstartare Trådstartare E.H
  • Start datum Start datum

E.H

Medlem
Hej på er!
Har nyligen köpt mig en ny hybrid, en Specialized Sirrus X 2.0 (däck 45 mm) vilken saknade skärmar vid leverans.

Blev rekommenderad skärmar hit och dit, beställde och fick hem. En vetenskap att montera för en nybörjare som mig.
Lämnar därför in cykel med skärmar (SKS Longboard Mudguards 45mm) till inte bara en utan två cykelverkstäder och båda säger att det är lögn i h.lvete att få dit skärmar, typ! "Det gååår inteee!"

Ja, jag har läst mig till att det kan bli tight med skärmar men att det visst ska gå med rätt typ utav skärmar. Cykelverkstäderna menar på att dessa skärmar så gott som ligger på däcket, inget mellanrum.. Jag kan köpa att dessa kanske är fel till just min cykel, men jag kan väl aldrig tro att alla som äger en X 2.0 cyklar utan skärmar??

Snälla ni hjälp mig här, blir tokig på alla dessa turer och att samtidigt inte känna mig tillräckligt erfaren för att kunna fixa själv.

Detta är det senaste jag blivit rekommenderad efter att ha pratat med återförsäljaren igen:

Vad tror ni?
Jag hade varit så otroligt tacksam för lite hjälp!! Min cykel blir ju aldrig komplett, jag vill absolut ha skärmar på den då jag mestadels kommer cykla i city.

Om däcken är 45mm breda så tror jag skärmarna bör vara lite bredare.

Att montera skärmar själv är enkelt men kanske lite pilligt.

Om du ändå har köpt dom och flera olika personer försökt montera dom så är det väl för sent att skicka tillbaka antar jag. Så du kan ju lika gärna göra ett försök själv. Och ladda upp bilder här så kanske någon kan ge ett förslag på vad som kan göras.

Ett alternativ kan ju vara att köpa 40mm breda däck, då borde det fungera med skärmarna du har.

Om däcken är 45mm breda så tror jag skärmarna bör vara lite bredare.

Att montera skärmar själv är enkelt men kanske lite pilligt.

Om du ändå har köpt dom och flera olika personer försökt montera dom så är det väl för sent att skicka tillbaka antar jag. Så du kan ju lika gärna göra ett försök själv. Och ladda upp bilder här så kanske någon kan ge ett förslag på vad som kan göras.

Ett alternativ kan ju vara att köpa 40mm breda däck, då borde det fungera med skärmarna du har.
Tack för ditt svar!
Ja, jag ska hämta hem pryttlarna från verkstaden på måndag, hann aldrig innan helgen då dem ringde tjugo minuter innan stängning..

Jag läste att det kan vara fördelaktigt att ha lite bredare skärmar än däcket, men att det ändå ska gå med lika många mm.

Jag funderar på om det kanske är så att det är helt fel utförande på dessa skärmar då dem säger att det inte finns något mellanrum mellan skärm och däck. Vad skulle möjligen jag kunna göra åt det? ☹

Skulle skärmar som är "öppna" vid framgaffeln vara ett alternativ som i länken ovan? Det är ju mellan gaffeln och däcket som jag misstänker att det blir för trångt.. Dessa är dock för smala och hittar inga andra. Kallas dessa skärmar för något särskilt kanske?

Tack igen!

Tack för ditt svar!
Ja, jag ska hämta hem pryttlarna från verkstaden på måndag, hann aldrig innan helgen då dem ringde tjugo minuter innan stängning..

Jag läste att det kan vara fördelaktigt att ha lite bredare skärmar än däcket, men att det ändå ska gå med lika många mm.

Jag funderar på om det kanske är så att det är helt fel utförande på dessa skärmar då dem säger att det inte finns något mellanrum mellan skärm och däck. Vad skulle möjligen jag kunna göra åt det? ☹

Skulle skärmar som är "öppna" vid framgaffeln vara ett alternativ som i länken ovan? Det är ju mellan gaffeln och däcket som jag misstänker att det blir för trångt.. Dessa är dock för smala och hittar inga andra. Kallas dessa skärmar för något särskilt kanske?

Tack igen!
Det är ju svårt att veta vart det tar i utan att ha sett hur det ser ut.

Skärmarna som länkas ovan kan ju vara ett alternativ, men väldigt fula.. Jag skulle provat med lite smalare däck eller bredare skärmar (om det nu ser ut som det löser problemet).

Det är ju svårt att veta vart det tar i utan att ha sett hur det ser ut.

Skärmarna som länkas ovan kan ju vara ett alternativ, men väldigt fula.. Jag skulle provat med lite smalare däck eller bredare skärmar (om det nu ser ut som det löser problemet).

Vill förstås inte behöva gå ner i däckstorlek. ?

Jag läser och läser liknande trådar under tiden som jag hoppas få ytterligare några bra tips här i min tråd..

Är ju för fanken inte så pass kunnig att jag kan lossa på nitar, klippa av skärmar, fästa med buntband/extra-stag, böja till över värme, osv osv. (Vill jag tro, förvisso snabblärd, men..)
Jag återkommer absolut med bilder om jag beslutar mig för att testa själv.

Riktigt dum novis-fråga säkert, visst måste jag lossa på däcken för att montera skärmarna?

Senast ändrad:
En bra tumregel är att ha skärmar som är 10mm bredare än dina däck.

att prova slänga på ett par skärmar som är lika breda som däcken tycker jag låter som en rätt dålig ide. Även om du läst att det kan funka på internet

Kanske specializeds egna skärmar? Den verkar ha "Plug + Play rack/fender mounts."

Tack! ? Är detta specialized egna skärmar som du har, vad heter dem exakt? Vilken bredd på skärmarna?

Jag har kikat på dem men dessa skärmar har varit slut nästan överallt under lång tid.

Senast ändrad:
En bra tumregel är att ha skärmar som är 10mm bredare än dina däck.

att prova slänga på ett par skärmar som är lika breda som däcken tycker jag låter som en rätt dålig ide. Även om du läst att det kan funka på internet

Kanske specializeds egna skärmar? Den verkar ha "Plug + Play rack/fender mounts."

Och detta är också X 2.0 med originaldäcken kvar?

X.2 kommer original med 42mm däck, till den passar SKS 53mm skärmar bra. Smalare är typ omöjligt att få på med de däcken.

Riktigt dum novis-fråga säkert, visst måste jag lossa på däcken för att montera skärmarna?

Man måste nästan alltid lossa hjulen för att montera skärmar. Ta bort däcken från fälgarna är inte nödvändigt :-)

Specialized egna skärmar verkar ju lösa problemet så det är nog enklaste vägen framåt..

Man måste nästan alltid lossa hjulen för att montera skärmar. Ta bort däcken från fälgarna är inte nödvändigt :-)

Specialized egna skärmar verkar ju lösa problemet så det är nog enklaste vägen framåt..

Haha du hör. Menar ju hjulen givetvis, inte däcken.. ?

En rättelse: Mina däck ligger på 42 mm ju, skärmarna 45 mm som jag nämnde.

X.2 kommer original med 42mm däck, till den passar SKS 53mm skärmar bra. Smalare är typ omöjligt att få på med de däcken.

Detta bör vara samma som i ovanstående länk? Men väldigt billiga så att man nästan börjar undra..?

Jupp, de. Har monterat ganska många sådana på Sirrus X.2, 3, 4, och 5. Jobbar i verkstan på Specialized Concept Store i Stockholm.
Halleluja! Tack!

Min sista fråga då, är dessa samma fast betydligt billigare:

Försöker jämföra.

Senast ändrad:
Halleluja! Tack!

Min sista fråga då, är dessa samma fast betydligt billigare:

Försöker jämföra.
Hej!
Jag är i samma situation som du var i för ett antal år sedan 🙂
Hur gick det, passade SLS-skärmarna?

När min dotter köpte sin nya sirrus 3x nu så bad jag dem byta till 38mm däck istället. Försökte få på sks på hennes gamla med 42mm på och det gick inte. Så lillasyrran fick mina gamla schwalbe g-one 35mm till sin ärvda sirrus 2x och då fick vi på bontrager ncs utan problem med rubbing.

Jag beställde sirrus 2x med specializedskärmar först. De var kass och gick sönder direkt. När jag plockade av dem så såg jag att man fått montera utan brygga bak. Man hade helt enkelt borrat genom skärmen och satt skruven där. Det var ju storlek small på den men verkligen otroligt tajt med 42mm och skärmar.

Men jag kommer inte köpa sks igen. Sjukt jobbiga att montera och sen måste man ju såga av stängerna om längden är fel. Bontrager ncs sätter man ju på och justerar rätt på fem minuter utan att behöva bågfilen.

Ja, det verkar inte vara det lättaste.
Just nu lutar det åt Ass Savers Win Wing 2 Gravel och deras Speed Mullet. Kommer, till 90%, att använda den som pendlingshoj så jag hoppas och tror att det räcker.

Ska du bara pendla så är det ju bättre med smalare däck och riktiga långa skärmar tycker jag. Det sparar ju mycket på cykeln och kläderna. Sen är det ju snyggare också. 37:or med dubb och kanske 38-40 på sommardäck borde kanske funka utan för mycket krångel.

Ja, det verkar inte vara det lättaste.
Just nu lutar det åt Ass Savers Win Wing 2 Gravel och deras Speed Mullet. Kommer, till 90%, att använda den som pendlingshoj så jag hoppas och tror att det räcker.
Jag tror inte de skärmarna kommer att räcka på långa vägar för pendling, de täcker ju väldigt lite.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp