Ägghjälm i frigolit - ledtrådar sökes

BtotheB

Medlem
Hej

Följer upp med en tråd i forumet, då min annons inte slagit särskilt väl ut ännu.
Den kan ses här: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=46427

Denna tråd kan väl mer ses som en detektivtråd än en annons, så moderatorerna inte skall bli arga. Är det någon som har någon information kring hjälmen jag söker? Märke och modellnamn uppskattas, och information kring hur jag kan komma över en vore heeelt underbart.

Hav en trevlig afton.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Då och då ser man gubbar med sådana. Du får
> spana på stan och erbjuda dem en slant.

+1

Morsan har en liknade. Ringde och kollade och den var märkt:
Modell: Atlas Touring
BIL AB Atlas i Anderstorp
(TÜV-märkt 1990)

//j

Gissningsvis skyddar de inte mot smällen i sig så våldsamt mycket sämre än en hjälm med skal. Däremot borde frigoliten bita tag rätt bra i asfalten, och det är inte svårt att tänka sig att nacken tar stryk om hjälmen stannar på en fjärt men man själv fortsätter framåt...

Äh, skydd, för en så snygg helmut tycker jag man kan skita i det.

Hoppas du hittar en, hittar du två tar jag gärna en

Tack för hjälpen! Mycket aktivitet här minsann, och många trevliga tips.

Dåligt skydd eller icke - skyddar bättre än ingen hjälm som är vad som gäller i dagsläget.

Helt otroligt att en sådan relik, som var och varannan människa hade för bara 20 korta år sedan redan har förpassats in i glömskan. Att folk kommer ha förträngt truckerkepsar och alla kläder någonsin producerade av ed hardy om 20 är väl sund mänsklig krishantering, men denna hjälmmodell var ju faktiskt snygg! Den förtjänar en revival!

simpish skrev:
> Så jävla nostalgisk.
> Jag vill också ha en frigolithjälm, jueh!

Förpassa dig in i ledet bruvva, den första upphittade är min!

Ett tips är att kolla in läget på loppisar och hos Myrorna. Där har jag sett dylika frigolithjälmar. Ofta nog i barnstorlek. Men som det tidigare har sagts, stötskyddet är inte det optimala i dessa hjälmar efter 15 - 20 år sedan tillverkningsdatum. Men varma är de och hög "Stig-Helmer-faktor" har de!

Är det inte bara att tömma en burk fogskum i en skål och sedan karva ut ett hål att stoppa huvudet i? ;)

darkforce skrev:
> http://www.blocket.se/stockholm/Hjalm___KONKURS___
> REA___Solna_18968060.htm?ca=11&w=1 fast denna e
> plastad...

Wow, den där var verkligen strålande ful. Hade ju inte skadat att slå till och försöka dra bort plasten, alternativt måla skiten vit. Jag har spenderat betydligt större summor än så på betydligt dummare saker än en cykelhjälm. Dessutom bor jag för bövelen i Solna vilket gör saken om möjligt ännu enklare.

Tips är dock naturligtvis fortfarande väldigt välkomna. Min hunger är inte stillad tack vare en gul plasthjälm - åh nej, snarare tvärtom!

Jesper C där i början - som ringt sin morsa och luskat fram tillverkarens namn - DU ÄR KUNG

Känner att jag inte gett dig det cred du förtjänar - DU ÄR KUNG

Hittade företagets hemsida och mailade dem - DU ÄR KUNG

Och nu en liten dikt

Jesper, du är så osjälvisk
tar dig tid att hjälpa andra
om andra som dig här på jorden vandra
tar sig tid att ringa sin mamma
då vore den väl en bättre plats

Jag har bestämt för mig att det är enkelt att dra bort plastskalet. Har bestämt för mig att jag inhandlade en dylik på en secondhand, pillade av skalet, gick på maskeraden, fick pris, pillade på skalet, lämnade tillbaka den till butiken.

Smaken är ju lite olika. Jag begriper inte din fetich. Men du begriper säkert inte mina.

Nu har ni, kära vänner, fått marinera ett tag på detta. Ni har även getts tid att sondera förråd, garage och vindar i jakt på en vit frigolithjälm. Är det NÅGON som har lyckats med sin jakt?

stefan_ skrev:
> Helt plötsligt förstod man varför det finns
> SS-folk.

Herr Stefan Understreck:

Då jag ej är särskilt bevandrad i cykelslangens underbara värld (språkmässigt - nog kan jag laga en punktering), kommer jag att tolka ditt inlägg som förhärligande av nazismen, om än i syfte att förlöjliga mig och min jakt efter en äggformad frigolithjälm.

Rasism och intolerans frodas bland osäkra och ointelligenta människor. Osäkra och ointelligenta människor vågar inte använda äggformade cykelhjälmar. See the pattern? En intressant hypotes att spinna vidare på, om det kanske är så att cykelhjälmlöshet föder rasism - och då i synnerhet äggformad-frigolitcykelhjälmlöshet.

MR hyde skrev:
> Har en med rätt stuk fast med vit plast utanpå
> och crescent märken helt oanvänd ;)
>
>
> //svein

Det låter ju helt underbart. Både rätt äggkänsla - men samtidigt med lite skydd.

Är den månne till salu?

BtotheB skrev:
> MR hyde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har en med rätt stuk fast med vit plast
> utanpå
> > och crescent märken helt oanvänd ;)
> >
> >
> > //svein
>
> Det låter ju helt underbart. Både rätt
> äggkänsla - men samtidigt med lite skydd.
>
> Är den månne till salu?

Allt är till salu ;) skal leta fram den så får du se bild på ägget ;)

//svein

Hur mycket är det värt? Jag vet att morsan fick en och enda gången hon använde den var när hon provade den på födelsedan :O) Fast jag tvivlar på att hon vet vart den är och det är en rätt stor chans att råttorna har kalasat på den, men för rätt pris kan jag iaf försöka leta rätt på den.

Mvh
Fredrik

Inte för att det hjälper dig men i min garderob ligger en frigolithjälm med en neongul flossig yta som nog är av just den modell du är på jakt efter. Men den är min och den släpper jag inte.
Ska se om jag kan lyckas posta en bild.

;~}

42Hz skrev:
> Är det inte bara att tömma en burk fogskum i en
> skål och sedan karva ut ett hål att stoppa
> huvudet i? ;)

Präsajs. Ta på badmössa och stoppa ner huvudet innan skummet stelnat så blir passformen in i h..e bra.

Bilder uppskattas alltid!

Jag måste dock åka inom cykelexpo innan jag kan lägga några konkreta bud här i tråden. Eftersom de där tar 29 kronor så vore det dumt att bjuda stora summor på en begagnad innan jag vet vad som erbjuds.

Tillbaka
Topp