Åka flygplan med tubeless/stansade däck?

pingu

Aktiv medlem
Hello,

Ska ut och resa lite och kom på att min MTB har ingen slang i sina däck... jag har alltså vätska i och det vill jag fortsätta med.

DOCK är det ju så att man bör göra däcken trycklösa under resan samt att det förmodligen händer en del när man byter höjd gällande trycket?

Någon som har erfarenhet? bör jag tömma däcken innan resan och fylla på med ny vätska när jag är framme? om jag inte gör det; kommer hela väskan bli sprayad med gegga under färden?

Men alltså det ligger ju något i rådet. Däcken kommer expandera och trycket öka, så om du redan från början har 3 bar kanske det blir för mycket för däcken. Så tömma ur och krångla med tubeless? Nä. Sänka lufttrycket "så mycket du kan utan att de lossnar"? Ja.

AX3L sa:
Men alltså det ligger ju något i rådet. Däcken kommer expandera och trycket öka, så om du redan från början har 3 bar kanske det blir för mycket för däcken. Så tömma ur och krångla med tubeless? Nä. Sänka lufttrycket "så mycket du kan utan att de lossnar"? Ja.

Man får ju anta att planet har tryckkabin (blir lite jobbigt annars) och kabintrycket motsvarar trycket på 2500 meters höjd. Så, hur mycket är det då?

Om vi säger att trycket i däcket är 3 bar, så skulle det vid 2500 meter vara 3,3 bar.

Tryckförändringen är betydligt större på andra hållet (dvs om du skulle dyka med hjulen, då skulle de ganska snabbt implodera. Vilket förstås är helt Happykorrekt)

Senast ändrad:
Gods flyger sällan i tryckkabin utan i godsavdelningen i planets kalla och omysiga mage. Livsfarligt för tubeless, raklöddertuber och andra trycksatta grejer. Eller inte.

trailbiker sa:
Gods flyger sällan i tryckkabin utan i godsavdelningen i planets kalla och omysiga mage. Livsfarligt för tubeless, raklöddertuber och andra trycksatta grejer. Eller inte.

Mjo... Skulle väl möjligen vara något Aeroflotplan från kalla kriget i så fall ;)

Det borde ju vara skilnaden i tryck mellan däck och omgivning som spelar roll. Sänk trycket något i däcken bara så kommer skilnaden vara densamma som på havsnivå med normaltryck i däcken.

Lastutrymmet i moderna flygplan är väl ändå trycksatta, så länge allt fungerar som det är tänkt?
Om inte blir 2 bar i däcket vid havsnivå...
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd
...om jag räknat rätt, vilket sällan händer.

Även om man skulle ta med sig sin cykel ut i rymden (vakuum) så skulle ändå inte tryckskillnaden i däcken öka med mer än max ~1 bar.

Den här eviga myten om att lastrummet inte är trycksatt begriper jag inte var den kommer ifrån? Det som möjligen skiljer är temperaturen.

Senast ändrad:
trailbiker sa:

Lastrum1 brukar "alltid" vara trycksatt, lite svårt annars att få med djur.

//Källis

Sixten Fors sa:
Lastutrymmet i moderna flygplan är väl ändå trycksatta, så länge allt fungerar som det är tänkt?
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd

Du räknar tvärfel. Trycket som visas på mätaren är skillnaden mellan trycket i däcket och trycket utanför däcket. Normalt atmosfäriskt tryck vid havsnivå är ungefär 1 bar. Så även om du plockar ut däcket i vakuum så kan trycket i däcken bara öka med ungefär 1 bar.

Senast ändrad:
Med tanke på att de flesta djur transporteras som "gods" i lastutrymmet och flygbolag är sällan sugna på att ta livet av djuren under flygningen så kan vi nog sluta oss till att lastutrymmet är trycksatt ?

Sixten Fors sa:
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd

Jag misstänker att du räknat knasigt, Det enda sättet att öka trycket i däcket är genom att komprimera däcket.

JMT sa:
Sixten Fors sa:
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd

Jag misstänker att du räknat knasigt, Det enda sättet att öka trycket i däcket är genom att komprimera däcket.

Dum fråga kanske men är det inte volymen som förändras i takt med att kärlets omgivande tryck sänks?

Edit: förutsatt att kärlet är expanderbart, annars handlar det om en tryckkammare...

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd

Man kan räkna så, det är inte rätt, men man kan... :)

Alltså, däck töjer sig ju knappt något alls eftersom de har kord, som inte är särskilt elastiska. Att sänka trycket utanför kommer alltså inte göra nån nämnvärd skillnad ALLS på trycket inne i däcket. Däremot kommer trycket inne i däcket att sjunka om temperaturen sjunker, vilket den ju kan göra i ett lastutrymme i ett flygplan (är lite osäker på om de är uppvärmda i samma mån som kabinen även om trycket skulle vara samma).

Vernersson sa:
JMT sa:
Sixten Fors sa:
3,6 bar vid 5 km höjd
7,1 bar vid 10 km höjd
9,4 bar vid 12 km höjd
10,9 bar vid 13 km höjd

Dum fråga kanske men är det inte volymen som förändras i takt med att kärlets omgivande tryck sänks?

Edit: förutsatt att kärlet är expanderbart, annars handlar det om en tryckkammare...

Ett däck är nog rätt statiskt, så trycket i det förändras inte. Men om mottrycket på andra sidan försvinner så... Med ett mottryck på kanske 0,7 bar eller så istället för 1, så blir krafterna lite, lite större. Men man pumpar ju inte upp sådant tryck att man har 0,3 bars marginal till att fälgen sprängs... Om vi tappar kabintrycket på 10000 m är det nära noll lufttryck, då blir den relativa tryckhöjningen 1 bar jämfört med havsytan. Det är inget problem det heller och vore det ett problem så har man andra problem att oroa sig för i det läget.

Makten sa:
Alltså, däck töjer sig ju knappt något alls eftersom de har kord, som inte är särskilt elastiska. Att sänka trycket utanför kommer alltså inte göra nån nämnvärd skillnad ALLS på trycket inne i däcket. Däremot kommer trycket inne i däcket att sjunka om temperaturen sjunker, vilket den ju kan göra i ett lastutrymme i ett flygplan (är lite osäker på om de är uppvärmda i samma mån som kabinen även om trycket skulle vara samma).

Jo, de är uppvärmda och understiger sällan 15 grader, dvs inte en faktor att räkna med. Men det absoluta trycket i däcket (eftersom det är ett "stängt" utrymme), påverkas definitivt av det omgivande trycket. När detta sjunker, så kommer trycket i däcket att öka.

Alla trycksatta trafikflygplan sen 50-talet har lastutrymmena inne i tryckkärlet. Att inte ha det så skulle kräva en mycket tyngre konstruktion!

Jeppe_E sa:
Jo, de är uppvärmda och understiger sällan 15 grader, dvs inte en faktor att räkna med. Men det absoluta trycket i däcket (eftersom det är ett "stängt" utrymme), påverkas definitivt av det omgivande trycket. När detta sjunker, så kommer trycket i däcket att öka.

Nej. För att trycket i däcket ska kunna öka med konstant volym och temperatur måste du stoppa i fler molekyler, vilket förstås inte sker. Trycket i däcket är konstant. Belastningen på behållaren (dvs däcket) ökar dock med sänkt tryck utanför däcket.

Senast ändrad:
JT sa:
Jeppe_E sa:

Nej. För att trycket i däcket ska kunna öka med konstant volym och temperatur måste du stoppa i fler molekyler, vilket förstås inte sker. Trycket i däcket är konstant. Belastningen på behållaren (dvs däcket) ökar dock med sänkt tryck utanför däcket.

Ja, naturligtvis, jag skrev lite otydligt/förenklat.

När vi ändå är inne på ämnet. Brukar ni kompensera för däckstrycket när ni cyklar i bergig terräng? Om man skall kompensera för 2500m (trycket i en flygkabin) så borde man rimligtvis göra detsamma om man cyklar upp/ner 2500m?

Ha ha vad underbara ni är!

Kärnfrågan besvarad i första inlägget. Tack!

Ps glöm inte dämparna för böveln!?!?!? Hur går det med dom?!?!? VA?

Konstigt. Om man har en stängd men urdrucken vattenflaska i plast i kabinen på marschhöjd och tar upp den efter landning så är flaskan nästan platt. Jag kan naturligtvis ha fel och att det inte är någon tryckförändring alls, men då måste något annat skumt hända på vägen ner. Dödsplaneten i farten igen?

fyrbåk sa:
Konstigt. Om man har en stängd men urdrucken vattenflaska i plast i kabinen på marschhöjd och tar upp den efter landning så är flaskan nästan platt. Jag kan naturligtvis ha fel och att det inte är någon tryckförändring alls, men då måste något annat skumt hända på vägen ner. Dödsplaneten i farten igen?
Tydligen trycksätter man kabinen med samma tryck som motsvarar 2500 meters höjd.

mikaeljc sa:
När vi ändå är inne på ämnet. Brukar ni kompensera för däckstrycket när ni cyklar i bergig terräng? Om man skall kompensera för 2500m (trycket i en flygkabin) så borde man rimligtvis göra detsamma om man cyklar upp/ner 2500m?

2500 meter höjdskillnad är några tiodels bar i skillnad. Så exakt pumpar jag knappt mina däck öht (definitivt inte på racer iaf) så att hålla på att peta med sånt orkar iaf inte jag hålla på med. Jag vetefan om jag ens bryr mig 1 bar hit eller dit på racerdäck. Kanske om jag tävlade.

fyrbåk sa:

Nej, inte alls konstigt. Gör du samma experiment med flaskan från havsnivå och dyker ner 10 meter, så det omgivande trycket fördubblat. Däremot krävs det betydligt större höjdskillnader på andra hållet, eftersom skillnaden mellan havsnivån och rymden är.. 1 bar och skillnaden mellan havsnivån och 10 meters djup är..... 1 bar :)

fyrbåk sa:

Du kan göra samma övning med samma resultat om du åker skidor i alperna. Det är därför vissa goggletilverkare har ett membran mellan inner och ytterlinsen så att man undviker brytningsfel.

dnleriksson sa:
[Onödig info]

Var tvungen att kolla däcktryck på en 747. Runt 205 psi/13,8 bar verkar det ligga på.

Blev sjukt nyfiken så jag googlade lite jag med. Hittade detta om 737.

Tyres
Tyres are tubeless and inflated with nitrogen. Pressures vary with series, maximum taxi weight, temperature and size of tyres. Unfortunately this large variation in tyre pressures makes it difficult to know your aquaplaning speed. The table below should prove helpful, notice how the aquaplaning speeds are all just below the typical landing speeds. Note: Once aquaplaning has started, it will continue to a much lower speed.

Series Main Gear Aquaplaning Speed Nose Gear Aquaplaning Speed
Originals 96 - 183psi 84 - 116Kts 125 - 145psi 96 - 104Kts
Classics 185 - 217psi 118 - 128Kts 163 - 194psi 111 - 121Kts
NG's 117 - 205psi 93 - 123Kts 123 - 208psi 95 - 124Kts

The speed rating of all tyres is 225mph (195kts).

Jeppe_E sa:
Men det absoluta trycket i däcket (eftersom det är ett "stängt" utrymme), påverkas definitivt av det omgivande trycket. När detta sjunker, så kommer trycket i däcket att öka.

Nej, bara om däcket är elastiskt och ändrar volym på grund av ändring i omgivande tryck. Men det är det knappt (åtminstone inte så länge trycket inne i däcket är mycket större än utanför) och så länge volymen inte ändras så ändras naturligtvis inte trycket, annat än på grund av temperaturen.

Du kan ju tänka dig en gasolflaska som ett annat exempel. Tror du att trycket inne i denna ändras om trycket utanför ändras? Om inte; varför? Däck töjer sig bara nån millimeter från helt tomt till maxtryck, vilket betyder att det nästan är lika oelastiskt som gasolflaskan. Alltså fungerar det precis likadant i båda fallen.

Jeppe_E sa:
dnleriksson sa:
[Onödig info]

Var tvungen att kolla däcktryck på en 747. Runt 205 psi/13,8 bar verkar det ligga på.

Var du ute på plattan och kollade med däckpumpen? Vilken använde du?

Japp! Kopplade på min Topeak.

Nej, det var 10 år sen jag gick och drällde runt planen på plattan så nu fick jag googla...

Var lastare på Arlanda i 6 år så har haft lite kontakt med lastrum förut. Trycksatta är nog de flesta, men däremot får man tänka sig för var man stoppar in djuren, då det inte alls är alla som är uppvärmda. På vissa plan var både bagage och frakt fastfrusen i golvet om det var lite blött vid lastningen.

Makten sa:
Jeppe_E sa:
Men det absoluta trycket i däcket (eftersom det är ett "stängt" utrymme), påverkas definitivt av det omgivande trycket. När detta sjunker, så kommer trycket i däcket att öka.

Nej, bara om däcket är elastiskt och ändrar volym på grund av ändring i omgivande tryck. Men det är det knappt (åtminstone inte så länge trycket inne i däcket är mycket större än utanför) och så länge volymen inte ändras så ändras naturligtvis inte trycket, annat än på grund av temperaturen.

Du kan ju tänka dig en gasolflaska som ett annat exempel. Tror du att trycket inne i denna ändras om trycket utanför ändras? Om inte; varför? Däck töjer sig bara nån millimeter från helt tomt till maxtryck, vilket betyder att det nästan är lika oelastiskt som gasolflaskan. Alltså fungerar det precis likadant i båda fallen.

Ja, fast gummi är ju elastiskt, så jag hävdar fortfarandef att det påverkas. Inte med mycket, men det påverkas. Detsamma gäller för övrigt även för gasolflaskor (men då är det oftast en ganska kraftig temperaturökning som ligger till grund ;))
Så, nej det fungerar inte p r e c i s likadant ;)

Det krävs ju ganska hög tryckskillnad för att det skall påverka en metallbehållare och då pratar man oftast implosionstryck.

Jeppe_E sa:
Ja, fast gummi är ju elastiskt, så jag hävdar fortfarandef att det påverkas. Inte med mycket, men det påverkas. Detsamma gäller för övrigt även för gasolflaskor (men då är det oftast en ganska kraftig temperaturökning som ligger till grund ;))
Så, nej det fungerar inte p r e c i s likadant ;)

Det krävs ju ganska hög tryckskillnad för att det skall påverka en metallbehållare och då pratar man oftast implosionstryck.

Gummit är ju inte det som håller ihop däcket, utan det gör korden. Som är tämligen oelastisk. Skulle vi ta en ballong (edit: eller varför inte cykelslang) istället så vore det en annan femma. Som sagt så utvidgar sig däcken knappt alls mellan det att du precis fyllt upp dem till att de sprängs.
Och ja, metallbehållaren är förstås också i någon mån elastisk, men i praktiken påverkar det noll och ingenting under de tryck vi talar om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp