aktieinvesteringar i Cykelbranschen - halvt off topic

kimkimano

Medlem
Finns ju många sätt och taktiker att investera på börsen. En taktik är att investera i det som intresserar en eftersom det underlätta för en när man som hålla koll på marknaden. Tanken har då slagit mig att investera till cykeltillverkare och cykelrelaterade aktier. Det pratas om att elcyklar kommer att öka i försäljning därför tror jag att företag som har en elcykel del är att föredra. Nu undrar jag lite om någon här på happy har investerat något i börsnoterat företag relaterat till cykling, och i så fall vilket?. Spekulationer om företag utan vetskap om företaget finns noterat eller ej undanbedes.

Trevlig dag!

New Wave har ju en del cykel-relaterat i from av "Craft" som verkar ha vuxit en del på senare tid inom cykel-sidan.
"Tyvärr" har ju Torsten och New Wave, enligt mig iaf, köpt på sig för mycket skräp, tex Kosta och Orrefors mm.

Craft kommer med löparskor under 2018, kanske dyker upp cykelskor också?
http://www.nwg.se/
Avanza-länk: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5324/new-wave-b

Hövding har ju varit på tapeten tidigare, men den aktien har ju visat sig vara minst sagt volatil.....
fanns något annat bolag MIPS? som är cykelrelaterat, kanske har gått bättre.

Hövding verkar vara en sådär investering. Läst en aktieblogg där han försöker inpränta sig själv att hans Hövding-innehav kommer ge avkast. Jag tror inte på det. Marknaden verkar inte tro på det. Hövdig måste slå bättre i Tyskland o delar av Sverige för att det ska kunna bli lite fart i aktien.

Investerat i MIPS för att det är kul och de faktiskt gör bra prylar :)

Dorel Industries Inc

Edit: Om det är en bra investering med tanke på att dom äger Cannondale kan väl ifrågasättas. :)

Senast ändrad:
Hade ett tag Cree-aktier. Mest för att jag forskat på materialet.

Cree gör halvledardioder (bland annat) till bland annat cykellysen...

Om man tror på elcyklar och kanske elbilar så kan en investering i Litium brytning vara intressant tex Albemarle Corporation.

dileno sa:
Hövding verkar vara en sådär investering. Läst en aktieblogg där han försöker inpränta sig själv att hans Hövding-innehav kommer ge avkast. Jag tror inte på det. Marknaden verkar inte tro på det. Hövdig måste slå bättre i Tyskland o delar av Sverige för att det ska kunna bli lite fart i aktien.

https://www.di.se/nyheter/hjalmbolaget-rusar-efter-riktkurshojning-upp-78-procent-i-ar/

JLarsson sa:
dileno sa:

https://www.di.se/nyheter/hjalmbolaget-rusar-efter-riktkurshojning-upp-78-procent-i-ar/
Synd man inte hade stoppat in lite mer. Men ändå kul att prickat rätt, för en gångs skull.

Någon som gjort några goda investeringar i cykelbolag den senaste tiden? Att döma av försäljningen bör branschen gå väldigt bra.

Mera en lek för private-equity människorna, vi vanliga får försöka via vanliga listorna mot det vanliga courtaget :oops:

Xxl har gått fint. Från 5 till 20 på drygt 4mån

Scott specialized och dylikt finns de på börsen?
Verkar som det globalt har sålts mycket sport/friluftsliv q2 q3

Var inte xxl konkursfärdiga för 3-4 månader sen?
De var illa däran och aktien låg i botten, antar att den låga värderingen inte tog hänsyn till en kommande global pandemi som skulle gynna den som satt med tunga egna lager inom fritid/sport, och därmed kunde möta en växande efterfrågan på en marknad präglad av haltande eller rentav stoppad produktion.
Puh :)

Detaljhandel är inget å röra i nu. Konkurshot fortfarande, alla butiker går å hoppas kunderna ska komma tillbaka men så länge FHM har sina direktiv så ser det ju tufft ut.

Tillbaka
Topp