Aktiv vila?

Besv

Aktiv medlem
Aktiv vila?
Kör 3-4 intervallpass i veckan och är på min övre gräns där redan, men kan nog lägga in lite ”Aktiv vila” på mina mellandagar.

Orkar inte sitta allt för länge ändå på motioncykeln ändå utan kommer nog bli max 60-90 min kanske två dagar i veckan och runt 60-70% av max hr. Är detta aktiv vila el klassas det som låg intensiv träning, ngn skillnad..?

Blir återhämtningen till viss del lidande el kanske är blir fördelar?

Har mest strava ambitioner och inte långlopp men har inget direkt imot att träna lite mer men har inte mer att ge på intervall sidan.

Aktiv vila?
Låter bra strax över 60% ligger man nog i låg Z2 i normalfallet eller känslan att man kan hålla på i timmar.

Skrmavbild2019-01-30kl.18.22.58.png

Aktiv vila?
Mer träningsvolym är för det mesta positivt. 1-2 lågintensiva pass + dina intervaller kommer bli en bra veckovolym.

Jag kör 3 intervall/kvalitetspass och 3-4 lågintensiva pass.
Ska jag köra kvalitetspass dagen efter så ligger jag i låg z2 annars i hög z2/låg z3.

Ibland kan det vara bra att träna ner sig lite och inte alltid vara helt utvilad inför kvalitetspassen.

Aktiv vila?
Om du inte kör någon distansträning så är 90 minuter i zon 2 inte någon dum idé. Känner du dig trött så är 45 minuter i zon 1 rena guldet om du har tid. Jag känner mig så mycket fräschare, piggare och gladare efter en timme eller mindre i zon 1 dagen efter några dagars intervaller, distansträning eller tävling.

Prova dig fram och se vad som fungerar. Jag märkte att jag själv mår väldigt bra av att cykla varje dag då jag kan vara riktigt seg dagen efter jag inte gjort något.

Aktiv vila?
Besv sa:
Jag får prova lite låg intensivt på mina mellandagar helt enkelt så knske man rent av blir lite piggare i benen ?

Tycker mig också finna att det ger ökad fräschhet i benen under intensivare träningsperioder. När det dock väl är dags att vila även från den aktiva vilan upplever jag att kroppen ger ganska tydliga indikationer - och då gäller det oftast att åtminstone försöka lyssna :-)

Aktiv vila?
Besv sa:
Jag får prova lite låg intensivt på mina mellandagar helt enkelt så knske man rent av blir lite piggare i benen ?

Gör det. Det är inte bara det att din kropp rensar ur slaggprodukter och annat skräp utan du konserverar den form och de framsteg du gjort under dina intervallpass. Som konscious skrev; kontinuitet är guld värt.

Lycka till och berätta gärna hur du upplevde ditt nya träningsupplägg.

Tillbaka
Topp