aktivera vaderna

• Trådstartare Trådstartare Osceola
  • Start datum Start datum
O

Osceola

Guest
aktivera vaderna
Tänkte nu höra med den samlade kunskapskällan här på Happy hur man aktiverar vaderna vid cykling!?! Jag har cyklat MTB i 2-års tid, har haft spd i ett år nu och hittils har jag aldrig känt mig trött i vaderna på samma sätt som jag känner mig trött i låren efter ett pass. Jag växlar mycket mellan sittande och stående och har för övrigt en sittställning jag trivs bra med. Slutsatsen är alltså att det är rundtrampstekniken det är fel på. Det känns som jag inte använder min kapacitet till max om en del av benen känns pigga o fräscha när den endra delen är dödstrött.
Någon som har lite goda råd att komma med!?!
MVH
//Osceola

aktivera vaderna
Vadmuskulaturens funktion är mest att "plantarflektera" i fotleden, eller på på vanlig svenska "böja foten neråt" (tänk på tåhävningar). Om du vill aktivera vaderna mera cykling så ska du alltså göra detta vid nertrampet (pressa ned framfoten) tills du når den lägsta punkten med pedalen, testa detta i en uppförsbacke exempelvis. Att ständigt köra runt så är nog dock ganska jobbigt, det är mestglutealmuskulaturen (skinkorna) och främre lårmuskeln som används vid cykling. Vaderna är inte lika uthålliga.

MVH /Henrik

aktivera vaderna
tvärtom, vaderna är väldigt uthålliga. dorsalflektion sker ju även under excentriskt arbete, vilket är muskelns största arbete skulle jag gissa.

vadernas aktiviering består, enligt mig just nu, av:

-hålla emot i nedåttramprörelsen,
-stabilisera underbenet varvet runt
- för soleus del, plantarflektion efter "dödläget"

klossplacering betyder mycket för aktivering av vadmuskulatur, kloss långt bak = lägre aktivering (bra enligt många, om inte nästan alla)

aktivera vaderna
M Semitendinosus: Sträcker i höftleden, böjer och inåtroterar i knäleden

M Biceps femoris (tvåhövdade lårmuskeln): böjer i knäleden

M Gluteus Maximus (skinkorna:) sträckning och utåtrotation, abduktion och adduktion i höftleden.

M Vastus Lateralis en av fyra muskler som ingår i M Quadriceps femoris (framsida lår): Sträcker i Knäleden.

M Soleus (vadmuskel): plantarflekterar och supinerar.

M Tibialis anterior (framsida underben): dorsalflekterar och supinerar foten.

M Gatrocneminus (tvåhövdad ytlig vadmuskel): böjer i knäleden, plantarflekterar och supinerar i fotleden.

aktivera vaderna
Patrick E skrev:
-------------------------------------------------------
> M Semitendinosus: Sträcker i höftleden, böjer
> och inåtroterar i knäleden
>
> M Biceps femoris (tvåhövdade lårmuskeln):
> böjer i knäleden
>
> M Gluteus Maximus (skinkorna:) sträckning och
> utåtrotation, abduktion och adduktion i
> höftleden.
>
> M Vastus Lateralis en av fyra muskler som ingår i
> M Quadriceps femoris (framsida lår): Sträcker i
> Knäleden.
>
> M Soleus (vadmuskel): plantarflekterar och
> supinerar.
>
> M Tibialis anterior (framsida underben):
> dorsalflekterar och supinerar foten.
>
> M Gatrocneminus (tvåhövdad ytlig vadmuskel):
> böjer i knäleden, plantarflekterar och supinerar
> i fotleden.

Utmärkt, då förstår vi med bristande latinkunskaper mycket bättre... ;-)

aktivera vaderna
tja.. inte för att vara elak, men lite googlande gör nog inget illa med er allmänbildning. förstår man inte grundläggande begrepp kan det vara svårt att ta till sig material inom ämnet, och det bästa sättet att lära sig är att söka kunskapen aktivt. vill man läsa en bok inom ämnet så kommer de här orden att dyka upp överallt, då kan det vara bra med en ej happybaserad förförståelse.

aktivera vaderna
Mitt googlande/wikipediande på dorsalflektera resp. plantarflekterar gav inte så mycket tyvärr. Det handlar om att böja foten/handen om jag förstod rätt?

aktivera vaderna
nisseson skrev:
> Mitt googlande/wikipediande på dorsalflektera
> resp. plantarflekterar gav inte så mycket
> tyvärr. Det handlar om att böja foten/handen om
> jag förstod rätt?

Dorsal= ryggsidan: Pekar tårna uppåt

Plantar= framsidan : Pekar tårna neråt

Senast redigerad av en moderator:
aktivera vaderna
Hur man aktiverar vaderna?

Använd SPD, sätt klossarna så långt fram du kan, sedan kör du downhill med en hardtail efter att du stoppat ett par guldtackor i ryggan!

Lovar att du känner av vaderna efter några turer nedför berget! =)

aktivera vaderna
nisseson skrev:
> Mitt googlande/wikipediande på dorsalflektera
> resp. plantarflekterar gav inte så mycket
> tyvärr. Det handlar om att böja foten/handen om
> jag förstod rätt?

Japp, fast när det gäller handen är det palmarflektera/dorsalflektera som gäller. Palm = handflata, flexion, böjning, åt handflatan till.

latinet är praktiskt, sammanhängande och gör det enkelt att läsa litteratur på engelska.

aktivera vaderna
Jag kan imellanåt få vansinigt med kramp i vaderna när jag ligger och vilar, så till den grad att jag rullar runt på golvet och skriker i plågor desperat sträckandes på foten för att få slut på det hela. Vad bör jag egenterligen göra?

aktivera vaderna
Pata2 skrev:
> Jag kan imellanåt få vansinigt med kramp i
> vaderna när jag ligger och vilar, så till den
> grad att jag rullar runt på golvet och skriker i
> plågor desperat sträckandes på foten för att
> få slut på det hela. Vad bör jag egenterligen
> göra?

Stretcha vaderna efter varje cykeltur .

aktivera vaderna
Pata2 skrev:
> göra?
Sluta skrika och bita ihop :)

aktivera vaderna
Pata2 skrev:
> göra?

Har varit med om samma sak =)
Vattenbrist kan leda till kramp i just vaderna.. det var när jag jobbade som snickare jag var utsatt för detta fenomen och det var återkommande tills jag drack "änmnu" mer vatten än vad jag gjorde som det slutade, brukade dock komma på kvällen då man låg i sängen eller när man sov...

aktivera vaderna
Har också haft såna kramper av och till, på natten. Första gångerna tyckte jag att det verkade bäst att böja knät - det kändes skönast just för stunden, men då fick jag ont i vaden hela dagen efter. Det bästa är att sträcka benet, helst ställa sig upp. Det gör ont, men det går över fortare.

aktivera vaderna
Jag brukar bita ihop och försöka ställa mig upp, ont som faan och helt svettig blir man men visst går det över snabbast så.

Kanske ska man skaffa sig en röd boll att bita i.

Senast redigerad av en moderator:
aktivera vaderna
får man inte sådana problem om man har förkortad muskulatur på baksidan av låret (och kanske vaderna också)? Jag vet förvisso egentligen inte men jag känner en som känner två som känner tre som sade något sådant...

aktivera vaderna
Mattias(Thn) skrev:
> Köp Magnesium-tabletter på Apoteket. Motverkar
> kramp.

Jag har massor av magnesium i Pacegaffeln samt i railsen på pendlarsadeln, menar du att det inte räcker ;-)

aktivera vaderna
Pata2 skrev:
> Mattias(Thn) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp Magnesium-tabletter på Apoteket.
> Motverkar
> > kramp.
>
>
> Jag har massor av magnesium i Pacegaffeln samt i
> railsen på pendlarsadeln, menar du att det inte
> räcker ;-)

Beror på om du tagit några tuggor eller inte :)

Annars så kan du ju ta av sadeln av railsen och få magnesiumen rektalt ,dessutom när du behöver den som bäst =)))

aktivera vaderna
Jag försökte att skriva enkelt, men det vart visst lite väl enkelt och dessutom fel. Skyller på stress.
:)
Såhär är det: Vadmuskulaturen i vanligt tal utgörs av gastrocnemius (som har två "delar") och soleus. Det finns en annan muskel också som utgår från lårets baksida nära knäet och heter plantaris, men den är inte så intressant här iaf. Dessa är de ytliga musklerna på underbenets baksida och det är de som vi oftast avser när vi talar om "vaden". Sen finns det ett gäng djupa muskler också. Soleus ligger dock under gastrocnemius. Tillsammans kallas gastrocnemius och soleus för "triceps surae". Dess huvudsakliga funktion är att plantarflektera i talocruralleden, den led som vi avser när vi säger "fotleden".

Plantarflektera: Det man gör med foten när man ställer sig "på tå". Böjer foten "nedåt".
Motsatsen är dorsalflektera.

Uthållighet: Soleus är mycket uthållig. De har väldigt stor procentandel röda fibrer (typ 1). Gastrocnemius är lite annorlunda. Den har en mera jämn fördelning av röda och vita muskelfibrer, men vad jag minns är den något mera explosiv än uthållig. Det har betydelse vid hopp t.ex.

Gastrocnemius och även soleus arbetar excentriskt vid nedtrampet, men gastrocnemius gör det längre än soleus. Detta lagrar elastisk energi som sedan ger extra kraft i den koncentriska fasen. Den beskrivningen är en stark förenkling av "stretch-shortening cykeln" som verkar vid nästan alla koncentriska kontraktioner.

Gastrocnemius ursprung på låret gör att när knäet är böjt så avtar förmågan att plantarflektera fotleden, soleus kan däremot eftersom den är ganska oberoende av knäets böjning.

Vill du aktivera vaderna vid cykling ska du pressa ned tårna. Jag är ganska dålig på beskrivningar, men andra har beskrivit det ovan också. Börja med att göra det i "upptrampet" o se hur det känns är väl ett förslag.

MVH /Henrik

aktivera vaderna
Det kan ibland upplevas som svårt att få någon ordentlig volym på vaderna från cyklingen, så därför är det viktigt att man tränar lite i skivstångslokalen så att man har ett par snygga, pumpade, och givetvis välrakade vader när sommaren kommer.

Tillbaka
Topp