Akut hjälp hitta rätt del

Hej happy rider, jag lämnade min cyckel till verkstad nyligen, jag bytt kasset och kedja och efter det ringde mekanik och sa den ärr del som har gått sönder(bifogar bilden) har varit i kontakt med sportson och de sa delen är regulator.
Enligt mekanik att det går inte att växla uppåt eller den tar inte emot på de "stora växel".
Jag kollade med Sportson och de sa om det är regulator så ha de inte in och det ta 1 månad att få in + att de va väldigt dyrt.
Jag behöver hjälp att reda på vad heter delen och vår jag få den billigt o snabbt.
Cyckel är Kona al rova 650 gravel.
Det som står på del är shimano clarics double och deras är den vänstra sidan.
Alla hjälp uppskattas värmt o tack i förhand.

Bilagor

• IMG_20240612_144417.jpg
    IMG_20240612_144417.jpg
    455.4 KB · Besök: 148
  • IMG_20240612_144424.jpg
    IMG_20240612_144424.jpg
    537.2 KB · Besök: 134
  • 20240613_160742.jpg
    20240613_160742.jpg
    559.2 KB · Besök: 134
Hej happy rider, jag lämnade min cyckel till verkstad nyligen, jag bytt kasset och kedja och efter det ringde mekanik och sa den ärr del som har gått sönder(bifogar bilden) har varit i kontakt med sportson och de sa delen är regulator.
Enligt mekanik att det går inte att växla uppåt eller den tar inte emot på de "stora växel".
Jag kollade med Sportson och de sa om det är regulator så ha de inte in och det ta 1 månad att få in + att de va väldigt dyrt.
Jag behöver hjälp att reda på vad heter delen och vår jag få den billigt o snabbt.
Alla hjälp uppskattas värmt o tack i förhand.ni kan gärna tipsa också annat alternativet eller trick

Är det säkert att den är sönder? Hur gammal är cykeln?

Shimano MTB växelreglage slutar att växla till största drev efter 12 år, då har fettet blivit trögt. Det är enkelt att fixa genom att spruta olja i mekaniken. Om du har tur har du samma problem. Du kan försöka att lägga olja på mekaniken när du drar i bromsen.

happy medlemmar jag lämnade min cyckel till verkstad nyligen, jag bytt kasset och kedja och efter det ringde mekanik och sa den ärr del som har gått sönder(bifogar bilden) har varit i kontakt med sportson och de sa delen är regulator.

Min gamla niodelade 105 (högerspaken riktigt nog) gick sönder, det var en vital del i aluminium som helt gick sönder. Så det kan ske. Jag tror att någon hade provat att växla "förbi" den största kransen och så sprack delen.
Ingen aning vad som har hänt här dock. Verkar ju osannolikt att den bara skulle vara paj. Min var iaf ganska gammal.

Hej medlemmar, jag en kona al rova 650..
Jag bytt kasset och kedjan men mekaniken har ringt o meddelat att den delen är trasigt (bifogar bilder), och det går inte att "växla upp""
Jag har varit kontakt med sportsson, och kille sa att det är regulator och det ta ca 1 månad att få in den om de skulle beställa + det väldigt dyrt

Kan ni bekräfta om delen är regulator och om ni kan tipsa nånstans jag kan hitta, gärna begagnad o billigt.

Tack i förhand och allt tips och hälp uppskatas värmt.

shimano clariscs double

Bilagor

• IMG_20240612_144417.jpg
    IMG_20240612_144417.jpg
    455.4 KB · Besök: 53
  • IMG_20240612_144424.jpg
    IMG_20240612_144424.jpg
    537.2 KB · Besök: 53
Hej medlemmar, jag en kona al rova 650..
Jag bytt kasset och kedjan men mekaniken har ringt o meddelat att den delen är trasigt (bifogar bilder), och det går inte att "växla upp""
Jag har varit kontakt med sportsson, och kille sa att det är regulator och det ta ca 1 månad att få in den om de skulle beställa + det väldigt dyrt

Kan ni bekräfta om delen är regulator och om ni kan tipsa nånstans jag kan hitta, gärna begagnad o billigt.

Tack i förhand och allt tips och hälp uppskatas värmt.

shimano clariscs double
Oklart vad som i detalj är trasigt men om jag läser lite mellan raderna och bilden så syftar verkstad och du på att växelreglaget är trasigt?

Om man byter hela reglaget så blir det mycket riktigt rätt dyrt, om någon enskild del går att byta ut låter jag vara osagt, inte minst för att det inte finns något att gå på vad som skulle vara trasigt i detalj.

Det på bilden är ett lite äldre Claris-reglage så troligen kostar det rätt små pengar begagnat. Ingen toppmodell när den var ny och åldrad nu.

Kanske går att ersätta med någon Kina-spak eller kanske nyare Claris-reglage, det lämnar jag dock osagt, det är lite olika wire-pull på reglage i olika serier och åldrar nämligen.

Grabben vet inte hur man skriver i forum, 3 st trådar på ett par timmar om exakt samma fel....

Vi håller oss till denna tråden:

Grabben vet inte hur man skriver i forum, 3 st trådar på ett par timmar om exakt samma fel....

Vi håller oss till denna tråden:
Hej David är ny gruppen admin noterade jag skrev på fel forum och skickade länken där jag kunde skriva i ställer ber om ursäkt

Är det namnplattan, den halvt genomskinliga du vill ha, också? Den bör gå att flytta över från gammalt till nytt reglage. ...Den verkar svår att hitta separat.

Är det säkert att den är sönder? Hur gammal är cykeln?

Shimano MTB växelreglage slutar att växla till största drev efter 12 år, då har fettet blivit trögt. Det är enkelt att fixa genom att spruta olja i mekaniken. Om du har tur har du samma problem. Du kan försöka att lägga olja på mekaniken när du drar i bromsen.
@Berk har kollar med mekanik han har sprutat oljan och gjort alla tricks men verkar ej fungerar den är pajat troligen

Tillbaka
Topp