Akut råd ang. förstahoj/beg. köp

mrmunson

Ny medlem
Hej på er!

Förstaposten, so please be gentle. Jag ska försöka göra en lång historia kort. Here goes.

Jag har under en längre tid varit grymt sugen på att skaffa MTB och har nu ett ypperligt tillfälle då jag dessutom är i stånd att byta arbete vilket gör att det blir perfekt cykelavstånd till mitt nya kneg (ca 30 min en väg om man brassar enligt mina beräkningar). Sagt och gjort har jag givetvis läst allt som går att läsa på internet i allmänhet och här på sajten i synnerhet. Tonvis med kudos för all bra info ni har här på happymtb får jag säga. Jag bockar och bugar. Nu till mitt delikata dilemma.

Jag har siktat in mig på nåt i stil med Kona Caldera, Scott Scale 50 i pris/komponentklass. Drömmen hade varit "billigaste med hyd bromasar" men det drar iväg då har jag insett.

Nu gör det sig inte bättre/sämre än att en arbetskamrat har en Cannondale F700 SL till salu som en släkting som oturligt gick bort för ca två månader har haft. Hojen är ca 1 år gammal. Mer info om den hittar ni på www.cannondale.com/bikes/06/ce/model-6FS7S.html. Jag har blivit erbjuden att köpa cykel för runt 9000 kronor och då får jag med en cykeldator som enligt utsago skall vara väldigt duglig (dvs. inte Biltema 49:-). Detta är utan tvivel "för mycket" cykel för mig, det ska jag villigt erkänna. Hittade den på en tysk sida som hade några 2006'or kvar och de listade den för 1970 Euro. Min tanke nu är -- baserat på mitt försök till sunt förnuft -- att det kanske är bättre att köpa den här för 9000 än att köpa en av tidigare nämnda cyklar ny för 10-12000. Mer cykel för pengarna på nåt vis.

Ber lite om ursäkt att dra en sån här jobbig förstapost här på communityt, men jag har verkligen svårt att bestämma mig och skulle vara oerhört tacksam för råd i frågan. Jag har lagt upp två bilder jag fått på cykeln här och här.

Tack för er tid. Alla eventuella råd i det här är jättevälkomna.

Mvh,
Jimmy

Senast redigerad av en moderator:
Klipp till, du kommer aldrig att ångra dej.
Om bara storleken är rätt så är det en kanonhoj för dom pengarna.

(Det är nog inget fel på dom andra hojarna du nämner, men som du säger själv så får du nog mer för pengarna med Cannondalen, och den ser ju obetydligt begagnad ut på bilderna i vilket fall)

En Cannondale är aldrig fel....

Ser fin ut den där Cannondalen. Har inte koll på prisbilden på de men stämmer det du sa om att fjolårets ligger på strax under 20.000 SEK så tycker jag nog att du ska köpa den. I synnerhet om den är i så bra skick som det ser ut på bilden. Inga överdådiga komponenter på den men ändå i paritet eller bättre med vad som sitter på de andra hojarna.
Tål att tänkas på.

Sen vad cykeldatorn beträffar så är inte cykeldatorer speciellt dyra om det inte är en kombinerad pulsklocka/dator osv. Så argumentet det sitter en skitbra dator på är inte direkt hållbart.

/C

Kolla att storleken på C-dalen är rätt. Om ja, köp.
Hoppas du kan förvara hojen säkert på jobbet.
Lycka till!

/Ola

mrmunson skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta är utan tvivel "för mycket" cykel för mig..

kan man ha för mycket cykel? det är väl bättre att du sätter gränserna och inte materialet?

bara å handla!

Jesus vad snabbt ni svarar! Tack så mycket!

@Glitch
Vad jag förstår (efter timmar av sträckläsning på nätet) är det ganska bra prylar på C-dalen. Jag är inte säker på om den uppfyller mig dröm om hydrauliska skivbromsar (någon som vet?), men det verkar generellt vara ett snäpp bättre prylar än vad jag får på en ny cykel för runt 10k SEK.

Tackar för infon ang. datorn också. Det ska jag vara observant på när jag snackar med dem. :)

@DBS & Steve
Ramen är M. Jag är 187cm med benlängd (är det så man säger?) 84cm. Att finna ut av huruvida det är rätt eller ej har jag haft väldigt svårt att göra. Hittat en handful tabeller och stuff på nätet men de verkar inte vara konsekventa. Mycket talar dock för att M är bra. Funderar på att ringa C-dale eller generalagenten och fråga.

På jobbet är det stängt och låst garange så det ska inte vara några problem. Det lär bli en tur till lämplig butik i stan och inhandla det senaste inom lås och skydd direkt också.

@slhap
Sant. Det lär väl inte skada att ha bätte saker för samma pengar även om de är obetydligt använda.

Tack så mycket allihopa för hjälpen! Needless to say så kommer det bli cykel i vilket fall så det är väl lika bra att försöka börja aklimatisera sig här direkt. :) Tack!

Mvh,
Jimmy

Pålitliga Evans i england säljer dem för £899 = 12000kr http://www.evanscycles.com/product....e=awin&utm_medium=affiliate&utm_campaign=awin De är dock lite kinkiga med att skicka utomlands. Men ta det priset och försök pressa dit pris lite.

Hursom kan det inte bli fel med Cannondalen, Optio ram, och Ultra DL gaffel är så bra det blir om man inte vill lägga jättepengar och var cannondales finaste HT ram '06. Storleksriktning; jag är 175 och sitter som en smäck på medium cannondale (Caad5 iofs).

//Erik

mrmunson skrev:
> Ramen är M. Jag är 187cm med benlängd (är det
> så man säger?) 84cm. Att finna ut av huruvida
> det är rätt eller ej har jag haft väldigt
> svårt att göra.

187cm låter kanske liite för långt för medium, men å andra sidan om du har 84cm benlängd så kanske medium funkar ändå. Du kan alltid köpa längre sadelstolpe och styrstam.
Provcykla, men i så fall i skogen (inte på parkeringen)
det som känns bra på parkeringen är ofta för stort i skogen.
Det viktigaste är inte höjden på ramen, utan längden på överröret.

187 cm på stl M? Jag tror den är på gränsen att vara för liten.

Angående lås och liknande. Jag hade inte ens funderat på att lämna en hoj i den prisklassen ute "på gatan" oavsett vilket lås jag hade.

JT skrev:
> 187 cm på stl M? Jag tror den är på gränsen
> att vara för liten.

Jo, det är helt klart på gränsen.
Men med en lite längre sadelstolpe med setback och en styrstam som på bilden kan det gå.
Särskilt med tanke på 84cm innerbensmått som ju låter lite kort i förhållande till kroppslängden.

Å andra sidan är det nog bara jag som är alergisk mot för stora hojar (jag åkte 2 år på en F1000SL som var alldeles för stor för mej)

Om du kan pruta någon tusenlapp så är det ju ännu bättre. Som sagt, £899 på Evans oh begagnad. Eftersom du ska ha den som pendlingshoj är det ju toppen att det sitter stel gaffel på den från "början", annars får man räkna med att det sitter någon tusenlapp gaffel inräknat i priset och så får man köpa en ny stel för en tusenlapp till. Annars verkar hojen toppen för sub 10k-kategorin. har du tänkt på hybrid?

Edvin (Wendigo) skrev:
> Eftersom du ska ha den som pendlingshoj
> är det ju toppen att det sitter stel gaffel på
> den från "början",

Nja, det är en Fatty-gaffel med dämpningen i styrröret, och inte i gaffelbenen.
(mycket stadig och stabil)

Såg just nu en fin Large i Göteborg på blocket för 7500:-

Senast ändrad:
187 var ju ståtligt iofs, men med 84 i innerben kan det kanske gå ändå. Jag har ca 81 och det passar bra uta att hissa stolpen i topp. Du kommer få relativt upprät ställning vilket säkert kan kännas bra i skogen men vara lite trist när det är motvind på väg till jobbet. Provcykla en längre sträcka och se att du inte får tokont i ryggen eller så. Bredare styre, längre stam, och seatback kan hjälpa till att öka den upplevda längden som tidigare nämnts.

//Erik

@Lillebrorsan
Fin information! Jag jobbar inom flygindustrin så jag har inga problem att sticka över och hämta den billigt om det skulle vara det bästa i slutändan.

@Lillebrorsan, Stewe och JT
Tack för att information och råd ang. storleken. Jag la precis luren efter att ha ringt till Cannondale s Europeiska kontor i Zurich. Fick tag på en riktigt hygglig snubbe där som pratade markabelt bra engelska också. Detta är ungefär kontentan av vårt samtal:

Ja, Medium är i utgångspunkt för litet. Jag står enligt dem lite mitt imellan "klockrena" M & L, men jag lutar bestämt mera åt Large. Det intressanta vara att snubben jag snackade med hade en L (undrar vad de har för fet rabatt) och han var 184cm lång. Han sa att M visserligen skulle funka, men han kunde inte tänka sig det utan att jag höjde sadelposten och stem'en (vet inte vad det heter på svenska). Jag kommer cykla mestdels asfalt, men det kommer också bli skog och mark framför allt på helgerna. En hybrid (ref: Edwin ovan) är inte tal om. Funderade på det i början men tog bort det fort. Jag skulle aldrig kunna hålla mig om jag såg en genväg i en slänt eller en lämplig trappa att brassa rakt ned för i stan. MTB med lite snällare däck är min plan. Hoppas den inte är för fel. En grej som snubben på C-dale sa åt mig var att konceptet med liten ram (mao. snabbstyrd osv.) mest är om du i huvudsak ska köra i skogen. Annars kan det tom vara en fördel med den större om det blir mycket "commuting".

Med tanke på att hojen inte kostar våldsamt mycket mer på exvis Evans så kanske det är bättre. Ett bra argument som talar för att jag kanske ska köpa cykeln i en butik här hemma (Cykloteket?) är ju att jag för fasen kommer använda cykeln varje dag som transportmedel (har ingen bil). Kommer inte ens ha SL-kort. Varför då snåla så hysteriskt på cykelinköpet.

*phew* Nu har jag nog snart tråkat er allihop med mina bekymmer. Just nu känns det som jag kanske ska återta min ursprungliga plan på en Scott Scale 40 eller liknande på Cykloteket i stan. De har ju nån servicegaranti också som kanske inte är fy skam i längden (jag kommer göra många mil på hojen ju).

Jag vet inte om det var någon direkt fråga i detta svaret, men jag hoppas att det sprider lite ljus över min situation och framför allt att mitt resonemenang låter vettigt även i era öron. Känner knappt någon som cyklar så jag har svårt att finna råd och kunskap i min omkrets.

Det är därför Happy finns. :)

Jag tycker fortfarande att du ska satsa på helstel. Skulle aldrig pendla på något med dämp. Det kanske bara är jag dock, massa effektförslust och annat elände.

Wendigo skrev:
> Jag tycker fortfarande att du ska satsa på
> helstel.

L i Ultra DLR står för Lock out. Bra kompromiss om man inte vill ha flera cyklar.

//Erik

mrmunson skrev:

> *phew* Nu har jag nog snart tråkat er allihop med
> mina bekymmer. Just nu känns det som jag kanske
> ska återta min ursprungliga plan på en Scott
> Scale 40 eller liknande på Cykloteket i stan. De
> har ju nån servicegaranti också som kanske inte
> är fy skam i längden (jag kommer göra många
> mil på hojen ju).
>
>

Angående servicegarantin kanske du ska läsa lite i denna http://happymtb.org/forum/read.php/1/588482 innan du ger den för stor tilltro. Den har sina fördelar men täcker rätt mycket mindre än man tror.

Jag tror (M) blir lite väl litet i storleksfrågan för dig. Är den inte rätt blir det ingen bra deal oavsett storlek.

/C

Sorry sen feedback i den här tråden. :( Det blev till slut en Scale 50 iallafall från Cykloteket. Anledningarna är många, men det berodde till stor del på att det verkade vara både sunt och förnuftigt, även om priset kanske inte var det allra billigaste man kan hitta. Och som någon av er sa tidigare i denna tråden -- det är tryggt att ha servicegarantin när man är rookie om inte annat. På sikt är tanken att sätta mig in i meckandet själv.

Ha en riktigt trevlig helg!

Tillbaka
Topp