Vilket sammanträffande när det diskuteras Fat Albert och H&S bikediscount, att för ca en timme sen så knackade det på dörren och postmannen levererade ett stort brunt paket från H&S innehållande just ett par Fat Albert. Plus lite (mycket!) annat smått och gott :-)
Visserligen lite dyrare, 4 EUR, än hos Actionsports men skapligt pris ändå. H&S slog nytt rekord i leveranstid denna gång. Beställde i torsdags, fick paketet idag.
Fat Albert var det ja. Jag har själv inte åkt med detta däck, men PJ har haft FA under en längre tid. Han har varit kalasnöjd med det däcket, tills i Söndags då vi tog en tur på Sörmlandsleden. Då upptäckte vi en liten svaghet, nämligen lerrensningen.
Däcket samlar inte på sig enorma mängder lera men även en liten mängd kan ställa till problem.
Exempelvis när man klättrar uppför en rotig backe direkt efter att ha passerat ett lerhål, så gör den lilla leran att greppet kan släppa.
Jag som åkte med Michelin XCR Mud upplevde inte alls detta problem. Mina däck har en enorm lerrensning. Som att hälla vatten på en gås, allt rinner av.
Flera gånger under våran tur hörde jag PJ frusterat sucka när det släppte för honom, medans jag bara försvann uppför de rotiga och hala partierna.
Lite OT:
XCR visade sig f.ö vara ett alldeles utomordentligt stigåkardäck. Jag har tidigare bara kört XC-svetto med detta smala 26x2,0 (51mm brett) däck och trodde inte alls att det skulle funka på grova, tekniska stigar.
Men det gjorde det med beröm. Med 1,7 Bar (UST) var greppet grümt.
Att det dessutom rullar otroligt lätt gör ju inget på grus/asfalt-transporterna.
/Anders