Albert eller Fat Albert??

SebbeK

Aktiv medlem
Jag tänkte byta däck inför höstsäsongen och vet inte riktigt vilka jag skall välja.
Jag skall ha dom på min HT och jag cyklar mest stig.
Jag vill ha komfort (väger ca 95kg) och bra mönster. Fat Albert har fått bra betyg i tüska Bike Magazine,
fast 2,35" kanske är lite för fett?

Så frågan är:

JAg tycker Fat Albert verkar helt ok nu på hösten när man bara vill ha lite mys med bra fäste över de fuktiga rötterna. AJg har funderat på detta däck själv, faktiskt men det kanske blir Jimmy för min del, vet inte. Det vikktigaste är väl att de passar i ram/gaffel och att inte kedjan hakar i när man kör 22-32-kombinationen.

tycker albert räcker bra som bakdäck men ibland vill man ha lite mer fäste fram och då kan feta albert vara bra som framdäck. Har kört på den kombinationen hela 05 både DH och XC!

Kör man på mycket spångar och sådant så är det aldrig fel med breda däck så man slipper fastna mellan bräderna.

Kör själv med Fat Albert och tycker dom funkar kalas, har iofs inte testat albert men dom är det nog inget fel på heller. Sen finns ju också Big Jim och King Jim som jag har för mig rullar lite bättre men inte har riktigt samma storlek på luftkammaren.

Jag gick från ett par Jimmy UST till ett par Fat Albert UST, vilket gav en mycket bättre framkomlighet på det flesta underlag. Det största orsaken var att Jimmy är ca 49 mm bred och Fat Albert 60 mm.
Mina Jimmy passar bäst vid långlopp med lite mer stig och Fat Albert i svensk normal skog med rötter, stenar och lera.
Rullmotståndet är inte mycket större. Jag har nästan exakt 30 minuters cykelväg från mitt hem till Franssons, Göteborg, vare sig jag kör Jimmy eller Fat Albert.

Mitt tips är att köra så feta däck som möjligt om man skall ha kul i skogen. Att missa en kul backe eller köra ner i spång bara föra att kunna cykla snabbt på asfalt, känns som fel prioritering. Vid långlopp kan man alltid sätta på något lättare.

Fat Albert är GRUMT, greppet är riktigt bra på allt, mitt gamla favoritdäck! Har dom på vintercykeln. Om du får plats i ramen så är Big Betty 2.4" ännu bättre, det däcket har enormt grepp på allt, och nu pratar jag om ORC versionen. Finns även som Gooey Gluey gummiblandning, med ännu bättre grepp men sämre slitstyrka.

/Leo

Jag kan nog inte rekommendera light-versionen av Fat Albert med rent samvete. Det är så tunna väggar att de viker sig i sidled och man får ganska lätt genomslagspunka. Kör man litet tuffare så flyger dessutom dubben.

Ok, blir nog att investera i ett par Fat Albert.

Frågan är bara var? H&S Bike Discount har ett bra paketpris, men ordern måste vara på minst €100....

Några tips på andra ställen som säljer?

Vilket sammanträffande när det diskuteras Fat Albert och H&S bikediscount, att för ca en timme sen så knackade det på dörren och postmannen levererade ett stort brunt paket från H&S innehållande just ett par Fat Albert. Plus lite (mycket!) annat smått och gott :-)
Visserligen lite dyrare, 4 EUR, än hos Actionsports men skapligt pris ändå. H&S slog nytt rekord i leveranstid denna gång. Beställde i torsdags, fick paketet idag.

Fat Albert var det ja. Jag har själv inte åkt med detta däck, men PJ har haft FA under en längre tid. Han har varit kalasnöjd med det däcket, tills i Söndags då vi tog en tur på Sörmlandsleden. Då upptäckte vi en liten svaghet, nämligen lerrensningen.

Däcket samlar inte på sig enorma mängder lera men även en liten mängd kan ställa till problem.
Exempelvis när man klättrar uppför en rotig backe direkt efter att ha passerat ett lerhål, så gör den lilla leran att greppet kan släppa.
Jag som åkte med Michelin XCR Mud upplevde inte alls detta problem. Mina däck har en enorm lerrensning. Som att hälla vatten på en gås, allt rinner av.
Flera gånger under våran tur hörde jag PJ frusterat sucka när det släppte för honom, medans jag bara försvann uppför de rotiga och hala partierna.

Lite OT:
XCR visade sig f.ö vara ett alldeles utomordentligt stigåkardäck. Jag har tidigare bara kört XC-svetto med detta smala 26x2,0 (51mm brett) däck och trodde inte alls att det skulle funka på grova, tekniska stigar.
Men det gjorde det med beröm. Med 1,7 Bar (UST) var greppet grümt.
Att det dessutom rullar otroligt lätt gör ju inget på grus/asfalt-transporterna.

/Anders

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite OT:
> XCR visade sig f.ö vara ett alldeles
> utomordentligt stigåkardäck. Jag har tidigare bara
> kört XC-svetto med detta smala 26x2,0 (51mm brett)
> däck och trodde inte alls att det skulle funka på
> grova, tekniska stigar.
> Men det gjorde det med beröm. Med 1,7 Bar (UST)
> var greppet grümt.
> Att det dessutom rullar otroligt lätt gör ju inget
> på grus/asfalt-transporterna.

Michelin 23x700C visade sig vara ett alldeles utomordentligt stigåkardäck under TdR. Lerhål forcerades med hög fart och total kontroll. Med 7+ bar (kanttråd) var greppet obefintligt. Att det dessutom inte greppar i kurvor på grus gör ju inget på transporterna. ;)

Just XCR Mud som jag åker på funkar väldigt bra i leran. Det heter ju Mud av någon anledning ;-)
Fästet och drivet är vad man kan förvänta sig av ett däck i den storleken 2,0" och med de dobbarna. Som jag skrev ovan så är just lerrensningen ett stort plus. Det kloggar inte igen och det är alltid "torra" dobbar som varje varv tar nytt tag i leran.
Jag åkte Sömnlös på detta däck och det fungerade mycket bra i de vidriga förhållanden som rådde.

JLarsson: du kanske skulle haft det däcket i Rudan, hehe.... ;-)

/Anders

Men det är väl ändå orättvist att jämföra albert med ett regelrätt ler-däck? Schwalbe har ju Black Shark som mrkling slirade runt Kinnekulle med i början av juni. Verkade fungera alldeles utmärkt.

Vad går frakten på ifrån H&S Bike Discount?
Samt vilken slanstorlek rekommenderas till Fat Albert? Exakt 2.35 eller vad funkar bra?

Senast redigerad av en moderator:
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > €39 på Action Sports. Paret.
> >
> + 25EUR i frakt...:-(
>

Det blir ändå bara 64 euro, vilket blir ca 297kr per däck och ändå billigt. :-) Lägg till något annat i beställningen och vips så lönar det sig ännu mer. Continentalslangar 1.75-2.5" funkar fint, finns också där.

/Leo

Idag låg svålarna innarför min dörr när jag kom hem!
Det var precis att dom kom plats.

Mer info & bilder efter första provkörningen i morgon.....

Första turen med nya däcken avklarad! (Till jobbet i morse)

"Trögare" än mina förra Conti Twister, men inte alls farligt.
Dom väsnas en del, men det är ok.
Komfort! Lite fattigmans-FS...

pbpic600662.jpg

Le Machiné

pbpic600663.jpg

Halvtajt i framgaffeln ;-)

pbpic600664.jpg

Det är på det berömda...

pbpic600665.jpg

Man kan konstatera att 2,35" är max vad den här ramen klarar av...

Återkommer med info när jag rullat lite i skogen..

Om "höstdäck"...

Breda däck flyter uppepå skiten medans "smala" går igenom ner till fast mark.
GEAX Blade 1.85, bästa höstdäcket för skogskörning, INTE för asfalt eller grus.
Rullar knappt på asfalt!

Mina 2€ cent...

geax_blade.jpg

Blev "Fat Albert front only" fram och "King Jim" bak för fettoalbert var slut. En helt fantastisk upplevelse för mig. Vilket grepp!!! Härligt att kunna bromsa med framhjulet även när det är halt och underbart med tjocka däck i skogen och på klipphällarna, man flyter fram. Jag har inte så mycket att jämföra med men dom passade fint i cinder conen och stor skillnad mot Tioga som satt på. Tycker tom det är helt ok på asfalt.

Timothy: Hur mycket mellanrum hade du kvar efter du tryckte ditt fat albert och King Jim på din kona?
Tror du att ett däck med 2.4 kan bli för stort?
Funderar själv på att införskaffa Fat albert till min kona cinder cone nu när hösten snart är här.

Är på jobbet och jag har inte mätt men det är ganska gott om plats både fram och bak. Vet inte riktigt hur mycket som verkligten skiljer mella King Jim och Albert men jag tycker inte det ska inte vara några problem. Fläska på!

Tillbaka
Topp