äldre nishiki renovering

Loov

Ny medlem
äldre nishiki renovering
Jag vill gärna renovera upp en gammal övermålad nishiki stålräcer.
Första problemet jag stött på är att ena vevarmen vägrar lossa. Jag har använt verktyg, men icke. Värmt med gasolbrännare och bankat men den sitter fortfarande. Konstigt eftersom den är utan rost och i gott skick. Jag ser nästan ingen annan utväg än att såga sönder skiten. Och då menar jag vevarmen och inte själva cykeln även om någon där kanske tycker man är dum som vill fixa iordning denna klenod.
Men tänkte fråga happypanelen först. Kanske framförallt för att fråga om någon har en shimano 600 vevarm liggandes. Eller om jag ska behöva fixa något snarlikt vevparti istället. Jag känner att det skulle vara roligt att ha den så originalutrustad som möjligt.
Hoppas någon har något tips.
Mvh Niklas

Bilagor

• 20140502_184002.jpg
    20140502_184002.jpg
    51.4 KB · Besök: 26
  • 20140507_064611.jpg
    20140507_064611.jpg
    51.2 KB · Besök: 21
  • 20140507_064640.jpg
    20140507_064640.jpg
    55 KB · Besök: 19
äldre nishiki renovering
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Med verktyg, menar du avdragare? För med rätt
> sådan borde det ju gå, tycker jag.
>
> Frid!

Precis. Jag har använt det ja. Men jag drar så sjukt hårt så att gängorna är på gränsen att gå all världens väg. Jag har tänkt som er. Den borde ju gå av. Men jag är inte så säker längre...

äldre nishiki renovering
Dom kan sitta sjukt hårt ibland. Men för att vara säker på du har rätt avdragare, plattan som ska pressas mot änden på vevlagret, är den i rätt storlek? Är den mindre än det fyrkantiga hålet i veven? Finns två storlekar nämligen...

äldre nishiki renovering
Maillard skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom kan sitta sjukt hårt ibland. Men för att
> vara säker på du har rätt avdragare, plattan
> som ska pressas mot änden på vevlagret, är den
> i rätt storlek? Är den mindre än det fyrkantiga
> hålet i veven? Finns två storlekar nämligen...

Den är mindre! Tack för omtanken maillard
Är det någon som skulle kunna sponsra mig med en höger vevarm eller har en till salu.

äldre nishiki renovering
När du värmde med gasol, hade du dragit åt avdragaren rejält då? Om du får i avdragens gängor ordentligt i veven så tror jag att det hör fan till att dra sönder gängorna, jag har iaf kunnat dra tills jag varit övertygad om att det blir sallad av gängorna, men icke, lite till och hakan nästan smäller i ramen och veven är lös ;-)

äldre nishiki renovering
Varken 3- eller 2-armade avdragarna passar ju särskilt bra på en 5-bultad vevarm. Lossnar det inte med en riktigt vevarmsavdragare ska man ha hyggligt med tur för att få loss det med såna.
Brytgaffel är ett alternativ, men det är så aggressiv vinkel på dem så man måste ju slå så förbaskat. Sen blir det ganska fula märken också.
Såna här är bättre:http://www.jacobschuck.com/product_details.asp?pid=29

äldre nishiki renovering
Ingen renovering men en ombyggnad av en Nishiki road master. Kanske kan funka som lite inspiration.

Trivs väldigt bra på cykeln. Har den som pendlarhoj nu när snön släppt och har även gjort några längre turer på den.

Lycka till med renoveringen!

Före
20120621_0003.jpg

Efter
R0027009.jpg

äldre nishiki renovering
En annan fint som funkat för mig är att montera vevarmsavdragaren, spänna den hårt, och sen ge skruven ett rejält slag med en klubba.

äldre nishiki renovering
Fint maxpower. Jag har också tänkt använda cykeln till att pendla på sommaren men även att motionera lite med andra "gubbar".
Jag är väldigt tacksam för all hjälp hitintills, jag har tyvärr lite dåliga vibbar. Har flera gånger sprayat 5-56 som ni tipsat nu idag efter att ha läst tänkte jag väl att det får bära eller brista. Tog i ännu lite hårdare med verktyget och det vägrar släppa. Dock så slets det på gängorna denna gång. Dom är nog inte helt paj men jag är rädd att jag inte kan ta i mer. Förslagen på att införskaffa ett nytt verktyg är uteslutet. Jag skulle hellre lägga en liten slant på en fräschare arm att byta till än dyrt verktyg.
Så dom som vet med sig att ha ett äldre vevarm hemma får gärna komma med förslag. Jag skulle bli mäkta glad om någon råkar ha ett identiskt.

äldre nishiki renovering
Alltså, vevlagret är ju inget speciellt. Skär av vevaxeln, lägg upp veven på ett skruvstäd och knacka ut axelstumpen. Byt till ett modernt kassettvevlager. Återmontera vevarmen.

Tillbaka
Topp