Alf svamlar om bikepacking

kaffeaffe

Aktiv medlem
När skall du åka? Skall det vara vinteranpassat?

Skall du börja någonstans så börja med det som sparar volym, inte primärt vikt. Som du själv skriver, vissa av sakerna är kanske något du kan byta och använda till annat ändå. Har du inte redan provat så gör som ovan, testa att packa, cykla iväg en sväng (behöver ju inte involvera övernattning, bara cykla med packningen). Har du använt utrustningen innan vet du ju vad den klarar och inte klarar.

Om tältet är bra och vettigt så är det kanske det jag bytt sist. Om du inte skall gå på super-ultralight så hamnar du kanske ändå på 1.2-1.6 kg så besparingen är inte enorm. Kör man på ett Naturehike och liknande behöver det inte bli så dyrt visserligen men annars är det kanske 3-4000 där det börjar kännas att du köper ett "bra" tält. Sovsäck på 1700g låter som syntet eller riktigt varm dun. Där kan du ju komma ner rätt bra i volym om du köper en bra dunsäck som du kan ha länge. Liggunderlag samma sak, där kan du ju komma ner till 5-600g för en isolerad luftmadrass för ca 1500:- (nu höftar jag lite från när jag rekade i somras)
Det är en Vaude Sioux 800 xl sovsäck i syntet, Vaude Tour 3.8 liggunderlag och ett Jack Wolfskin Gossamer. Budget. Men komfortabelt och hållbart.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Nu är den klar med navdynamo, belysning och "hooped handlebar". Kenneth på Jarlacykel i Stockholm byggde ett framhjul med den gamla fälgen, nya ekrar och navdynamo. Han gjorde också ett "smutt" arbete med kabeldragningen där sladden till baklyset på bakskärmen löper längs med bromsslangen med hjälp av krympslang. Kenneth har återigen välsignat en av mina cyklar med skicklighet som mekaniker!
20201211_211512.jpg
629049933(1).jpg

kaffeaffe

Aktiv medlem
Sry för lite OT: Jag snikrade en spritbrännare/spritkök av en ölburk för bikepacking . Den visade sig funka utmärkt. Men det kändes aningen vingligt att ställa ett kokkärl på den. Dessutom så behövde jag ett vindskydd. Så jag köpte ett vindskydd som egentligen är en reservdel till Trangia Mini för 62 kr. Vikt brännare: 7 g. Vikt vindskydd Trangia: 49 g. Totalvikt: 56 g.
Länk till hur du gör din egen beer can stove finns HÄR
20210204_211330.jpg
20210204_211517.jpg
20210204_211545.jpg

kaffeaffe

Aktiv medlem
Snyggt! Vindskydd kan man också göra av lite ölburkar om man ändå går den vägen. Väger ungefär som brännaren.
Ah jag vet. Jag har testat att göra vindskydd av ugnsfolie också utifrån tutorials på Youtube. Men jag ville ha stadgan som Trangias vindskydd ger när jag använder det som ställning för kokkärlet. Det går ju förstås bra att ställa kärlet direkt på brännaren och använda ett mycket lättare hemgjort vindskydd. Då borde ju totalvikten inte bli mer än ca 15 g. Men lösningen ovan är den som jag känner mig mest trygg med. En viktsskillnad på 40-50 g känns ganska försumlig. Jag väntar bara på att titanmuggen som jag köpte från Alpkit i december ska dyka upp nångång.
PS. Beställ inga grejer från UK just nu. Det blir bara kaos och en massa onödig irritation. DS.

Pfaff

Aktiv medlem
Ah jag vet. Jag har testat att göra vindskydd av ugnsfolie också utifrån tutorials på Youtube. Men jag ville ha stadgan som Trangias vindskydd ger när jag använder det som ställning för kokkärlet. Det går ju förstås bra att ställa kärlet direkt på brännaren och använda ett mycket lättare hemgjort vindskydd. Då borde ju totalvikten inte bli mer än ca 15 g. Men lösningen ovan är den som jag känner mig mest trygg med. En viktsskillnad på 40-50 g känns ganska försumlig. Jag väntar bara på att titanmuggen som jag köpte från Alpkit i december ska dyka upp nångång.
PS. Beställ inga grejer från UK just nu. Det blir bara kaos och en massa onödig irritation. DS.

OT och förlåt för trådstöld; såg att Alpkit har en särskilt EU-sida, beställde du därifrån?
(Vissa leverantörer som Wiggle verkar fungera gnisselfritt nu igen. Det finns en tre-fyra tråder i ämnet ”beställa från UK”)

kaffeaffe

Aktiv medlem
OT och förlåt för trådstöld; såg att Alpkit har en särskilt EU-sida, beställde du därifrån?
(Vissa leverantörer som Wiggle verkar fungera gnisselfritt nu igen. Det finns en tre-fyra tråder i ämnet ”beställa från UK”)
Eh jag vet inte om jag beställde från en särskild EU-sida. Jag beställde före 1 januari 2021 från adressen alpkit.com och eftersom det alltid funkat smidigt förut så chansade jag. Alpkit har alltid varit smidiga förut så det är knappast deras fel att paketet har fastnat i limbo. Tack för tipset om att flera onlinebutiker har sidor som riktar sig till kunder inom EU!

kaffeaffe

Aktiv medlem
Denna va?

moros

Aktiv medlem
Det finns en trave trådar startade kring just detta med Brexit, UK, tullen osv. De finns nog på de två tre första sidorna i forumet. Summa summarum, många uk-sajter börjar få styr på det nu men med lite längre leveranstider som döjd pga nya fraktsätt till exempel.

Från vad jag läst så har många som beställt i övergångsperioden haft problem med dubbel moms, dvs du har betalat svensk moms eller eventuell brittisk i butiken (innan eller strax efter årsskiftet) men alla paket som kommer över gränsen efter årsskiftet åker på tullavgift och moms. Tullen bryr sig nog inte när du köpte det om jag förstått det rätt.

Beställer man nu från UK så är förfarandet på de flesta ställen att du inte skall betala moms alls, sen åker man på tull (beroende på vara) + moms + hanteringsavgift här hemma istället

kaffeaffe

Aktiv medlem
Det finns en trave trådar startade kring just detta med Brexit, UK, tullen osv. De finns nog på de två tre första sidorna i forumet. Summa summarum, många uk-sajter börjar få styr på det nu men med lite längre leveranstider som döjd pga nya fraktsätt till exempel.

Från vad jag läst så har många som beställt i övergångsperioden haft problem med dubbel moms, dvs du har betalat svensk moms eller eventuell brittisk i butiken (innan eller strax efter årsskiftet) men alla paket som kommer över gränsen efter årsskiftet åker på tullavgift och moms. Tullen bryr sig nog inte när du köpte det om jag förstått det rätt.

Beställer man nu från UK så är förfarandet på de flesta ställen att du inte skall betala moms alls, sen åker man på tull (beroende på vara) + moms + hanteringsavgift här hemma istället
Tack! Det är precis som att beställa från USA med mera. Men låt oss styra in ämnet på bikepacking igen och fokusera på mig istället. Och när ni har fått nog av mig så kan vi prata om min frisyr istället.

Sarvi

Aktiv medlem
Hur är kvaliten på de där gaffelmonterade hållarna och packpåsarna från Red/Bikester? Blev lite sugen eftersom det var bra pris och det är väldigt utplockat överallt på mer kända/utprovade varianter. All produktion sitter väl fast i nån container i en hamn nånstans...

SIE

Aktiv medlem
Hur är kvaliten på de där gaffelmonterade hållarna och packpåsarna från Red/Bikester? Blev lite sugen eftersom det var bra pris och det är väldigt utplockat överallt på mer kända/utprovade varianter. All produktion sitter väl fast i nån container i en hamn nånstans...
Det där triggar mig nyfikenhet.. länk? 🙂

Sarvi

Aktiv medlem

kaffeaffe

Aktiv medlem

Tyvärr i något ganska ledsamt city-camo men ändå: https://www.bikester.se/red-cycling...fork-bag-M705384.html?vgid=G953256&cgid=36919
Själva hållarna är väl i paritet med Topeak Versacage ungefär dvs hållbara. Packpåsarna som följer med är gjorda i samma material som random presenning eller lastbilskapell. De är rätt små på ca 3 liter och inte särskilt lätta. Men de lär ju hålla bra. Stöldrisken är minimal pga av att påsarna är bland det fulaste som någonsin skapats under däggdjurens tid på jorden. Remmar och spännen är hållbara. Men du kommer att behöva bränna av änden på remmarna så att de inte fransar sig. Jag köpte remmar för skidor från Black Diamond istället pga att de är bäst.

salle

Aktiv medlem

Tyvärr i något ganska ledsamt city-camo men ändå: https://www.bikester.se/red-cycling...fork-bag-M705384.html?vgid=G953256&cgid=36919
PlanetX har ju också om man vågar beställa från dem vill säga: https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-(4-litre)-with-cage-and-ties

kaffeaffe

Aktiv medlem

Sarvi

Aktiv medlem
Jag har ju tre fästpunkter på gaffelbenen så för mig är de där kattstryparna deluxe ingen nödvändighet. Planet-X helsvarta såg ju mindre asfula ut men deras post-Brexit prissättning är ju borderline scam så jag hoppar nog. Tack för utlåtandet, alltid svårt att köpa såna grejor som man inte får klämma på innan tycker jag.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Jag har ju tre fästpunkter på gaffelbenen så för mig är de där kattstryparna deluxe ingen nödvändighet. Planet-X helsvarta såg ju mindre asfula ut men deras post-Brexit prissättning är ju borderline scam så jag hoppar nog. Tack för utlåtandet, alltid svårt att köpa såna grejor som man inte får klämma på innan tycker jag.
Topeak Versacage finns ju också. De är väl inte särskilt dyra. Men då får du ingen drybag med. Jag hade bara ett fäste för lowrider per gaffelben så det var bara att använda kattstryparna.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Premiären avklarad. Det var perfekt vinterväder för övernattning under bar himmel i helgen. Allt gick bra. Men ryggsäck var en dålig idé.

received_1049221912228201.jpegreceived_178325097414889.jpeg20210214_082845.jpg20210214_132126.jpg

Bilagor

• received_1049221912228201.jpeg
    received_1049221912228201.jpeg
    589.5 KB · Besök: 73
  • received_178325097414889.jpeg
    received_178325097414889.jpeg
    623 KB · Besök: 61
  • 20210214_082845.jpg
    20210214_082845.jpg
    1.1 MB · Besök: 54
  • 20210214_132126.jpg
    20210214_132126.jpg
    895.5 KB · Besök: 53

salle

Aktiv medlem
Vad har du för sadelväska? Är den en väska som tar en avtagbar drybag, så att man slipper ta bort hela väskan från stolpen?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Vad har du för sadelväska? Är den en väska som tar en avtagbar drybag, så att man slipper ta bort hela väskan från stolpen?
Det är Restrap 14 l sadelväska med en sån där separat löstagbar drybag precis som du beskriver. Jag har kombinerat den med en aluminiumskena Woho saddle bag stabilizer för att minimera allt svaj. Det funkar bra. Men skenan klämmer ihop hölstret för sadelväskan lite pga på gränsen till för liten. Jag får se hur det funkar över tid. Det finns olika lösningar med skenor t ex Carradice sadelväska för bikepacking säljs med skena och ser riktigt smarrig ut.

Pfaff

Aktiv medlem
Denna va?

Jaha osv, då löste det sig med Alpkit.
Vi blågula samt några till som befinner oss inom EU kan inte beställa från eu.alpkit.com utan måste beställa från den brittiska sidan alpkit.com.
Gissningsvis för att vi inte handlar i euro även om Paypal gör det. Blir lite dyrare på det viset. Det kostar att vara förnämare.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Jaha osv, då löste det sig med Alpkit.
Vi blågula samt några till som befinner oss inom EU kan inte beställa från eu.alpkit.com utan måste beställa från den brittiska sidan alpkit.com.
Gissningsvis för att vi inte handlar i euro även om Paypal gör det. Blir lite dyrare på det viset. Det kostar att vara förnämare.
Det har varit en hel del problem med leveransen av de grejerna som jag har köpt därifrån i år. Nästan månader för en titankastrull. I och för sig inte Alpkit:s fel. Men de har varit otroligt sega och långsamma i kontakter med kundservice.

Pfaff

Aktiv medlem
Det har varit en hel del problem med leveransen av de grejerna som jag har köpt därifrån i år. Nästan månader för en titankastrull. I och för sig inte Alpkit:s fel. Men de har varit otroligt sega och långsamma i kontakter med kundservice.
Köpte du före eller efter 1 januari?
De svar jag fick från kundtjänst kom genast.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Köpte du före eller efter 1 januari?
De svar jag fick från kundtjänst kom genast.
Ena varan var köpt i december. Övriga efter årsskiftet. Men de börjar nog att få ordning torpet nu. Jag kommer att fortsätta handla därifrån. Det är pandemin och Brexit som har spökat. Det är förmodligen inte Alpkit som har försenat leveranserna. Min gissning är att det är tryggt att handla från Alpkit. Men lite dyrare pga Brexit.

Pfaff

Aktiv medlem
Denna va?

Min beställning kom idag. Och beställning till SE skall göras på UK-sidan, inte EU. Lite förvirrande. Det tog lite tid men å andra sidan blev det inga pålagor på det angivna priset utöver frakt. Ingen engelsk VAT och inte heller varken tull eller moms. ( tull ska ju inte beräknas förstås eftersom väskan är tillverkat i UK. Ligger även under 1.600:- gränsen så icke-momsandet ska kanske skyllas på det?)
Smärtfritt.

moros

Aktiv medlem
Min beställning kom idag. Och beställning till SE skall göras på UK-sidan, inte EU. Lite förvirrande. Det tog lite tid men å andra sidan blev det inga pålagor på det angivna priset utöver frakt. Ingen engelsk VAT och inte heller varken tull eller moms. ( tull ska ju inte beräknas förstås eftersom väskan är tillverkat i UK. Ligger även under 1.600:- gränsen så icke-momsandet ska kanske skyllas på det?)
Smärtfritt.
Nja då var det nog bara tur, eller så kommer räkningen i efterhand om de nyttjar DHL, FedEx eller annat. Moms skall alltid betalas oavsett pris.

1600:- är gränsen för tullfritt. Är produkten tillverkad i England så är det 1200€ om jag förstått rätt. Sen är det tull OCH momsfritt upp till 1600:- om det är en privatperson som skickar paketet, det skall dock fortfarande tulldeklareras.

Senast ändrad:

kaffeaffe

Aktiv medlem
Smärtfritt.
Nu verkar de ha fått bättre ordning på verksamheten igen i alla fall. De skickade mina prylar efter en veckas passivitet. Höll mig under 1600 kr. Vi får väl hur det blir med moms.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer