Alfine 11 låter och det vill man inte

Hutnu

Aktiv medlem
Har en hoj med remdrift och Alfine 11. Nu har navet börjat knäppa när jag trampar. Det är inte särskilt högljutt men tillräckligt för att göra mig vansinnig. Har bytt olja men det hjälpte inte. Nån som upplevt samma? Några tips?

99% säker på att det är navet. Knäpper en eller två ggr varje tramptag men synkar inte riktigt med trampning. Lite olika beroende på belastning och växel, har inte riktigt hittat nåt exakt mönster. Har kollat remspänningen, monterat om trampor, vevlager, klinga, sadelstolpe. Växlarna är rätt inställda vad jag kan se, har även testat att ställa dom en gnutta fel men det hjälpte inte heller.

Ett skott i mörkret; kan knäppintensiteten kopplas ihop med vilken växel som ligger i?
(Själv är jag bara olycklig ägare till ett Alfine8)

Ett skott i mörkret; kan knäppintensiteten kopplas ihop med vilken växel som ligger i?
(Själv är jag bara olycklig ägare till ett Alfine8)
Ja, det diffar beroende på vilken växel som ligger i. Det är inget högt ljud, det hörs tydligast när jag passerar en vägg eller parkerad bil som ljudet kan studsa mot, därför är det svårt att kartlägga. Hörs också när jag hängt upp cykeln och handtrampar men bara väldigt lågt, antagligen pga mindre belastning.

Är inte sugen på att plocka isär navet. Kanske ska testa att överfylla det med olja.

Följer upp min egen tråd med en observation:
Igår förföljde jag en fräck hardtail uppför Skanstullsbron. Den hade leftie-gaffel, diverse bling och remdrift med navväxel, OCH jag tror fanimej att den klickade precis som min. Tror dock att det var ett Rohloff-nav pga det var blått. Är det en allmän växelnavs-grej eller hör jag i syne?

Tillbaka
Topp