Alfine Di2 - någon med erfarenhet?

Mayhem

Aktiv medlem
Alfine Di2 - någon med erfarenhet?
Efter omflyttning och försäljning av komponenter och cyklar står nu min Rose Pro DX Cross vardagscykel utan grupp. Det förnuftiga är antagligen att vänta in nya Shimano 105 5800 och antingen köpa den eller leta ytterligare prissänkningar av 5700. Tyvärr är jag inte särskilt förnuftig, tankarna går istället mot att prova Alfine Di2.

Är det någon här som har erfarenhet av Alfine Di2? Kanske på egen cykel eller en mekaniker som installerat systemet åt någon annan. Pålitligt? Enkelt eller mardröm att installera? Jag tänker mig kedja och mekaniska skivbromsar (TRP Spyre) nu men sedan börja se mig om efter någon som kan bygga en custom stålram för bältdrift. Förebilden är så klart många av de cyklar som Rob English byggt men jag hoppas någon lite närmre (kanske svenska Tegner) kan tillgodose mina önskemål.

Var hittar man bästa pris på gruppen? Lägsta jag hittat är Bike-Discount som har riktigt bra pris med 36-håls nav men knasigt nog dyrare med 32-håls. (Även om fyra extra ekrar inte spelar så stor roll finns det färre intressanta fälgar för 36.) Tyvärr är detta ändå inte ens hälften av kostnaden då det tillkommer batteri/laddare/kablage/kopplingsdosa, vevparti/kedja/spännare, fälgar/ekrar/hjulbygge och säkerligen en massa jag glömt.

Tillbaka
Topp