Älgjakt

Älgjakt
Nu börjar älgjakten i södra Sverige.
Men vem bryr sig?
Om jag sticker ut med min MTB med ett par starka lampor efter solens nedgång så riskerar jag inte att bli dödad av någon jägare. Däremot kan jag bli utskälld för att jag åker där de ska jaga i morgon.

Men vem bryr sig, bara man inte blir skjuten av världens farligaste individer, Jägarna.

Älgjakt
Känner lite att jag står med en fot på var sida bäcken i den frågan.

Har du blivit utskälld? Isåfall, är det vanligt förekommande?

Frågan är väl snarlik en diskussion om fotgängare på cykelbanan, men om var och en håller sig på sin kant minskar problemen.

En cyklist i spenaten med raketlyse kan inte störa viltet nämnvärt. Jag skulle vilja se det framgångsrika jaktlaget med en drevkarl.

Kör hårt!

(Det finns nog minst en halv jägarkår som inte delar min åsikt och det är ju bara en vecka det handlar om i de flesta fall. Den genomsnittöige jägaren får nog inte ens avlossa bössan och kan ha en negativ grundiställning. Så ta det varsamt)

Älgjakt
Är själv jägare och cyklist. Precis som överallt i vår vackra värld finns det både bland cyklister och jägare varierande intelligens. Om du pratar med jaktledaren i det område som du tänkt cykla i borde ni kunna komma överens på bästa sätt. Han kanske kan rekommendera någon såt eller något område där jakten är avklarad.

Älgjakt
Låt de jaga nån vecka. Välj områden där de inte ha jagar. Jakt är markägarns rätt, till skillnad mot allemansrätten som vi använde oss av när vi cyklar.

Älgjakt
Blank skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är ju lite obehagligt med en massa
> skjutglada, fulla, gubbar med gevär i skogen.

Som dessutom idkar sk viltvård genom att skjuta av de största och starkaste djuren för att ha som troféer på väggen...

Älgjakt
zarkov skrev:
> Blank skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja det är ju lite obehagligt med en massa
> > skjutglada, fulla, gubbar med gevär i skogen.
>
> Som dessutom idkar sk viltvård genom att skjuta
> av de största och starkaste djuren för att ha
> som troféer på väggen...

Fast de där två påståendena stämmer väl sisådär med verkligheten? Men trolla på bara, det är ju helg! ;-)

Själv cyklar jag på under både bock- och älg-jakt men visar massor av hänsyn och glatt humör! Brukar funka, faktiskt!

Älgjakt
Morfum skrev:
> ... och inte någon har nämnt troll? =D

Å nej, inte nog med skjutglada jägare, finns det troll i skogen också. Hujedamej ;)

Älgjakt
Christer D skrev:
> Nu börjar älgjakten i södra Sverige. Men vem bryr sig?

Alla de som ska jaga kan man tänka bryr sig.

> Om jag sticker ut med min MTB med ett par starka lampor efter solens nedgång så riskerar jag
> inte att bli dödad av någon jägare.

Det vet man aldrig.

> Däremot kan jag bli utskälld för att jag åker där de ska jaga i morgon.

Ja det kan du, men vem bryr sig? Du och?

> Men vem bryr sig, bara man inte blir skjuten av världens farligaste individer, Jägarna.

Men förstår du inte att jägarna gör det. Det kan inte vara så svårt att förstå. Sen tror ju jag att jag träffat på farligare individer än jägare. Men det är jag det.

Älgjakt
Blank skrev:
> Ja det är ju lite obehagligt med en massa skjutglada, fulla, gubbar med gevär på MTB i skogen.

Ja verkligen.

Älgjakt
Det hade känts lättare att visa hänsyn för jägare om inte de två största jägarorganisationerna i landet (Jägarförbundet och Jägarnas Riksförbund) ansåg att varg, järv och lodjur är ohyra som ska utrotas.

Deras så kallade viltvård liknar mer och med boskapsskötsel i lösdrift där boskapen avlivas med en metod de kallar jakt.

Mvh
Rickard

Älgjakt
Ibland tycker jag ni kunde välja lite mer glädje Happy vänner. Varför snöa in på fördommar och strunt? Tror ni inte det finns en hel hoper människor som är ivriga cyklister och Happyiter och samtidigt älgjägare? Att ventilera saker om "fulla gubbar" känns väldigt onödigt.
Varför skulle inte de ha förståelse om någon kom farande på sin plastraket genom markerna? Är ju bara ett annat sätt att söka lite spänning i skogen. Älgarna lär vara van bromsgnissel och kedjeskrammel sedan länge så de lär inte bry sig nämnvärt.
Lite mer respekt och tanke kanske, och försök kom ihåg att detta är HappyMTB, sveriges trevligaste forum!

Älgjakt
tror inte det är så stort problem med cykel. Har kört både enduro och mtb. Enduro är blanknej och då stänger vi våra banor i samråd med jaktlag och markägare. Nu när jag cyklar så har jag frågat bekanta jägare och ingen bryr sig om jag cyklar runt på grusvägar och stigar under jakten. Tror det finns större problem än cyklister som stör älgarna vid jakt.

Älgjakt
gragge skrev:
> Ibland tycker jag ni kunde välja lite mer glädje
> Happy vänner. Varför snöa in på fördommar
> och strunt? Tror ni inte det finns en hel hoper
> människor som är ivriga cyklister och Happyiter
> och samtidigt älgjägare? Att ventilera saker om
> "fulla gubbar" känns väldigt onödigt.
> Varför skulle inte de ha förståelse om någon
> kom farande på sin plastraket genom markerna? Är
> ju bara ett annat sätt att söka lite spänning i
> skogen. Älgarna lär vara van bromsgnissel och
> kedjeskrammel sedan länge så de lär inte bry
> sig nämnvärt.
> Lite mer respekt och tanke kanske, och försök
> kom ihåg att detta är HappyMTB, sveriges
> trevligaste forum!

Självklart ska man ha en trevlig ton. Men i denna fråga finns väldigt allvarliga delar som en jagande Happyit bör få ta del av från icke jägarhåll.

Jögare generellt är säkert hyggligt folk. Men deras företrädare flrespråkar utrotning av arter vilket är helt sjukt. Hela vörlden börjar vakna upp ur dimman och inser att arter dör ut på planeten i ett tempå som kan komma att likna ett meteoritnedslag om man tittar tillbaks om några miljoner år. Cirka 20 arter per dag utrotas vilket under Jordens naturliga proceser brukar ske på ett år.

Att vi då har tvp stora organisationer i ett rikt land som Sverige som flrespråkar att arter aktivt ska utrotas är svprt att bemöta positivt. Det ligger nära till hands att prata om "Kränkta vita män" för de anser sig kränkta och utrotningshotade vilket de ofta framhäver när de uttalar sig.

Jakt är annars ett jättebra sätt att nyttja naturens resurser. Men det är viktigt att den bedrivs på ett långsiktigt hållbart sätt. Idag matas viltet mer o h mer för att öka produktionen av kött vilket leder till en absurd situation där vi riskerar att utplpna de naturliga generna till förmpn för gener som liknar våra tamboskap. Det får även till följd att de som matar djuren ser dem som sina egna och hävdar ännu starkare att rovdjuren tar dersas djur. Detta är allvarligt.

Mvh
Rickard

Älgjakt
Ophiophagus skrev:

>
> Jögare generellt är säkert hyggligt folk. Men
> deras företrädare flrespråkar utrotning av
> arter vilket är helt sjukt.

Till skillnad från många andra förbund som ska representera något, typ UCI..:)

Senast ändrad:
Älgjakt
crippan skrev:
> tror inte det är så stort problem med cykel. Har kört både enduro och mtb. Enduro är blanknej
> och då stänger vi våra banor i samråd med jaktlag och markägare. Nu när jag cyklar så har
> jag frågat bekanta jägare och ingen bryr sig om jag cyklar runt på grusvägar och stigar under
> jakten. Tror det finns större problem än cyklister som stör älgarna vid jakt.

Avseende enduro så är det väl bara att snällt stå med mössan i handen om man nu skulle vilja köra på någo annans mark. Kan knappast hävda någon rätt att köra i skog och mark. Om det nu är frågan om den typen av enduro som jag tänker på. Den på mc.

Älgjakt
Morfum skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
>
> >
> > Jögare generellt är säkert hyggligt folk.
> Men
> > deras företrädare flrespråkar utrotning av
> > arter vilket är helt sjukt.
>
>
> Till skillnad från många andra förbund som ska
> representera något, typ UCI..:)

Ja, för det är ju jämförbart.

Älgjakt
Jag både jagar och cyklar i skogen.

Jag jagar i huvudsak för det förträffliga köttets skull och någon slags drift att komma nära det vilda och det ursprungliga tillståndet, typ (svårt att riktigt sätta ord på det där...) Troféer är för mig totalt ointressant. Det är bara bökigt att göra i ordning, fult och dammsamlande på väggen. Varför börja med jakt och fiske? Uppvuxen i glesbygd på gård med skogs- och jordbruk så är det en ganska naturlig del av livet. Gillar man att äta kött så får man vara beredd på att döda och ta tillvara på djur. Sedan får man en känsla för hur bisarr köttindustrin är egentligen (eller kanske snarare köttkonsumtionen). I köttdisken på ICA ligger det mängder av entrecote, utskuren biff och filé men var är alla andra bitar? De nämnda bitarna är bara en bråkdel av köttet på en ko. Som jägare tar man tillvara på allt. Kött, lever, hjärta, tunga, märgben och skinn.

Skogen är till för alla, cyklister, jägare, svamp- och bärplockare, hundrastare, vandrare och annat skogsfolk. Sedan kan man ju vara lite "gatsmart" och förhöra sig om var det kommer att bedrivas jakt under veckan. Det är ju onödigt att störa. Allemansrätten säger ju: "Inte störa, inte förstöra." och att ge sig ut för att på pin kiv hävda sin allemansrätt är dumt och onödigt samt tveksamt ur ett allemansrättsligt perspektiv.

Det är ingen som får jaga älg efter solens nedgång så om du ger dig ut med lampa i mörkret så är det ingen risk egentligen. Enda gången man får jaga efter älg i mörker är vid eftersök av skadat djur och då är det starka lampor och sökhundar i anslutning till jägarna.

/K

Älgjakt
gandhi skrev:
> Allemansrätten säger ju: "Inte störa, inte förstöra."
> och att ge sig ut för att på pin kiv hävda sin allemansrätt
> är dumt och onödigt samt tveksamt ur ett allemansrättsligt
> perspektiv.

Det är svårt att inte se det ironiska i ovanstående uttalande. Att bege sig ut i skogen för att döda djur är väl egentligen så långt ifrån "inte störa, inte förstöra" som man kan komma.

Älgjakt
fredrikw skrev:
> gandhi skrev:
> -----
> > Allemansrätten säger ju: "Inte störa, inte
> förstöra."
> > och att ge sig ut för att på pin kiv hävda
> sin allemansrätt
> > är dumt och onödigt samt tveksamt ur ett
> allemansrättsligt
> > perspektiv.
>
> Det är svårt att inte se det ironiska i
> ovanstående uttalande. Att bege sig ut i skogen
> för att döda djur är väl egentligen så långt
> ifrån "inte störa, inte förstöra" som man kan
> komma.

Vid jakt tillämpas inte heller allemansrätten.

Älgjakt
Nej, precis. Men det ligger i många jaktförespråkares retorik att försöka jämställa deras aktiviteter i skogen med andra som gör det under allemansrätten fana. Sluta låtsas att det är friluftsliv att gå ut i skogen och döda.

Älgjakt
fredrikw skrev:
> Nej, precis. Men det ligger i många
> jaktförespråkares retorik att försöka
> jämställa deras aktiviteter i skogen med andra
> som gör det under allemansrätten fana. Sluta
> låtsas att det är friluftsliv att gå ut i
> skogen och döda.

Det där känner jag inte igen från de i min omgivning som jagar, så jag vet inte vad jag ska svara på det. Men de jag känner har även ett "friluftsliv" vid sidan av jakten.

Vad ingår i "friluftsliv" förresten? Finns det reglerat någonstans? Alltså på riktigt, jag undrar!

Älgjakt
Morfum skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
>
> >
> > Jögare generellt är säkert hyggligt folk.
> Men
> > deras företrädare flrespråkar utrotning av
> > arter vilket är helt sjukt.
>
>
> Till skillnad från många andra förbund som ska
> representera något, typ UCI..:)

Hur menar du? Menar du att det är OK att vilja utrota arter bara för att UCI är emot det? De för sin kamp på ett oattraktivt sätt men det rättfärdigar väl inte att man ger sig på utrotningshotade djur?

Mvh
Rickard

Tillbaka
Topp