Jag både jagar och cyklar i skogen.
Jag jagar i huvudsak för det förträffliga köttets skull och någon slags drift att komma nära det vilda och det ursprungliga tillståndet, typ (svårt att riktigt sätta ord på det där...) Troféer är för mig totalt ointressant. Det är bara bökigt att göra i ordning, fult och dammsamlande på väggen. Varför börja med jakt och fiske? Uppvuxen i glesbygd på gård med skogs- och jordbruk så är det en ganska naturlig del av livet. Gillar man att äta kött så får man vara beredd på att döda och ta tillvara på djur. Sedan får man en känsla för hur bisarr köttindustrin är egentligen (eller kanske snarare köttkonsumtionen). I köttdisken på ICA ligger det mängder av entrecote, utskuren biff och filé men var är alla andra bitar? De nämnda bitarna är bara en bråkdel av köttet på en ko. Som jägare tar man tillvara på allt. Kött, lever, hjärta, tunga, märgben och skinn.
Skogen är till för alla, cyklister, jägare, svamp- och bärplockare, hundrastare, vandrare och annat skogsfolk. Sedan kan man ju vara lite "gatsmart" och förhöra sig om var det kommer att bedrivas jakt under veckan. Det är ju onödigt att störa. Allemansrätten säger ju: "Inte störa, inte förstöra." och att ge sig ut för att på pin kiv hävda sin allemansrätt är dumt och onödigt samt tveksamt ur ett allemansrättsligt perspektiv.
Det är ingen som får jaga älg efter solens nedgång så om du ger dig ut med lampa i mörkret så är det ingen risk egentligen. Enda gången man får jaga efter älg i mörker är vid eftersök av skadat djur och då är det starka lampor och sökhundar i anslutning till jägarna.
/K