Alice i underlandet och spegellandet

frippegubben sa:
Vet inte vad du har att utgå från, men jag tog en sån där plastmapp man har till papper som hade lite tjockare plast. Tipset är då att göra den så stor som arket tillåter, sen provar du den på cykeln och klipper och justerar tills det känns rätt. Bättre att ha lite marginaler än att klippa till den efter nån annans mall och sen inse att den borde varit 2 cm bredare...

I'm on it! Tack för tipset!

hawelka sa:
Är det inte snart dax för ett roligt inlägg? ?

Ja, det hoppas jag verkligen på. Ibland går livet inte ihop sig bara. Så jag har inte cyklat. Eller pimpat min cykel. Och att betätta detta är inte alls roligt.

Tänkte faktiskt på min tråd tidigare idag.
Jag saknar att skriva och läsa era kommentarer och jag tycker att det är en ganska fascinerande fenomen.

Jag känner inte er (ok, jag har träffat några av er irl) men av någon anledning känner jag mindre ensam när jag skriver här. Så det var kul att just en "sådan dag" som idag och helt out of the blue någon bumpade min tråd =)
Lovar att hitta på något roligt inom kort.

Senast ändrad:
Det är väl perfekta vädret för att bygga din mudhugger och visa up den! (Jag är inte så kreativ och köpte en MuckyNutz.)

Berk sa:
Det är väl perfekta vädret för att bygga din mudhugger och visa up den! (Jag är inte så kreativ och köpte en MuckyNutz.)

Ja, verkligen! Det finns ett antal små uppgraderingar jag har tänkt göra på min cykel. Så jag kommer definitivt skriva om det =)
Barnen däremot vill inte cykla i det här vädret. Och de har rätt att säga emot... men då fyller man tiden med massa annat för att få de bli trötta och lära sig något på köpet. Simskola, basket, dans, gympa, piano, och så fort det går att tillverka snö så är det bara skidåkning som gäller för dottern och sonen börjar med skidskolan i år.
Plus minst 1 barnkalas varannan vecka och förkylningar som täcker resten av tiden.

Det är ju ganska billigt att skylla på barnen men jag vill verkligen veta hur i hlvt ni som har småbarn (och ont om barnvakter) gör för att få livet att gå ihop sig och kunna hålla igång cyklingen under vintersäsongen ?

SOS

20181201_225701.jpg

"Mitt rum är inte alls stökigt mamma, allt är bara utspritt." CosmicMiniMe, nov 2018

Senast ändrad:
Tar med barn på cykling! Cyklade förra helgen med min son. Var ju jättefin där ute med lite snö på stigen! Men för oss börja nu också vintersäsongen. Åkte skridskor, speedskates, med min son (han har speedskate träning) på torsdag med mycket vind och regn, så känner man verkligt att man är ut. Hade inte planerad att cykla den här helgen, med ångrar mej nu. Tror inte att min son hade sagt nej till en mtb tur om jag frågade. Man måste bara vara lite försiktig med kombinationen av våta rötter och barn.

En tips till: tar en lite längre lunchpaus och kör en tur i Hellas. Det görde jag den här veckan och det var otroligt vackert med en tun snötäcke! Annan fördel är att det finns nästen ingen där ute på den tiden. Nackdelen är att man måste jobba lite till på kvällstiden.

Även om cykla e life så får man inte deppa ihop om man inte får ihop det som man tycker man ska få ihop det. :)
Som mitt liv ser ut/såg ut så fanns inte tiden när kidsen var små. Nu när dom är större så finns mängder med tid.

Gör det som funkar. Och är det mindre eller noll cykling vintertid så stressa inte för det.
Tar nån vecka sen när man börjar igen så är du tillbaka där du sluta.

Skidor är ju bland det roligaste man kan hålla på med så ni verkar ha bra aktiviteter även utanför cykling!

Annars , kanske bygga en manualövningsmaskin? Då får du/ni utlopp för kreativiteten och byggnerven får sitt. :)

Länk:

Ha det guld!

Berk sa:
Tar med barn på cykling! Cyklade förra helgen med min son. Var ju jättefin där ute med lite snö på stigen! Men för oss börja nu också vintersäsongen. Åkte skridskor, speedskates, med min son (han har speedskate träning) på torsdag med mycket vind och regn, så känner man verkligt att man är ut. Hade inte planerad att cykla den här helgen, med ångrar mej nu. Tror inte att min son hade sagt nej till en mtb tur om jag frågade. Man måste bara vara lite försiktig med kombinationen av våta rötter och barn.

Ja, det vore optimallt, de har precis lärt sig att cykla (lillen kör fortfarande Puky) så de behöver lära sig att ta sig igenom torra rötter innan jag kan kräva mer av dem tycker jag =)

Morsan kan ha lite bråttom ibland.

Att läsa era historier om barn och cykling ger mig hopp. Såna äventyr kommer förmodligen bli en del av livet för oss också.. så småningom ;)

Berk sa:
En tips till: tar en lite längre lunchpaus och kör en tur i Hellas. Det görde jag den här veckan och det var otroligt vackert med en tun snötäcke! Annan fördel är att det finns nästen ingen där ute på den tiden. Nackdelen är att man måste jobba lite till på kvällstiden.

Lunchpass och flextid är en bra idé. Det finns lite skog i närheten.
Hellas skulle dock räknas som skolkning när man jobbar i Södertälje ;)

Mini_me sa:
Även om cykla e life så får man inte deppa ihop om man inte får ihop det som man tycker man ska få ihop det. :)
Som mitt liv ser ut/såg ut så fanns inte tiden när kidsen var små. Nu när dom är större så finns mängder med tid.

Gör det som funkar. Och är det mindre eller noll cykling vintertid så stressa inte för det.
Tar nån vecka sen när man börjar igen så är du tillbaka där du sluta.

Skidor är ju bland det roligaste man kan hålla på med så ni verkar ha bra aktiviteter även utanför cykling!

Annars , kanske bygga en manualövningsmaskin? Då får du/ni utlopp för kreativiteten och byggnerven får sitt. :)

Länk:

Ha det guld!

Kloka ord Lars, tack! ?
Jag behöver nog få utlopp för cykelnerven. Nu har jag hittat på 4 småprojekt/uppgraderingar som kommer hålla mig upptagen en stund.

20181202_141129.jpg

Förresten, jag har faktiskt löst det där med cykelförvaring i lägenheten (som var den ursprungliga anledningen till att jag hamnade på Happy), med ungefär samma strategin jag har använt för att lösa resten av mitt privata liv under senaste året.

* Det finns gott om plats i lägenheten för alla. Cykeln bor här, inte i förrådet. Punkt.
* Cykeln är inte något som behöver gömmas. Den står inte i vägen och även om det gör det, så har den (som tur!) två välfungerande hjul och kan flyttas runt vid behov.
* Cykeln är inte farlig för barnen om man tar sig tid att lära dem hur de ska förhålla sig till den. Skivbromsarna och pedalerna är vassa= lek inte med dem.
* Cykeln är en del av mitt liv och har rätt att synas i lägenheten; om någon gäst skulle tycka att den är ful /oestetisk så kan den personen lika gärna vara gäst någon annanstans.
* Trots att jag gör mitt bästa för att städa efter mig och min cykel så kommer det bli stökigt då och då och vi får leva med det; lite lera hit och dit är väl inte så farlig.

Att vara på väg att fylla 40 kan ha sina ljusa sidor; man börjar faktiskt sluta bry sig om vad andra tycker om en... Och känskan är frigörande som fan =)

Cykelpendling är i princip den enda "fritid" jag har. Inte så mkt till råd men är rädd för att det är så det är för många av oss, utom tex Kid1000 som har sex ungar och ändå verkar få gjort saker.
Långlunch verkar annars vara ett grymt upplägg!

/T med två små

Långlunch med en knapp timma i skogen är det som gör att jag får cyklat någorlunda regelbundet under vintern. Har lyxen att ha väldigt nära till bra stigar på jobbet, och några kollegor som också gillar att cykla.

xyz-saft sa:
Långlunch med en knapp timma i skogen är det som gör att jag får cyklat någorlunda regelbundet under vintern. Har lyxen att ha väldigt nära till bra stigar på jobbet, och några kollegor som också gillar att cykla.

Och förhoppningsvist trygg förvaring av dyr cykel på jobbet.

@rymdis: bra där och kul att höra att du inte ger dig. Nu är annars också tiden för att lära sig cykla i mörker och rätt tillfälle att önska dyra pannlampor i julklapp.

Der Kaiser sa:
xyz-saft sa:

@rymdis: bra där och kul att höra att du inte ger dig. Nu är annars också tiden för att lära sig cykla i mörker och rätt tillfälle att önska dyra pannlampor i julklapp.

Jo, inlåst på bevakat skyddsobjekt borde borga för att den står någorlunda säkert. Även om cykeln nog kan räknas som avskriven vid det här laget så länge som den varit med. :)

När man har barn i ålder då dom behöver mycket tid och livet är fullt med måsten osv så blir ju gärna träningen/cyklingen ytterligare ett stressmoment. Det är ju meningen (i alla fall för mig) att träningen/cyklingen ska vara en ventil så man orkar det andra men när det blir ett stressmoment så blir det ju bara kontraproduktivt.

Mina barn är relativt stora nu (25, 21 och 14) men när de var mindre så kunde det kännas att ens egna liv upphörde och man bara vara en servicefunktion. Nu, med stor portion erfarenhet, så inser man ju att tiden barnen är krävande är ganska kort. De växer faktiskt upp och blir stora och självständiga. Det tar inte många år innan de inte tycker man är en superhjälte längre utan en patetisk, hopplös stofil som inte fattar någonting. Och skogen ligger kvar där den ligger. Den försvinner inte, den finns kvar även nästa vår.

Spacekitty sa:
Jag har en "skomatta" med kanter från Jula, en under varje hjul, som cykeln får stå på nu när det är blötväder. Det håller leran inom ganska begränsade områden. https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skomatta-379006/

jesperC sa:
Du bör definitivt ha någon typ av matta som cykeln kan stå på.
Inte så mycket för lerans skull utan för att däcken kan färga av sig på golvet och till skillnad från lera så är det omöjligt att få bort.

Har själv kört på denna från Ikea när jag har behövt ha cyklar stående inomhus:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80012853/

//j

Ja, just det. Det brukar finnas ett par ikea skomattor under hjulen (som behöver nog förnyas iofs)...

xyz-saft sa:
Der Kaiser sa:
xyz-saft sa:

Jo, inlåst på bevakat skyddsobjekt borde borga för att den står någorlunda säkert. Även om cykeln nog kan räknas som avskriven vid det här laget så länge som den varit med. :)

Lugnt, CosmicHojen kan teletransporteras så parkering är ej en issue ;)

Peda sa:
När man har barn i ålder då dom behöver mycket tid och livet är fullt med måsten osv så blir ju gärna träningen/cyklingen ytterligare ett stressmoment. Det är ju meningen (i alla fall för mig) att träningen/cyklingen ska vara en ventil så man orkar det andra men när det blir ett stressmoment så blir det ju bara kontraproduktivt.

Mina barn är relativt stora nu (25, 21 och 14) men när de var mindre så kunde det kännas att ens egna liv upphörde och man bara vara en servicefunktion. Nu, med stor portion erfarenhet, så inser man ju att tiden barnen är krävande är ganska kort. De växer faktiskt upp och blir stora och självständiga. Det tar inte många år innan de inte tycker man är en superhjälte längre utan en patetisk, hopplös stofil som inte fattar någonting. Och skogen ligger kvar där den ligger. Den försvinner inte, den finns kvar även nästa vår.

Tack! Kul med lite samtalsterapi här på Happy..
Jag gick och pussade mina småttingar efter att jag läste din berättelse. De tycker iofs att morsan är aningen knäpp redan vid en ganska tidig ålder. My bad ;)

It´s a mad tea-party ! A Strange Cosmic fantasy where everybody are lost-in-Space. Lite-off, very-coolt, the White Rabbit and the Queen of Hearts are looking for you !

Bikzz sa:
It´s a mad tea-party ! A Strange Cosmic fantasy where everybody are lost-in-Space. Lite-off, very-coolt, the White Rabbit and the Queen of Hearts are looking for you !

"But I don’t want to go among mad people,” Alice remarked.
“Oh, you can’t help that,” said the Cat: “we’re all mad here. I’m mad. You’re mad.”
“How do you know I’m mad?” said Alice.
“You must be,” said the Cat, “or you wouldn’t have come here.”

CosmicGirl sa:
Bikzz sa:

“Oh, you can’t help that,” said the Cat: “we’re all mad here. I’m mad. You’re mad.”

"But I do want to go among and get to know mad people,” Bikzz remarked.
“Oh, you can’t help that,” said the Mad Hatter: “ We’re all mad here. I Can help you.
“How do you know I’m mad?” said Bikzz.
“You must be, said the Queen of Hearts, “ Or you wouldn’t have come here or posted in this forum.

Hittade denna lösningen på nätet. Kan vara bra ifall barnen klättrar på cykel . Så välter inte cykeln på dom...
/Hawelka

Bilagor

• Screenshot_20181203-233740.jpg
    Screenshot_20181203-233740.jpg
    97.6 KB · Besök: 173
Bikzz sa:
CosmicGirl sa:
Bikzz sa:

"But I do want to go among and get to know mad people,” Bikzz remarked.
“Oh, you can’t help that,” said the Mad Hatter: “ We’re all mad here. I Can help you.
“How do you know I’m mad?” said Bikzz.
“You must be, said the Queen of Hearts, “ Or you wouldn’t have come here or posted in this forum.

Ja, typ ?

[94,5%OT]

Dottern hade varit sur på mig i två veckor; vägrat cykla eller ha med mig att göra överhuvudtaget.

http://happyride.se/forum/read.php/1/1200330/3453736#msg-3453736

När jag trodde skylten var på väg bort så blev den återtejpad och julpyntad istället.

20181209_135420.jpg

När det blev dags för pepparkakspyssel med morsan var hon en smula delaktig. Och dekorerade sin sida... "Den här är mammas MTB, den här är min och den här är lillebrorsans"

20181209_145945.jpg

Tolkar detta som ett tecken på att hon har anammat cykling som en del av vårt liv.

Och ja, detta är i stort sätt allt cykel-relaterat jag har att berätta just nu. Och det får duga ;)

"Oroa dig inte mamma. Jag ska ta hand om dig när du blir sjuk. Jag är världens bästa veterinär" CosmicMiniMe, 2017

Fint!
Hade inte tänkt på cyklar till var pepparkakshus. Det blir nästa året (men så behöver vi 12 godiscyklarna (eller lite mindre, jag hoppas)).

Skidor, overaller och vinterkängor har äntligen åkt in i garderoben..

PhotoEditor_20190407_184518408.jpg

Jo, förresten, jag gav upp vintercykling helt och hållet i år -ifall ni inte hade märkt det.

20190407_203309.jpg

Det kliade i cykelnerven måste jag erkänna. Man blir rastlös och aningen bitter när saker och ting inte blir som man hade tänkt sig; har jag blivit en sommarhalvårscyklist?

20190407_205916.jpg

Ja. Kanske. Men det är ju inte så farligt; vi var ute och motionerade iaf. Lillen klarar nu lätt gröna backar och vissa blå.

20190407_171030.jpg

Och dottern, ja, hon åker baklänges när morsan inte tittar...

20190407_211140.jpg

Vad var poängen här då? Åja, något om säsongscyklister, internetcyklister, kontorsnissar som cyklar till jobbet, småbarnsföräldrar som cyklar när tiden och orken tillåter... Man behöver inte stressa sönder över att cykeln är parkerad när livet inte går ihop sig. Eller man har aktivt valt o prioritera annat.

20190407_220557.jpg

With that being said... Fy va jag har saknat min cykel =)

20190407_165200.jpg

Ser fram emot 2019s äventyr..

20190407_150412.jpg

...kryddat med lite pryljakt.

20190407_150259.jpg

Med full förståelse för att verkligheten just nu är en levande dans mellan det här:

20190407_145822.jpg

Och det här:

20190406_122238.jpg

"Larverna är bästa kryp som finns. Eftersom när de blir gamla, förvandlas de till fjärilar. Och då är de inga kryp längre." CosmicMiniMe, mars 2019

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Kul att vara tillbaka på Happy hade jag glömt o säga.

Kul att ha dej tillbaka!

Jag har upptäckt att man kan faktiskt åka MTB hela vintern i Hellasgården (med småbarn), förutom när det är för isigt. En jättebra upptäckt! Enda problemen var att en gång sonen blev blöt när han ramlade på en smältande ispöl. Tur att jag tog med en extra par handskar.

Tillbaka
Topp