Alkohol och Happy

Johan S

Ny medlem
Alkohol och Happy
Om trådar som behandlar alkohol eller andra droger*

Personligen känns det aningen tveksamt med trådar som behandlar alkohol eller andra droger på ett forum för alla. På forumet läser och skriver en massa folk som man inte vet vilken bakgrund de har. Bland annat kan människor under 18 år få för sig att det där med alkohol är "en häftig grej" (detta sagt med anledning av inlägg i diskussionen i en Whiskytråd för ett par månader sedan), dels på grund av att det faktiskt kan finnas medlemmar i detta forum som har alkoholproblem och som genom att t.ex. börja med en friluftsaktivitet försöker komma ifrån sitt beroende.

Vi som skriver på forumet har ett ansvar, vi drar vårt strå till "opinionsbildningsstacken" och bidrar även till att förverkliga paragrafen om yttrandefrihet i grundlagen. Samtidigt förpliktigar det ansvaret man har som skribent, menar jag. Vi påverkar många människor och sitter det exempelvis en massa 15-åringar och läser på detta forum att sprit är det roligaste man kan vara med om så menar jag att vi har missbrukat den makten. Dessutom är en gissning att det så småningom skulle urholka Happys trovärdighet och status som seriöst cyklistforum om det återkommande skulle dyka upp alkoholdebatt.

Slutligen: Jag har själv medverkat i en alkoholtråd där jag redovisade min egen alkoholkonsumtion, detta inlägg ska därför även ses som en självrannsakan: Det känns helt enkelt inte bra att ha bidragit till en positiv bild av alkohol på forumet.

*FNs definition är att en drog är beroendeframkallande, giftig och berusande. Alkohol sorteras därför in under droger.

Alkohol och Happy
jag håller med dig fullständigt Johan, jag tycker det är mycket olämpligt med spritförhärligande i öppna forum. Tyvärr visar det sig oftast att det är ett mycket känsligt kapitel att ha en åsikt om detta (det kommer att märkas i denna tråd under dan) bara för att man tycker något om att folk skriver positivt om alkohol så blandar dom ihop det med att man skulle ha en åsikt om att dom dricker....

Jag råkade tycka till lite om detta i tråden du nämner och blev påhoppad direkt om att "vi minsann var fria att skriva vad vi vill mm"

Jag tror att forumet mår bra av att folk tänker lite innan man postar ( det gäller även signaturer med fördomsfulla komentarer mm)

Alkohol och Happy
Alltid knepigt med 'förbud'. Var skall man dra gränsen? Det mesta kan vara giftigt i stora doser. Snus, rökning, kaffe, choklad, Happy-epics...

Alkohol och Happy
Stewe Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag håller med dig fullständigt Johan, jag tycker
> det är mycket olämpligt med spritförhärligande i
> öppna forum. Tyvärr visar det sig oftast att det
> är ett mycket känsligt kapitel att ha en åsikt om
> detta (det kommer att märkas i denna tråd under
> dan) bara för att man tycker något om att folk
> skriver positivt om alkohol så blandar dom ihop
> det med att man skulle ha en åsikt om att dom
> dricker....
>
> Jag råkade tycka till lite om detta i tråden du
> nämner och blev påhoppad direkt om att "vi minsann
> var fria att skriva vad vi vill mm"
>
> Jag tror att forumet mår bra av att folk tänker
> lite innan man postar ( det gäller även signaturer
> med fördomsfulla komentarer mm)
>
>
> Stefan
>
> Proud sponsor of Jomper 2005

Jag vet att det är känsligt. Men man måste kanske ändå "lufta vindebatten" då och då eftersom det är bra att diskutera även känsliga frågor. Jag uppmanar enbart till en omtänksam attityd. Förbud brukar bli kontraproduktiva och inte leda någon vart då folk känner sig frustrerade då de inskränks i sina rättigheter. Det är bättre att försöka vädja till sunt förnuft, tycker jag. Folk brukar vara kloka om man bara tar tag i den "sura strumpan" på rätt sätt, hoppas jag..

edit:stafvel..

Senast redigerad av en moderator:
Alkohol och Happy
Hej, vi behöver ju inte vara ofarlighetsfascistoida i strävan att vara det perfekta communityt.

Den femtonåring som läser Happyfarbrödernas och Happytanternas finsmakardiskussioner kring alkohol kommer då knappast att få en olämpligare inställning till sprit än sina jämnåriga. Tvärtom.

Att cykla fort bland stenar långt ute i skogen där bara dyra räddningstjänstoperationer kan rädda en är väl inte helt klockrent heller om man nu ska vara helt och fullt korrekt.

Alkohol och Happy
erik h Skrev:

> Den femtonåring som läser Happyfarbrödernas och
> Happytanternas finsmakardiskussioner kring alkohol
> kommer då knappast att få en olämpligare
> inställning till sprit än sina jämnåriga.
> Tvärtom.

Jo, det är där du har fel, det är tyvärr så att man påverkar undomar i mycket hög grad när man ger dom signalen att det är "vuxet" att gilla och använda alkohol.
Vi lurar oss själva om vi tror att barn kan filtrera information som en vuxen kan, jag vet att man inte är alkis för att man gillar en god singelmalt då och då, men barnen läser bara att "är man vuxen ska man gilla alkohol d.v.s omvänt: vill jag vara vuxen ska jag dricka alkohol...

det är svårt och jobbigt att ta dessa frågor på alvar och ta sitt vuxenansvar, det är mycket lättare (och fegare) att gömma sig bakom nån sorts "frihetsivran"

Alkohol och Happy
Jag tycker nog inte att alkoholen på Happy är nåt större problem. Om vi ska vara nån sorts moralens väktare här på forumet så är vi nog på fel spår. Jag tycker att det är helt i sin ordning att diskutera alkohol så länge fokus ligger på cykling förstås.. Men det har ju inte varit nåt problem. Om vi sedan börjar jämföra heroin med morfin och dylikt så kan jag nog hålla med om att Happy har urartat.
/Johan

Alkohol och Happy
Jag säger som Marcus F, trodde den här tråden skulle handla om alkolås och fredag/lördagkvällar (kanske svamplås och vardagskvällar med för den som är sådan) :)

Intressant ämne, jag tillhör nog andra sidan av åsiktsvågen...

Dessutom är jag av den bestämda uppfattningen att förbjuder/gömmer man något, så blir det bara intressantare. "Ajabajja, du får inte öppna den dörren!" Säg det till ett barn och vänd ryggen till. Dröjjer inte länge innan ungen är där och öppnar dörren.

Om mina ungar hade en så skev verklighetsuppfattning att dom trodde att dom fick "vuxenpoäng" och var "coola" bara för att dom läste om alkohol på ett cykelforum så skulle jag få skämmas. Snacka om att ha misslyckats med att ge sina ungar en bra uppväxtmiljö med vettiga värderingar.

Mina ungar kommer få lära sig att hantera alkohol. Om man bara förnekar dess existens kommer det bara öka attraktionskraften och viljan att pröva. Få bort tabustämpeln och ge dom ett avslappnat sätt till alkohol.

Men allt detta är föräldrarnas ansvar, inte deltagarna på ett internetforum. För övrigt är det dessutom föräldrarnas f*rbannade skyldighet att se till att ungarna förstår hur man skall bete sig på internet och att hjälpa till att sålla informationen.

Alkohol och Happy
men herrejävlar.. visst är det illa att glorifiera alkohol på forum som vänder sig till ungdomar, tex lunarstorm, men på ett öppet forum om cyklar måste man ju kunna diskutera även sådana frågor. tror ni inte kidsen kan leta upp den infon och läsa om det när och hur de vill? det är ju inte så att det är ett par trådar om dagen här på happy utan snarare en (kanske två!) i halvåret och då på en sansad nivå om drycker lika exklusiva som vissa titanramar, är det ett problem?!

självklart ska man ta sitt vuxenansvar men att sitta och moralisera på ett cykelforum känns bara larvigt.

Alkohol och Happy
Skall vi hård dra detta så skall vi väl sluta prata cykling oxå då det kan vara endorfin framkallande om det 'missbrukas' :)

Nu kan jag ju ha missat någon annan alkohol topic än den där det diskuteras whiskey?.. Men, nånstans är det nåt som är jävligt skevt. För mig är det en milsvid skillnad mellan att diskutera hur många öl jag drack ifredags eller vilken whiskey man föredrar. Ett av problemen med ungdomens alkohol konsumption är väl just den 'svenska' fylle mentaliteten dvs man dricker endast för att berusa sig. Att folk diskuterar att de dricker EN whiskey ibland för att man tycker det är gott är väl en hyffsat sund alkohol inställning? Något vi borde se mer av, eller? För alkohol och droger kommer alltid att finnas på ett eller annat sätt och det kommer vi inte att komma ifrån... Och jag tycker det är upp till varje medveten / omtänksam föräldrar att ge sina ungdomar sunda värderingar inte min...

Alkohol och Happy
Stewe och erik h: ni har fel båda två. Fast ganska rätt. Finsmakardiskussioner leder troligen inte till en sundare inställning till alkohol hos ungdomar, det finns det inte mycket som tyder på. Å andra sidan tror jag inte som Stewe att det vi skriver här har någon nämnvärd inverkan på ungdomens inställning till alkohol. Om vi skulle ha det tror jag inte det spelar någon roll. Den dagen man är vuxen får man ju faktiskt dricka nästan hur mycket man vill.

Ser att Mattias har gett sig in också sedan jag började skriva och då måste jag ju få säga att han också har fel :) Tydliga gränser är viktigt. Gränser testas självklart, men de är fortfarande gränser och måste finnas där. När det gäller att lära sig att umgås med alkohol är det idag väl underbyggt att ju mer man tillåts umgås med alkohol hemma, ju mer dricker man ute med kompisarna i miljöer som vuxna inte kontrollerar. Och tvärtom. Att lära barn umgås med alkohol genom att bjuda hemma är med andra ord en dålig idé.

Nu hamnade jag visst på jobbet...

Alkohol och Happy
Hmm, kan det månne vara mitt inlägg i Whisky tråden som startade debatten, det inlääget där jag skrev hur jag längtade till jag själv kunde gå och inhandla mig en fin liten flaska...? Det inlägget var skrivet lite med glimten i ögat och tittar man längre ner i tråden så ser man hur debatten startar redan där och jag försvarar hela tråden (och mitt inlägg). Jag tror personligen inte att ett inlägg på det här forumet kommer ha en så stark inverkan på ungdomar att de börjar dricka mer (är det möjligt?). Vore det faktiskt inte bättre om man tog en liten Whisky istället för att hälla i sig ett flak starköl?
Eller, det beror ju iofs på vilken efekt man är ute efter....

Alkohol och Happy
Så vi ska acceptera tveksamma uttalanden om homosexuella, utvecklingsttörda och annat men vi ska absolut inte prata om alkohol?
Jag anser att det inte finns något att tjäna på struts-mentalitet. Upp med det till ytan så det kan diskuteras ordentligt.
dp

Alkohol och Happy
oxr, du har fel. :P

Jag är uppfostrad med rätt liberal syn på alkohol men dricker mindre än de flesta, hade min fylledebut vid en ålder av höga 19 medan polarna var rätt kalas redan vid 15. Att det bara skulle vara huruvida man får smaka hemma som avgör om man blir en storkonsument eller inte tror jag inte på.

Åter topicen;
Som sagt i whiskeytråden, vill den förvirrade ungdomen dricka alkohol gör inte en tråd på Happy varken från eller till. Alkoholsignalerna här på Happy är -gissar jag- klart under samhället i stort så vi verkar nog redan som en motvikt mot den svenska supa-sig-asfull-mentaliteten.

Tell it like it is, men förklara varför.

Alkohol och Happy
Tycker inte problemet är så stort egentligen. Jag tycker att den/de personer som styr över detta forum skall formulera regler för vad som är ok och inte ok (om det inte redan finns?) och så vet man vad som gäller. Så ser jag det.
/Stefan

Alkohol och Happy
Sådana saker ger mig lust att lägg upp "Drunken Cyclist" i länkbiblioteket.

Jag drycker väldigt sällan (<10 ggr/år) och önskar att andra drack i mindre mängder, men jag tror inte att självcensur på Happy kommer att har någon som helst positiv effekt. Jag tror att det vore betydligt bättre att visa ungdomer att det går att har roligt utan alkohol, och att det går att har roligt med alkohol men utan att bli helt berusad.

Problemet är inte alkohol i sig, det är attityden bland ungdomer och vissa vuxna att man måste drycker sig stupfulla för att ha kul, och attityden att det är OK för vuxna att möjliggöra ungdomsfylleri. Jag tror inte att vi har en problem med det här på Happy.

Alkohol och Happy
Oxr: Du får gärna stanna kvar på jobbet, för du är väl en av dom på Happy som har bäst koll vad det gäller sådant häringa... (menar alltså inte att du skall hålla dig ifrån diskussionen, utan att din erfarenhet är viktig)

Jag skrev inte att ungarna kommer få dricka hemma, kanske var lite otydlig. Vad jag menar är att om vuxenvärlden förnekar och förbjuder så ökar viljan att prova och bryta bestämmelserna. Tydliga gränser är oerhört viktigt, och det gäller hela uppfostran, inte bara alkohol frågan. Men inte bara en gräns (gräns är ju faktiskt samma sak som förbud) utan också ge dom information om varför gränserna finns där. Ger man dom dessutom viljan och kunskap att aktivt ifrågasätta och dra egna slutsatser så får man det väldigt jobbigt som förälder, men barn som kan tänka själva.

Informera om riskerna, informera om verkningarna och ge dom värderingar att stå på så att dom orkar stå emot grupptryck och kan ta egna beslut, det tror jag är en bättre väg än att låta bli att diskutera det på ett forum.

Alkohol och Happy
Vet inte vad jag tycker om det här egentligen. Vad jag vet är att det verkar bli allt mer vanligt att tycka att folk får ta ansvar för sina egna liv "jag uppfostrar ju Mina barn rätt" eller "vadå ska inte Jag få handla sprit på Konsum bara för att nån annan stackare inte kan hantera sitt begär". Det tycker jag är en ganska hård människosyn, man kan ju tänka lite på mindre lyckligt lottade även om det innebär ett visst uppoffrande för en själv. Eller?

jo[punkt]jo[snabelA]bredband[punkt]net

Alkohol och Happy
Daner Skrev:
> Jag drycker väldigt sällan (<10 ggr/år) och önskar att andra drack i mindre mängder, men jag
> tror inte att självcensur på Happy kommer att har någon som helst positiv effekt. Jag tror att det
> vore betydligt bättre att visa ungdomer att det går att har roligt utan alkohol, och att det går
> att har roligt med alkohol men utan att bli helt berusad.
>
> Problemet är inte alkohol i sig, det är attityden bland ungdomer och vissa vuxna att man måste
> drycker sig stupfulla för att ha kul, och attityden att det är OK för vuxna att möjliggöra
> ungdomsfylleri. Jag tror inte att vi har en problem med det här på Happy.

Attityden är nyckelfrågan så jag håller verkligen med Daners inlägg. Kan också delvis hålla med Johans första inlägg, men, det är nog trots allt viktigt att man debatterar frågor såsom alkohol, snus, doping och andra dylika frågor. Upplever att forummedlemarnas totala åsikter och moral ger en balanserad debatt. Man kan inte uttala sig hur skevt som helst utan att få rejäla mothugg, en värdeful debat om värderingar kring viktiga frågor. Vi deltar ju i ett cykelforum och cykel handlar även mycket om livet omkring vår hobby/yrke/intresse och det tendarar att vara människor med en relativt frisk livsstill.

Alkohol och Happy
Du lär få kämpa vidare i uppförsbacken Johan :)

Sen undrar jag om du inte har missat en
rätt viktig poäng i sammanhanget.

Mountainbike är ju en företeelse stigen direkt ur
drog och hippiekulturens Kalifornien och Colorado.
Det blir nog mer än svårt att riva en av "sportens"
grundpelare efter snart 30 år.

Alkohol och droger är så inflätat i cykelkulturen
att happy skulle bli en väldigt märklig fågel i
sammanhanget om forumet förändrades åt det håll
du drar.

Läs ett nummer av Dirtrag och du ska finna
minst 10 ölannonser och till och med smaktester.
Läs ett nummer av BIKE och du ska se tre öltunnor
bredvid varje brasa där folk campar. Åk till en
SS-evenemang och du ska se Apokalypsen. Åk till
en cykelbudstävling och du har sett allt.

Jag tror precis som Mattias L att det sämsta
alternativet är att sopa under mattan och blunda
och i stället vara aktiv med de små.

På 40-talet trodde barn att allt som hände
dem var normalt - C J De Geer

Alkohol och Happy
F.ö. kan man sammanfatta Happys drogmoral så här;

Att dricka någon öl till grillmaten efter/före epicen är OK men att röka på under turen är det inte.

Mattias L: Min kemilärare i gymnasiet berättade hur hon hanterade alkoholdilemmat med sina barn. När den äldsta frågade om hon kunde få lite med sig till någon fest tappade min lärare upp en vinare i en stor balja, lät stå över natten och hällde sen tillbaka i flaskan.

Bakfyllan ungdommen i fråga fick höll henne ifrån att dricka igen på flera år ;) Den äldstas erfarenhet på området höll resten av barnskaran rätt avskräckt ett bra tag med...

Alkohol och Happy
Jag minns med glädje en dämpartest i BIKE typ95-96 då ölburkar sattes i flaskhållarna o sen så jämfördes skumsprutet efter utförskörning , informativt och roligt!!

Alkohol och Happy
Jag skulle kunna tillägga till Newsboys inlägg, läs även Singletrack där det tas klunkar ur fickpluntan och söndagens cykeltur avslutas på puben i var och varannan artikel.
Bra eller dåligt? Jag vet inte, själv gillar jag öl men det är klart det blir en kollision med svensk motions/friluftskultur. Så mycket vet jag i allafall att jag föredrar drickat efter cykelturen.

Alkohol och Happy
Läste i någon cykelblaska för många år sedan att en av de bättre återhämtningsdryckerna var vanlig öl. Dock skulle man helst då bara hålla sig till tvåmastare eller lägre. I en starkis så förtog det negativa med den högre alkoholenhalten den f.ö. nyttiga effekten.
// Peter

Alkohol och Happy
jag orkar inte läsa igenom allt men det känns som att den här diskussionen bara späder på det faktum att svenskar dricker för att bli berusade, medans personer i länder med lite friare alkoholpolitik som frankrike, italien osv kan se det hela som någonting socialt. varför är alkoholförtärande synonymt med missbruk? ju mer vi målar upp alkohol som ett gift desto mer kommer folk förgifta sig.

att sprida en vuxen syn på alkoholkonsumtion känns overhört mycket bättre än att tiga om det, göra det till någonting fult och skamset.

Alkohol och Happy
SIDEKICK !
Du är min idol för att du minns det, det var
en Merlin Newsboy med Ritchey-gaffel med i den
artikeln, efter det bestämde jag mig för att
köpa en. Vilken var den andra cykeln?

Det var en av de få gångerna Mike Ferrentino
dök upp på bild. En Specialized Sub Pro-hjälm
hade han.

Jag vårdar mina gamla BIKE som barn.

Alkohol och Happy
Stewe Skrev:
> Tyvärr visar det sig oftast att det
> är ett mycket känsligt kapitel att ha en åsikt om
> detta (det kommer att märkas i denna tråd under
> dan) bara för att man tycker något om att folk
> skriver positivt om alkohol så blandar dom ihop
> det med att man skulle ha en åsikt om att dom
> dricker...

Vad var det jag sa Johan ?
Detta är en varböld utan dess like.
Egen mognad är när man vuxit såpass att man ser att det är skillnad på barn o vuxna.
Det vi gör, och det vi pratar om påverkar barnen mer än vi tror (jag dricker inte mindre än nån annan, jag tror bara att en överexponering av alkoholförhärligande ( läs Whisky-tråden igen ni som tror att den handlar om saklig information...) gör att barn och ungdomar till slut tror att alkohol är ett självklart vuxenatribut.

I rest my case...

Alkohol och Happy
> tycker att den/de personer som styr över detta
> forum skall formulera regler för vad som är ok och
> inte ok (om det inte redan finns?) och så vet man
> vad som gäller.

Så ser inte jag på det. Jag ska inte behöva dadda och rada upp regler om vad vi får prata om och hur vi ska prata om det. Något måste vi väl klara av själva? Min och övriga moderatorers åsikter ska inte vara rådande lag annat än när det är absolut nödvändigt och så är inte fallet här.

/jonas

Alkohol och Happy
Micke S Skrev:
> myten om att svenskar dricker för att bli berusade

Vart brukar du vara på midsommar?

Här i Dalarna är det fördjävligt mycket fylla då. Inte fullt så illa men ändå ganska makalöst är det på vilket uteställe som helst en helgkväll här i stan'. Jag tycker inte om att gå på lokal alls för all fylla. Här är det allmänt känt att man måste vara dragen för att ha kul på lokal. Säger en hel del va?

Alkohol och Happy
Jag årkar inte läsa igenom allt, men ni som klagar på att det pratas sprit kan väll helt enkelt slännga upp en topic lik den som är nu en gång i månaden så stabiliseras det nog rätt bra.

Jag är inte personen som tror att man skall gömma folk för saker som faktiskt finns i vår värld.

Alkohol och Happy
Har inte lusläst tråden nu, men är alkohålism ett problem på Happy? Jag tycker inte det verkar så.
Jag tror dom som håller till på detta forum är så mogna att dom fattar att man inte går ut och super bara för att det har varit en tråd om Whisky här.

För det är väl inte så att ni har sprit i Camelbaken va, jag tycker det är tillräckligt roligt att cykla ändå. ;-).

Alkohol och Happy
Stefan: Det är ett viktigt och svårt ämne, därför blir det livlig debatt. Gör det inte till en martyrfråga med "vad var det jag sa" mentalitet.

Dessutom: "jag tror bara att en överexponering av alkoholförhärligande ( läs Whisky-tråden igen ni som tror att den handlar om saklig information...)" Öhhh... Hur många alkoholförhärligande trådar har det varit på Happy? Knappast så man kan prata om överexponering, eller hur? Kan man gissa på att antalet trådar som är alkoholrelaterade eller har alkoholrelaterat innehåll är mindre än 1%?

Dessutom är whiskeytråden inne på hur man bäst behandlar slånbär, med en vevarm eller att whacka dom med en brooklyn pedal. Fast med den inställningen så måste det innebära att nu kommer antalet misshandlade personer öka radikalt, och alla kommer vara misshandlade med vevarmar/brooklyn pedaler.

Newsboy: då äger jag dig :) Det var inte burkar i testat, det var flaskor! och det var Septembernumret -95 som det publicerades i. Jag ser inte vad det är för cykel på bilden, men den ena är gråsvart och den andra ser ut att vara gul (den är fotad bakifrån så man ser bara en liten bit av ramen.

Alkohol och Happy
Jag har vill inte på något sätt påstå att alkohol inte skulle skulle vara en källa till lidande för en del. Så nu har jag sagt det.

MEN att börja tassa på tå så fort en företelse kan väcka anstöt / uppmana till osunt levererne / uppmana till oklokt leverna eller liknande känner inte jag för att göra.

Iofs. så kan jag inte påminna mig om att jag har skrivit något om alkohol på Happy tidigare men om jag skulle få lust att berätta vad jag jag tycker om alkohol så kommer jag att göra det utan att få moralpanik för att en tonåring kan få uppfattningen att det finns vuxna som upskattar alkohol. Däremot så kanske (men bara kanske) så struntar jag i att skriva det för att det känns på tok för mycket OT.

Om "olämpliga" ämnen inte ska "få" förekomma, var ska man då dra gränsen? Om en person känner sig illa till mods? två? 30%?

För att illsutrera gränsdragningsproblematiiken så kan jag ta ett litet exempel: Det finns många människor som har ekonomiska problem. De köper saker på kredit och får sedan svårt med avbetalningarna, det kan i extrema fall leda till att de blir av med bostaden, känner sig tvingade in i brottsligehet, tex bedrägerier mm. Hur ska man då "handskas" med det ämnet?

Jag har på enklaste sätt travesterat Johans första inlägg i den här tråden genom att bara byta ut några enstaka ord:

"Personligen känns det aningen tveksamt med trådar som behandlar 'dyra cyklar' eller andra 'dyra saker' på ett forum för alla. På forumet läser och skriver en massa folk som man inte vet vilken bakgrund de har. Bland annat kan människor under 18 år få för sig att det där med 'dyra saker' är "en häftig grej" (detta sagt med anledning av inlägg i diskussionen i en tråd om 'dyra cyklar' för ett par månader sedan), dels på grund av att det faktiskt kan finnas medlemmar i detta forum som har 'ekonomiska problem' och som genom att t.ex. börja med en friluftsaktivitet försöker komma ifrån sitt 'köpberoende'."

/Magnus

Alkohol och Happy
Vet inte om jag är rätt person att skriva något här då jag aldrig har haft någon längtan eller behov av att dricka, inte så att jag har blivit förbjuden och det har inte saknats möjlighet vare sig hemma eller utanför hemmet men det har aldrig intresserat mig.

Sen har det naturligtvis haft betydelse att jag ätit mediciner i hela mitt liv som tappar sin skyddande effekt till viss del vid alkoholkonsumtion, men inte ens läkarna har avrådit mig att avstå så det har inte varit avgörande för mitt agerande.

Mina föräldrar gjorde just som vissa har föreslagit och förklarade hur det förhöll sig med alkohol och hur det kan gå om man dricker för mycket, och det faktum att jag som var nykter ofta fick hjälpa mina kamrater som hade tittat för djupt i flaskan i allt för unga år bidrog även det till att minska mitt intresse, alltså en sorts avskräckande effekt.

Håller med Daner mfl att attityden är A och O när det gäller dryckesvanor, ger man barna en sund attityd och sätter gränser som är logiska och man förklarar varför man satt dem så förstår barn mer än vi vuxna tror!

Tror inte att den ovan nämda tråden har gjort så stor skada, även om jag inte läst hela men visst är lite eftertanke på sin plats innan man postar ett inlägg oavsett ämne.

Har inte läst dem ovan nämda tidningarna men om det stämmer som sägs så vill jag nog inte läsa dem heller, för i min värld så har droger i någon form (alkohol är en drog, precis som alla andra) ingenting med en sund livsstil att göra och mtb och andra cykelsporter är ett sunt sätt att leva i huvudsak även om vissa försöker gena på sin resa mot toppen med hjälp av olika vidriga metoder, allt sånt måste fördömmas kraftfullt på ett sånt här forum.

Det nämdes ovan i den här tråden att fördomsfulla signaturer och uttalanden är ett problem och det kan jag instämma i, tycker mängden såna har ökat på senare tid och det är illavarslande, det har framkommit ganska snedvridna inställningar till vissa grupper i samhället och det ser jag som ett klart större problem en alkoholrelaterade trådar, det går tvärsemot alla humanistiska värderingar att "sparka" på dem svagaste och mest hjälplösa i samhället speciellt då dem flesta av dem inte har gjort något fel själva för att hamna i den situationen, tänker på dem kritiska inläggen mot handikappade och sjuka människor dem har inte bett om eller gjort sig förtjänta av sin situation. Dem har helt enkelt haft oturen att födas med ett funktionhinder eller ett mentalt handikapp och det ska dem inte straffas för!! Det kan hända vem som helst utan att man som förälder har gjort något fel.

Bosse

Alkohol och Happy
kan ju uttala mig i egenskap av ungdom (17 år). Man kan ju börja med att konstatera att whiskey inte direkt är favoritdrickan bland ungdomar och bara för att några personer talar varmt om whiskey på ett cykelforum där jag hänger så betyder inte det att jag kommer dricka en massa whiskey. Sen fick jag uppfattningen om att whiskeyn skulle intas i -små- mångder? (men jag kanske missuppfattade det) så min uppfattning är snarare att dom visar en god alkoholkultur där det inte bara går ut på att bli full (som det ofta gör här uppe i norden).

Alkohol och Happy
Mattias L Skrev:

> Hur många
> alkoholförhärligande trådar har det varit på
> Happy? Knappast så man kan prata om
> överexponering, eller hur?

-Jo, sammantaget med annan exponering: Vi kommer (förmodligen redan i år) tack vare det fantastiska EU snart ha sprit reklam i alla media, och sammanlagt kommer vi nog alla tycka att det blir för mycket.

>
> nu kommer
> antalet misshandlade personer öka radikalt, och
> alla kommer vara misshandlade med
> vevarmar/brooklyn pedaler.

- Som vanligt försöker man med ironi och överdrifter ( och löjliga liknelser)släta över att man inte vill ta ansvar för vilka signaler man ger till ungdomarna

NOT so proud Happyist :-) (obs ironi) !?

Alkohol och Happy
Om det ändå hade stannat vid alkohol men happymtb är värre än så. Nu känner jag mig riktigt dum.

Tråden ->http://happymtb.org/forum/read.php/1/105064/page=2

Några skräckexempel:

Postat av: Obed
Skriven: igår 19:04

DH och Voltaren hör ihop.
Starkare Voltaren skulle vara ännu bättre men då tappar man nog skärpan. Man får helt enkelt ha jäkligt ont i ryggen efter Åre eller annan ansträngningsaktivitet.

Voltaren förresten, blir folk friskare av det? Om inte kan vi nog klassificera det som kvacksalva också.
Inläggslista • Tråd: Föregående • Nästa Svara • Citera • Redigera • PrenumereraRe: Pajjat ryggen. måste sluta cyklaPostat av: jerry_ej_inloggad
Skriven: igår 19:08

Kaffe är bra när man börjar bli yr utav Voltaren.

Jag brukar skölja ner V med K så har jag fart i magen hela dagen:-D
Inläggslista • Tråd: Föregående • Nästa Svara • Citera • PrenumereraRe: Pajjat ryggen. måste sluta cyklaPostat av: Jerry
Skriven: igår 19:10

jerry_ej_inloggad Skrev:
> Kaffe är bra när man börjar bli yr utav Voltaren.
>
> Jag brukar skölja ner V med K så har jag fart i
> magen hela dagen:-D

Och för min del hjälpte det inte ett smack!

---------------------
Time ... enough!

"Proud sponsor of Jomper 2005"
Inläggslista • Tråd: Föregående • Nästa Svara • Citera • PrenumereraRe: Pajjat ryggen. måste sluta cyklaPostat av: *micke*
Skriven: igår 19:27

Voltaren är finfina grejer. Särskilt i kombination med Paraflex (gärna Comp) :-)
Problemet är att få magen att hålla mer än en vecka :-/

<---------------------------->
LX reglage + bakväxel till salu

Sponsrar Jompers Vätternrunda 2005
Inläggslista • Tråd: Föregående • Nästa Svara • Citera • PrenumereraRe: Pajjat ryggen. måste sluta cyklaPostat av: Obed
Skriven: igår 19:48

Vet inte vad Paraflex är för något men det låter smarrigt ;) särskillt tilläggsnamnet "Comp" låter cykelrelaterat :D

Alkohol och Happy
Stewe Skrev:
> Mattias L Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hur många
> > alkoholförhärligande trådar har det varit på
> > Happy? Knappast så man kan prata om
> > överexponering, eller hur?
>
> -Jo, sammantaget med annan exponering: Vi kommer
> (förmodligen redan i år) tack vare det fantastiska
> EU snart ha sprit reklam i alla media, och
> sammanlagt kommer vi nog alla tycka att det blir
> för mycket.

men stewe, nu får du fundera lite. om det blir för mycket alkoholreklam i övrig media så är det väl BRA, i dina ögon, att happy är såpass självsanerat att det enda som innefattar alkohol är EN tråd av över 4000? tråden handlar väl om alkoholprat på happy och inte om det är vinreklam i en damtidning?

på så sätt tycker jag att happys skribenter tar ansvaret för vilka signaler som ges till ungdomarna (hur många av dem som nu läser här).

Alkohol och Happy
Ska på julbord med jobbet ikväll, vilket innebär gratis alkohol i viss mängd. De flesta tackar inte nej, men jag tar hellre en julmust eller vatten istället. Är inte nykterist, men dricker inte ofta. Föredrar att ha skoj utan sprit.

/Leo

Alkohol och Happy
Skönt, då var det avklarat.
Då ska jag få be att tipsa om några superflaskor lagom till helgen.

etikett_julol_stor.jpg

Huga! (Heaven & Hell är också 5 poängare).
10.jpg

Snyggaste julölkartongen på marknaden. Köp 24 så får du den på köpet.
BEER17.jpg

BELIEVE the hype!

Tillbaka
Topp