Alkohol och Happy

Alkohol och Happy
Istället för OT, skriver vi R18 om det behandlar ämnen ej lämpade för underåriga :)
Och fy skäms om de läser tråden som bara vi vuxna får läsa. Aja baja. Då blir det läggdags tidigt.
Och inga SPD på en vecka.
// Peter

Alkohol och Happy
Mattthisas: Absolut *hick* visst gör jag det *hick*...

Aaaaah, det var en go Whisky det där! Ojoj vad full jag blev!... raj,raj,raj,raj,raj,raj,rajraj. KOKO! ;)

Edit: Stisse: Sicken tur att jag inte använder SPD, hur ska du nu straffa mig?! ;)

Edit2: första editen blev fel... fel namn alltså...

Senast redigerad av en moderator:
Alkohol och Happy
Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det känns helt enkelt inte bra att ha bidragit till en positiv bild av alkohol på forumet.

Varför det? Alkolhol är väl en sak med såväl positiva som negativa aspekter. Varför framställa den annorlunda. Det är viktigt att vara saklig, att odla sunda alkoholvanor, så svenska ungdomar slutar skämma ut sig i utlandet.

Per

Alkohol och Happy
Newsboy skrev:

"Steelisreal!
Den där är fin du!
Jag avundas er nere vid kontinenten
som kan köpa god dansk billig öl.
Häruppe får vi nöja oss med licensbryggd
dyr smörja. Enda ljusningen är Konsums
Importerade Vestfyen 6-pack för 22spänn. "

Ja:-)
Jag fyllde på 3 st backar med Tuborg Classic nu i helgen.
Tråkigt nog så verkar storebror att ha svårt för att bestämma sig för om ska forsätta få vara med som fullvärdiga medlemmar i EU.
Tror ärligt talat att det inte alls handlar om folhälsa. Snarare är det så att Görans fruga gråter över att hennes dagis håller på att konka pga urusel försäljning i Skåne:-).

Vi får väl se vart det hela barkar.
Det kommer ju betydligt farligare saker över bron än sprit.
Medan Tull och Polis roar sig med att ta fast de som har lastat för mycket öl i lastbilen, så fraktas farligare substanser och folk som överhuvudtaget inte har i Sverige att göra, ganska fritt över bron.

ha det
Jan

Alkohol och Happy
Ett annat exempel saxat från Aftonbladet, dränk dina sorger.
angest.jpg

Den som placerade den annonsen hade nog inte koll på dagens rubriker.

Alkohol och Happy
Markus F Skrev:
> Jag trodde den här tråden skulle handla om dom
> inlägg man råkar göra på fredagskvällarna ;-)

LOL ;)

Per

Alkohol och Happy
Tänkte jag skulle hålla käft i resten av den här tråden, men nu gick det inte längre. Det kryper INTE ner i åldrarna! Det är bara mediapropaganda för att producera nyheter. Så, nu har jag sagt det. Puh.

Alkohol och Happy
Det var kul att så många har vädrat sina åsikter även kring känsliga frågor! Syftet med tråden var just att diskussionen skulle komma igång, och det har den ju gjort under dagen då jag har sysslat med annat. Jättekul!

Alkohol och Happy
Det verkar vara som så att de 16-åringar som hänger här på forumet och som normalt sett ska vara helt oförståndiga verkar vara fruktansvärt förståndiga. (De som yttrar sig verkar dricka ytterst måttligt, vilket är annat än vad jag gjorde i samma ålder.) Det måste bero på att vårt akademiska forum (medtag gärna formelsamling) inte tilltalar dem som inte tycker om nivån på diskussionerna. Det kan också vara så att eftersom det här är ett forum av sportkategori så är vi förmodligen underrepresenterade av de ungdomar som super till för jämnan eftersom träning och supa inte går så bra ihop. (Om någon som är under 18 och dricker ett par gånger i veckan svarar på det här så har jag förstås fel.)
Således hyser jag en förhoppning om att vi i Off-Topic märkta trådar kan diskutera sådant som vuxna människor gärna talar om (vi har t.ex. talat om vårdnadstvister) och att även unga människor kan ta del av det. Jag tror så pass mycket på de yngres mentala kapacitet (den är förmodligen mer vital än min egen) att de kan kritiskt granska och förstå utan att behöva ta allting som en uppmaning till att hejdlöst supa. Det är ganska svårt att dölja för någon oavsett åldersgrupp att det finns sprit i vårt samhälle och jag tror inte att man förhindrar någon från att bli alkolist genom att aldrig tala om sprit.

Visst jag kan hålla med om att det är ologiskt att diskutera whisky på ett cykelforum. Jag skulle nog höja på ögonbrynen om en tråd skulle diskutera vilket cigarettmärke som är bäst också. Nu chansar jag och säger att det dör fler i rökning än i alkolism, men jag skulle aldrig vilja förbjuda någon att prata om det här på forumet. (Jag skulle förstås tycka att de som cyklar och röker är loosers, men det är en helt annan femma.) Så, ni vet vart jag vill komma. Det finns ett citat av Voltaire som de flesta har hört ett par gånger men som jag tycker hör hemma på ett sådant här diskussionstorg, nämligen: "Jag håller inte med dig om det du säger. Men med mitt liv skulle jag försvara din rätt att säga det."

Om därmemot nio av tio trådar imorgon handlar om rökning skulle jag nog hellre hänga på ett annat cykelforum. Jag tror däremot inte att risken är så överhängande. Happy har funnits i 1½ år och vi har haft en tråd om whisky bland alla tusentals inlägg. Det är väl inte värt att riva upp himmel och jord över?

Sen vill jag även passa på att sända mina ursäkter till alla som eventuellt kan ha retat sig på övriga ironiska inlägg jag passat in i diskussionen. Det är inte så moget, men alltid litet roligt.

Det var mina 14 öre till diskussionen. Nu ska jag dricka mera té här på mitt fina hotell i Falun.

Alkohol och Happy
Allt detta snack får mig att tänka på en undersökning jag läste för något år sedan. Minns dock inte vad det hette eller vem som genomförde den varför vetenskaplighethen inte kan granteras. Med denna brasklapp noterad övergår vi till undersökningen.

Det som var poängen var att undersöka ungdomars och deras föräldrars syn på alkohol och varandras syn på alkohol. Den bild som då visar sig är att både barn och föräldrar vet bättre än vad "motparten" tror hur mycket den andra gruppen dricker, dvs undommarna vet ganska precis hur mycket föräldrarna dricker och tvärt om. Den beskrivning båda grupper ger av målet med drickandet är att "bli trevligare", "lättare att ta kontakt med andra", "dansar bättre" osv. Detta är den egna bilden och ungdommarna bild av föräldrarnas dickande, dock inte de vuxnas bild av ungdommarnas drickande som istället är att det handlar om att det är häftigt, förbjudet, uppror osv vilket alltså inte stämmer med ungdommarnas bild av sitt eget drickande.

Slutsatsen måste då bli att vuxna (vill inte räkna mig dit själv då jag nyligen lämnat tonåren) gärna ser ungdommars dickande som något helt skilt från vuxnas egna drickande och därmed som ett problem som inte skall hateras som den vuxna grannens ev. alkoholproblem. Med detta vill jag ha sagt att ev alkolholförskönande inlägg inte skall ses som en särkild fara för ungdommar utan att de allra flesta klarar av att disskutera alkoholens goda sidor utan att nämnvärt öka risken för alkoholism. Sedan är det min personliga uppfattning att de som ligger i farosonen knappast ängnar sig åt cykling och konditionsidrott i allmännhet och MTB i synnerhet utan att vara väl upplysta om riskerna med alkohol. Ingen här upplever väl dagen efter fylleslag utan en stor portion dålgt samvete.

Sedan vet vi att människor i kris lätt tar flykt till flaskan och och då inleder ett missbruk men det är knappast något som förvärras av en disskussion på detta forum då jag tror att många här hellre flyr till endorfinernas härlga och nyttiga rus.

Alkohol och Happy
Till Mathias:
Vi satt tydligen samtidigt och författade två inlägg med i stort sätt samma kärna även om jag är i Uppsala efter en middag och tre öl med några vänner....

Även jag tycker det är viktig att allas åsikter får höras, men disskuterar gärna även vilket vin som passar bra till spagetthi och ketchup eller någon mer välsmakande rätt.

Alkohol och Happy
Nu är den ju redan ordentligt lång den här tråden men jag kan ändå inte låta bli att bidra med lite sant Happyistiskt akademisk visdom.

Saxat ur en Nya Zeeländsk avhandling av Brendan Anstiss

- - -

This next graph is all about alcohol and drugs! Cross-country riders use slightly more legal supplements (Leppin, Powerade, Exceed etc) than downhill riders. But the downhillers make it up with the other stuff. They use more alcohol, marijuana, performance enhancing drugs (steroids), and other hard drugs (cocaine, psychedelic drugs etc). But over-all use of hard drugs is still pretty low.

image3.gif

This last graph gives percentages for involvement with the police. Again downhill riders are more likely to of been warned, arrested, and convicted (non-traffic offence). Only 2 of each type had been to prison. Amazing that almost 50% of downhill riders had at some time been officially warned by the police! Didn’t ask what they were warned or arrested for but given the previous data on drug use, this may make up a big proportion of it.

image4.gif

- - -

In summary, people who take risks in their sport are also more likely to take risks in their driving, alcohol and drug use, and criminal behaviour. There are always going to be exceptions, but as a whole, downhill mountain bikers (and high sensation seekers) are more likely to have a mountain bike accident, drive a car faster, drive while drunk, have a motor vehicle accident, use alcohol and drugs (but not cigarettes), and more likely to be involved with the bad side of the law!

- - -

Kan inte tänka mig att undanhålla det här heller (från samma avhandling):

Academic Research on Mountain Biking Mortality and Morbidity

Summary

In conclusion the research data obtained on the frequency and severity of injury as a result of a mountain biking accident varies widely depending on the population surveyed, the research design and the definitional criteria for injury cases. Using a retrospective design Chow et. al. (1993) found that 84 per cent of recreational mountain bike club members had received an injury in the preceding year. Using a similar methodology Kronisch and Rubin (1994) found a comparable injury rate of 85.7 per cent among competitive mountain bike club members. Among a select sample of competitive racers, Pfeiffer found injury rates of 90.5 per cent (Pfeiffer, 1993) and 88.5 per cent (Pfeiffer, 1994). Among observational studies at particular events and employing a stricter criteria of injury, Kronisch et. al. (1996) and Pfeiffer (Unpublished, 1995) reported injuries (as a percentage of overall race starters) of 0.40 per cent and 0.45 per cent respectively. There is considerable evidence to support the notion that downhill mountain biking is considerably more dangerous than cross-country mountain biking. The vast majority of injuries appear to be sustained when riders are negotiating either a downhill course or a downhill section of a course. It would thus be expected that exponents of the mountain biking discipline of downhill racing will report significantly more injuries than their cross-country counterparts. The current study provides epidemiological research on the prevalence and severity of injuries sustained by both downhill and cross-country mountain bikers. It also investigates the contribution of the personality characteristic of sensation seeking towards involvement in a variety of risky behaviours.

Alkohol och Happy
Förutom att vi tänkte lika så tillhör vi minoriteten på forumet som kör på en tysk cykel ser jag. :-)
För övrigt anser jag att ketchup inte har med spaghetti att göra.

Edit: Svar till inlägget ovan så är det det jag alltid misstänkt. Downhillare gillar att leva farligt, saknar spärrar och utsätter sig för mängder av onödiga risker. De dör garanterat i förtid också. Tacka vet jag oss sävliga korsländare som sakta masar oss genom naturen och andaktsfullt insuper naturens intryck på våra tändstickor till cyklar. Jag intygar gärna undersökningens äkthet genom att berätta att jag har inte varit i kontakt med polisen och det är för att jag stannar och luktar på smörblommorna längs Sörmlandsleden. Så det så.
bild(4).jpg

Alkohol och Happy
Tack för dagens skratt, erbe! Jag ska skriva ut den på overhead och lägga den till det övriga materialet på föräldramötena.

Beware of FS-bikes >8"! Ska varna alla ungdomar för feta hojar. Mardrömmen vore att de förleds av äldre FR-langare. Tobias/FROST - håll dig borta från ungdomen!

Tur att man bara har 4" bak, annars hade det nog blivit samtal hos chefen.

Alkohol och Happy
oxr Skrev:
>
> Beware of FS-bikes >8"! Ska varna alla ungdomar
> för feta hojar. Mardrömmen vore att de förleds av
> äldre FR-langare.

Aha, nu faller det på plats: en "pusher" är alltså en DH-åkare som släpar cyklen uppför backen!

Alkohol och Happy
oxr Skrev:
> Beware of FS-bikes >8"! Ska varna alla ungdomar
> för feta hojar. Mardrömmen vore att de förleds av
> äldre FR-langare. Tobias/FROST - håll dig borta
> från ungdomen!

Jag är på väg ned i FR-träsket, finns det avvänjningskliniker?

- Skaffat 5" slag bak
- Skaffat Saint vevparti
- Skaffat benskydd
- Rullat upprepat antal gånger utför Åreskutan utan att först trampat upp
- Igår blev jag stoppad av polisen medan jag cyklade*

*Konstapeln undrade om jag visste att det var förbjudet att cykla på trottoar. Vilket jag erkände mig veta. Han förstod mitt resonemang om att det är bättre att cykla där än bland bilarna. Det var väl kanske onödigt att cykla där när de hade trafikkontroll och polismannen stod på trottoaren...

Alkohol och Happy
Ja, sannolikheten att du ska bli varnad av polis bör öka med närmare 66 procent efter att du kört nerför Åreskutan, om jag läst tabellen rätt.

Det här bekräftas av att jag trampade upp innan jag rullade nerför Åreskutan, och jag har inte blivit stoppad av polisen.

Redan här har vi alltså ett statistiskt underlag som på ett tydligt och klart sätt visar att av de människor som ruller nerför Åreskutan löper de som inte trampat uppför betydligt större risk att få en varning av polisen. Det här är ett scoop, jag ska genast höra av mig till FoU-byrån.

Alkohol och Happy
DD idag: ;)

http://www.dalademokraten.com/Artic...1214165520_DD173/20041214165520_DD173.dbp.asp

"Polis grep tjuv på sonens cykel

[Falun] FALUN
En polisman i Falun greps på måndagskvällen en 20-årig man cyklande på hans 14-årige sons nystulna cykel. 20-åringen erkände och cykeln kunde lämnas tillbaka till sin ägare bara några minuter efter stölden.

Sonen ringde själv till fadern och berättade att cykeln försvunnit bara några minuter efter själva händelsen. De åkte sedan efter tjuven i ett försök att om möjligt hitta denne och cykeln.
De delade sedan upp sig så sonen till fots följde en gång- och cykelväg. Fadern tog i stället den vanliga vägen med bil och mötte då efter en kort stund 20-åringen på sonens cykel.
Cykeltjuven stoppades och förklarades gripen på stället. Polismannen kallade sedan på sina kolleger som såg till att anmälan upprättades och att alla formalia sköttes innan cykeln kunde återbördas till den rätte ägaren. "

Alkohol och Happy
En polisman i Falun greps på måndagskvällen, en 20-årig man cyklande på hans 14-årige sons nystulna cykel. 20-åringen erkände och cykeln kunde lämnas tillbaka till sin ägare bara några minuter efter stölden.

märk kommat, och varför polisen greps har jag inte en aning om, och är det inte lite ungt av en 20-åring att ha en 14-årig son? :-D

Alkohol och Happy
Jimmy Skrev:
> [...], och är det inte lite ungt av en
> 20-åring att ha en 14-årig son? :-D

Det går bara längre och längre ner i åldrarna.

Alkohol och Happy
Jimmy Skrev:

> märk kommat, och varför polisen greps har jag inte
> en aning om, och är det inte lite ungt av en
> 20-åring att ha en 14-årig son? :-D

Rätt och fel, du har naturligtvis rätt ia att enligt texten så greps polismannen. Sonen tillhör dock polismannen, det är helt korrekt med det refelxiva "hans" i detta fall. Hade det stått "sin" så hade det varit 20-åringen som varit fader.

Alkohol och Happy
*asgarv*

Urspårningen av den här tråden är den bästa på länge.

MatsS bor i Falun men att anklaga honom för att vara 20-åring är att gå på tok för långt. Tom frugan hanses säger att han har åldern mot sig ;)

Fast han har gått från Softtail till Univega SL-7 till Cannondale Jekyll under sommaren...

Alkohol och Happy
Det kan nog stämma det. Jag har ju snott en bashguard från Markus F som han inte fått tillbaka. Jag känner mig shockad av insikten. Jag får pumpa upp trycket i spvventilen så kanske jag återgår till mitt vanliga laglydiga jag.

The horst link made me do it...

/rikard

Alkohol och Happy
Oxr skrev: "Vilka happyiter med >8" bor i falun? Vem är den skyldige?"
Jag ska ge er en ledtråd: "Nu ska jag dricka mera té här på mitt fina hotell i Falun."

Alkohol och Happy
Har aldrig blivit tagen av polisen på cykel men väl hojat ifrån dom när jag + kumpan nånstans i 13-års-åldern pangade doror på nåt f t misshagligt hus. Som tur var skedde det här anno dazumal, då 8" fjädring och feta DH-riggar inte ens existerade i någons våtaste drömmar. Så det var en lätt sak att dra ifrån och lura bort farbror haffa i industriområdena på våra gamla hemmaskruvade hardtails. Numera har jag 6" som mest men är väl hyfsat laglydig för det mesta (nåja). Pangar inte doror längre iallafall...

Alkohol och Happy
...och i Finland kan man hoja runt rättså ostört när man är ute på bus med sin feta DH-rigg... så länge man håller sig ifrån grillkorv...

poliisit.jpg

Alkohol och Happy
TBone

"En polisman i Falun greps på måndagskvällen (då) en 20-årig man cyklande på hans 14-årige sons nystulna cykel."
skulle jag anse vara en mer korrekt skrift, men oavsett hur man vrider och vänder på det så verkar det ju faktiskt som om den 14-årige sonen precis har stulit en cykel som han senare blivit av med...

tycker nog allt att den där journalisten ska få sig en hemläxa :-D
men samtidigt vill jag inte påstå mig vara ngn expert på det svenska språket...

Alkohol och Happy
Har kanske missat om någon har påpekat det faktum att enligt texten är det fjortonåringen som har stulit cykeln... "...cyklande på hans 14-årige sons nystulna cykel". ;)

Edit: Faan, jag skrev för långsamt!

Alkohol och Happy
Jimmy Skrev:
>
> tycker nog allt att den där journalisten ska få
> sig en hemläxa :-D

Visst har du rätt i det. Det jag vände mig mot var tolkningen att 20-åringen skulle vara pappan till 14-åringen.

Alkohol och Happy
Jimmy Skrev:
> TBone
>
> "En polisman i Falun greps på måndagskvällen (då)
> en 20-årig man cyklande på hans 14-årige sons
> nystulna cykel."

En polisman greps [samtidigt som] en 20-årog man cyklade
på hans [polismannens] 14-årige sons nystulna cykel [stulen
från vem?]

> skulle jag anse vara en mer korrekt skrift, men
> oavsett hur man vrider och vänder på det så verkar
> det ju faktiskt som om den 14-årige sonen precis
> har stulit en cykel som han senare blivit av
> med...

Hehehehe

> tycker nog allt att den där journalisten ska få
> sig en hemläxa :-D

Japp!!!

> men samtidigt vill jag inte påstå mig vara ngn
> expert på det svenska språket...

Du är säkert mycket bättre på svenska språket än den
stackars jounralisten.

[hans] är ett possessivt pronomen.
[sin] är ett reflexivt pronomen.

Alkohol och Happy
erbe Skrev:
> Nu är den ju redan ordentligt lång den här tråden
> men jag kan ändå inte låta bli att bidra med lite
> sant Happyistiskt akademisk visdom.

Jag skulle vilja se SS-cyklister med i den där undersökningen...

Alkohol och Happy
Jag visste ju att de drack mer öl i Tyskland än i Sverige, men jag tyckte att det gick lite till överdrift då jag första gången i tyskland såg ett helt godståg med tankvagnar med "ÖL"...

Tillbaka
Topp