all mountain vs. freeride, vad ska jag köpa??

carl.josefsson

Aktiv medlem
Shit man blir inte klok på alla begrepp som används för att beskriva vad en hoj lämpar sig för. Ursäkta mig men vad xxx är det för skillnad på all mountain och freeride egentligen??
Jag behöver en hoj för att hojja runt i Gbg kring Änggården och Delsjön med. Men eftersom jag gillar att emellanåt spendera tid i luften och smälla på utför så kommer jag säkerligen även pröva lättare DH häromkring samt kanske Hemsedal till sommaren, eller som någon här uttryckte det "Aha! Hederlig Freeride och fritids-downhill!"
Så vad blir det?? en kulig FS som står pall för lite tryck och inte väger fläsk, har kollat runt lite och hojjar som klassas som all mountain av leverantören väger runt 14 kg medans en freeride hoj lätt passerar 17!! Så min fråga är egentligen hur mycket stryk tål en all mountain hoj typ Kona Dawg??? Hade varit grymt om man slapp släppa runt på en massa tunga kilon.

/Carl

AM- Cykla uppför och bomba nerför.
Freeride bombas primärt nedför och upp åker man helst med lift.

Enligt din beskrivning låter det som du ska ha nåt biffigt ur AM-sortimentet med runt 6" slag :) Inte alltför tungt men tål att smiskas rätt rejält.

Du behöver två hojar! En Coiler uppgraderad med en 66:a fram och en Poison Arsen AM med en AM SL i fronten.
Så det så! (nu kan tråden låsas)

Transition Dirtbag, Preston FR eller BottleRocket kanske. :D
Alla tre kommer tåla mer stryk än du orkar ge dem!

En Giant Reign trampas minst lika lätt som en Dawg och håller för lite FR-åkning. Inte exklusivast i samlingen, men ett safe bet. En FOX Float fram och du har den perfekta maskinen för att både trampa och droppa lite :-)

Precis som nämnt ovan så föreslår jag Transition Preston, Dirtbag eller Bottlerocket.
Jag kör en Dirtbag och den funkar fint att trampa runt trots sina 17kg, går att bygga den lättare oxå. Om du vill provcykla kan du höra av dig. Sen finns det ju två Preston i Gbg med, om du ber snällt kanske du får prova dom oxå :)

Aldrig fattat vitsen med en Preston. Varför skulle man vilja ha en kortslagig blyklump när det finns ramar som väger betydligt mindre mer mer slag och tål en jäkla massa spö ändå. T.ex. varför köpa en Preston när man kan köra Covert istället?

glitch: allt beror så klart på hur hårt man kör... Preston är byggd för att klara riktigt hård cykling, samt att den tar upp till 3.0 däck :)

Själv anser jag att jag kör ganska hårt, gillar helt enkelt att smiska skiten ur mina cyklar och då känns det skönt att ramen är byggd för detta.

Slutsats: Ska man bygga en hoj som är bra på allt tåls det att tänka flera ggr, jag försökte skaffa bara en hoj men insåg till slut att jag inte klarar mig med en "kompromis-cykel" vilket det ju då blir, en cykel som inte är bäst på något men klarar av att gör allt typ...

Det beror helt på hur du är som cyklist. Det finns folk som är snabba uppför på tunga hojjar och de finns de som är snabba utför på lätta hojjar.

Har du teknik nog att köra smooth utför så är det inte alls fel med en lätt hoj. Är du mindre smooth så får du bära lite mer uppför istället. Tar du bara liften skulle jag gå på något av det lite större. Troiligen en ren DH-maskin.

I götelaborg, eller Polen som det egentligen heter så är det väldigt inne att köra feta tunga hojjar. Och det är ju dessa människor du troligen kommer cykla med så det kanske itne är helt fel.

Men det är ju garanterat 5 år efter den dag du kommer upp till storstan...

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch: allt beror så klart på hur hårt man
> kör... Preston är byggd för att klara riktigt
> hård cykling, samt att den tar upp till 3.0 däck
> :)
>

Rätt mig om jag har fel, men om man kör hårt som du så fint uttrycker det så vill man väl gärna ha lite mer slaglängd säg 6" bak eller så? Preston har 120mm vilket känns fjuttigt. Visst den var väl tuff när den lanserades då det inte fanns så många hojar i mellansegmentet men i dagsläget finns massor med 5-6" hojar som är avsevärt lättare och tål en massa stryk. Alltås ser jag inte vitsen med den. Kan jag välja på en hoj som är lättare, har mer slag, och är minst lika lätttrampad och håller lika mycket tar jag ju hellre det. Men som Ville säger, det kanske är en Göteborgsgrej. ;-)

Det räcker utmärkt med Prestons 120mm bak tycker jag, sitter det en bra dämpare på blir den minst lika smisktålig som cyklar med mindre lyckade baksvingskonstruktioner & 6-8 tumfjädringsväg... :-/

glitch skrev:
> Rätt mig om jag har fel, men om man kör hårt
> som du så fint uttrycker det så vill man väl
> gärna ha lite mer slaglängd säg 6" bak eller
> så? Preston har 120mm vilket känns fjuttigt.
> Visst den var väl tuff när den lanserades då
> det inte fanns så många hojar i mellansegmentet
> men i dagsläget finns massor med 5-6" hojar som
> är avsevärt lättare och tål en massa stryk.
> Alltås ser jag inte vitsen med den. Kan jag
> välja på en hoj som är lättare, har mer slag,
> och är minst lika lätttrampad och håller lika
> mycket tar jag ju hellre det. Men som Ville
> säger, det kanske är en Göteborgsgrej. ;-)

Rätta mig om jag har fel, men det finns väl fler parametrar än slaglängd och vikt som är av vikt? T ex geometri?

(säger jag som precis har köpt en 6.2 kg tung ram med 10" slag... =))

Och göteborgsgrejen är f.ö. hardtails med abnormt långa framgafflar.

PontusL skrev:

> (säger jag som precis har köpt en 6.2 kg tung
> ram med 10" slag... =))

va? vad? visa?

Sam skrev:
> Gäsp... ingen som vill +1:a mitt tips på en
> cannondale Prophet?

+1 på Prophet, den e grym faktiskt! Dock ser den vansinnigt spinkig ut jämfört med andra nämnda hojjar.

Morfum skrev:
> PontusL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > (säger jag som precis har köpt en 6.2 kg tung
> > ram med 10" slag... =))
>
> va? vad? visa?

Hihi jag vet jag vet :)

Morfum skrev:
> va? vad? visa?

Snart så.. Måste bara gaffla till mig en gaffel!

glitch: vilken hoj rekomenderade du da? Min Dirtbag med en ganska tung Roco TsT R där bak väger ca 4.5 kg, inte så tungt tycker jag :)

PontusL skrev:
> Rätta mig om jag har fel, men det finns väl fler
> parametrar än slaglängd och vikt som är av
> vikt? T ex geometri?
>

Givetvis, tycker bara att Preston känns lite förlegad med tanke på vad som finns tillgängligt idag.

> Och göteborgsgrejen är f.ö. hardtails med
> abnormt långa framgafflar.

Helt klart :)

glitch skrev:
> Givetvis, tycker bara att Preston känns lite
> förlegad med tanke på vad som finns
> tillgängligt idag.

Mmm, kanske. Jag kan iofs tänka mig att det kan vara trevligt med en kortslagig hoj med friåkningsgeometri för att få lite känslan av blandning mellan göteborgs-HT och fullgung. (ska väl tilläggas dock att jag inte testat Prestonen). Transition kör ju lite det konceptet med sin Double också fast där är det ju förstås de (åldrande?) dörtkillarna som är målgruppen..

Senast redigerad av en moderator:
Grymma tips det tackar man för, Cannodalen är ifs bara för ful. Transition verkar onekligen göra rätt fräcka hojjar men det faller lite utanför min budget på $1500-2000. En Bottle Rocket skulle hamna på $3500 och det fixar inte jag, inte ens kungen skulle kunna pruta så mycket. Man får väl helt enkelt se vad man springer på i californien under jullovet, men det lutar klart mot en Kona Dawg för tillfället (coilern har ngt nytt system på bakfjädringen som verkar skumt/struligt och sedan så väger den lite för mkt...)då jag fått kontakt med en LBS i San Diego som iofs även säljer transition, så vem vet.... Jagar även en annan LBS som säljer Santa Cruz, Giant och Diamondback

/Carl

Santa Cruze säljs väl inte i sverige just nu va jag vet utan Norge är väl närmsta ställe?

Men för fasen ska du till "Calli" så tjacka en valfri Transition över disk där!

Vad är det som gör dom där Transition-hojjarna så fantastiska. Alltså, ingen sarkasam utan stilla nyfikenhet.
Dawg:en hamnar alltid på efterkälken i testerna jag har läst, plus att jag inte riktigt tyckte om den när jag provcyklade. Det finns bättre alternativ i klassen för pengen...

Jag skulle kunna berätta det för dig kakan fast då måste jag ju ha ihjäl dig efteråt ;)

Om du vågar hojja med plattisar så skulle du kunna få prova någon av mina "Transor" någon dag :)

Speedgoat.com skickar fraktfritt inom US om du tänker plocka hem något som de säljer.

För övrigt klarar man sig rätt bra på en Ghost med yttepyttigt slag både fram å bak om tekniken är den rätta.
Kolla in Herr Peter som är en mästercyklist på vilken cykel han än sitter på:
12586738.jpg ht=425

Dick skrev:
> Speedgoat.com skickar fraktfritt inom US om du
> tänker plocka hem något som de säljer.
>
> För övrigt klarar man sig rätt bra på en Ghost
> med yttepyttigt slag både fram å bak om tekniken
> är den rätta.
> Kolla in Herr Peter som är en mästercyklist på
> vilken cykel han än sitter på:
>

Men vänta nu!?!?...Sådär kan du ju inte säga..är itne du från göteborg?..Du skall ju fram,häva tyngre hojjar och mer slag..;-)

Cakeman skrev:
> Vad är det som gör dom där Transition-hojjarna
> så fantastiska. Alltså, ingen sarkasam utan
> stilla nyfikenhet.
> Dawg:en hamnar alltid på efterkälken i testerna
> jag har läst, plus att jag inte riktigt tyckte om
> den när jag provcyklade. Det finns bättre
> alternativ i klassen för pengen...

Man brukar ju alltid höra att Kona ger bra cykel för pengen, så vad är det för allternativ som är bättre i prisklassen 1500-2000 dollars?? man har ju lite tid kvar att jaga LBS:er i södra Californien... Hade tänkt besöka typ två LBS:er som säljer lite olika märken för provkörning och se vilken hoj som känns bäst. Ska även kolla in speadgoat

/Carl

Fässberg skrev:
> glitch: vilken hoj rekomenderade du da? Min
> Dirtbag med en ganska tung Roco TsT R där bak
> väger ca 4.5 kg, inte så tungt tycker jag :)

Jomen hade jag friiiiiirajdat mer så hade jag säkert valt en Dirtbag. Hade jag kört mer XC/Trail/AM hade jag inte behövt en superbiffig ram och då hade jag köpt en Covert som är lättare och dessutom har mer slag än Preston. Vafanken ska jag då med en Preston till?

Fässberg skrev:
> Men glitch, det är ju inte du som ska ha en hoj
> nu :)

Damn! Det hade jag missat. Blev äntligen klart gällande ett nyy jobberbjudande idag så jag trodde jag skulle få köpa en till ;-)

carl.josefsson skrev:
> Man brukar ju alltid höra att Kona ger bra cykel
> för pengen, så vad är det för allternativ som
> är bättre i prisklassen 1500-2000 dollars?? man
> har ju lite tid kvar att jaga LBS:er i södra
> Californien... Hade tänkt besöka typ två LBS:er
> som säljer lite olika märken för provkörning
> och se vilken hoj som känns bäst. Ska även
> kolla in speadgoat
>
> /Carl

Specialized Pitch! Den verkar rätt prisvärd. Som en Enduro SL fast billig(are). Givetvis har jag ju inte testat själv, men kan intyga att gamla enduron är mycket trevlig (förutom att kedjestaget går av för somliga då...)

Edit: 2050 dollars för Comp-varianten, nästan inom budgeten: http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=34146

Preston FR är nog en väldigt lämplig hojj om:

- Man vill ha en hojj med frirajd geometri (67.5 styrvinkel och superkorta kedjestag 16.85")
- Vill ha lite mindre slaglängd (120 mm)
- Hutlöst mycket utrymme för däck

samtidigt som cykeln ska hålla för någon som ofta har sönder sina saker av olika anledningar. Man kanske väger mycket, har dålig teknik eller som jag en kombination av båda.

Om det här är parametrar som spelar in och ska uppfyllas vid val av cykel finns det inte många ramar att välja på. Preston FR är faktiskt den enda jag kan komma på?

//D

Jag tycker man ska provköra Prestons 120mm innan man säger att det inte räcker åtminstonde...? Min Preston funkar förträffligt i DH-cupbacken på Ekerö om det inte vara för min sopiga teknik.. cykeln räcker till mycket mer :-/
Fast i Göt-la-borg brukar det väl räcka med enbart framdämning så 120mm bak lär väl vara overkill så det står härliga till isf ?

PontusL skrev:
> Specialized Pitch! Den verkar rätt prisvärd. Som
> en Enduro SL fast billig(are). Givetvis har jag ju
> inte testat själv, men kan intyga att gamla
> enduron är mycket trevlig (förutom att
> kedjestaget går av för somliga då...)
>
> Edit: 2050 dollars för Comp-varianten, nästan
> inom budgeten:
> http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=34146

Tackar för tipset, det var ju lätt det snyggaset alternativet hittills och det är ju inte helt oviktigt. Men hur är specen SRAM X-5 är det inte lite kasst?? Kan även tillägga att jag väger in på lätta 72kg så någon tjockis det är jag inte.....

/C

Little Stereo skrev:
> Jag tycker man ska provköra Prestons 120mm innan
> man säger att det inte räcker åtminstonde...?
> Min Preston funkar förträffligt i DH-cupbacken
> på Ekerö om det inte vara för min sopiga
> teknik.. cykeln räcker till mycket mer :-/

Vad menas med att en cykel räcker till för en backe?

Tillbaka
Topp