All road vs racer

All road vs racer
Schysst! Vi ska åka och kolla på den i Stockholmsområdet imorgon eller söndag.

Geometrin ser ut att vara något mer racing fokuserad med lägre stack och högre reach än vad vi kikat på honom, mer likt den Bianchi Sprint som jag har. Men han får väl sätta sig på den och se hur det känns! Han hade testat någon mer racing fokuserad ram utan mig, hade varit en BMC teammachine, men redan efter 10 min provkörning hade han ont i ryggen lät det som, kan väl vara ovana också.

Att cykeln passar honom är det viktigaste. Trots ett bra pris blir det en dålig affär om så inte är fallet. Vissa som gör bike fits tar fram mått för en cykel som bör passa. Det skulle kunna vara en väg för er att gå. De besvär han upplevde med ryggen kan vara ovana, men även stelhet eller annat.

Om ni åker till XXL tänk på att kompetensnivån mellan säljarna skiljer stort. Har man själv tillräckligt goda förkunskaper brukar det ganska snabbt märkas vem som har koll och inte.

All road vs racer
Att cykeln passar honom är det viktigaste. Trots ett bra pris blir det en dålig affär om så inte är fallet. Vissa som gör bike fits tar fram mått för en cykel som bör passa. Det skulle kunna vara en väg för er att gå. De besvär han upplevde med ryggen kan vara ovana, men även stelhet eller annat.

Om ni åker till XXL tänk på att kompetensnivån mellan säljarna skiljer stort. Har man själv tillräckligt goda förkunskaper brukar det ganska snabbt märkas vem som har koll och inte.
Vi var inne tidigt på dagen och kikade. Ridleyn kändes något mer racefokuserad för att vara optimal för honom, tyvärr.

Var inne på cykelbutiken bredvid och han testade en BH Quartz och Trek Emonda. Verkade som han gillade båda rätt bra, även om Emondan är utanför hans budget så pratade vi i att vänta och se om det kommer ut något liknande till hösten på begagnatmarknaden. För jäkla tråkig färg på årets modell tycker jag själv, men han tyckte den var clean så… Quartzn tyckte han kändes bra med och den var nedsatt till 16,500. Jag har själv bara haft kolfiber men har bekanta som är supernöjd med sina aluramar och tror det är en bra start för honom, fast han verkar vilja vänta och kika begagnat. Nu har vi ju en modell geometri han gillar i alla fall :) :)

All road vs racer
Jo, Fenix är ganska racig, även om man har ett antal spacers under stammen.

c4f23570-d3ee-4224-8ea0-3c6dd7be9eba-jpeg.544315

Snygg, ser snabb ut.

All road vs racer
Vi var inne tidigt på dagen och kikade. Ridleyn kändes något mer racefokuserad för att vara optimal för honom, tyvärr.

Var inne på cykelbutiken bredvid och han testade en BH Quartz och Trek Emonda. Verkade som han gillade båda rätt bra, även om Emondan är utanför hans budget så pratade vi i att vänta och se om det kommer ut något liknande till hösten på begagnatmarknaden. För jäkla tråkig färg på årets modell tycker jag själv, men han tyckte den var clean så… Quartzn tyckte han kändes bra med och den var nedsatt till 16,500. Jag har själv bara haft kolfiber men har bekanta som är supernöjd med sina aluramar och tror det är en bra start för honom, fast han verkar vilja vänta och kika begagnat. Nu har vi ju en modell geometri han gillar i alla fall :) :)

Kul!

Nu när ni har två cyklar som han gillar så kanske följande länk är till hjälp om ni hittar något annat och vill jämföra dess geometri mot dem.

All road vs racer
Nu är cykeln inköpt, fick sms imorse.

Har inte varit med honom men han hade varit in i 3(!) olika butiker på vägen upp till Norrland i onsdags. Båda hade Bianchi Infinito han ville testa dock i storleken större. Han är lika lång som jag 177 cm med 78 cm i grenmått. Första två butikerna tyckte han skulle ha 55 och absolut inte mindre, han vet ju att jag har 53 i min Sprint så han avvaktade och sista butiken han var in i hade en i storlek 53, vilket han tyckte kändes bäst. Konstaterade att han spräckte ju budgeten rejält… Men han verkade nöjd :) :)

All road vs racer
Nu är cykeln inköpt, fick sms imorse.
Hoppas att han blir nöjd

Han är lika lång som jag 177 cm med 78 cm i grenmått.
Tabellrekommendationen för en racercykel åt en cyklist med de proportionerna är
Stack 53-54,5 cm och reach 37-38,5 cm

sista butiken han var in i hade en i storlek 53, vilket han tyckte kändes bäst.
Enl den geotabell jag har lyckats hitta för Bianchi Infinito verkar strl 53 passa in bra på tabellrekommendationen, 1-2 cm högre stack kan vara bekvämt.

Konstaterade att han spräckte ju budgeten rejält…
Spräcka cykelköparbudgetar gissar jag att de flesta här har gjort, åtminstone har jag gjort det!
Men han verkade nöjd :) :)
Hoppas att han fortsätter att vara nöjd med sitt cykelköp.

Senast ändrad:
All road vs racer

Enl den geotabell jag har lyckats hitta för Bianchi Infinito verkar strl 53 passa in bra på tabellrekommendationen, 1-2 cm högre stack kan vara bekvämt.

Intressant, vad är det här för tabellrekommendationer? Provcyklade en Infinito själv imorse, måste erkänna att jag blev sugen själv på att sälja sprinten! Fast blir nog en Canyon Ultimate i slutändan om deras nya ram verkar nice, har uppskattat skivbromsarnas precision när vi kört i klunga.

All road vs racer
Hoppas att han blir nöjd

Spräcka cykelköparbudgetar gissar jag att de flesta här har gjort, åtminstone har jag gjort det!

Hoppas att han fortsätter att vara nöjd med sitt cykelköp.

Hoppas OK att jag lånar tråden här! Har samma mått även jag (eller är 178cm för att vara exakt men samma benlängd). Bikester säljer Wilier GTR Team nu för ett nedsänkt pris och jag har tänkt slå till - om ingen tror att det är något konstigt med en så billig kolfiber.

Bikester ger dock rekommendationen storlek "52" medan när jag kollar på geometrin så ligger den väldigt stort utifrån de guides som ges här. Tror ni 50 kan vara en bättre storlek?

Försäljningssida https://www.bikester.se/wilier-gtr-team-rim-105-M1188428.html?vgid=G1755431
Geometri https://wilier.com/en/my2023/int/endurance-bikes/road-bikes/gtr-team

All road vs racer
Hoppas OK att jag lånar tråden här! Har samma mått även jag (eller är 178cm för att vara exakt men samma benlängd). Bikester säljer Wilier GTR Team nu för ett nedsänkt pris och jag har tänkt slå till - om ingen tror att det är något konstigt med en så billig kolfiber.

Bikester ger dock rekommendationen storlek "52" medan när jag kollar på geometrin så ligger den väldigt stort utifrån de guides som ges här. Tror ni 50 kan vara en bättre storlek?

Försäljningssida https://www.bikester.se/wilier-gtr-team-rim-105-M1188428.html?vgid=G1755431
Geometri https://wilier.com/en/my2023/int/endurance-bikes/road-bikes/gtr-team
Låna på :)

Har inte stenkoll men väldigt udda storlek angivelse tycker jag, utifrån geometritabellen tror jag de har vridit på siffrorna så 50 i bikesters storlek är Medium, alltså mätt på höjden, vilket jag hade sagt är en storlek 54 och tagit den på längdmåttet. 54 har varit de storlekar som dels jag själv kollade på och även min vän. (Hoppas detta stycke låter vettigt?)

Wilier är ett välkänt märke, har gjort den lättaste serieproducerade cykeln någonsin om jag minns rätt. Ge sig in på att bedöma hur nivån på deras kolfiber är i en specifik ram känns svajigt, antar att man får lita lite på att de vill ha ett starkt varumärke.

Tycker det ser ut som en kanondeal och hade tipsat vännen om det ifall jag hade sett detta. Det är dumt att inte kunna prova först dock, rätt storlek och fit är viktigare än något annat!

All road vs racer
Låna på :)

Har inte stenkoll men väldigt udda storlek angivelse tycker jag, utifrån geometritabellen tror jag de har vridit på siffrorna så 50 i bikesters storlek är Medium, alltså mätt på höjden, vilket jag hade sagt är en storlek 54 och tagit den på längdmåttet. 54 har varit de storlekar som dels jag själv kollade på och även min vän. (Hoppas detta stycke låter vettigt?)

Wilier är ett välkänt märke, har gjort den lättaste serieproducerade cykeln någonsin om jag minns rätt. Ge sig in på att bedöma hur nivån på deras kolfiber är i en specifik ram känns svajigt, antar att man får lita lite på att de vill ha ett starkt varumärke.

Tycker det ser ut som en kanondeal och hade tipsat vännen om det ifall jag hade sett detta. Det är dumt att inte kunna prova först dock, rätt storlek och fit är viktigare än något annat!

Tack för svar! Härligt att märket/modellen verkar vettigt, har aldrig hört om det själv förut.

Är inte helt med på ditt storleksresonemang dock, som var min egentliga fråga?

All road vs racer
Är du säker på att du har mätt innerbenen korrekt? Det kan vara lite knepigt att mäta själv med stor felmarginal som följd. Att jag frågar är för att jag får upp en "varning" när jag knappar in din längd och ditt benmått i Wiliers storleksuträknare.

All road vs racer
Tillbaka
Topp