Alla cyklister är onda!

Hot Chili

Ny medlem
Alla cyklister är onda!
Och alla vet det!

<http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=443935>

Las även : Tyck till!

En liten smakprov?

Äntligen!!
inlägg av: Sigge 2008-09-09 13:59
De va fanimej på tiden att städernas värsta syndare åker dit!!
Jag kör kollektivtrafik i denna stan,och vet inte hur många jag ger en andra chans i livet varje dag...Det gör jag genom och bromsa mitt 40 ton tunga fordon så mycket det går..
Vissa kommer på såna här riktiga mountainbike med både hjälm och skyddsutrustning,typ som nåt Tour De France i full fart mitt inne i stan.
Nä detta va det absolut bästa jag läst idag.
Tack för hjälpen polisen! Farliga hjul

inlägg av: Lasse 2008-09-09 12:48
Det ligger fler offer för cyklister än för skjutvapen på våra kyrkogårdar…

Eller ska vi döpa tråden till : Einstein bor i Götlaborg! Blir det OT då?

Senast redigerad av en moderator:
Alla cyklister är onda!
Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> inlägg av: Lasse 2008-09-09 12:48
> Det ligger fler offer för cyklister än för
> skjutvapen på våra kyrkogårdar…

Shit, tänk om vapenutvecklarna får nys om detta, tredje världskriget kommer bli helt galet!

Alla cyklister är onda!
Fast det är ju många som beter sig som idioter på sina cyklar. Jag tror inte folk har koll på trafikreglerna, eller så skiter de i dem.
/J

Alla cyklister är onda!
Hum någon tycks dra alla över en gräns "städernas största syndare"?
Asså alla som cyklar är inte så här, finns ju folk på två hjul som är lite av disträ och tänker inte på att det finns cykelbana och rödljusen etc. men ta ett lugnt. hitta något annat att klaga över.

Alla cyklister är onda!
bigmollo skrev:
> Fast det är ju många som beter sig som idioter
> på sina cyklar.

Ungefär så här:

"Han berättar om en incident nyligen då en fotgängare gick på trottoaren och blev påkörd av en cyklist.

- Cyklisten blev förbannad och skällde på fotgängaren, men vi vill att fotgängare ska kunna gå säkert."

Alla cyklister är onda!
Så, nu har jag gjort mitt eget inlägg till GP:

Behandla cyklisterna som det alltid gjorts, som paria! Det är inget eget trafikslag utan får gott hålla sig till den lilla plats som de blir tilldelade vid sidan av vägen bredvid parkerade bilar eller på gångbanan. Varför ska skulle de ha en egen cykelväg, tror de att de är speciella på något sätt?

Alla cyklister är onda!
matthekat skrev:
> Polisen gör ju helt rätt. Varför ska det vara
> en rättighet för cyklister att bete sig som
> fullständiga idioter i trafiken?

Min reaktion också, skitbra att polisen visar klart och tydligt att reglerna skall följas.

Samtidigt tycker jag man i flera fall måste göra det lättare för cyklisten att följa dem, man skall inte behöva cykla ordentliga omvägar för att köra på cykelbanan eller helt plötsligt upptäcka att cykelbanan tar slut i ingenstans och man faktiskt hamnar på en gångbana.

Alla cyklister är onda!
bigmollo skrev:
> på sina cyklar. Jag tror inte folk har koll på
> trafikreglerna, eller så skiter de i dem.
> /J

Helt rätt. Och varför skall det vara mer okej för cyklister att bryta mot lagen än för bilister, med tanke på hur lagarna ser ut idag? Vad jag ser varje dag är cyklister minst 100 ggr "bättre" på att bryta mot lagarna än bilister - inte konstigt att icke-cyklister blir förbannade.

Alla cyklister är onda!
nenja skrev:
> Samtidigt tycker jag man i flera fall måste göra
> det lättare för cyklisten att följa dem, man
> skall inte behöva cykla ordentliga omvägar för
> att köra på cykelbanan eller helt plötsligt
> upptäcka att cykelbanan tar slut i ingenstans och
> man faktiskt hamnar på en gångbana.

Visst, det skall vara lätt att göra rätt!
Rödljuskörningar är väl oftast resultatet av medveten anarki, men ofta hamnar man ju på konstiga ställen i trafiken bara för att en cykelbana upphör, svänger för tvärt eller korsas av ett gångstråk lite lustigt.

Alla cyklister är onda!
En av kommentarerna:

Inlägg av: Gångtrafikant 2008-09-09 13:25
-----------------------------------------------
Tack Polisen. Äntligen! Alla dessa cyklister som tror sig vara bättre än alla andra - och tror att de kan göra precis som de vill...
Faktum är att cyklister är riktiga klimatförstörare. En cyklist andas ungefär 10 ggr så mycket som en person som går lugnt eller är sitter still. Alltså släpper den personen ut 10 ggr mer koldioxid också! Så låt cyklisterna stanna hemma!

Öhhh...är han/hon allvarlig? Jag kan inte hitta någon ironi iaf. Undra på att miljötänket har svårt att slå igenom ibland.

Annars kan jag hålla med om att man bör köra enligt trafikreglerna, men ibland är det väldigt svårt att göra inne i centrum (underlättas iofs ofta av att köra bland bilarna).

Alla cyklister är onda!
Fascinerande att se cykelhatet bland de som som kommenterat på GP. Men anonyma kommentarer utan inloggning gör ju att man kan hata under olika namn. Undrar vad de skulle sagt om det varit en artikel om bilister som fastnat i bengens trål. "kan inte polisen göra något vettigt och ta fast riktiga brottslingar istället för att trakassera hederliga bilister" är min gissning.

Men polisen gör helt rätt som rensar upp lite grann i trafiken. Det borde göras oftare. Jag tror inte det är många som inte känner till att de inte får cykla på trottoarer/mot rött/enkelriktat osv. Det är bara de vanliga "men jag skall bara/det gör ju inget om jag.../jag har ju så bra koll..."-ursäkterna.

Alla cyklister är onda!
Finnen skrev:
> En av kommentarerna:
>
> Inlägg av: Gångtrafikant 2008-09-09 13:25
> -----------------------------------------------
> Tack Polisen. Äntligen! Alla dessa cyklister som
> tror sig vara bättre än alla andra - och tror
> att de kan göra precis som de vill...
> Faktum är att cyklister är riktiga
> klimatförstörare. En cyklist andas ungefär 10
> ggr så mycket som en person som går lugnt eller
> är sitter still. Alltså släpper den personen ut
> 10 ggr mer koldioxid också! Så låt cyklisterna
> stanna hemma!
>
>
> Öhhh...är han/hon allvarlig? Jag kan inte hitta
> någon ironi iaf. Undra på att miljötänket har
> svårt att slå igenom ibland.

Okunskap eller desinformation? Man vet aldrig så noga. Men det felaktiga argumentet ser man då och då. Men med tanke på att det oftast kommer från folk som vill påstå att cykling inte är miljövänligt så har jag börjat tolka det som ren desinformation.

Visst kan man argumentera för att cyklisters ökade energibehov indirekt ger ökade utsläpp av fossil koldioxid från produktionen, men det är ändå ganska lite. Utandningsluften är ju tämligen irrelevant eftersom kroppen drivs av förnyelsebara energikällor. Så länga man äter kål, och inte kol. :)

Alla cyklister är onda!
matthekat skrev:
> rikard: "Alla cyklister äro onda!"?

predikatsfyllnad när den är som bäst!

Alla cyklister är onda!
rikard skrev:
> Sen är det där med språkets förfall,
> pluralform för bövelen.

Jag är invandrare, jag kan göra så ;-p Men jag ändrade det för husfridens skull.

Senast redigerad av en moderator:
Alla cyklister är onda!
nenja skrev:
> Hot Chili skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inlägg av: Lasse 2008-09-09 12:48
> > Det ligger fler offer för cyklister än för
> > skjutvapen på våra kyrkogårdar…
>
>
> Shit, tänk om vapenutvecklarna får nys om detta,
> tredje världskriget kommer bli helt galet!

hahah

Alla cyklister är onda!
Ringklocka hur många har detta? (Träningshojar) Jag menar om jag Cyklar från stan ut till skogen då kan dom plocka 500kr varje gång på mig.

Alla cyklister är onda!
Jag skulle inte komma fram till skogen utan min ringklocka. Den är ungefär lika viktig som broms, om man skall gå efter straffsatserna iaf.

Alla cyklister är onda!
"Ditt inlägg kommer inte att synas på grund av att det innehåller ord som kan uppfattas som olämpliga i sammanhanget. Ansvariga på redaktionen avgör om inlägget ska synas eller ej. "

*Grr morrr..*

Hänvisa till artikeln om cykelvägar i DN(?) någon?

Alla cyklister är onda!
Dr. No har gjort en analys över alla de onda människorna som inte kör bil i stan.

--------
Miljömedvetna?
inlägg av: Dr. No 2008-09-09 15:06
Lite roligt att man kallar cyklister för miljömedvetna och hälsomedvetna, när det rätta ordet för dessa människor är Snåljåp!
--------

Alla cyklister är onda!
bigmollo skrev:
> på sina cyklar. Jag tror inte folk har koll på
> trafikreglerna, eller så skiter de i dem.
>
Kan faktiskt hålla med om det, det händer att det kommer cykelpendlare hemmavid på huvudleden och hindrar trafiken trots att det finns en cykelväg precis brevid.

Alla cyklister är onda!
Jag har både bilpendlat och cykelpendlat.. Väldigt sällan man blir upprörd eller ser cyklister uppföra sig illa när man cyklar.
Visst är det galet många som cyklar mot rött, även jag. Av två orsaker, slippa stanna och trycka och för att bilisterna som kommer senare skall slippa stanna för att man tryckt. Med andra ord oftast med omtake för bilisterna. Dessutom miljövänligt!
Största problemet är väl att det är otydliga cykelvägar inne i göteborg och ibland inga alls.. Kan man inte bötfälla stadsplanerarna istället för cyklister som försöker ta sig fram på ofarbara vägar.

När jag kör bil däremot är det ju som rena brottningsmatchen i pendeltid. Över älsvborgsbron i gbg ser man mellan 5 och 10 farliga situationer orsakade av stressade och upprörda människor varje resa över i rusningstid!
Känns mest som ett sätt att bättra på kaffekassan hos polisen att ge sig på cyklister.
Jag har aldrig upplevt att det är speciellt farligt att framföra sig på cykel i stan, bara man är medveten om att ingen ser eller hör dig.

Alla cyklister är onda!
Tänk er frukostbordet i en vanlig familj där barnen skall traska själva till skolan.

-Snälla barn se upp för dessa cykelligister som cyklar mot enkelriktat och mot rött.

Jag kan i min vildaste fantasi inte se den bilden framför mig.

Våran skola har dock gått ut med en uppmaning att inte låta barnen cykla till skolan förrän de går i femman (fyran förrut) pga bilsituationen runt skolan.

Ja ja cyklar bryter mot reglar, men ALLA bryter mot regler. Fotgängare går mot rött, cyklister kör mot rött, bilar kör mot rött, bilar kör för fort på 30-sträckor osv osv. Det finns ett allmänt regelbrytande i trafiken. Vissa av dessa regelbrytningar leder till att människor skadas och dör. Vad ska man då prioritera?

Alla cyklister är onda!
Men väldigt många cyklister är jäkligt arroganta och tar inte att dom faktiskt är på ett fordon i trafiken på allvar.
Tillsammans med alla jävla skoter-mopeder.

Kan inte tv-programmet Griniga gamla gubbar starta igen....

Alla cyklister är onda!
Det vore intressant att veta varför just cykeln gör fler människor till trafikkriminella jmf med andra fordon? För så är det väl? Va? Svaret kanske tangerar frågan om varför vi gillar att cykla. Brrrr... Kan inte någon göra något, tex en forskare?

Alla cyklister är onda!
cactuz skrev:
> Jag skulle kunna käka en karta över Göteborg
> och sedan skita ut en bättre stadsplanering än
> nuvarande.

Dagens inlägg, efter detta kunde ni gott låst tråden! :-)

Stadsplaneringen map anpassning för cyklister är riktigt usel, Nenja och Dabac var ju också inne på detta tidigare. Visserligen ger detta inte rätten att cykla hur som helst, men något lite förmildrande omständigheter borde det ju vara i alla fall.
Jag vet ju själv vid vilka tillfällen eller snarare platser i stan som jag begår de omtalade regelbrotten på.
Ett exempel är i början på Danska vägen från St Sigfridsplan där man får korsa vägen 2 ggr bara för att cykelbanan plötsligt övergår till enbart gångväg, för att 200m senare (på samma sida vägen) fortsätta igen, då är det jävligt lätt att cykla dessa 200m på gångbanan.
Rödljuskörning blir man tex sugen på vid Redbergsplatsens östra hörn till/från Uddevallagatan, när man vet att 90% av gångerna man passerar där får man vänta en hel evighet...
Detta var bara två snabbt framvaskade exempel, det finns många fler ställen liknande dessa. Man kanske skulle starta en separat tråd om det...

300 böter utdelade hittills i år, är det så mycket då? Hur många böter har blivit utdelade till bilister och motorcyklister hittills i år...? Sen kanske det iofs sker en mer kontinuerlig bevakning av bilisterna...

/CJ

Alla cyklister är onda!
Städer byggs och planeras för bilar. Jag försökte få bygglov för en car-port med vidhängade cykelgarage till familjens alla cyklar. Blev nobben! Car-porten rymde bara en bil och alla moderna familjer ju har två bilar och plats finns inte på tomten för två bilar, om jag inte tar bort cykelgaraget förstås.

Alla cyklister är onda!
Undra hur många av "cykelolyckorna" som orsakas av att bilister svänger av och korsar cykelbanor utan att blinka..
Kan inte tänka mig att speciellt många olyckor har blivit orsakade av att cyklister cyklar mot rött, eller att man lånar gångbanan för att ta sig till nästa cykelbana..

Alla cyklister är onda!
Tittar man på trafiksituationen i Göteborg finns det bara en förklaring :

-ansvariga för att planera kollektivtrafiken är själva cykelpendlare
-ansvariga för planering av bilvägar åker själva bara kollektiv och innehar ej körkort, troligtvis miljöpartist.
-ansvariga för planering av cykelbanor är bilister som inte har suttit på cykeln sedan de fyllde 15.

Alla cyklister är onda!
såg på olika bötlister:
om ha inte ringklock då få böta 500kr..

Jag undrar att hur många ni ha ringklock på er cyklar?? själv mina cykeltävlingar har ej

Alla cyklister är onda!
cjmax skrev:
> cactuz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle kunna käka en karta över Göteborg
> > och sedan skita ut en bättre stadsplanering
> än
> > nuvarande.
>
>
> Dagens inlägg, efter detta kunde ni gott låst
> tråden! :-)
>
> Stadsplaneringen map anpassning för cyklister är
> riktigt usel, Nenja och Dabac var ju också inne
> på detta tidigare. Visserligen ger detta inte
> rätten att cykla hur som helst, men något lite
> förmildrande omständigheter borde det ju vara i
> alla fall.
> Jag vet ju själv vid vilka tillfällen eller
> snarare platser i stan som jag begår de omtalade
> regelbrotten på.
> Ett exempel är i början på Danska vägen från
> St Sigfridsplan där man får korsa vägen 2 ggr
> bara för att cykelbanan plötsligt övergår till
> enbart gångväg, för att 200m senare (på samma
> sida vägen) fortsätta igen, då är det jävligt
> lätt att cykla dessa 200m på gångbanan.
> Rödljuskörning blir man tex sugen på vid
> Redbergsplatsens östra hörn till/från
> Uddevallagatan, när man vet att 90% av gångerna
> man passerar där får man vänta en hel
> evighet...
> Detta var bara två snabbt framvaskade exempel,
> det finns många fler ställen liknande dessa. Man
> kanske skulle starta en separat tråd om det...
>
> 300 böter utdelade hittills i år, är det så
> mycket då? Hur många böter har blivit utdelade
> till bilister och motorcyklister hittills i
> år...? Sen kanske det iofs sker en mer
> kontinuerlig bevakning av bilisterna...
>
>
> /CJ

Ett ställe till, Eklanda Gång och cykelvägen som går där det är en bussväg har dom blockerat med massor av blomkrukor så det inte går att cykla där. Jag har kollat skylten i början av cykelbanan och det är en bild av både gående och cykel :(

Jag stör mig enormt på detta då jag kör förbi här 2ggr per dag och det alltid kommer nån jävla buss på den andra vägen.

/H

Alla cyklister är onda!
Skulle man satt kameror på alla fordon och gångtrafikanter, och i efterhand kunnat avgöra vad som orsakar olyckor och vad som inte gör det, skulle vi förmodligen ha helt andra lagar och förordningar.

Själv cyklar jag mot rött på de ställen där sensorerna inte reagerar på cyklar, och det inte finns övrig trafik som kan göra det grönt åt mig. Då tar jag rött ljus som väjningsplikt, dvs jag cyklar inte som om jag hade grönt ljus. Och jag tror inte särskilt många rödljuscyklister tänker annorlunda på den punkten. Man jämställer det med att gå mot rött, mer eller mindre.

Otroligt nog finns det minst en plats med cykelfält här i Göteborg där sensorn i marken antingen saknas helt eller inte reagerar på cyklister. Länk till flygfoto på Eniro följer. Där är cykelfältet mellan den röda och den vita bilen ungefär mitt i bilden:
http://kartor.eniro.se/query?&what=...;614;580&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Där har jag blivit stående ett par gånger i genom TRE trafikljuscykler för korsningen, när jag haft oturen att inte ha nån biltrafik i de omgivande körfälten. Efter tre cykler har jag cyklat mot rött där. Nu kommer jag inte att vänta så länge nästa gång, utan där kommer jag att sticka över så fort det blir rött för den korsande trafiken (det blir ju grönt på gångbanan som går parallellt, och för bussar/spårvagnar i kollektivkörfältet), de gånger jag inte har omgivande trafik som triggar grönt ljus för mig.

Vissa korsningar har cykelkänsliga sensorer endast nattetid, har jag märkt. Kommer man på Gustav Dalénsgatan söderifrån och ska svänga vänster in på Björlandavägen, så har svängningsfältet noll respons på cyklister dagtid, men på kvällen (som nu, till exempel) kan jag trigga den utan problem när jag cyklar förbi. Det finns ett par andra korsningar där det verkar vara programmerat på liknande sätt, men jag har inte cyklat där tillräckligt ofta för att vara säker.

Ytterligare andra korsningar kan man trigga med cykel endast om man lägger ner cykeln nära sensorns kanter. Korsningen Myntgatan/Lundbyleden norrifrån, till exempel. Triggar fint om jag lägger ner cykeln, men ingen reaktion alls om jag cyklar vanligt och bara ställer mig. Samma sak när man kommer ner från Per Dubbsgatan via Annedalsmotet och ska in på leden mot Linnéplatsen. Går att trigga med vinklad cykel.

Kan vara värt att testa de gånger man inte får grönt ljus.

Tillbaka
Topp