Alla ni som kan!

Bwanatom

Medlem
Alla ni som kan!
Köpte mig en Scale 30 som komplement till landsvägshojjen i höstas. Åker helt original. Upplever att dämparaen beter sig lite lustigt i år? Har skruvat "justeringen" fram och tillbaka men får ingen ordning tycker jag. Tappar dom luft dom rackarna? Vad ska man ha för tryck i gaffeln? Tacksam för svar!
Tar gärna emot tips på bra "dämpar-pump"!

Alla ni som kan!
Ja, du måste ju kolla att du har rätt lufttryck! Köpte du ny så fick du ju med en bruksanvisning, har för mej den säger att man bör ha 15-25% sag när man sitter på cykeln. Jag har ingen aning om lufttrycket utan ställer in med provsittning och hur den känns i skogen, kör nu 18cm sag, obelastad ger den 110mm fjädringsväg. Man kan säkert köra med mer sag/ mindre luft, men jag gillar inte när gaffeln "dyker" i kurvor, känns stadigare med mer luft tycker jag! Kolla bruksanvisningen, den har säkert tappat lite luft över vintern!

Alla ni som kan!
Ja, det antog jag det var! Jag vet inte hur mycket hjälp man får av hemsidan, men skruva av locket på toppen av vänster gaffelben, där sitter ventilen du ska pumpa i! Sen är det bara att testa, såvida det inte är nåt annat fel!Returen ställer du in på toppen av höger gaffelben, börja med 5-7 klick åt plushållet, sen är det bara att testa när du kör!

Tillbaka
Topp