Alla skrattar åt mig...

iMats

Aktiv medlem
Alla skrattar åt mig...
Är det verkligen så roligt? Att jag tycker det är ju en sak, men alla andra? Ute och cyklar med pannlampa på kvällarna alltså. Är vi ett antal kockon som tror att vi har roligt och därför är det helt ok att skratta ut oss? Eller det kanske bara har drabbat mig? Till och med min sambo har roligt åt det och tycker det är jättekul att berätta om på sitt jobb.
Nåja, jag bryr mig egentligen inte, det kan jag bjuda på. Jag kan bara inte förstå varför andra tycker det är så kul...

Edit: inte sambo, fru är det ju nuförtiden kom jag på. Tur att inte hon läser...

Senast redigerad av en moderator:
Alla skrattar åt mig...
iMats Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det verkligen så roligt? Att jag tycker det är
> ju en sak, men alla andra? Ute och cyklar med
> pannlampa på kvällarna alltså. Är vi ett antal
> kockon som tror att vi har roligt och därför är
> det helt ok att skratta ut oss? Eller det kanske
> bara har drabbat mig? Till och med min sambo har
> roligt åt det och tycker det är jättekul att
> berätta om på sitt jobb.
> Nåja, jag bryr mig egentligen inte, det kan jag
> bjuda på. Jag kan bara inte förstå varför andra
> tycker det är så kul...

Dom e bara avis!

Alla skrattar åt mig...
jo..känner igen det..fast då när man glider runt i en massa skydd och är täckt av lera på sommaren. man får väl bara vara glad att man inte bara roar sig själv :) utan även andra

Alla skrattar åt mig...
speciellt roligt är det när man nästan blir idiotförklarat av en (granne eller jobbarkompis) som har x kg övervikt, röker, vräker i sig fet mat mm och är nära en hjärtinfarkt.... (för att man ser fånig ut i tights och hjälm)

stefan

Alla skrattar åt mig...
Det kanske är dags att lyfta mtb-utstyrseln till en ny nivå med mycket svart, nitar och läder och när ni kommer lyckliga hem så se inte så himla glada ut, utan ha en barsk och arg uppsyn.

Alla skrattar åt mig...
Omgivningen har gett upp hoppet om mig för länge sen :) Finns nog inget som kan förvåna dem längre...

Nu för tiden är det bara positiva kommentarer - de tycker väl kanske det är lugnast så ;)

Alla skrattar åt mig...
Åt fnissar dom varje dag jag kommer till jobbet!
Fast jag har en ganska låg profil i svart, grått och mörkblått!
Och vad F-N är det för fel på att ha grå baggy byxor från Gore utanpå taits??
Dags för revolution???
Kasta utslitna bromsbelägg bakom barrikader av brinnande cykeldäck!!!!
NU J----LAR FÅR VI SÄTTA PUNKT PÅ ALLA TRACKASERIER!!!!!!!!!!!!

Alla skrattar åt mig...
Lite OT: idag är det modelljärnvägens dag, så jag har tagit med mig min lilla portabla modelljärnväg
Ingen på jobbet är förvånad längre... vad har jag gjort?

mini-club-taget.jpg

Alla skrattar åt mig...
PAssionkomme ri olika former. Vissa cyklar när alla andra "vettiga" håller sig inne, andra spelar vintergolf och vissa bygger minijärnvägar. Så länge man har hittat sin passion och utövar den så håller man sig lycklig.

Dom som gnäller är bara avundsjuka!

Alla skrattar åt mig...
En av grannarna frågade en av de andra grannarna om jag inte hade något liv eller vantrivdes hemma när han för det mesta mötte mig efter byavägen halv12 på natten med pannlampa och hela köret:-)

En annan granne har (med glimten i ögat) ropat från bilen "Max 30km/h gäller för cyklar oxå".

Barn som hälsar på hemma brukar storögt stanna innanför ytterdörren och fråga:"FÅR du ha/Varför har du cyklar i taket?" (2 st cyklar hänger från taket i "hallen")

/MickeS - med udda träningstider och för tillfället 5 cyklar i hall/vardagsrum till sambons förtret.

Alla skrattar åt mig...
Det är inget att bry sig om och tänker du efter så skrattar du säkert åt något någon annan ägnar sig åt. Själv skrattar/fnissar jag åt tonårs tjejer som har spökat ut sig efter senaste mode trenden (alla i gänget är lika som bär), arga män i bilar........ Min sambo skrattar åt mig när jag drar på mig mina svarta lösa ben, när jag kommer hem totalt skitig och skiner som en sol. Personligen möts jag hellre av ett skratt/Leende än av sura miner.

-Åke

Alla skrattar åt mig...
Era sambos skrattar nog åt er för att hon ser barnet i er! Å var stolt över det! Det är inte många som kan eller våga visa barnet i sig. Det är väl därför det är fler killar än tjejer som cyklar mtb...

Alla skrattar åt mig...
Skönt att man inte är ensam om detta fenomen...

Senaste "uppträdandet" jag hade var då jag efter en kvällsrunda på racern direkt böjade meka med mtb:n som skulle ut morgonen efter. Fre kväll 23:00, iklädd fullt lycraställ så sitter man nere på gården och mekar cykel. Kom förbi ett gäng festglada tjejer som pekade och fnissade rätt duktit. Det är bara att ignorera, de vet inte vad de går miste om.

Dessutom får jag rabatt på pizzerian när jag kommer i cykelkläder eftersom pizzabagaren är ett italienskt cykelfreak....

Alla skrattar åt mig...
Beror väl på vem man pratar med?

På mitt jobb är det rätt många som både cyklar och springer
i terrängen, åker löpskidor, off-pist m m.

Folk som inte delar dom intressena pratar jag inte med :-D

Alla skrattar åt mig...
klot Skrev:
> När jag skall hem från jobbet i mina tights och
> skoöverdrag kallar de mig för Ipren-mannen.

Får dom ont i huvet när dom ser dig?

Alla skrattar åt mig...
Tröttnar man på halogenlampekommentarer så finns ett billigt nöje/enkel hämnd:

1) Slå av lampan
2) Vänd huvudet rakt emot personen i fråga
3) Slå på lampan
4) Cykla/gå därifrån med ett leende på läpparna.

:o)

Alla skrattar åt mig...
Även jag känner mig trakasserad på jobbet (just nu är jag tjänstledig så nu blir jag trakasserad i skolan..) för konstiga kläder och ibland pannlampa. Men..

Det är därför vi har varandra på detta forum! För att vi ska känna tillhörighet och stöd från varandra. Det är inte oss det är fel på, det är alla andra!!:-)

Alla skrattar åt mig...
Bruse: Det är inte många som kan eller våga visa barnet i sig. Det är väl därför det är fler killar än tjejer som cyklar mtb...

Du menar att vi har blöj-inlägg i byxorna....:-)

stefan

Alla skrattar åt mig...
Jag får inte längre kommentarer varken för tights (friidrottare dessutom, så alla träningsbyxor är mer eller mindre tights) eller hjälmar och grejor.
Däremot vill kompisarna lägga in mig på nåt hem nånstans för att dem tycker jag tränar för mycket.
Vadå? Inte är det väl konstigt att när jag fått en sovmorgon på några timmar ist. för sover så cyklar jag en 5 mil eller så?

Alla skrattar åt mig...
Uh.
En gång så körde jag tempointervaller här i falun. I lite lätt medvind.
Så det gick fort.

Då gled det upp en bil brevid med en fader till 2 barn som skrek genom rutan att det nästan gick i 50.
Å så lade han sig framför mig med sin kombi-volvo och pace:ade mig så gott han kunde en stund.

Sen vinkade han glatt och gasade iväg.

Idag när jag cyklade till klubbstugan för träning så hojtade några sådana där ungdomar med hängiga byxor efter mig. Jag hörde dock inte vad dom sa. Säkert något uppmuntrande.......

Alla skrattar åt mig...
Öijer: "sådana där ungdomar med hängiga byxor" brukar oftast inte hojta uppmuntranden efter en, tyvärr... Vänta ett tag, jag klär mig ju nästan så =S

Alla skrattar åt mig...
Mountainbike är ju en megatuff extremsport som borde få folk att säga "wow vad häftig du är, är inte det farligt?" Nähä nä det blir kommentarer som "höhö har du cykelhjälm och cykelbyxor på dig då, det skulle jag vilja se" eller "oj jag trodde den sporten dog ut runt 97"

Alla skrattar åt mig...
Jag fick världens kommentar, när jag provade ut nya glasögon igår.
Vi satt & snackade löst om vad man sysslar med, och jag sa att trots min ålder (snart 50), så cyklar jag MTB.

Jag sa:
'I kvälla ska vi ut i mörket och cykla, har en hemmagjord halogenlampa monterad på hjälmen. De e sketskôj.'
Optikern lägger ner sina verktyg och tittar på mig under en kortare stund.
Sen säger han:
'Det låter farligt, jag vill nog att du betalar i förskott.'

Såg glimten i ögat hos honom, sen garvade vi gott bägge två!!

/krokus

Alla skrattar åt mig...
Men vad händer om man ser häftigare ut än man kan cykla MTB??? Jag skäms när jag är osäker eller till och med vinglar till eller i värsta fall ramlar och samtidigt har ett "proffsig utseeende" som gäller cykel och kläder...

Alla skrattar åt mig...
Precis som många Tokholmare på skidor, nyaste, dyraste utrustningen och kläderna och sedan kommer de knappt upp för liften. (Ja, jag vet att det finns några riktigt duktiga åkare från Tokholm).

Alla skrattar åt mig...
Va snällt sagt!
Då ska jag byta till mjukisbyxor och dunjacka så länge jag övar på min MTB, det var som jag tänkte väl.
Men är det verkligen så att har man bra cykel och kläder så måste man var aprofss på MTB? Kanske det blir man med tiden ...

Alla skrattar åt mig...
Om man knappt kan åka så kan man inte utnyttja de allra bästa prylarna och då tycker iallafall jag att det ser lite löjeväckande ut. Köp skidor som är anpassade efter åkskicklighet så både går och ser det bättre ut.

Alla skrattar åt mig...
Wasabi Skrev:
> Mountainbike är ju en megatuff extremsport som
> borde få folk att säga "wow vad häftig du är, är
> inte det farligt?" Nähä nä det blir kommentarer
> som "höhö har du cykelhjälm och cykelbyxor på dig
> då, det skulle jag vilja se" eller "oj jag trodde
> den sporten dog ut runt 97"

Precis! Vi får väl starta en arbetsgrupp som kan utreda vilka attitydsförändringar som krävs i samhället för att vi ska få den rätta statusen. Den statusen vi förtjänar alltså... Fast jag kan nog hålla med om att tights inte är så himla häftigt, cykeltröja är inte så där överballt heller. Hjälm har ju ännu inte blivit trendigt, speciellt inte med pannlampa. (Att dessa saker är både praktiskt och förnuftigt hör inte hit.)

Ett problem kan ju faktiskt vara att de allra flesta inte ser oss i action och förstår därför inte att hur häftigt och kul det faktiskt kan vara. Mtb i OS hjälpte väl knappast till... ;-)

Just nu går jag med kryckor pga att mindre missöde (blöt rot, dold av löv, annan rot på mitt knä). Gissa kommentarerna... "Vart ute och cyklat?", "Skulle inte pannlampa hjälpa dig att se dig för?" osv.

Alla skrattar åt mig...
Friskis Skrev:
> Men vad händer om man ser häftigare ut än man kan
> cykla MTB??? Jag skäms när jag är osäker eller
> till och med vinglar till eller i värsta fall
> ramlar och samtidigt har ett "proffsig utseeende"
> som gäller cykel och kläder...
<snip>

Jag gör så hela tiden. Vurpar och kommer sist. Jag har
nog också väldigt mycket mer cykel än jag kan cykla:-D

Så länge man har skoj och mår bra så är det okey.

Alla skrattar åt mig...
the_TnT Skrev:
> Jag har definitivt mer cykel än cyklist. Men nu
> kan åtminstone cyklisten växa obehindrat av cykeln
> ett tag framöver (fem år?).
<snip>

Ah, det är därför den heter _five_ spot!?

Alla skrattar åt mig...
Jag mötte 2 trevliga amerikanare tillika cyklister som bodde här ett tag. Dom cyklade till mataffären i tights och de tyckte att alla stirrade på dem pga deras klädsel. Vilket de inte gjorde i usa, stirrade alltså. Och de var ganska irriterade över det. ...Inget ont utan gott, kanske.(Ogillar Usa)
Det är så tråkigt med sverige att behöva se civilklädd ut för att inte bli utstirrad.

Jag tycker att det är ok att cyklister på alla nivåer har bra cykelkläder eftersom de är bekvämast och optimalast. Töntiga är de som köper pösiga bomullsbyxor el dyl pga att de är rädda för att bli dömda som proffs. Som om cykel skulle handla om att ha proffsiga kläder= noll koll.

Det är ändå rätt kul ibland när ett gäng cevilcyklister lägger sig bakom mig för att dra nytta av mitt lyse. En "normal"cyklist:) blev helimpad av min Mila och frågade mig om den. Men han tyckte att den var dyr och hoppades på att han skulle få en i julklapp.

Cykel är ju en så hård sport så vi behöver vara ödmjuka individer. Men jag tror att många tror att eftersom cykelsporten är hård isig så är vi också hårdingar. Fast vi är ju bara ödmjuka hårdingar;)

Alla skrattar åt mig...
jag är en ungdom med hängiga byxor, men jag har såna riktigt tigts cykelbyxor, men jag gillar inte att cykla så alla ser mig i dom iochmed att skitungar från min skola som är inkompitenta tycker att det typ är bög byxor(en trodde dom var av lartex), ohhhh jag hatar såna idioter, sen dömer vissa en för färgen på cyklen, jag har en bianchi med cleste (eller vad den heter) färgen och då är det ju alltid någon som har något att säga.... ohhhhh

Alla skrattar åt mig...
För någon vecka sedan skulle jag lämna lite prylar till några vänner som hade ett möte på puben i Mölndal. Eftersom att damen hade bilen så fick det bli till att ta cykeln genom regn och blåst. Gissa om det blev jubel när jag klev in på en äkta brittisk pub full i folk iförd skoöverdrag, tajts, illgul regnjacka och hjälm? Men ett litet skratt kan man väl bjuda på om man slipper frysa :)

Alla skrattar åt mig...
iMats Skrev:
> Ett problem kan ju faktiskt vara att de allra
> flesta inte ser oss i action och förstår därför
> inte att hur häftigt och kul det faktiskt kan
> vara. Mtb i OS hjälpte väl knappast till... ;-)

Det är bara att dra ut på stan och synas lite då, en Happy Urban Ride är allt som behövs! :-)
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,65501,page=1>
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,65501,page=2>

/Leo

Tillbaka
Topp