Allcity Space Horse GRX

Longcage-calle

Aktiv medlem
Allcity Space Horse GRX
Tjoho! Efter ca 10 år av att bygga ihop egna cyklar av mer eller mindre slitna delar och diverse krångliga konverteringar börjar jag bli sugen på att testa en "modern" hoj ? Funderar mycket på en ny rosa space horse. Någon här som har en och vill dela med sig av sina erfarenheter? Fastnade framförallt för färgen, finishen, stålram, feta 650B, hydrauliska bromsar och svängda gaffelben.

Det jag inte bli klok på är:

*Storlekar. Skumma eller ej? Enligt ägare och allcity själva är det inte ovanligt att folk går ner en storlek från vad de brukar ha (52cm för mig). 52cm är enda som finns i lager och försöker förstå om den kan bli för "lång". Men när jag jämför geometrin med liknande hojar ser jag inget direkt avvikande. Något jag missar? Konas tabeller ger mig rekommenderad ramstorlek på 52-54cm, är 167cm med normala proportioner. Standover höjden är väl ifs avvikande stor på 802mm men ändå något lägre än min vardagshoj så borde vara lugnt.

*Överprisad? Novetec nav känns b på en hoj för nästan 30k men i övrigt känns det som att det är ok med cykel för pengarna. Tankar?

*Hur är den att cykla? Tänker att den är en go blandning av alert, följdsam och stabil? Inte tänkt mig någon tung touring utan framförallt vardagscykling och typ kreditkortscamping..
Skärmavbild 2022-01-21 kl. 08.23.37.png
Skärmavbild 2022-01-21 kl. 08.23.50.png

peace

Allcity Space Horse GRX
Jag har ingen Spacehorse, men väl en Gorilla Monsoon. Gick enligt lite mått på min gamla Escapade och efter lite geo-studier landade det i en 58'a, vilket jag tror är rätt normalt för mina dryga 188cm.
Grym finish, och många fina detaljer på ramen, och känns mer eller mindre bombproof.

Har sett kommentarer om att deras färdigbyggda cyklar har några svaga komponenter, främst kanske tunga hjul, så jag valde att bygga från ramset, mitt under brinnande pandemi och komponentbrist. Sådär smart såhär i efterhand, men den blev trots allt klar på några månader.

Just nu rullar den på isp 2,2, älskar verkligen utrymmet för stora hjul på Gorillan :)

20211114_114906.jpg

Allcity Space Horse GRX
Jag har ingen Spacehorse, men väl en Gorilla Monsoon. Gick enligt lite mått på min gamla Escapade och efter lite geo-studier landade det i en 58'a, vilket jag tror är rätt normalt för mina dryga 188cm.
Grym finish, och många fina detaljer på ramen, och känns mer eller mindre bombproof.

Har sett kommentarer om att deras färdigbyggda cyklar har några svaga komponenter, främst kanske tunga hjul, så jag valde att bygga från ramset, mitt under brinnande pandemi och komponentbrist. Sådär smart såhär i efterhand, men den blev trots allt klar på några månader.

Just nu rullar den på isp 2,2, älskar verkligen utrymmet för stora hjul på Gorillan :)

Visa bilaga 534914
Åh! Den är faktiskt mitt andrahandsalternativ! tycker färgen root beer keg är magisk haha men tror inte jag behöver så mulliga däck direkt. Ok men gött att de inte är helt off i storlekarna iaf. Ja jag är lite kluven till ramset eller komplett men har finkammat nätet så långt jag orkar och finns inga dusty rose 52 eller 49cm ramar på den här sidan atlanten så då känns valet inte lika svårt när bikester har 2st kompletta 52cm i lager kvar.

Allcity Space Horse GRX
Åh! Den är faktiskt mitt andrahandsalternativ! tycker färgen root beer keg är magisk haha men tror inte jag behöver så mulliga däck direkt. Ok men gött att de inte är helt off i storlekarna iaf. Ja jag är lite kluven till ramset eller komplett men har finkammat nätet så långt jag orkar och finns inga dusty rose 52 eller 49cm ramar på den här sidan atlanten så då känns valet inte lika svårt när bikester har 2st kompletta 52cm i lager kvar.
Men visst har Bike24 rosa 52? Eller är de slut. Orkar inte kolla. Jag har själv sneglat på ett ramset i strl 52 nämligen. Har du mailat justpedal.nl och kollat?

Edit:

Bortsett från komponentbrist så känns detta som en cykel som blir billigare att bygga från ram vilket sällan är fallet.

När jag jämfört så har jag kollat storlekar som matchar min Carbonda 696 I strl 52 och vill minnas att Space Horse , Kona Rove 52 och Bombtrack Arise M alla ligger väldigt nära. Inte fullt så mycket slope på Space Horse så standover kan kanske vara en issue som du själv skriver. Jag är 175

Senast ändrad:
Allcity Space Horse GRX
Sommartid rullar jag på 45mm, så man måste ju inte maxa däckstorleken bara för att det går :)
Men jag ville ha plats för "riktiga" dubbdäck vintertid, och ångrar det inte. Isp har väldigt förtroendeingivande fäste nu när varje cykelbana mest liknar en rodelbana här i Umeå för tillfället.

2022's årgång tycker jag hade lite tristare färgsättning på många av All Citys modeller, så hugg den rosa innan den försvinner!

Allcity Space Horse GRX
Men visst har Bike24 rosa 52? Eller är de slut. Orkar inte kolla. Jag har själv sneglat på ett ramset i strl 52 nämligen. Har du mailat justpedal.nl och kollat?

Edit:

Bortsett från komponentbrist så känns detta som en cykel som blir billigare att bygga från ram vilket sällan är fallet.

När jag jämfört så har jag kollat storlekar som matchar min Carbonda 696 I strl 52 och vill minnas att Space Horse , Kona Rove 52 och Bombtrack Arise M alla ligger väldigt nära. Inte fullt så mycket slope på Space Horse så standover kan kanske vara en issue som du själv skriver. Jag är 175
Shit bra spanat. tack! kanske ändå blir ett ramset då. Känns som man definitivt kommer billigare undan om man hittar beggade hjul och fräsch grupp på happy :) inte hemma på thru-axle men dimensionen verkar vara den vanlig (?) Nu återstår bara att bestämma sig för 49 eller 52 cm då hehe

Allcity Space Horse GRX
Sommartid rullar jag på 45mm, så man måste ju inte maxa däckstorleken bara för att det går :)
Men jag ville ha plats för "riktiga" dubbdäck vintertid, och ångrar det inte. Isp har väldigt förtroendeingivande fäste nu när varje cykelbana mest liknar en rodelbana här i Umeå för tillfället.

2022's årgång tycker jag hade lite tristare färgsättning på många av All Citys modeller, så hugg den rosa innan den försvinner!
Satte ice spiker pro på min elkonverterade militärcykel men var ju hemskt att cykla asfalt på haha! men kan tänka mig att det är grymt på is å snö!
IMG_2209.JPG

En annan, typ relaterad, fråga: Är gaffelröret alltid okapat när man köper ny ram?

Allcity Space Horse GRX
Hej! Jag älskar min rymdhäst, av typ de anledningar jag föreställde mig på förhand. Den är snygg, den är cool, den är sturdy. Älskar också de moderna påhitten som feta däck, hydrauliska skivbromsar och thru-axles. mums alltså! Jag som inte cyklat så mycket krullstyre alls och har korta armar håller fortfarande på att vänja mig vid en mer racig geo och har bytt från original ca 100mm stam till kort och uppåtvinklad. Blir lite lustig styrning men funkar och kan sitta länge utan att få ont i händer, handleder, nacke mm. Geometrin är ganska standard och påminner om sina klasskamrater som pelago stavanger, kona rove mfl men personligen kanske borde jag övervägt en singular peregrine som i motsvarande storlek har ca 30mm kortare överrör. Gaffeln som levererades var också rätt hårt kapad, lite väl hårt för min smak. Har mailat med allcity och det verkar som att de levererar sina cyklar med okapad gaffel medan bikester hävdar att de inte gör några som helst modifikationer på cyklarna såsom att kapa gafflar. Lådan cykeln levererades i var heller inte allcitys original låda vilket tyder på att min cykel kan vara en retur som bikester fått och sen skickat ut igen...

En detalj jag stör mig på är hjulen som kommer med på komplett cykel, de är sjukt stabila men man kan nog spara ca ett kilo på lite finare grejer. Iförsig trevligt att kunna studsa upp och ner för trottoarer utan att oroa sig men bygger man ihop egen cykel från ram är det guldläge att skaffa lite sexigare hjul.

Jag skulle verkligen säga att det är en do it all bike, tillräckligt sportig för att ha kul med men tillräckligt stabil för att kånka massa grejer om man vill kitta med pakethållare o sånt. Bifogar bild som jag cyklade en månad i somras, ignorera vattenflaskhållaren på sadelstaget det vara bara transportförvaring till min kamrat som skulle låna den :)
image0.jpg

Allcity Space Horse GRX
Hur löste du fastsättningen för påsarna på gaffeln? Gummiklammer eller eget fulmek?

Det är en liten sak jag saknar på Gorillan, skulle gärna haft fästen för cargocage där.

Allcity Space Horse GRX
det sitter blackburn outpost carge cages på med ~3 hål i.bara mittenhålet sitter ordentligt med skruv och de andra sitter med buntband haha så de vickar en del. Slangklämmor hade varit bättre! P-clamps hade kanske funkat om man vinklar hållaren så den inte går parallellt med gaffelbenet..typ!! kanske snyggast faktiskt

Allcity Space Horse GRX
det sitter blackburn outpost carge cages på med ~3 hål i.bara mittenhålet sitter ordentligt med skruv och de andra sitter med buntband haha så de vickar en del. Slangklämmor hade varit bättre! P-clamps hade kanske funkat om man vinklar hållaren så den inte går parallellt med gaffelbenet..typ!! kanske snyggast faktiskt
Jag gjorde ett försök med ProblemSolvers Bow Ties på gaffelns hål, men den övre slog i ramen om man skulle råka svänga för mycket.
Det blev framrack och klamra fast dom på stagen med gummiklammer istället, satt överraskande stabilt under sommarens turer.

1662558149594.png

1662558393554.png

Allcity Space Horse GRX
Jag gjorde ett försök med ProblemSolvers Bow Ties på gaffelns hål, men den övre slog i ramen om man skulle råka svänga för mycket.
Det blev framrack och klamra fast dom på stagen med gummiklammer istället, satt överraskande stabilt under sommarens turer.

Visa bilaga 580001
Visa bilaga 580002
Aha försökte du med två på varje sida? En längst upp på kronan?

Tillbaka
Topp