Allebike kolfiber hjul mtb

Har beställt en ny Allebike och landade med carbonhjulen efter att pratat med Alexander på Allebike. Reynolds tillverkar fälgen, modell 259. Finns lite reviews på webben. Om någon vecka får jag cykel så då kan jag ge lite input. Ett bra alternativ är att ringa Allebike och prata med dom, toppenbra råd.

Vad kul! vilken blev det fs29 eller Majestic?

Har själv beställt en Majestic med xx1 eagle och har velat lite mellan American classic eller deras carbon hjul vad bra då kan jag goggla lite på Reynolds 259?

Jag har pratat med Peter och Alexander men blev väl inte klokare med val av hjul! Skiljer ju bara 100gram på dem med 6000kr påslag på pris

Det blev en Majestic, då blir vi i vartfall två som har snyggcyklar i sommar!
Synd att det inte gick att få en mattsvart logo på ramen istället för den vita.

Är det något man vill lätta så är det hjul. Tänkte köra carbonhjulen med tubolitoslagar. Totalt
går jag breakeven i viktbudgeten mot den ökning jag får när jag sätter dit en sänkpinne.

Tyckte att merkostnaden att köpa carbonhjul samtidigt med cykeln var relativt prisvärt
jämfört med att köpa lösa hjul separat.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Vilken fabrik gör Reynolds fälg då...?

Reynolds designar fälgen och gör produktionsverktygen i Utah Usa, sen skickas de till sin fabrik de äger i Kina där de tillverkas. På fabriken tillverkas även kolfiberrör/ramar under märket Quality Composites och Lew Composites som också gör kolfiberhjul. Reynolds, Quality composites och Lew är syskonföretag i samma koncern, Maclean-Fogg som framförallt tillverkar åt bilindustrin, framförallt åt GM. För att ytterligare hålla produktionen uppe i fabriken i Kina tillverkar man åt andra märken med.

Har genom mitt jobb blivit helt fanatisk över var cyklar/cykelkomponenter tillverkas!:)

Ja det hade ju varit riktigt snyggt!
Jo visst är det hjulen nan vill hålla ner vikten på men man vill ju även ha stabila/säkra hjul då jag inte tänkt att byta hjul mellan tävling /träning
Merkostnaden är ju inte mycket i sammanhanget :-)
Jag valde Maxxis Ikon Skinwall som däck tycker den som dom hade på mässan va så sjukt snygg!
Vilken bakdämp ska du köra X Fusion eller Rock shox deluxe?
Hoppas cykeln kommer snart bara!

Bilagor

• 3789CA27-6FFC-47D4-9CAD-3FE87D157DEC.jpeg
    3789CA27-6FFC-47D4-9CAD-3FE87D157DEC.jpeg
    151.7 KB · Besök: 194
American Classic har lagt ner, så det är ett tveksamt köp med tanke på garantifrågor.https://www.bikeradar.com/road/news/article/american-classic-shuts-down-51520/
Kan ju uppvägas av ett snorbilligt pris.

AlfaAlfa sa:
NickPick sa:

Reynolds designar fälgen och gör produktionsverktygen i Utah Usa, sen skickas de till sin fabrik de äger i Kina där de tillverkas. På fabriken tillverkas även kolfiberrör/ramar under märket Quality Composites och Lew Composites som också gör kolfiberhjul. Reynolds, Quality composites och Lew är syskonföretag i samma koncern, Maclean-Fogg som framförallt tillverkar åt bilindustrin, framförallt åt GM. För att ytterligare hålla produktionen uppe i fabriken i Kina tillverkar man åt andra märken med.

Har genom mitt jobb blivit helt fanatisk över var cyklar/cykelkomponenter tillverkas!:)
Vilket svar! Tackarrr. :D

AlfaAlfa sa:
NickPick sa:

Vilket svar, det är det här som gör att jag "hänger" kvar på forumet fast jag slutat cykla.
/Jari

Nackdelen med rock shox är att wire låsningen sitter lite i vägen för flaskan samt att den inte blir helt stum enligt Allebike
X fusion blir helt stum i låst läge plus att wire infästningen är smäckrare än RS

Bilagor

• 12A77429-9F4D-46F9-B2B9-30DBB5DFFF20.png
    12A77429-9F4D-46F9-B2B9-30DBB5DFFF20.png
    229.2 KB · Besök: 231

Imponerande svar:) Jag kollar på en gruscykel och är intressear av en titanram, men prisskillnaderna är väldigt storta mellan amerikanska och engelska handgjorda titanramar (typ Moots, startar på 40-50 tkr), och titanramar som tillverkas i Asien (kan få komplett cykel typ Reilly och Ribble för 30-40 tkr). Är din kunskap lika imponerande då det gäller titanramstillverkare? Uppskattar alla kommentarer och tips:)

Imponerande svar:) Jag kollar på en gruscykel och är intressear av en titanram, men prisskillnaderna är väldigt storta mellan amerikanska och engelska handgjorda titanramar (typ Moots, startar på 40-50 tkr), och titanramar som tillverkas i Asien (kan få komplett cykel typ Reilly och Ribble för 30-40 tkr). Är din kunskap lika imponerande då det gäller titanramstillverkare? Uppskattar alla kommentarer och tips:)

Moots = du betalar för märket och att de byggs i USA.

Oj, tack!

Vet inte om mina kunskaper är så himla bra när det gäller titan. Det jag vet är att materialet är väldigt dyrt, ska du sen ha materialet förädlat, dvs, specialformade rör eller där du bearbetar rören väldigt mycket, då blir det ännu dyrare.

Jag är ju själv sugen på en titanium ram så jag kan ju berätta mitt tänk.

"Jag vill bara ha en titaniumram".
Då tycker jag man kan gå på det billigaste, skulle kanske inte köpa första bästa på alibaba eller aliexpress(om man inte gör en bra research), utan typ köpt en Ribble eller Planet x. Jag får det jag vill ha från en tillverkare som funnits länge, och säkert finns ett tag till, garantier osv gäller under en lång tid. Gillar jag geometrin så är det ju bara att trycka köp. Den ser dessutom jälvigt snygg ut. Här betalar du för materialet, Ribble köper in ett par ramar, säkert med Ribbles design, men tillverkningen görs säkert i Taiwan.

"Jag vill vara lite nördig med mitt titaniumköp"
I fallet Moots så betalar du säkert en hel del för deras kunskap, de har ju trots allt byggt titaniumramar i 30 år och har säkert hunnit testa både det ena och det andra, har man drivit en business så länge så har man helt enkelt mer kunskap. Kort sagt, jag är övertygad om att jag här förutom en titaniumram också köper ett hantverk och gedigen kunskap. Moots progarerar ju också hårt för att när du köper en Moots ram, så köper du den för resten av ditt liv. Du kan skicka tillbaks den för att få den uppfräschad, modifierad osv. Sen så är ju en stor del av deras business custom ramar. Antingen ändringar på en ram utifrån deras "grund ramar", eller en helt unik byggd från scratch.
Här betalar du för att dessa gubbar är experter på materialet och vet hur man hanterar det. Ramen tillverkas hos dem, och de har full kontroll över tillverkningen.

Så valet är upp helt upp till dig.

Pratar du med någon som är "bang for the buck", så är allt som är dyrt, bara dyrt, bara "ett märke".
Pratar du men någon som slänger 50000kr på en ram, så säger den att den betalar för ett hantverk och högsta kvalitet.

Jag själv bryr mig inte så mycket om något är dyrt eller billigt, jag köper endast det jag vill ha, jag brukar ångra mig annars.
Jag skulle kunna lägga 50000kr på en Moots ram byggd för "mig", men jag skulle inte lägga 50000kr på en ram från Scott/Cannondale/Specialized osv osv.... och det är inte för att Scott/Cann/Spec är sämre, utan för att jag får något helt custom åt mig själv. Men vill jag bara ha en titaniumram för just materialet, hade jag köpt en planet x.

Som vanligt, långt babblande svar från mig, Köp en Moots om du ser fördelarna med det, om inte, köp en Ribble eller Planet X. Jag tror det viktigaste är att du köper från ett ställe/märke där du har garantier då just titanium är ett dyrt material, som inte vem som helst kan hantera om olyckan är framme, och då har du ju gärna den fördelen till hands.

Tillbaka
Topp