Allmän info: Det här är ett cykelforum.
CyberBike skrev:
-------------------------------------------------------
> Interesting, kan Du se och logga MAC-id också ?
> För router och PC ? Jag trodde att Router IP-DHCP
> adressen var det enda som syntes utåt.... Och att
> den ändras om man startar om den ... !!
Nej, det finns ingen teknisk möjlighet att göra det i serverloggar eller liknande. Du har rätt i att routerns externa IP är det som syns, men däremot är det inte alls säkert (snarare osannolikt) att den ändras om du bara startar om den. Byt mac-adress så tror DHCP-servern (som delar ut adressen) att det är en ny pryl och du får en ny adress, det var så jag menade. Datorn behöver du inte starta om öht om du sitter bakom en router (i normalläget, för att reservera mig för undantagsfall som finns).
-------------------------------------------------------
> Interesting, kan Du se och logga MAC-id också ?
> För router och PC ? Jag trodde att Router IP-DHCP
> adressen var det enda som syntes utåt.... Och att
> den ändras om man startar om den ... !!
Nej, det finns ingen teknisk möjlighet att göra det i serverloggar eller liknande. Du har rätt i att routerns externa IP är det som syns, men däremot är det inte alls säkert (snarare osannolikt) att den ändras om du bara startar om den. Byt mac-adress så tror DHCP-servern (som delar ut adressen) att det är en ny pryl och du får en ny adress, det var så jag menade. Datorn behöver du inte starta om öht om du sitter bakom en router (i normalläget, för att reservera mig för undantagsfall som finns).