Allmänt hyfs i köp&sälj!

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag fick svar på en köpesannons jag hade. Sökte en specifik sadel.

Jag var intresserad och bad säljaren ta ur sadeln ur plastpåsen, som den var förvarad i på bilden, så att jag kunde se hur sadeln såg ut. Jag ville bara ha två bilder. En från ovan. Och en undertill. Men säljaren VÄGRADE ta dessa bilder eftersom "jag visste hur sadeln såg ut". Han sa att han ej ville luras vilket jag ej heller trodde. Men att idiotförklara mig och vägra ta de två bilderna jag ville ha fick mig allt annat än sugen på att göra affär.

(Fann tillslut samma sadel i Italien. För 2800 kr. 2500 begärde säljaren på Happy. Nypris ~3600 i but.)

Har aldrig varit med om något så ohyfsat på Happy. Jävla bökigt att ta ur en sadel ur en påse och skicka två mobilbilder liksom. ?

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Jag var intresserad och bad säljaren ta ur sadeln ur plastpåsen, som den var förvarad i på bilden, så att jag kunde se hur sadeln såg ut. Jag ville bara ha två bilder. En från ovan. Och en undertill. Men säljaren VÄGRADE ta dessa bilder eftersom "jag visste hur sadeln såg ut". Han sa att han ej ville luras vilket jag ej heller trodde. Men att idiotförklara mig och vägra ta de två bilderna jag ville ha fick mig allt annat än sugen på att göra affär.

(Fann tillslut samma sadel i Italien. För 2800 kr. 2500 begärde säljaren på Happy. Nypris ~3600 i but.)

Har aldrig varit med om något så ohyfsat på Happy. Jävla bökigt att ta ur en sadel ur en påse och skicka två mobilbilder liksom. ?
Han kanske bara hade en gammal kamera med svindyra plåtar?! :sneaky:

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Tycker det i allmänhet är rätt många som är ”dåliga” på att sälja saker begagnade.exempelvis att man håller en pryl åt den som svarar förs. Jag skriver alltid i mina annonser ”den som först betalar får den”. Om man vill ha den men inte kan komma dirkekt kan man välja att betala i förskott (jag föreslår aldrig det men har fått erbjudande från köpare flera gånger.

Delar en video jag gjorde i höstas om att säljs beggat, tror många skulle ha hjälp av den. ?

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Ohyfsat säljbeteende kan också vara att inte acceptera att ens annons har blivit borttagen för att den strider mot annonsreglerna. Meddelandet som går ut till annonsören men är stängt för svar betyder att frågan är utagerad. Att fortsätta bestrida raderingen av ens annons i nya meddelanden är i 9 av 10 fall inte framgångsrikt. Det 10:e fallet är däremot oftast solklart, det vet både säljare och moderator och missförståndet klaras ut och annonsen återinförs.

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Jag har haft att göra med en säljare av en dämpad gaffel här på happy som vägrade att mäta längden av gaffelröret. Bara om jag var "riktigt intresserad". Sån kritiskt information borde vara med i annonsen och om inte så tar det en minut att mäta och skicka tillbaka 3 siffror + 2 bokstäver.

Bra att jag inte köpte den, för att jag byggde en helstel MTB kort därefter och sålde cyklen jag tänkte uppgradera.

Gaffeln fanns på riktigt och blev såld, till någon som var "riktigt intresserad" antar jag.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Vad sägs om detta då?:
Jag säljer lite grejer å har annons ute, får svar:" jag tar det, skicka till..."
Jag säger ok o tar bort annonsen (är på jobbet så kan inte skicka direkt)
I mina ögon är affären klar här men icke! Köparen truckar att det är läge att diskutera pris ett par timmar senare....

/T

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Vad sägs om detta då?:
Jag säljer lite grejer å har annons ute, får svar:" jag tar det, skicka till..."
I mina ögon är affären klar här men icke! Köparen truckar att det är läge att diskutera pris ett par timmar senare....

/T

Inte snygg.

Men skickar du innan du har fått pengarna?
Jag tar bort annonsen efter jag har fått pengarna.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Vad sägs om detta då?:

/T
Sälj till någon annan om det inte är brådska eller konstigt svårsålt.

Prutning går väl oftast bra och är ju inget konstigt alls, timing på det däremot är ju väldigt viktigt.

Senast ändrad:
Allmänt hyfs i köp&sälj!
En trevlig prutning i första kontakt kan accepteras, t.ex. "Hej, går det att pruta en hundring på den skopan för kattsand du har ute?" Däremot "Hej, vad är sista priset?" svaras inte.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
En trevlig prutning i första kontakt kan accepteras, t.ex. "Hej, går det att pruta en hundring på den skopan för kattsand du har ute?" Däremot "Hej, vad är sista priset?" svaras inte.

Ja, jag fick flera otrevliga spekulanter på en relativt billig hjulset. En skrev att jag måste tar av minst 1000 kr från priset. Senare, jag tror samma spekulant: "ja är nu i stan, du har till söndag att sänka prisen". Då undrade jag om det var verkligen spekulanter eller bara folk som tyckte om att pruta.

Som tur har jag inte haft jobbiga spekulanter efter detta (kanske för att jag inte har lagt ut ett hjulset igen?).

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag håller med till 100%. Det viktigaste är att båda parter är trevliga och bemöter varandra med respekt.

Det folk, så väl köpare som säljare, ofta har svårt att förstå att det är varken säljarens annonserade pris i sig eller köparens erbjudna pris i sig som gäller. En varas värde bestäms först när säljare och köpare är överens, och det sker en affär.

Ser en del säljare som kör argumentet ”man prutar ju inte i en affär”. Men faktum är att man visst kan pruta i en affär, både direkt och indirekt.
Utbud och efterfrågan är nyckeln. En köpare kommer inte lyckas pruta på en vara som det är stor efterfrågan på, för säljaren kan istället tacka nej till budet och sälja till annonserat pris kort därpå.

Men är det en vara som står och samlar damm på butikshyllan så kan man absolut fråga om ett lägre pris - det värsta man kan få är ett nej.
Med indirekt prutning menar jag att man passivt väntar, i fråga om en vara som inte efterfrågas, på att butiken erbjuder varan till nedsatt pris och köper den till det lägre priset.

Menar inte att dumförklara någon med det här inlägget, men som sagt är det för vanligt förekommande att den ena eller den andra parten tror att den själv bestämmer priset.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Ja, jag fick flera otrevliga spekulanter på en relativt billig hjulset. En skrev att jag måste tar av minst 1000 kr från priset. Senare, jag tror samma spekulant: "ja är nu i stan, du har till söndag att sänka prisen". Då undrade jag om det var verkligen spekulanter eller bara folk som tyckte om att pruta.

Som tur har jag inte haft jobbiga spekulanter efter detta (kanske för att jag inte har lagt ut ett hjulset igen?).
Prova att lägga ut bilhjul på marketplace, ganska jobbigt när brushorna kommer och ska ha dom för 100 kr?

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag håller med till 100%. Det viktigaste är att båda parter är trevliga och bemöter varandra med respekt.

Det folk, så väl köpare som säljare, ofta har svårt att förstå att det är varken säljarens annonserade pris i sig eller köparens erbjudna pris i sig som gäller. En varas värde bestäms först när säljare och köpare är överens, och det sker en affär.

Ser en del säljare som kör argumentet ”man prutar ju inte i en affär”. Men faktum är att man visst kan pruta i en affär, både direkt och indirekt.
Utbud och efterfrågan är nyckeln. En köpare kommer inte lyckas pruta på en vara som det är stor efterfrågan på, för säljaren kan istället tacka nej till budet och sälja till annonserat pris kort därpå.

Men är det en vara som står och samlar damm på butikshyllan så kan man absolut fråga om ett lägre pris - det värsta man kan få är ett nej.
Med indirekt prutning menar jag att man passivt väntar, i fråga om en vara som inte efterfrågas, på att butiken erbjuder varan till nedsatt pris och köper den till det lägre priset.

Menar inte att dumförklara någon med det här inlägget, men som sagt är det för vanligt förekommande att den ena eller den andra parten tror att den själv bestämmer priset.

Ja, inte nödvändigt att vara super trevliga men hur man uttrycker sig menar ju något.

Att säga "vad är sista priset" innebär ett antagande att säljaren medvetet satt ett för högt pris, som ska användas som utgångspunkt i en förhandling. Själv blir jag provocerad av ett sånt antagande (som är en annan sak än en prisjustering) och istället för att bråka så svarar man inte. Alternativt skulle man kunna svara att sista priset är 5000:- för en vara som annonserades ut för 500:- :D

Men här på happy har jag alltid träffat trevliga köpare och säljare måste jag säga...

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Finns en anledning till att jag hellre slänger saker eller ger bort dem än försöker lägga ut annons. Galna gamar som begär svar på 20 sekunder, vill ha 23 bilder, pruta till halva priset och helst leverera det hem till köparen samma kväll...

För ett par begagnade bromsar annonserade för 150 pix....
Nä, yardsale eller tippen - dryga köpare som tror att de är guds gåva till mänsligheten och att världen cirkulerar runt dem kan lika bra köpa nytt i butik. De säljarna har iaf betalt för att trösta grinpellar....

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Finns en anledning till att jag hellre slänger saker eller ger bort dem än försöker lägga ut annons. Galna gamar som begär svar på 20 sekunder, vill ha 23 bilder, pruta till halva priset och helst leverera det hem till köparen samma kväll...

För ett par begagnade bromsar annonserade för 150 pix....
Nä, yardsale eller tippen - dryga köpare som tror att de är guds gåva till mänsligheten och att världen cirkulerar runt dem kan lika bra köpa nytt i butik. De säljarna har iaf betalt för att trösta grinpellar....

Men det är bara att ignorera jobbiga spekulanter, som mina "jag är nu i stan, du har till söndag att sänka prisen".

EDIT: och det är riktigt trevligt att ser att någon fortfarande ska använda dina prylar så de inte behöver köpa nytt (om man hade slängt istället).

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag är säkert otrevlig eftersom jag kan pruta i första meddelandet ifall det är något jag tycker är för dyrt.

Ex hjulset för 5k ute på annons.
"Tjena! Kan betala 4000, hämtar på plats och betalar med swish. Hör av dig ifall det låter intressant"

Då slösar man inte med den någons tid tänker jag.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag är säkert otrevlig eftersom jag kan pruta i första meddelandet ifall det är något jag tycker är för dyrt.

"Tjena! Kan betala 4000, hämtar på plats och betalar med swish. Hör av dig ifall det låter intressant"

Det tycker jag är helt ok.

Första medellande av en spekulant på min hjulset, som jag hade lagt ut för kanske 2800 kr, var att priset var för högt och medellanden var inte trevligt formulerat. Priset var klart inte för högt (kanske för honom ...).

Allmänt hyfs i köp&sälj!
nedladdning.jpeg

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag har några gånger när jag lagt ut annons på Blocket med ett pris jag vet är bra och inte vill sälja under: ”pris 5000kr. Om du absolut vill pruta är priset 6000kr och jag har 1000kr i prutmån.” Det kanske iofs är drygt och otrevligt men jag har sluppit helt orimliga underbud då.

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Det är okej, och är det lite dyrare saker får man offra lite tid. Jag blir bara skogstokig på folk som skall tjafsa för något som redan är billigt och kostar typ någon hundralapp.

Aningen orelaterat testade jag att skänka bort massor nya miele dammsugarpåsar och valpprylar. För att jag helst inte vill slänga utmärkta saker om än av ringa värde. Och folk ber mig åka flera mil och lämna det till någon kompis kompis som.... eh..... Ger man bort något så får väl för tusan folk hämta det själv? Eller?

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag har PMat säljare och bett dem sänka priset, på en begagnad XTR-framväxel, eftersom det gick att köpa billigare helt ny i butik, billigare än motsv XT tom!
Detta utan att jag själv var det minsta intresserad av att köpa XTR-framväxeln.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Det är okej, och är det lite dyrare saker får man offra lite tid. Jag blir bara skogstokig på folk som skall tjafsa för något som redan är billigt och kostar typ någon hundralapp.

Aningen orelaterat testade jag att skänka bort massor nya miele dammsugarpåsar och valpprylar. För att jag helst inte vill slänga utmärkta saker om än av ringa värde. Och folk ber mig åka flera mil och lämna det till någon kompis kompis som.... eh..... Ger man bort något så får väl för tusan folk hämta det själv? Eller?
Va, har du ingen servicekänsla? :sneaky:

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Håller helt med och har haft likadana erfarenheter...

Om jag nu vill skänka bort någonting (utanför happy) brukar jag sätta en pris på annonsen på typ 5:- lr 10:- kr, det sållar bort de flesta idioter.

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Därför har man i Nederländerna www.gratisoptehalen.nl
Då är det klart att man måste komma förbi för att hämta!

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Jag hade seriöst höjt priset på annonsen om jag fick ett sånt svar. Fuck you and the horse you rode in on.

Det är bara att ignorera.

Prisen var rimligt. Jag ska inte straffa seriösa spekulanter.

Kam berätta att det var en intressant försäljning. Sålde först till en som inte hade Boost på sin cykel. Jag hade tydligt frågat "är du säker på att du har Boost på din cykel, 110 mm fram, 148 bak?". Svaret var "ja". Efter köpet sade han att dom inte passade bra och han frågade om han måste böja ut gaffeln och ramen. Köpte tillbaka hjulen för samma priset men utan handpenning. Sålde dom igen för samma pris med rabatt motsvarande handpenningen. Så jag fick min 2800 kr.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Skönt att folk inte kräver telefonkontakt numera.

Vad är det för fel på en "ring, för mycket att skriva". ?

Det fanns väl en poäng i Lila Tidningen men när man ser det på internet så nu undrar i alla fall jag lite. Går det fortare att berätta det femton gånger i telefon än skriva det en gång?

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Det fanns väl en poäng i Lila Tidningen men när man ser det på internet så nu undrar i alla fall jag lite. Går det fortare att berätta det femton gånger i telefon än skriva det en gång?
Gula sidorna-sjukan med bilannonser fulla av förkortningar är ju helt bisarr men samtidigt har jag full förståelse för att folk har svårt för att producera text. Skulle en annons ha kravet att man måste fylla i en blankett med små rutor för hand, så skulle jag aldrig sälja något. Folk är olika helt enkelt.

Allmänt hyfs i köp&sälj!
Nu har jag två gånger på två dagar skickat PM angående annonser på köp o sälj utan att få svar. Sen har plötsligt annonsen markerats som såld.

Jag är helt införstådd med att jag kanske inte var först att svara men jag anser att man svarar på PM, speciellt gällande annonser. Det räcker med ett ”du är två” eller ”den är redan såld” om det är andra som svarat före.

Allmänt hyfs helt enkelt. Eller funkar det inte så?
Har lite samma ”problem”. Letar efter en cykel igen då kroppen har läkt ihop efter en krasch för ett tag sen. Men dom man hittat på som jag vill ha står rätt långt bort tyvärr. Och har då frågat om det kan tänkas skickas, men endera svarar dom inte eller så slutar dom svara. Är lite tråkigt kan ja tycka.

Allmänt hyfs i köp&sälj!

Och "skicka ditt telefonnummer". Det kan ju ha funnits en anledning till att man inte satte ut det i annonsen. Att man inte vill ha dårar som ringer hem till en vilken tid som helst bla.

Tillbaka
Topp