Allmountain i Åre - tips mottages

Johananwtf

Ny medlem
Tja! Om jag vill ta med min Stumpjumper evo 650b till Åre och hoja lite , vart ska jag utgå ifrån ? Har varit i Åre EN gång tidigare och vandrade enbart då. Det behöver ej vara utmanade branta stigar,gärna varierande sträckor med fin sikt.

Bomba mig med tips!

Mvh Johan

Nu kommer ju säkert något att säga emot mig men för riktigt bra cykling så skulle jag röra mig lite bort från Åre.

1. Storulvån-Gåsens vindskydd är troligen en av Sveriges bästa sträckor.
2. Blanktjänsrundan med start i Vålådalen.
3. Pyramiderna med start i Vallbo.

Samtliga rundor är en lagom dagsutflykt från åre. Förutsatt att man har tillgång till bil.

Att cykla en bit utanför för mig är bara positivt, då får jag bekanta mig med lite mer med Jämtland. Bil har jag, kommer troligtvis att dra upp helt själv då jag inte får med mig någon just nu. Kan ju bli lika trevligt för det. Vålådalen tipsade en vän mig om, har sett lite bilder och det ser helt jävla fantastiskt ut!

1/ Storulvån - Sylstationen - Blåhammaren - Storulvån är finfint.
Vill man kan man bita av på någon av fjällstationerna.
Utförsåkningen från Blåhammaren ner mot Storulvån är kanon förutom någon km mot slutet där det
krävs lite trialfärdigheter.
2/ Skutan runt är rätt ok även om det var rejält sumpigt på sina ställen när jag cyklade runt där för
några år sedan (skulle behöva lite tips själv hur man navigerar runt en del av sumpmarkerna).

Fyll gärna på med mer tips!
Vi är några stycken som ska upp nästa vecka och tänkte varva åkning i parken med lite all mountain cykling :)

Det beror på vilken nivå du gillar. Storulvån - gåsån är rätt soft och aaaaningen tråkig kan jag tycka. Blåhammaren tur och retur från Storulvån är roligare isf. En del snöfläckar kvar dock, körde turen igår.

Kom just ner från Issjödalen/Pyramiderna, riktigt fin tur men väääääldigt blöt just nu. Startar i Vallbo.

Storulvån - Sylarnas vindskydd - Gåsåns vindskydd - Storulvån är en fin tur. Det är dock en heldag. Lång och en del höjdmeter. Men riktigt fin utförslöpa ner mot Gåsån.

Jag har knappt något att jämföra med, men om jag vill cykla pyramiderna och i Vålådalen, två olika turer då. Vart ska jag utgå från med bil då ? Och är det bra skyltat osv för en som aldrig cyklat där oppe ?

Superkul med alla tips !

Beakta och kolla hur mkt snö det är om du ska cykla uppe vid Storulvån. Det är väldigt mkt snö och smältvatten kvar här uppe nu.

Pyramiderna eller isjödalen som jag tror det skyltas, utgår du från Vallbo.
Köp fjällkartan så ser du hur leden går, även skyltat men kanske inte så bra skyltat.

Från Vålådalen startar man vid ledcentralen. Stora parkeringen på vä sida när du kommer fram till byn. Blanktjärn körs av de flesta motsols och vänder framme vid tjärnarna. Om du kör hela medsols blir det genast mer spänger, balans och stenar. Mer tekniskt helt enkelt.

Från Vålådalen kan du även köra mot Vålåstugorna, bitvis väldigt dåliga spänger men ett fantastiskt flow på tillbakavägen. Brukar vända efter 10 km, där en spång byggd med överlapp som en trapp korsar en myr.

Kör hårt och sakta in och hälsa på alla vandrare.

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Beakta och kolla hur mkt snö det är om du ska
> cykla uppe vid Storulvån. Det är väldigt mkt
> snö och smältvatten kvar här uppe nu.

Hörde folk som körde till Gåsån idag och det verkar ha funkat bra.

Glisseur skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beakta och kolla hur mkt snö det är om du ska
> > cykla uppe vid Storulvån. Det är väldigt mkt
> > snö och smältvatten kvar här uppe nu.
>
> Hörde folk som körde till Gåsån idag och det
> verkar ha funkat bra.

Vi var upp till Blåhammaren igår, det var blött men helt ok. En del snöfält på övre delen som bröt av flowet lite, men annars bra.

Körde Pyramiderna idag. Episkt blött. Runt Grönvallen var det total översvämning. Fortfarande jäkligt kul :)

Jag förstår inte den här tråden, det finns ju lift i Åre!? Den ska du åka, sedan ska du bomba ner för parken tills det bara finns skit kvar av cykeln. Hucka!!!

En fin tur är att köra från Åre ner runt Rista fallet och tillbaka.
Bla min route finns på strava att använda.
Lämna Åre via anarkistigen längs europa vägen. Sen grusväg till kraft ledningen. Där går det fin stig längs älven till undersöker.
Byt sida på älven där och ta grusväg nedströms till stigen runt fallet. Följ sen den stigen runt till campingen.
Därifrån fortsätt st olovsleden tillbaka till du möte Europa vägen och sen samma spår hem.
En fin tur på ca 5 mil.
Fika finns på campingen med fin utsikt på köpet.
Kör rundan åt det hållet för den är bäst så helt enkelt.

jofahjalm skrev:
> Jag förstår inte den här tråden, det finns ju
> lift i Åre!? Den ska du åka, sedan ska du bomba
> ner för parken tills det bara finns skit kvar av
> cykeln. Hucka!!!

Haha! Jo ren downhill tänker jag också köra, då med lite vänner. Allmountain-svängen är mer för mig själv, som jag tänkt göra i mitten/slutet på augusti innan jag kliver av semestern. Dricka mängder kaffe och njuta av naturen.

Sjukt tacksam för alla tips och svar! Ser verkligen fram emot att komma iväg och trampa lite. Sitter ni på några fler guldkorn så får ni gärna fortsätta tipsa .

Mvh Johan

Tillbaka
Topp