Allround däck?

PdlS

Medlem
Allround däck?
Vilka däck tipsar ni om som bra allround däck? Ett däck som fungerar i blöt mellansvensk skog, samt på grusvägar och rullar hyfsat på asfalt.
Har kikat runt lite på olika sidor och vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter. Har ni olika mönster fram och bak?

Kanske ska tillägga att jag idag har Maxxis Icon, 27.5x2.2.

Senast ändrad:
Allround däck?
Nobby Nic (TrailStar fram och PaceStar bak) tycker jag funkar för mig. Fixar det mesta förutom riktigt kletig lera, då det guckar igen totalt. För mer grepp skulle jag byta framdäcket mot Hans Dampf eller kanske tom Magic Mary. Vill man ha något mer lättrullat har jag bra erfarenhet av Rocket Ron fram och Racing Ralph bak.

Allround däck?
Tipsar om Maxxis Ikon jag med! :-)

Om du hjälper oss med vad du vill ha annorlunda så blir det lättare att rekomendera något, bättre grepp, bättre rull, större volym tex!

Allround däck?
Conti RaceKing är ju ett referensdäck som man gärna bör pröva minst en gång. Rullar mycket bra, fint gummi (Black chili), men lite dåligt kantgrepp. Jag upplever att man gärna glider av saker åt sidan vilket är en vanesak, och att det då sliter på däcksidorna. Jag skulle köra med det om det gick att få tag på i 29-2.35 eller så.

Allround däck?
Då jag inte har något att jämföra med så är det svårt att veta men vill nog tycka att däcken jag har känts hala i skogen men det kanske alla däck är, alltså inte bästa greppet.
På asfalt och grus känns däcken bra men har som sagt ingenting att jämföra med.

Allround däck?
Race King är inget allrounddäck för framhjulet om man kör när det kan vara vått.
Jag kör Race King och Nobby Nic i olika kombinationer.
På våren när det kan vara lite smågeggigt eller vått så kör jag Race King i bak och Nobby Nic i fram. Bra kombo av snabbrullat och grepp där det behövs. Under sommaren blir det Race King i fram också förutom om det är smetigt som tusan. På hösten blir det Nobby Nic både fram och bak.

Allround däck?
Det som påverkar rull och grepp allra mest är gummiblandningen så fundera lite på vad du har idag och vad du kan förändra där. Mjukt fram hårt bak kanske?

Allround däck?
Rocket Ron fram och Racing Ralph bak är väl en klassiker. Pacestargummi. Lättrullat och visst grepp i skogen. Kanske faller på att de skall fungera i blöt skog. Beror på vad du kör för terräng. Mycket rötter och hällar så behövs andra grejer.

Allround däck?
Bumpar lite..

Vad kör ni med för däck och hoj (Typ av cykling)
Har 29x2,4 Maxxis Forecaster på min Spark -17, de funkar fint i lera men där stannar det lite.
På min andra hoj Scale -15 så har jag Maxxis Ardent Race, grymt trevliga så länge det är hyfsat torrt. Stort sätt mycket nöjd över dessa.

Kikar därför på nya däck till sparken inför nästa år. Vad tror ni om att köra Ardent (ej race) + Ardent (ej race) eller ska man sikta på annat bakdäck? Just Ardent Race blir lite för begränsade till torra stigar.

Allround däck?
Tergorotas sa:
Eveningstar sa:
Om man skulle vilja något lite biffigare än Rocket Ron, typ Nobby Nic 2.35, fast från en annan tillverkare?
Vad har t.ex. Maxxis för motsvarande?

Kolla Maxxis Forecaster.

Inte riktigt motsvarande då dual/3Cms är ett trögrullat gummi. Hans Dampf PaceStar rullar bättre på hårdpackat. Lägre mönster gör sig bäst på mjukt och löst underlag, sämre grepp men lägre rullmotstånd.

Allround däck?
Jag hojjar nu, på am hoj, med morsa bak, och hr2 fram, rullar sagolikt bra jämfört med magic mary och ger bara upp en gnutta fäste i löst, på grund av grunt mönster bak, men grepp/trögtrull faktorn är hög, seriöst hög.

Allround däck?
HR2 är ett bra framdäck, rensar inte lera kalasbra men helt ok. Blir det en grisig höst kör jag nog HR2 fram och mk2 bak.

Bästa allround-däcket som jag kört sett till grepp, vikt och rull med är Michelin Wild GripR2 men de var ett sånt helvete att få på och av så de går tyvärr bort för mig.

Tillbaka
Topp