Allt jag behöver veta för att köpa cykelcross

Jag funderar på att köpa en cykelcross för vinter/alternativ träning.

Tankarna går runt något enklare som räcker till träning. Tävling lockar inte på Cross, möjligen något långlopp.

Mina egna tankar ligger på stålram med skivbroms, gärna Campa eftersom jag kör med det på racern. begagnat eller prisvärt nytt

Vad jag har hört så kör man med en något mindre ram på cross mot lvg, rätt??

tips, tips, tips!

Rammaterial handlar mycket om preferenser men personligen föredrar jag aluminium. Skivbromsar kan säkert vara fint men jag har aldrig tyckt det varit nåt fel på cantileverbromsar på cross. Kör med skivbromsar på mtb så det är inget ideologiskt. Storleksmässigt så är de flesta crossramar lägre för en viss överrörslängd än motsvarande lvg-ram från samma märke. Stora variationer förekommer dock så kolla noga, det är överröret som är det viktiga. Du vill antagligen ha ungefär lika långt överrör som på landsvägshojen. Själv kör jag på en Cannondale med headshokgaffel och får du nys på en sån, de tillverkas inte längre, så kan jag rekommendera den. Just för vinterträning på tex frusna grusvägar är den otroligt skön men en stålgaffel kan säkert ha liknande egenskaper. En stel alu-gaffel däremot vetefan om det är speciellt skönt. I övrigt är det bra om det finns flaskställ och plats/fästen för skärmar.

museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Rammaterial handlar mycket om preferenser men
> personligen föredrar jag aluminium.
....
> Just för vinterträning på tex frusna
> grusvägar är den otroligt skön men en stålgaffel
> kan säkert ha liknande egenskaper. En stel
> alu-gaffel däremot vetefan om det är speciellt
> skönt.

Alugafflar behöver inte vara stelare än stålgafflar.
Styvheten hos en gaffel hänger enbart på hur den är dimensionerad, inte på vilket material som är använt.
Det finns alugafflar som är bekvämare än kolfiber tex.
Se tex mätningarna här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/rinard_forktest.html
De tre styvaste gafflarna är alla i stål.

/Håkan

En annan sak angående flex och dimensionering: om du skaffar en stålram som flexar mycket i baktriangeln, så kan det hända att bromsskivan skrapar mot beläggen när du ställer dig upp och trampar. Händer på min titanram om jag inte justerar ut beläggen lite. Men man kan inte ställa ut beläggen särskilt mycket, för då går bromshandtaget in i styret (Avid Road mech. disc brake på Mavic Speedcity, Ultegra handtag). Om jag skulle köpa en cross nu hade jag köpt den här direkt: http://www.evanscycles.com/product.jsp?style=3017

MVH

/Kevin

Jag tänkte precis som du att jag bara måste ha en bättre vintercykel som även kan användas på sommaren. Jag hade innan jag gick in i affären tänkt köpa en fakeCross, dvs med flasktäll, skärmfästen m.m. Men när jag besöker ECI har dom inte den ramen som jag tänkt köpa hemma så med blandade känslor köper jag en dyrare ram som saknar flaskställ- och skärmfästen. Idag efter att kört den både på vintern och på sommaren kan jag bara säga att jag är supernöjd. Jag har senaste 2mån spenderart 2h på MTB'n och 100+h på Crossen. Det är så sjukt roligt att "speeda" runt på Crossen och hoppa över stockar m.m. med cykeln på ryggen i Hellas.

* Skippa skivbroms (det skall vara canti)
* Rejäla hjul (gärna med bra nav då snöslask, lera m.m. sliter hårt). Själv uppgraderade jag min LVG med nya hjul och kastade över dom gamla på Crossen.
* Crossklinga fram (max 50 på stora)
* Ingen carbon i fram (eller bakgaffel) då risken är stor att det blir svampigt. Jag stör inte av alugaffeln.
* Satsa redan nu på en bra/dyr ram då du troligen kommer fasta i "skiten" (såsom jag har gjort). Att sticka ut sent på kvällen och köra några mil i Hellas på Crossen är något som jag tycker är sjukt roligt.

Min CX i Vinterklädsel
IMGP1262.JPG

Samma CX i Sommarkläder
cx.jpg

Har byggt en cross för min far med exakt samma ram som PerM: en Ridley Crosswind. Jag kan bara rekommendera den. Ramen beställde jag från Tyskland för 500€ (med Alu-gaffeln och flaskställ) ... det blev inte så mycket mer pengar än en 2.3 kg(!!!) Surly stålram. Om du tänker köra på vintern är en stålram ingenting att rekommendera. När det gäller vevpartiet är ett compact vevparti typ 50x34 ett väldigt bra alternativ för en cross och det finns nu rätt många prisvärda modeller att välja på som t.ex. den här http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=product&taxid=21&pid=223 ...

Alain: var hittar du ett sådant vevparti? Jag åker på en Voodoo Wazoo cross med stålram. Jag har inga andra preferenser men trivs utmärkt bra med den jag har köpt. Jag fick tag i den begagnad, valde mellan den och en tysk ny men valde den begagnade mycket pga mycket fina hjul plus andra bra komponeter sen är utseendet med en klassisk stålram inte att förakta.
< http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=478000 >

Jag beställde alla komponenter från Tyskland ... vevpartiet kostade 169€. De flesta tyska butiker som finns i Happys butikrecension har FSA i sortimentet.

Senast redigerad av en moderator:
PerM
Hur kan det vara roligare att köra i Hellas med en cykelcross än en MTB? Det känns som att lite dämpning gör att det är roligare och smidigare att "köra över stock".
Jag antar att du brukar köra gröna milspåret? Men även det innehåller en del partier med en hel del rötter och sten...

PerM skrev:

> * Ingen carbon i fram (eller bakgaffel) då risken
> är stor att det blir svampigt. Jag stör inte av
> alugaffeln.

Hur menar du då? Att det blir för mycket flex?
Vad kostade Ridleyn allt som allt?

Kommentarer om denna cykel?:
http://www.bicycles.de/epages/bicyc...0efa206f0/Product/View/124125?CatID=350000920

Någon som har något beg. tips?

Svårt att se mig fastna för cross så mycket att det blir mer tid på den, och att jag känner att jag behöver nått riktigt bra. Jag går inte från MTB, jag går från lvg och har mer eller mindre övergett MTB för jag är inte så vansinnigt förtjust i stök.

Roadrunner skrev:
> Kommentarer om denna cykel?:

Förra årets modell av 2-Danger Crossroad testades som en av 12 CXar i tidningen Tour i nummer 12-04.
Här står det lite mer om testet:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1348&nodeid=25&subnav=21
Hela testet finns dessutom att tanka ned därifårn mha betalfax för 2 €.

2-Danger Crossroad fick bra omdöme i testet.
Nästan enda invändningen var att den var lite tung med sina 10,3 kg. De andra CXarna i testet vägde 9,0-11,2 kg.
I den subjektiva delen av testet skrev en av testcyklisterna att han rankade den bland den främsta tredjedelen av de 12 testade cyklarna.
En annan gav betyget något tung och långsam, men för det priset är den sensationell.

Om årets modell är likadan vet jag förstås inte.
Men även årets modell verkar vara en tävlingsCX.
Hur har du tänkt göra med skärmar, flaskställ, dubbdäck, osv ?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Om årets modell är likadan vet jag förstås inte.
> Men även årets modell verkar vara en tävlingsCX.
> Hur har du tänkt göra med skärmar, flaskställ,
> dubbdäck, osv ?
>
> /Håkan
>

Okey, då var det problem med den också, behöver/vill ha skärmar och flaskställ. Är det problem med dubbdäck för att det är en tävlingsCX??

Roadrunner skrev:
> Okey, då var det problem med den också,
> behöver/vill ha skärmar och flaskställ. Är det
> problem med dubbdäck för att det är en
> tävlingsCX??

Crossen från Bicycles har på bilderna iallafall fästen för två flaskställ.
Det ser även ut att finnas skruvöglor för skärmstag, dock lite svårt att se.

Vad gäller dubbdäck, så läste jag på ett tyskt forum, att fälgarna som sitter på rymmer riktigt breda däck. Det ser även ut att finnas tillräckligt med utrymme mellan hjul och gaffel för stora däck.

Enda mankemanget är leverans. Det tjafsas lite hit och dit om tillgänglighet. Några har beställt för länge sedan och inte fått någon cykel. Medans andra fått sin cross efter bara någon vecka.
Cykeln är onekligen väldigt populär. Bättre pris/prestanda är mycket svårt att hitta.

Finns även en storebror http://www.bicycles.de/epages/bicyc...0efa206f0/Product/View/124126?CatID=350000920

/Anders

Roadrunner skrev:
> Är det
> problem med dubbdäck för att det är en
> tävlingsCX??

Nja, det KAN vara det.
I UCIs regler för CX står det att däcken får vara MAX 35mm breda.

Men ofta är det tillräckligt plats ändå, men det bör kollas för säkerhets skull.

Samma sak med skärmar, de går att sätta fast med klammer och ofta finns det plats för både skärmar och dubbdäck.
Men jag tycker att du bör kolla det innan du köper.

Har du provat att MAILa eller ringa dem?

/Håkan

Angående Bicycles.de har DHL ett paket med grejer till mig som jag inte beställt, och så har jag fått ett brev från bicycles.de där de skriver att de vill ha mitt konotkortsnummer. Jag blir mer och mer skeptisk till den affären.

oxr skrev:
> ett paket med grejer till mig som jag inte beställt

De har fått managementutbildning av Percy Nilegård. Han sålde annonsplatser enligt konceptet "marketing by not asking any questions first". Det gick sådär med den säljmetoden även för Percy.

alain skrev:
> Om du tänker köra på
> vintern är en stålram ingenting att rekommendera.

Vaffö inte det då?

Rost? Lite torkande rostskyddsmedel i ramen innan montering så håller den minst 20 år om man lämnar den ute i allt väder...

Razorman skrev:
> PerM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > * Ingen carbon i fram (eller bakgaffel) då
> risken
> > är stor att det blir svampigt. Jag stör inte
> av
> > alugaffeln.
>
> Hur menar du då? Att det blir för mycket flex?
> Vad kostade Ridleyn allt som allt?

Jag märker när man kör på dåliga väger som påminner mer om tvättbräda att med en billigare carbongaffel skulle det bli problem (för mig som väger 90pannor). Med denna alugaffel känns det helt ok.

Då jag flyttade över mina gamla Mavic OpenPro + Campa Record från LVG blev det billigt för min del. Den gick lös på ca.11.000kr (utan hjul) då jag valde den billigare Campa Veloce gruppen (10-delad). Allt inhandlat på ECI i Björkhagen.

AJ skrev:

> Vad gäller dubbdäck, så läste jag på ett tyskt
> forum, att fälgarna som sitter på rymmer riktigt
> breda däck. Det ser även ut att finnas
> tillräckligt med utrymme mellan hjul och gaffel
> för stora däck.
>

Jag kör med "vanliga" Mavic Open Pro fälgar (dvs LVG) och har på dessa Nokian dubbdäck och det går bra. Men det är rätt som påtalas i tråden att man bör kolla upp att det går bra. Gäller även att hitta tillräckligt breda skärmar så att dubbdäcken får plats under dessa.

"Rost? Lite torkande rostskyddsmedel i ramen innan montering så håller den minst 20 år om man lämnar den ute i allt väder..."

Ja, en stålram rostar. Det gjorde mina och då körde jag inte på svenska väggar på vintern. Min far fick också kasta bort en Bianchi ram som var 5 år gammal ... ramen gick sönder vid vevpartiet på grund av rost. Men om man badar cykeln i rostskyddsmedel efter varje pass går det säkert bra ...

Har en icke rostskyddad fulstålram som stått ute i ur och skur i flera år. Sen började jag köra i skogen och där har den gått i ett år. Inga rostproblem. Lackade om den då den gamla lacken var ful iofs. men har inte gjort något åt ev. rost på insidan. Vevlagerhylsan höll i vart fall bättre än vevlageraxeln som gick rakt av vid ett dropp.

Slutsats: Stålramar rostar inte så mycket som man kan tro!

Kollade ett tag efter en stålram men tog till slut o lyssnade på "mr spock"(förnuftet) köpte en alu med komposit gaffel.Riktigt prisvärd ram från www.rideblue.com svensk återförsäljare är active-sports (www.active-sports.net), köpte två ramar fick med cane-creek styrlager(4250:- tot/st inkl rabatt från lbs). Har Ultegra/105,XT v broms, Mavic Cosmos m.m på min, sambon kör med Sora, Avid canti bromsar o WH-R550 hjul. Vi är super nöjda med våra crossar.

Hur bör man göra med hjul på en CX? Ska man köra på MTB-nav? vill ha ett par hjul som är tåliga för lite vinterväder och MTB nav borde väll vara mer tåliga? Skall väll inte vara något problem att bygga ett CX hjul på MTB nav och t.ex. open pro fälg? Är kompabillitet med navbredd ett problem?

så länge navet och fälgen har samma ekerantal är det inga problem.
jag skulle själv bygga på mtb nav om jag skulle köra på vintern med hjulen.

Navbredden bak är annorlunda, 130mm på racer och 135mm på cross. Vissa crossar har en spacing mitt emellan för att vara kompatibel med både-och, t.ex. den Surly Crosscheck som jag kör på.

Jag har två par med hjul, båda har open pro som fälg. Par ett som är dom finaste har ceramic fälg, dt comp, och White Industri nav jag tror att dom är 130mm breda. Par två köpte jag begagnat och det är vanliga open pro, dt comp, och LX-nav, dom är tänkta att köras med landsvägs däck samt på vintern med dubbdäck.

Jag har inte upplevt att det här med bredden på ett mtb nav skulle vara något problem i en CX, likadant sa han som jag köpte det begagnade paret av. Han hade haft dom som extra par till sin CX utan problem.

/Mats

MatsS skrev:
>
> Jag har inte upplevt att det här med bredden på
> ett mtb nav skulle vara något problem i en CX,
> likadant sa han som jag köpte det begagnade paret
> av. Han hade haft dom som extra par till sin CX
> utan problem.

Det bruikar gå att minska bredden på MTB-nav genom färre brickor och smalare kon+låsmuttrar.
Jag har själv gjort det på några nav

Kanske han du köpte hjulen med LX-naven av hade gjort det oxå?

/Håkan

Boe skrev:
> Galen kille som leker med sin cross:

Vilken läcker hoj... :O~
och bakdrevet... :(~

Håkan: jag mätte upp mina hjul och det ena paret (white industries nav) hade 130mm det andra hjulet (deore LX) hade 135mm.

/Mats

MatsS skrev:
> Håkan: jag mätte upp mina hjul och det ena paret
> (white industries nav) hade 130mm det andra hjulet
> (deore LX) hade 135mm.
>

OK
Då antar jag att du får bända lite för att få dit hjulen med LX-nav alt. klämma ihop lite för att få dit de andra hjulen.

I vilket fall som helst verkar det ju inte vara några problem.
Men jag undrar hur det skulle gå om ramen var en Cannondale CX?

/Håkan

Tillbaka
Topp