Alperna: Sölden, Saalbach-Hinterglemm, Leogang... Med barn.

Max Fischer

Medlem
Nu är man hemma och kroppen och knäna har återhämtat sig efter mer än 2 veckor utförsåkning eller downhill i alperna. ... Och det var ABSOLUT värt besväret att släpa med sig 4 st. familjens cyklar och 13 timmar i bilen bara mellan Kiel och Sölden på den (icke!) snabba Tyska autobanen som hade vägarbeten typ varje 2 mil. Men man får belöning så fort man kommer till Österrikiska Tyrolen.

Först Bike Republic Sölden: Super fintbyggda flow trails upp till 12 km långa och ca 1000 m. fallhöjd, med rätt skarpa switch backs och berms, mer än man är van med här i fjällen och på vissa ställen väldigt branta slutningar på sidan av trail, så om barnet flyger ut då rullar man länge tills man försvinner ut i molnet. OBS det gäller att ha koll på sina barn och att de har max skydd och är erfarna och har åkt minst i fjällen förut, ingen nybörjarnivå. Det finns inga gröna backar. Vi bodde på Anraitl Appartements ett litet "hotell" med super trevliga värdar, bike in-bike out, 1450 möh.

https://www.anraitl.at/

Nästa ställe Saalbach-Hinterglemm: vi bodde i liknande lägenhet i Hinterglemm bike in-bike out och precis som i Sölden stället är bike inriktat och ägarna är cykelintresserade och superhjälpsamma.

https://www.riders-suite.at/

Körde i Hinterglemm, Saalbach och "Epic bikepark Leogang" som det kallas, och jag kan bara hålla med om Epic, Steinberg line by FOX + Hangman II är bästa Epic Flow trails ever, trotts spöregn den dagen! Många ställen är mer avancerade än Sölden, så det var bra med uppvärmning i Sölden, man kan skriva mycket här men det blir långt. Plus Glemmride festivall i Hinterglemm på köpet, helt galet då min 13-åringen träffade sin idol Fabio Wibmer på den svarta Pro Line...
Kan gärna berätta mer om någon av er planerar att ta den resa. För oss – bokar vi definitivt nästa sommar igen!

P.S. Det blev många bilder, svårt att välja :love:
IMG_3060_00.jpg
IMG_3106_00.jpg
IMG_3147_00.jpg
IMG_3309_00.jpg
IMG_3334_00.jpg
IMG_3339_00.jpg
IMG_3350_00.jpg
IMG_3361.JPG
IMG_3395_00.jpg
IMG_3401_00.jpg
IMG_3707_00.jpg
IMG_3711_00.jpg
IMG_3735_00.jpg
IMG_3825_00.jpg
IMG_3863_00.jpg
IMG_3867_00.jpg
IMG_3872_00.jpg
IMG_4017.JPG
IMG_4043.JPG
IMG_4067_00.jpg
IMG_4084.JPG
IMG_4108.JPG
IMG_4148.JPG
IMG_4250_00.jpg
IMG_4505_00.jpg

Bra rapport! Kommer spendera 2 veckor där med familjen, barn på 6 och 9 år som är vana att cykla bikepark.
Har du fler tips angående cykelleder eller något man kan inte missa?

Jämfört Svenska fjällen. Menar du Åre Bikepark, typ Easyrider, Månskogen, Getrappet som iofs är blå, men delvis med en del rötter/stenar eller är det mer som lederna i Årebjörnen, Sälen eller Lofsdalen? Ps. Riktigt fin reseberättelse !

Senast ändrad:
Ja, om man väljer Nordiska fjäll då kan du kolla på en annan min tråd: Utförsåkning i Ramundberget och Tänndalen, med barn. Har åkt där två somrar under pandemi. Sugna också att besöka Trysil, har aldrig varit där på sommaren, Men det blir nog Alperna återigen. Om du Hermannjoh menar lederna i Alperna då är det väldigt svårt att missa några där om man är på de stora ställena som Saalbach eller Schladming eller Sölden, hela staden omvandlas till Enduro-Downhill mecka med massa MTB dårar överallt och information finns överallt både på papper och nätet. Ett tips kanske är att försöka bo någorlunda nära liften, bike-in-bike-out, då barnen är ganska möra efter en hel dag i bergen.
Sölden.jpg

Senast ändrad:
Hej!
Funderar på att åka till Alperna och cykla DH med familjen.Barnen och frugan älskar lite lättare leder, typ gröna flowtrails och blå leder som t.ex. på Vallåsen eller Trysil. Vi åker även med en annan familj som ine har lite mycket erfarenhet som vår familj.

Vi tittar lite på Saalbach-Hinterglemm, vilket ser trevligt ut när man ser POV-filmer på Youtube, men tittar på kartan för Saalbach-Hinterglemm så verkar det vara rejält utspritt. Det ser ju i princip ut som att man behöver ta svarta leder för att ta sig mellan de olika liftarna? Se https://www.saalbach.com/en/download__8704066.

Bikepark Leogang verkar annars hänga ihop lite mer, så det är kanske lämpligare om man är på lite olika nivåer.
Vad säger ni som cyklat i Österrike?

Hej!
Funderar på att åka till Alperna och cykla DH med familjen.Barnen och frugan älskar lite lättare leder, typ gröna flowtrails och blå leder som t.ex. på Vallåsen eller Trysil. Vi åker även med en annan familj som ine har lite mycket erfarenhet som vår familj.

Vi tittar lite på Saalbach-Hinterglemm, vilket ser trevligt ut när man ser POV-filmer på Youtube, men tittar på kartan för Saalbach-Hinterglemm så verkar det vara rejält utspritt. Det ser ju i princip ut som att man behöver ta svarta leder för att ta sig mellan de olika liftarna? Se https://www.saalbach.com/en/download__8704066.

Bikepark Leogang verkar annars hänga ihop lite mer, så det är kanske lämpligare om man är på lite olika nivåer.
Vad säger ni som cyklat i Österrike?
Var i Saalbach när barnen var nybörjare på utför för sex år sedan och det gick bra för oss då iaf. Antar att de inte kan ändrat allt till det sämre.

Har aldrig cyklat men åkt skidor flera gånger så det finns en liten reservation för mitt svar...

Hela området Saahlbach-Hinterglemm, Leogang, Fieberbrunn och numera även Zell am See är ett enormt område men väl sammabyggt med moderna liftar och fågelvägen relativt nära mellan topparna. Förutom Schattberg så är det en blandning av brant och flackt. Schattberg är riktigt brant och över 1000 höjdmeter. Tittar jag på kartorna så ser jag inget ställe där det inte går att direkt komma till en blå linje eller till en blå via en "mtb tour" bortsett från Schattberg då. Tar för givet att det går att ta liften ner om det skulle behövas och avståndet från Hinterglemm till Saahlbach är inte speciellt långt, går gott om bussar och finns cykelväg.

Att åka dit och cykla med barnen finns på listan men får vänta några år. Pappa behöver sträcka sin komfortzon lite först 🤣

Hur vassa är barnen? Eller kanske snarare hur mycket barn är de?

Var i Fiss med ett par kompisar som var där med sina barn häromåret och de hade byggt en imponerande mängd barnvänlig cykling utöver tusen andra aktiviteter som stora äventyrslekplatser uppe på berget, via ferrata mm.

Livigno har också gott om flowig cykling på den snälla sidan. Kanske inte ett ställe en erfaren cyklist hänger på en vecka men klart bra om det är snällare flow man söker.

Förtydligande: Fiss var också roligt som vuxen. Men inte på det dubbelsvarta sättet.

Senast ändrad:
Saalbach ser rimligt ut med skills area och annat för barn.

Men det räcket inte att det finns blå och grön. Är det blå flow eller blå hopp?
På tex finale står det att blå är som vanlig röd eller i alla fall röda features.
Annars hade det varit familjevänligt på så vis att det ligger vid havet. Om alla inte ska cykla alltså.

Dottern är sugen men jag tycker att det blir lite ovärt om man inte åtminstone kör lite enklare rött hemma. Det är en bit att köra för att åka grön flow

Våra barn (13 och 15 år) är relativt duktiga, de har cyklat flera år med Friluftsfrämjandet i Genarp. På Vallåsen klarar dottern definitivt de flesta röda partier och grabben börjar fixa lättare röda, men både håller sig helst till grönt och blått när vi är på Vallåsen/Trysil.

Har varit i Trysil 3-4 gånger nu, så Åre är förstås ett alternativ, men det är ungefär samma avstånd som till Alperna. Så söker lite information om bra ställen i Alperna för att se om det kan vara något.

Våra barn (13 och 15 år) är relativt duktiga, de har cyklat flera år med Friluftsfrämjandet i Genarp. På Vallåsen klarar dottern definitivt de flesta röda partier och grabben börjar fixa lättare röda, men både håller sig helst till grönt och blått när vi är på Vallåsen/Trysil.

Har varit i Trysil 3-4 gånger nu, så Åre är förstås ett alternativ, men det är ungefär samma avstånd som till Alperna. Så söker lite information om bra ställen i Alperna för att se om det kan vara något.
Ja, då ligger ni lite före oss, eller flickan är 13 så hon ligger bara snäppet efter kanske. Har mest cyklat hardtail i Genarp, isaberg och förra året vallåsen nån gång. Nu får vi se hur det går med fs i år.

Ja, håller med om Alperna vs Åre. Trevligare att köra på rätt håll också.
Än så länge är pojken inte taggad så det försvårar lite.

Är barnen mest intresserade av flow som mitt barn? Jag föredrar stök och hänger knappt med på grön flow. Hoppas ny cykel ska ge lite stök-hunger. Ingen av oss hoppar
EDIT. Ja, du skriver ju att de gillar flow. Det är lite samma då.

Senast ändrad:
Kollade lite snabbt på sölden också och de verkar inte profilera sig lika uppenbart på mindre barn / hela familjen som saalbach.

En annan sak som jag tycker är viktig är progression. Det är en sak att det finns enstaka blå och grön flow men det behövs svåra blå / lätta röda också.
Där är vallåsen numera helt överlägset isaberg när barnen kommet upp i tonåren.
Sånt är nog svårt att läsa sig till hur det är i Saalbach vs Sölden.

Stötte på en tråd på internet som rekommenderade Morize. Ser ju ut som det ska finnas lite blått, som säkert är värre än hemma.
För att vara tydlig så har jag inte varit här heller och har ingen aning.

1769075080147.webp

Stötte på en tråd på internet som rekommenderade Morize. Ser ju ut som det ska finnas lite blått, som säkert är värre än hemma.
För att vara tydlig så har jag inte varit här heller och har ingen aning.

Visa bilaga 813001

Morzine verkar vara en enduro paradis. Jag övervägde att köra där med sonen på somras. Har du tittat på Trailforks? Blåa lederna jag tittade på hade avancerade hopp och trä-saker.

Tycker att det är riktigt svårt att bedöma bikepark i franska alperna.

Morzine verkar vara en enduro paradis. Jag övervägde att köra där med sonen på somras. Har du tittat på Trailforks? Blåa lederna jag tittade på hade avancerade hopp och trä-saker.

Tycker att det är riktigt svårt att bedöma bikepark i franska alperna.
Nej, jag bara läste lite snabbt. Ja, det är svårt att bedöma och att någon tycker det är lämpligt för deras barn betyder inte att det är lämpligt för mina i samma ålder.
Features är alltid ett problem för oss som inte hoppar men om det går att köra bredvid som kan det funka i alla fall.
Jag tror man måste vara väldigt tydligen att det är långa blå flow utan problemematiska features som man är ute efter i så fall.

Saalbach är det enda jag sett som ger mer barn/ familje -vibbar som jag menar det. Då är det ändå oklart hur det är med progression när man ska utanför uttalade barnområde.

Det hade helt klart varit ett äventyr men tänker fortfarande att det är lämpligt att klara svensk röd minus de värsta features innan man åker till Alperna.
Visst, man kan göra mer än att cykla men det är ett jävla meck att köra runt inne i Florens med 4 cyklar.

Har man tonåringar som kör ifrån mig på allt från grön till svart och kör hoppleder så kanske det är fel att leta efter barnvänligt eller är det jag som ska leta gubblämpligt.

Har man tonåringar som kör ifrån mig på allt från grön till svart och kör hoppleder så kanske det är fel att leta efter barnvänligt eller är det jag som ska leta gubblämpligt.

Jag är ungefär där sedan flera år, även om min son ännu inte är en tonåring. Jag tycker om naturstig. Vi har kört flera gånger i La Thuile. Även om allt är brant så är de enklare stigarna inte svåra om man kör långsam och fortfarande roliga.

Kollade lite snabbt på sölden också och de verkar inte profilera sig lika uppenbart på mindre barn / hela familjen som saalbach.
Jag har inte vart i Saalbach så kan inte jämföra, men Sölden som by tyckte jag var rätt trist. Uppfyllde alla fördomar man har om tyskspråkiga länder men (sommarstängda) strippklubbar och Bogner-shoppar på lång rad längs en trist inte så gångvänlig gata.

Men om det är tidiga tonåren snarare än barn så kan man nog åka till rätt många bikeparks och ha kul. Planera in 2-3 olika som inte har dödligt långa körvägar mellan så gör det inget om nån är lite sämre.

Tackar för alla svar... det lutar åt att det blir en runda till Morzine till sommaren. Tror det kommer passa båda familjerna.

Inte så mycket. Det finns en del info här: https://www.bikemorzine.com/morzine/information/morzine-bike-park

Sedan har vi tittat på en del klipp om deras bike-park. Denna fokuserar på deras gröna och leder:

Det känns som att det finns något för alla nivåer, så det kommer passa båda familjerna.

Priserna för boende för förstås betydligt dyrare än Trysil. För två familjer hamnar kostnaden på 20-25k istället för klart mindre än 10k (om man vill bo nära lift). Att hyra cykel verkar också vara betydligt dyrare, men vi räknar med att ta med våra.

Tillbaka
Topp