Alpinestars AL Mega DX

Khayman

Ny medlem
Alpinestars AL Mega DX
Hmm min brorsa har en gammal Alpinestars AL Mega DX.
Och nu vill han ge den till mig för han har aldrig cyklat i hela sitt liv och kommer aldrig göra!
Så nu en fråga... Är detta en bra cykel? och ska man hellre sälja den för att köpa delar till min nya Mongoose?
Och om jag säljer den vad tror ni den är värd? Växelörat är paj och den är almänt sliten.
Det blev fler än en fråga ju...

Bra cykel?
Sälja eller behålla?
Vad är den värd?
Var får man tag i ett växelöra?

Tack för ordet!

Senast redigerad av en moderator:
Alpinestars AL Mega DX
Sälj den inte. Du får nästan inget för den. Ha den som andrahoj på vintern istället eller dylikt. Du har nog mera nytta av den själv än du kan få ut i värde när du säljer.

Om det är en bra cykel är svårt att svara på. Det beror på vad du ska ha den till. Skaffa nytt växelöra och fixa det nödvändigaste så att den rullar, är mitt råd.

MVH /Henrik

Alpinestars AL Mega DX
Jo, jag fattade att du skulle ha den i skogen. Menade vilken typ av hojning som du hade ambitionen att göra med den. Men för lek och lätt hojning fungerar den säkert bara du byter det som är allt för slitet.

Ha den som vinterhoj/fulhoj när du inte vill använda din mongoose.

:)

MVH /Henrik

Alpinestars AL Mega DX
Okej då blir det en fulhoj av den helt enkelt!
Den kan ju vara bra att lära sig mecka på...

Alpinestars AL Mega DX
Menar du att den cykeln har utbytbart växelöra? En DX-utrustad cykel är som nyast från 1992 och då var ju det utbytbara växelörat knappast uppfunnet? Är det inte "bara" megagängpaj med kanske en lätt stukning som efterrätt det hela handlar om? I så fall: räta upp örat (ibland lättare sagt än gjort), trava ner till närmaste cykelhandlare och be dem beställa en M10 gänginsats från Unicykel eller Duells.

Alpinestars AL Mega DX
På vilket sätt är växelörat paj? Förresten, det spelar ingen roll. Du ska göra så här: Spar den i ett år, och sen bygger du singlespeed av den.

Alpinestars AL Mega DX
Snygg! Klart den ska fixas i ordning.

Är det stål eller alu? Och på vilket sätt är växelörat paj?

Tips: fota cyklarna från drivsidan.

Alpinestars AL Mega DX
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> På vilket sätt är växelörat paj? Förresten, det
> spelar ingen roll. Du ska göra så här: Spar den i
> ett år, och sen bygger du singlespeed av den.
>
> -----------------
> Dags att ta tag i retroracern..

Den är av alu och växelörat är rakt av... tyvär så har jag vist tappat bort den delen så jag får ta mig till Pedalogerna med den och se vad dom kan göra för den =)
Singelspeed??? eehh typ plocka bort alla växlar eller?
Varför skulle man vilja ha det? träningscykel?

Alpinestars AL Mega DX
R skrev:
> Menar du att den cykeln har utbytbart växelöra? En
> DX-utrustad cykel är som nyast från 1992 och då
> var ju det utbytbara växelörat knappast uppfunnet?
> Är det inte "bara" megagängpaj

Nää då det är ett konstigt växelöra men trots det ett växelöra som fästs i ramen.

Alpinestars AL Mega DX
Det där är inte aluminium. Den är som R skriver urgammal, och jag har aldrig sett en odämpad MTB med förhöjda kedjestag som inte har varit i stål.

Edit: Fast rören ser lite för tjocka ut. Jag borde inte vara så tvärsäker.

Varför den ska vara singlespeed? Ja, först och främst för att det är ett värdigt åldrande för den cykeln. Men gör nu som jag säger och stoppa undan den i ett år så kan du posta frågor om hur du konverterar den till singlespeed och om varför man ska ha en oväxlad cykel nästa höst.

Annars kan du nog sälja den till oxr för 300:-, det är ungefär vad den är värd.

Edit: Nä jävlar, jag hade fel. Alpinestars gjorde tydligen både en Alu och stålversion:
index.php

index.php

Alpinestars AL Mega DX
MarkusF: Den är i alu. Cro-Mega hette stålcykeln, AL-mega aluminiummodellen. Värdelöst vetande i tretton år, tills ikväll. Nu SKA jag sova.

Alpinestars AL Mega DX
R, självklart visste du. Jag kom till samma slutsats efter några minuter, och hela tiden satt experten bredvid och smålog. Jag böjer min nacke, mästare.

Alpinestars AL Mega DX
Tjena!

Det ser ju faktist ut som att det är ett utbyttbart växelörar på Markus övre bild..
En annan klassiker med upphöjda kedjestag i alu är Cyclepro Alien Al.. Som jag dregglade över den hojen.. ojojoj.
Obed kan nog bidra med mer fakta då han ägt en..

Alpinestars AL Mega DX
Nu har jag hittat massor av sidor på nätet om singelspeed... och NATURLIGTVIS ska den bli en singelspeedare!!! det måste ju vara världens bästa styrketränare för benen! men hur tusan ska jag lyckas hitta så många spacers för att ersätta alla bak och framdrev... nåja nu ser jag verligen fram emot att mecka sönder den =)

Alpinestars AL Mega DX
Vilken härlig flashback !!!!
På en begagnad Alpinestars likt denna (men vackert röd) började jag min MTB-bana 1996.
Tyvärr sålde jag den - gör inte samma misstag, utan renovera och behåll den!

Alpinestars AL Mega DX
Khayman skrev:
> Nu har jag hittat massor av sidor på nätet om
> singelspeed... och NATURLIGTVIS ska den bli en
> singelspeedare!!! det måste ju vara världens bästa
> styrketränare för benen! men hur tusan ska jag
> lyckas hitta så många spacers för att ersätta alla
> bak och framdrev...

Antingen så pallrar du dig till årsta, går in på planet ride och köper ett SS-kit, tror att det ingår ett bakdrev med.
Eller så slaktar du en kassett (den på cykeln, om det går, eller som du kan hitta hos din lbs, jag har slaktat två hos pedalogerna) och tar distanserna som sitter mellan dreven, spara det sista drevet (11T) och slipa ner alla taggar så har du en bra ändbricka, så letar du lite mer och hittar en låsring så sitter allt fast med. Bakdrevet hittar du här till ett bra pris
Kedjan fixar du antingen med; 1. Kedjespännare 2. Halvlänk 3. Kollar vad du ska ha för bakklinga så du kan använda kedjan utan halvlänk, http://www.peak.org/~fixin/personal/fmu/php/

Om du ska ha halvlänk så kollar du på samma sida som jag länkade till.
Har jag lärt mig de senaste veckorna.

Alpinestars AL Mega DX
Aaah. Nu pirrar det duktigt i nostalgi-nerven! Alpinestars AL Mega, en sån drägglade jag över -92, fast XT modellen, fanns med Manitou gaffel som extrem option...35 mm fjädringsväg. Fast det blev en helstel Centurion Commander med full XT utrustning, Tioga prylar och Araya RM17 fälgar. Det var tider det.
Behåll den hojen - en raritet!

Alpinestars AL Mega DX
Otroligt kul att se denna cykel i livet fortfarande, som många andra hade jag den som stark kandidat när jag bytte MTB -91, då landade det i stället på en DX utrustad Univega Alpina Pro från Ski-Total i Uppsala, med fina cromo-rör, den var svart och smäcker (som jag minns den). Jag kommer ihåg bl a att en av cykelhandlarna jag pratade med avrådde från Alpinestar med motivieringen att om några år kommer de inte att göra cyklar längre, det kommer bara vara MC-stövlar - helt fel hade han inte.

Alpinestars AL Mega DX
Anders(L) skrev:
> Otroligt kul att se denna cykel i livet
> fortfarande...

Aluminium-versionen hade ju en viss "tendens" att spricka så visst är det otroligt att nån fortfarande finns kvar. Nån i Hammarby MTB var inne på tredje ramen när han bytte till en annan hoj. Många av de tidiga hojarna med höga kedjestag led iofs av det. Nishiki Alien ramlade i bitar ytterst frekvent t ex.

Alpinestars AL Mega DX
Jahaja.. vågar man ta ut den i skogen då om den tenderar att falla i bitar ;)
Det där med att kedjespännare inte skulle fungera om jag inte har växelöra? kan du förklara det närmare? jag så en faslig massa olika typer av kedjespännare och trodde att en del utav dom skulle fungera ialla fall.
Här kommer lite bilder av Växelöra, Dropout och allt tillsammans.
Ps: jag kan ha fotat fel eftersom jag bara gissar vad en dropout är :)

Växelöra!
ra8zq.jpg

Dropout???
dropout5gd.jpg

Hela paketet! Obs bilden blev vriden på denna... orkar bara inte ändra det :)
dropoutmhjul3up.jpg

Alpinestars AL Mega DX
Khayman skrev:
> Växelöra!

Om du inte kan få tag i en ny (vilket väl inte är så troligt, eller?) så fixar t ex en mekanisk verkstad eller en yrkesskola en ny sån utan problem.

:)

Alpinestars AL Mega DX
Kedjespännaren skruvar man fast i växelörat.

Det kanske är svårt att hitta ett nytt växelöra, men det är nog inte så svårt att fila till det där av en bit aluminium, eller fuska och ta ett gammalt växelöra från någon stålram och fila till.

Det är väl i alu, va? Och rosten kommer från gamla skruvar?

Alpinestars AL Mega DX
Tjena!

Här har vi en Nishiki/Cyclepro Alien, sålde under bägge namnen, fanns i stål också, men alu varianten ville man helst ha.
nishiki_alien.jpg

en till med färg!

nishiki_alien_7e_1_b.JPG

en snygg fixie på samma site, det behövdes en stålram nu

nishiki_brown_fixie.jpg

Alpinestars AL Mega DX
Den på den övre bilden, med Cunninghamdesignad, fastskruvad baktriangel av stål är ju en miljard gånger coolare än den i bara aluminium.

En cykel med sadelvinkel och bromshandtag likt den på den undre bilden kan ALDRIG bli snygg. Kanske Hornstullkorrekt men aldrig snygg.

Alpinestars AL Mega DX
Tjena!

R.. du har skarpa ögon, missade faktist att den över hade den lösa baktriangeln.. ajajaj.. är ltie morgontrött och skyller på det..

Håller med om sadelvinkeln och bromsreglaget, men om du tänker bort dom grejerna så är den snygg enligt mig..
Jämför med den här så tycker jag den bruna fixien är i världsklass.
nishiki_prestige_pink_yellow_ea_1_b.JPG

Alpinestars AL Mega DX
Ingen som vet vad det här kan vara? Svartmålat containerfynd så jag vet inget om den. Stålram som väger hur mycket som helst. Har försökt slipa fram loggor men inte lyckats. Den verkar ha varit någon slags lila-rosa från början. Med mycket god fantasi kan jag ana något triangelliknande märke på styrröret. Wheeler?

Numera håller den på att transformeras så jag hoppas att det inte var något dyrt.

Alpinestars AL Mega DX
Calle F skrev:
> Khayman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Växelöra!
>
> Om du inte kan få tag i en ny (vilket väl inte är
> så troligt, eller?) så fixar t ex en mekanisk
> verkstad eller en yrkesskola en ny sån utan
> problem.
>
> :)
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

Bra tänkt där..

Alpinestars AL Mega DX
oxr skrev:
> Kedjespännaren skruvar man fast i växelörat.
>
> Det kanske är svårt att hitta ett nytt växelöra,
> men det är nog inte så svårt att fila till det där
> av en bit aluminium, eller fuska och ta ett
> gammalt växelöra från någon stålram och fila
> till.
>
> Det är väl i alu, va? Och rosten kommer från gamla
> skruvar?
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*
>
> Söker med ljus och lykta efter Kona
> cantileverbromsvajerhöljesstopp för P2 framgaffel
> eller en hygglig ram i storlek Large

Jo då aluminium ere! och rosten kommer från vääääldigt gamla skruvar!

Alpinestars AL Mega DX
AJ skrev:
> Det finns mängder av växelöron till alla möjliga
> och omöjliga cyklar hos
> De kanske inte har det aktuella cykelmärket, men
> öron till andra cyklar kanske kan passa.
>
> Hittad lite snabbt detta, ser ganska likt ut, men
> det kanske finns någon ännu bättre:
>
>
> Har #1 här Gjort i stål
>
> /Anders
>
> **

Jösses! väldigt likt... kanske ska ta och ta hem en sån för att testa

Alpinestars AL Mega DX
=David skrev:
> Khayman: Dom är bara elaka och driver med dig och
> din cykel. Du förstår väl att du måste slänga den
> där?

NNNNEEEEEEEEJJJJJ! Inte kasta, man får inte inte inte kasta...

Alpinestars AL Mega DX
Jag lovar! jag ska inte kasta =) ska bli kul att göra om till singlespeedare! så det så! iiiinte kasta!
Pratade just med planetride och dom skulle få in ett SS-kit nästa vecka!

Alpinestars AL Mega DX
Det är en skön och styv cykel du har.
OBS sätt på en framdämp om du ska cykla något annat än betongunderlag,
den skakar rätt bra tack vare den raka framgaffeln.

Hade en själv när det begav sig var mycket nöjd tills den blev snodd.

Tillbaka
Topp