Alpinestars AL Mega DX

Alpinestars AL Mega DX
Oxr: Jag och Stalle har slagit våra kloka, i detta fall mest Stalles, huvuden ihop och vi säger med gäll och hög röst: Crescent Powerbike, typ från 1993?! Att ramen är tung som ett as förstärker den tesen.

Alpinestars AL Mega DX
01_goatbike_1_09.gif

Inte helt olika, hade gärna provat en Goatbike iaf. :-)

Alpinestars AL Mega DX
Oh, worthy be thy kloka huvuden, R och Stalle! Minns inte exakt vad det var för prylar som satt på men -93 verkar rimligt.

Alpinestars AL Mega DX
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är inte aluminium. Den är som R skriver
> urgammal, och jag har aldrig sett en odämpad MTB
> med förhöjda kedjestag som inte har varit i stål.
>
> Edit: Fast rören ser lite för tjocka ut. Jag borde
> inte vara så tvärsäker.
>
> Varför den ska vara singlespeed? Ja, först och
> främst för att det är ett värdigt åldrande för den
> cykeln. Men gör nu som jag säger och stoppa undan
> den i ett år så kan du posta frågor om hur du
> konverterar den till singlespeed och om varför man
> ska ha en oväxlad cykel nästa höst.
>
> Annars kan du nog sälja den till oxr för 300:-,
> det är ungefär vad den är värd.
>
> Edit: Nä jävlar, jag hade fel. Alpinestars gjorde
> tydligen både en Alu och stålversion:
>
>
>
> -----------------
> Dags att ta tag i retroracern..
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-09-09
> 01:26 av Markus F.

AL mega = Aluminium. dessutom finns det/har det funnits massor av alu hojjar med höjda kedjestag

Alpinestars AL Mega DX
Tobias på syra...

En annan tänkbar ram är ju en Merlin Titanium, som fanns med höjda kedjestag. Sedan har någon desilllusionerad själ fyllt hela ramen med bly, bytt ut sadelklämman och slängt den i en container. Eller något.

Alpinestars AL Mega DX
Tjena!

Oohh. En Crescent Powerbike, sån hade min klasskompis, vad vi var avundsjuka..
Fast det skulle kunna vara en Bianchi också, dom hade nån lila-rosa variant med spindelnätslack.. riktigt gräslig..

Alpinestars AL Mega DX
Tänker försvara min tes intill döden. Nej, det kan inte vara en Bianchi Ragno, som de hette. Diagonalröret såg annorlunda ut på dem.

Alpinestars AL Mega DX
Det där var ju så länge sedan, någonstans i skiftet mellan chopperförsöket på Monarscouten och totalrenoveringen av V4:an.

Alpinestars AL Mega DX
Hade inte Crescenten förhöjt kedjestag på ena sidan och vanligt på icke drivsidan? Jag satsar mina kort på att det är en Marvil. Antagligen med en grönaktig nästan kammouflageliknande färg och rödaktiga dekaler. Det triangelformade som Oxr lyckats skrapa fram i fronten stärker detta.

Edit: jag kom på att jag har några gamla mountainbike magasinet tidningar liggande, i dessa snokade jag reda på två cyklar med exakt likadan ram som den som Oxr har. Den ena var en DBS Kilimanjaro och den andra en Marvil Himalaya. Antagligen hadde Crescent en likadan ram också från samma tillverkare, kom på att det var lite tidigare som DBS (inte crescent) hade höjt stag på drivsidan, kanske runt -90.

Edit2: Marvil inte Wheeler såklart.

Senast redigerad av en moderator:
Alpinestars AL Mega DX
Såg en wheeler i veckan som såg ut att ha likadan ram som min. Det var kanske många som köpte ram från samma tillverkare?

Alpinestars AL Mega DX
Av någon outgrundlig anledning kom jag till att tänka på Alpinestars-cyklar från tidigt 90-tal.
En polare till mig hade en så och den var ju bara så grym...

Googlade lite här på Happy och hittade denna tråden.
Sen googlade jag vidare och hittade detta fantastiskt trevliga SS-projektet med en Alpinestar som grund.
http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?p=521224&sid=c589a65b4a72ff9b286310a10c27ae4c

Inspirerande!
Tusan, någon dag när jag får tid får jag nog bygga mig en SS på någon gammal klassisk ram.

Alpinestars AL Mega DX
Ingen som har en AlMega eller CroMega liggandes? Försöker övertyga min fru om att det är en sån hon ska ha som pendlare..

Alpinestars AL Mega DX
Min CroMegaDx lever fortfarande, nu som pendlar SS. Har dock fått en spricka i ramen så det ska bli lite svetsning.

Klart att ni ska köra alpinestars, vi får se till att ramarna lever vidare så länge som möjligt :)

Bilagor

• alpinestars5[1].JPG
    alpinestars5[1].JPG
    69.1 KB · Besök: 40
Alpinestars AL Mega DX
Ingen som vet vad det här kan vara? Svartmålat containerfynd så jag vet inget om den. Stålram som väger hur mycket som helst. Har försökt slipa fram loggor men inte lyckats. Den verkar ha varit någon slags lila-rosa från början. Med mycket god fantasi kan jag ana något triangelliknande märke på styrröret. Wheeler?

Något som klingar i minnet var "dragon" En exakt sådanhär ram med Exage 300 LX , såldes typ 90-91 .
Jättetung och mörkgrön i färgen , med en massa konstigheter i lacken.

Annars ?
Haro , nej de hade hög sadelrör .
Bianchi , Njae... Hade nog dubbla ovanrör...

Dax att leta i sina Mbt kataloger från tidigt -90tal...

Ha , sen har jag en Al-mega XT ståendes , och en Cyclepro hexagon... Och en massa annat -90tals värstingjunk i väntan på retrovågen inom Mtb i detta landet...

Brorsan hade en Cyclepro Alien , stålram med XT , svart orange.
Allt utom växlarna var skräp..
Hittade en Brave ram som delarna flyttades till.

Mvh Emil

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp