Alternativ till alufilten

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Hellu. jag har en alusäck som även funkar som filt.
satt utomhus i natt och hade den som en filt, inte ens tight men jag svettas som bara den. hade samma problem inomhus i ett svalt hus.
Behöver ett alternativ som väger minimalt och som tar minimalt med plats. den behöver inte vara vattentät men ska hellst inte suga upp vatten, så lite andningsvänlig.
kanske en merinosovsäck eller liknande?
såg en sea-to-sumit som verkade lovande,är det ngn som har erfarenhet? . https://seatosummit.eu/de/products/...ariant=41699387015318#shopify-product-reviews

Jag har en likande (Reactor) som "lakan" i sovsäcken. Lite väl tung (269 gram) och stor (som en lätt dunjacka) för vad den ger (tycker jag) men som budget / low comfort lösning tillsammans med en bivy funkar det alternativt sovpåse inomhus vid övernattningar. Men man blir iaf inte svettig

IMG_1402.jpeg

vs

IMG_1945.jpeg

Liners är helt värdelösa jämfört med nästan allt annat, det är en scam för att sälja grejer på backpackers och folk med hygienpanik. Välj en quilt i dun eller högkvalitativt syntetiskt material om du vill ha lättast möjliga värme. Som ett exempel finns GramXpert eLite med Apex-insulering, den för 8C väger 400 g, välj en varmare eller svalare om det behövs. Ventilerar otroligt bra jämfört med en alufilt (vars funktion dels är att agera som vapor barrier, dvs att inte ventilera ångor).

Dun är bättre på typ allt utom just "vattentät". Blött dun funkar inte alls. Så jag röstar också för Apex eller liknande som visserligen inte heller är vattentätt, men isolerar även när det blivit blött.

På längre och väderutsatta snabbrundor, som förra helgens 100-milare eller Sverigetempot, ska jag nog testa att ta med ganska ordentlig sovutrustning. Jag har en fin, lätt, dunfylld quilt (500g). Ett komfortabelt, lätt, uppblåsbart liggunderlag väger ungefär lika mycket till. Ett kilo extra, dock med ganska stor packvolym (typ två mindre gaffelväskor), kan det vara värt att kunna sova gott och helt flexibelt. Vila ökar ju farten igen.

Om man är bredd att kasta lite pengar på problemet så skulle jag till och med slänga med en bivacksäck (inte en alufilt, utan mer något sådant här och en tarp. Det borde totalt bli under 1.5kg och klart under 10 liter. Är du helt säker på att alltid hitta tak över huvudet så är ju det onödigt såklart.

Hellu. jag har en alusäck som även funkar som filt.
satt utomhus i natt och hade den som en filt, inte ens tight men jag svettas som bara den. hade samma problem inomhus i ett svalt hus.
Behöver ett alternativ som väger minimalt och som tar minimalt med plats. den behöver inte vara vattentät men ska hellst inte suga upp vatten, så lite andningsvänlig.
kanske en merinosovsäck eller liknande?
såg en sea-to-sumit som verkade lovande,är det ngn som har erfarenhet? . https://seatosummit.eu/de/products/...ariant=41699387015318#shopify-product-reviews

900 spänn för en ihopsydd fleecefilt?

På längre och väderutsatta snabbrundor, som förra helgens 100-milare eller Sverigetempot, ska jag nog testa att ta med ganska ordentlig sovutrustning. Jag har en fin, lätt, dunfylld quilt (500g). Ett komfortabelt, lätt, uppblåsbart liggunderlag väger ungefär lika mycket till. Ett kilo extra, dock med ganska stor packvolym (typ två mindre gaffelväskor), kan det vara värt att kunna sova gott och helt flexibelt. Vila ökar ju farten igen.
vad har du för quilt? har precis lärt mig vad det är :)
Liners är helt värdelösa jämfört med nästan allt annat, det är en scam för att sälja grejer på backpackers och folk med hygienpanik. Välj en quilt i dun eller högkvalitativt syntetiskt material om du vill ha lättast möjliga värme. Som ett exempel finns GramXpert eLite med Apex-insulering, den för 8C väger 400 g, välj en varmare eller svalare om det behövs. Ventilerar otroligt bra jämfört med en alufilt (vars funktion dels är att agera som vapor barrier, dvs att inte ventilera ångor).
tack för tips ska kika på den
900 spänn för en ihopsydd fleecefilt?
fast en fleecefilt tar större plats, hade annars varit intressant

Ja, det handlar om komfortpreferenser. Om man vill kunna sova sväller packningen ganska snabbt. Om man bara vill kunna ta en lur kan man komma undan med rätt mycket.
jo det är lite så det är tänkt.
Sova några timmar i ett vindskydd, i en busskur, på en tältsäng i en kall gympasal. det är inte camping det handlar om. men varm och torr är vad jag strävar efter.
Då finns ju till exempel

klart intressant, ser dock fördelen med att ha en sovsäck så det enklare går att reglera tempen.. tänker jag men det kan ju vara fel.

jag kanske kan sy en quilt, verkar inte vara så svårt.
finns ju denna med

Inte varm nog för att sova i under mars eller oktober men utmärkt på sommaren. Kanske lite dyr för att "bara ha med utifall att", då hade jag nog hellre haft en quilt / puffjacka.

Åas har vi väl båda slumrat rakt upp och ner på en gräsplätt, en refug, i en busskur eller under en informationskylt när nöden trängt sig på. Då räcker oftast en extrajacka, mössa och buff rätt långt

ser dock fördelen med att ha en sovsäck
Från tygnst till lättast, där den sista är tänkt att kombineras med en jacka på överkroppen.

Men nu har vi tagit bort kravet på vattentät.

Spånar lite nu. Ni som provat vet säkert bättre.... Testa först vilken temp som är skön att sova.
På benen: tights, fodrade träningsbrallor, regnbrallor.
Överkroppen: SyntetTshirt, Långärmad syntettröja, löparjacka, regnjacka. Tunnaste & lättaste dunjackan.
När man cyklar skalar man av och använder det som behövs.

I måndags natt satt jag lite fuktig i Sportfull Fiandre bibs och benvärmare, brynjetröja, cykeltröja, regnjacka. det var lagom att cykla i. hade velat svepa ngt varmt omkring mig lite snabbt och enkelt.
gick ingen nöd på mig jag hade en tjockare merinotröja att ta på mig under regnjackan. och merinobenvärmare men det är ju ett meck.
i våras på barkarby 600 sov vi i värmestuga i skogen även där hade det varit skönt med ngt att enkelt vira in mig i. på PBP finns tunna filtar men det räcker inte så jag behöver ngt mer.

Brukar inte sova ute men kört mycket i berg i min ungdom. Jag och Grimpeuse har kört med regnjacka, regnbyxor + motsvarande för händer och fötter. Man kan hålla värmen förvånansvärt bra innanför täta plagg. Det blir som ett växthus där den varma luften inte blåser bort. Funkar förvånansvärt bra när man rastar i rejäl blåst och regn nära nollan på en alptopp. Funkar även utför i motsvarande väder. Regnplagg är sålunda mitt tips. Jag hade även med mig en extra ulltröja ifall man blev kall. Nyttjade den aldrig men känns alltid bra att ha något att ta till ifall, ifall. Köpte aluminiumfilt när jag var ny som randonneur men förstod aldrig vad den tillförde.

Regnplagg med några tunna kläder under är perfekt, några lager beroende på temp. Skyddar och värmer bra. #26 #29. Bra sen när man cuklar oxå.

Det är länge sedan nu som jag behövt sova ute utan campingutrustning, men vissa minnen har jag kvar.
Kalla marken kyler väldigt mycket, för mig är också hård mark svår att sova på, så kan man få tag på/med sig ett väldigt lätt liggunderlag så är mycket vunnet.
Man sparar massor av värme om man kan få in armarna innanför plaggen, en vid/elastisk tröja kan funka men tighta cykelkläder funkar sämre.
Det är jäkligt kallt att vara blöt.
Dun slutar funka när det är blött, undvik dun om det inte garanterat är många grader under noll.

Kallt i sovsalarna under PBP säger vi alltså. Tror vi att det funkar om man packar med en fleecefilt och sockar?
jo det kan vara kallt. i Loudeac på vägen ut var det kanske +5 grader och väldigt oisolerad gympasal. tältsängar och en tunn filtliknande sak. De fleecefiltar vi har hemma har jag svårt att komprimera, men jag ska göra nytt försök.

Det blir kallt och hårt i en sovsäck också. Du komprimerar fyllningen du ligger på, så den kommer inte värma dig. Sover du ute så är den stora fördelen med säck framför täcke att det inte kommer in luft i glipor. Nu kan du ju spänna fast täcket på liggunderlaget, men då är det mer meck igen och inte bara att krypa in.

Det blir kallt och hårt i en sovsäck också. Du komprimerar fyllningen du ligger på, så den kommer inte värma dig. Sover du ute så är den stora fördelen med säck framför täcke att det inte kommer in luft i glipor. Nu kan du ju spänna fast täcket på liggunderlaget, men då är det mer meck igen och inte bara att krypa in.
Quilt är inte meckigt för mig, bara att klämma kanterna in mellan kroppen och underlaget. Däremot är det svårt att reglera värmen i ultralätta sovsäckar utan (eller med väldigt kort) dragkedja. Quilt är nog mer flexibel vid samma vikt.

Jag klarade mig med en lång merinocykeltröja och korta brallor i Loudeac 2019, men det var lite kyligt. Dock ingenting jämfört med att sova ute, fuktigt och fjällnära, under en fin svensk sommarnatt…
jag var iofs rätt slut men det var fuktigt in mot kontrollen så de timmarna jag låg där inne och huttrade vill jag inte göra om. men vill heller inte böka med kläder av och på. har dock varit inne på att ta med merinounderstället,

Tillbaka
Topp